Onko tosiaan niin mahdotonta olla selvinpäin lapsen kanssa, kun lastensuojelun linjasta vaahdotaan?
Eikö muka ole jo itsestäänselvyys että aikuisen on oltava kykenevä päätöksiin tilanteessa kuin tilanteessa, tarvittaessa ajamaan autoa (jos on), olemaan skarppina jne?
Enkä nyt tarkoita niitä tilanteita, jos otetaan pieni lasillinen olutta ruoan kanssa. Se nyt ei humalluta ketään,voi vielä ajaa autollakin jos tarve on eikä siitä kenenkään harkintakyky vielä laske.
Mihin helvettiin sitä alkoa pitää kiskoa niin paljon, että lapsistaan ei voi kunnolla huolehtia? Saatteko siitäkään mitään, RENTOUTTAAKO? On varmasti tosi rentouttavaa maata krapulassa kun lapset kuitenkin vaatii oman huomionsa ja tarpeensa tehdyksi siinä vieressä...Muista mielipahoista nyt puhumattakaan, joita kännipäissään aina tehdään toisille sanoilla tai teoilla. Kysykääpä joskus lapsiltanne, oliko eilen kivaa kun isi ja äiti oli pikku sievässä, oliko teillä lapset kiva fiilis? Näyttikö äiti nätiltä, puhuiko isi normaalisti? Ja olettakaa vielä, että uskaltavat sanoa totta tuostakaan...
ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA ENSINKÄÄN JOS SIIDERI MENEE LAPSEN EDELLE, tai hankkikaa edes lapselle hoitaja!
Kommentit (50)
en itsekkään hyväksy kännäämistä ja kännissä tappelua ja ördäämistä eli kaatokänni juomista.
On hieman eriasia jos ottaa muutaman ja pelataan siinä perheen kesken pelejä yms yms. saunotaan ja pidetään hauskaa kaikki. Lapsetkin saa limua ja karkkia ja kaikkea kivaa.
Huhhuh. Eikö tässä maassa enään kukaan tajua eroa kännijuomisella ja pikkuhiprakalla? Ei helevata.
Olkaa absoluteja ken haluaa, itse otan kyllä muutaman ja thats it!
Selvin päin juhannuksena/jouluna oleminen on yhtä mahdotonta kuin sen käsittäminen, että opettajat käyttävät ne lomaedut, jotka heille liiton työn tuloksena on suotu. Heh heh.
Jollekin ihmisille viina ja humaltuminen on niin ihanaa, että se menee lasten edun edelle. Se on minusta käsittämätöntä. Eikö sitä elämäänsä kestä selvin päin?
Ja kyllä tuollaisesta kolmesta viinilasillisestakin jo humaltuu aika paljon.
onko juominen päivittäistä vai onko nyt kyse yksittäistapauksesta. Ja se että minä juon viinipullon taatusi juhannuksena monen monen tunnin aikana ja voi olla että promillet ylittää rattijuopumuksen rajat.
Meillä en kuitenkaan juo joka päivä mutta ymmärrän että monet suomalaiset niin tkeee ja suomessa onkin hyvä raja vetää siihen että ei yhtään kun monille se tuntuu vaikealta ottaa kohtuudella.
Jos minä joudun juhannuksena jollekiin tahoille siita vastuuseen että olen juonut viiniä niin selvä, sitten teen niin. En ole kännissä, en edes humalassa.
On hieman eriasia jos ottaa muutaman ja pelataan siinä perheen kesken pelejä yms yms. saunotaan ja pidetään hauskaa kaikki. Lapsetkin saa limua ja karkkia ja kaikkea kivaa.Huhhuh. Eikö tässä maassa enään kukaan tajua eroa kännijuomisella ja pikkuhiprakalla? Ei helevata.
Voi Jeesus! Luuletko todellakin, että lapsesta vanhemman pikkuhiprakka on hauskaa? Ei Luoja! Sinun vanhempasi eivät varmaankaan sitten olleet alkoholisteja? Minä olen elänyt koko lapsuuteni ja nuoruuteni vanhempien pikkuhiprakka-kaatokänni-akselilla ja analysoinut jo pikkupentuna, missä kohtaa nyt mennään. Ihanimpia muistoja on niistä harvoista päivistä, kun vanhemmat eivät ottaneet yhtään mitään.
Minun lapseni eivät tule koskaan näkemään äitiään kaatokännissä tai pikkuhiprakassa tai minään siltä väliltä. Minulle lapset ovat aina viinaa tärkeämmät.
Selvin päin juhannuksena/jouluna oleminen on yhtä mahdotonta kuin sen käsittäminen, että opettajat käyttävät ne lomaedut, jotka heille liiton työn tuloksena on suotu. Heh heh.
Jollekin ihmisille viina ja humaltuminen on niin ihanaa, että se menee lasten edun edelle. Se on minusta käsittämätöntä. Eikö sitä elämäänsä kestä selvin päin?
