Mä teen vaativaa assistentin/kääntäjän työtä yhdessä suurlähetystössä,
maisterin koulutus, osaan erittäin hyvin kolmea kieltä suomen lisäksi, maisterin tutkinto yhdessä näistä kielistä. Työkokemusta useita vuosia. Työpäivät vaihtelevia, välillä hektisiä välillä rauhallisempia. Iltaedustuksia on myös, joista saan rauhallisempana aikana vapaata (pitkien neuvottelujen tulos, kun aloitin, pidettiin itsestään selvänä, että olen aina käytettävissä.)
Arvatkaapa mun palkka? Kokoaikatyö kyseessä.
Kommentit (44)
Nytkö kukaan ei kommentoi enää mitään? Eikö teitä lainkaan ihmetytä mun palkka?
:)
Olen siis tuo oikein arvannut vastaaja #15. Onneksi en itse hakeutunut diplomatia/lähetystö/Formin -alalle, vaikka se opiskeluaikana houkuttelikin. Olen kieliaineesta valmistunut maisteri ja palkkani on pikkuisen yli 3000 euroa.
Eikö teitä lainkaan ihmetytä mun palkka?
:)
Tuo palkkaus kertoo taas siitä, että