Ja kyllä tuollaisesta kolmesta viinilasillisestakin jo humaltuu aika paljon.
jos kolmesta olet jo humalassa?
Kolme viinilasillisen jälkeen olen vielä ajokunnossakin. Enkä tosiaan harrastele mitään joka iltaista tissuttelua tms.
hiprakassa olivat joskus isommissa juhlissa (0-1 kertaa vuodessa), mutta eipä sekään minua haitannut kun pysyivät turvallisina ja tolkullisina. Eli ei vanhempien PIENI hiprakka aina ja kaikista lapsista ole pelottavaa, rasittavaa, inhottavaa jne.
Liekö vanhempien esimerkki opettanut sen, että en kännää enkä juo alkoholia joka päivä (juon 1-3 annosta päivässä silloin kun jotain otan, parina päivänä viikossa), ja join ekan kerran vasta täysi-ikäisenä. Kohtuukäyttöä siis.
On hieman eriasia jos ottaa muutaman ja pelataan siinä perheen kesken pelejä yms yms. saunotaan ja pidetään hauskaa kaikki. Lapsetkin saa limua ja karkkia ja kaikkea kivaa.Huhhuh. Eikö tässä maassa enään kukaan tajua eroa kännijuomisella ja pikkuhiprakalla? Ei helevata.
Voi Jeesus! Luuletko todellakin, että lapsesta vanhemman pikkuhiprakka on hauskaa? Ei Luoja! Sinun vanhempasi eivät varmaankaan sitten olleet alkoholisteja? Minä olen elänyt koko lapsuuteni ja nuoruuteni vanhempien pikkuhiprakka-kaatokänni-akselilla ja analysoinut jo pikkupentuna, missä kohtaa nyt mennään. Ihanimpia muistoja on niistä harvoista päivistä, kun vanhemmat eivät ottaneet yhtään mitään.
Minun lapseni eivät tule koskaan näkemään äitiään kaatokännissä tai pikkuhiprakassa tai minään siltä väliltä. Minulle lapset ovat aina viinaa tärkeämmät.
eikä ainakaan minulle ole mitään huonoja muistoja. Erotin kyllä, milloin isä on humalassa (oli paljon rennompi kuin selvinpäin) ja tulipa sammuneen isän yli hypittyä kun oli sammunut eteiseen. Meille oli ihan normaalia se, että kun isä makasi krapulassa sohvalla ämpäri vieressään, piti olla hiljaa ja vielä vitsailtiin kun isällä oli "käsilaukku" vieressä.
Ja kyllä, meillä oli paljon hauskempaa kun isä oli hiprakassa/humalassa. Silloin ei ollut sitä jäätävää tunnelmaa kuin yleensä eikä riidelty.
Enemmän päänvaivaa ja murhetta tuotti absolutistiäitini, jolla mielenterveysongelmia (itsemurhayrityksiä, yhtäkkisiä katoamisia jne.).
Enkä nyt tarkoita, että kännien vetäminen lapsien läsnäollessa olisi suotavaa. Lapset ovat kuitenkin erilaisia ja suhtautuvat asiaan eri tavalla. En silti koe huonoa omaatuntoa jos sattuisin olemaan pienessä nousuhumalassa lasten läsnäollessa. Tiedän olevani samanlainen kuin isäni: paljon rennompi.
Monille on itsestään selvää, ettei lasten seurassa humalluta. Mutta onko pari lasia viiniä ruoan kanssa hyväksyttävää? Näin kommentoi Tampereen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Ella Mäntylä:
"Alkoholia voi kohtuudella ottaa, mutta jos mukana on pieniä lapsia, ainakin yhden aikuisen on oltava ilman alkoholia"
Mikäs se lastensuojelunlinja sitten on?
missä siitä on vaahdottu?
Ja minusta oli ihanaa, kun isä oli pienessä hiprakassa. Hän oli hyväntuulinen ja jutteli mukavia. Tuo edellinen sanoi sen hyvin: se jäätävä tunnelma, mikä yleensä kotona vallitsi, oli poissa. Kerrankin oli leppoisaa ja mukavaa ja voitiin jutella.
Harmi vain tietysti, että se hiprakka johti aina viikon ryyppyputkeen. Mutta siis pelkässä hiprakassa ei minusta koskaan ollut mitään pelottavaa tai epämiellytttävää.
Monille on itsestään selvää, ettei lasten seurassa humalluta. Mutta onko pari lasia viiniä ruoan kanssa hyväksyttävää? Näin kommentoi Tampereen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Ella Mäntylä:
"Alkoholia voi kohtuudella ottaa, mutta jos mukana on pieniä lapsia, ainakin yhden aikuisen on oltava ilman alkoholia"
Mikäs se lastensuojelunlinja sitten on?
missä siitä on vaahdottu?
olenkint tämän asian ulkopuolella näköjään, kun mulla on jo iso lapsi.
että meitä perheitä on erilaisia.
Kaikki ei ole niin nipoja huutajia juin sinä.
Olet niin mustavalkoinen ihminen ja tiedän että huumorintajusi on yhtä kuivaa kuin se valkoviini josta pidän.
Ja kyllä, meillä oli paljon hauskempaa kun isä oli hiprakassa/humalassa. Silloin ei ollut sitä jäätävää tunnelmaa kuin yleensä eikä riidelty.Enemmän päänvaivaa ja murhetta tuotti absolutistiäitini, jolla mielenterveysongelmia (itsemurhayrityksiä, yhtäkkisiä katoamisia jne.).
Vastuuntuntoinen isäsi veti siis kännit ja jätti lapset mielenvikaisen äidin hoidettaviksi?
Minun ei tosiaankaan ole mahdotonta olla selvänä lasten kanssa. Olen juonut yhden oluen tai lasillisen viiniä lasten nukkuessa muutaman kerran äitinä, ja esikoiseni on kohta 10-vuotias. En kuitenkaan aja edes sen yhden lasillisen jälkeen, koska minusta se pienikin alkoholimäärä vaikuttaa motoriikkaani. Toki hyvin lyhyen aikaa, joten ajotauko ei ole pitkä.
Jos tuollaisessa tilanteessa joutuisin lähtemään lapsen kanssa päivystykseen, olisi kohtuutonta tehdä sen vuoksi lastensuojeluilmoitus. Toisaalta en kyllä usko, että sellaista tilannetta koskaan tulisi, jos tässä nyt vielä viitisen kertaa juon alkoholia ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä.
kun mulla ei ole ajokorttia enkä näin ollen voisi muutenkaan ajaa lastani vaikka sairaalaan?
Ai niin mutta mähän olen av-raadin silmissä muutenkin paska äiti kun mulla ei ole ajokorttia eikä autoa.
en itsekkään hyväksy kännäämistä ja kännissä tappelua ja ördäämistä eli kaatokänni juomista.
On hieman eriasia jos ottaa muutaman ja pelataan siinä perheen kesken pelejä yms yms. saunotaan ja pidetään hauskaa kaikki. Lapsetkin saa limua ja karkkia ja kaikkea kivaa.
Huhhuh. Eikö tässä maassa enään kukaan tajua eroa kännijuomisella ja pikkuhiprakalla? Ei helevata.
Olkaa absoluteja ken haluaa, itse otan kyllä muutaman ja thats it!
oli lapsena joka viikko näitä "pelataan yhdessä lautapelejä, grillataan ja pidetään hauskaa" ajanviettoa. Koskaan ei voitu lähteä extempore uimaan tms, kun vanhemmat oli juonu ne pari kolme olutta, niin ei uskallettu enää rattiin. Olihan se välillä ihan kivaa, mutta lapsensa saatiin asennoitua jo niin, että viikonloppuisin ei kauppaa pidemmällä autolla käyty ja kotona vietettiin aika.
Kolme viinilasillisen jälkeen olen vielä ajokunnossakin. Enkä tosiaan harrastele mitään joka iltaista tissuttelua tms.
Niinhän sinä luulet, mutta todellisuudessa sekä havainto- että arviointikykysi on heikentynyt.
Tietenkin on iso ero siinä, siemaisetko kerralla 3 puolen litran (= 15 dl = 1,5 litraa) lasillista 18-prosenttista viiniä vaiko 3 pientä (1,5 dl = 4,5 dl)lasillista jotain noin 4-prosenttista, ruokakaupan viiniä hyvän aterian ohessa.
Ettekö te todellakaan ajattele mitään muuta kuin autolla ajamista kun on kyse alkoholin vaikutuksesta? Jos ei ole ajokorttia, niin sitten voi olla hyvässä hiprakassa vaikka kaiken aikaa, vai?
eli päivällä on jo käyty vaikka uimassa, pyöräilemässä tai mitä nyt on sitten keksittykään, ja illalla kun on päivän puuhista kotiuduttu sitten saunotaan, pelataan, grillataan tms.
oli lapsena joka viikko näitä "pelataan yhdessä lautapelejä, grillataan ja pidetään hauskaa" ajanviettoa. Koskaan ei voitu lähteä extempore uimaan tms, kun vanhemmat oli juonu ne pari kolme olutta, niin ei uskallettu enää rattiin. Olihan se välillä ihan kivaa, mutta lapsensa saatiin asennoitua jo niin, että viikonloppuisin ei kauppaa pidemmällä autolla käyty ja kotona vietettiin aika.
Voi ottaa muutakin kuin pienen lasillisen tai koheltaa kännissä. Meillä on tapana ottaa viikonloppuna 2-3 lasillista viiniä. Kenelläkään ei tule krapulaa tai mielipahaa ei aiheudu. Vaikea kuvitella että se tekee meistä lastensuojelutapauksia.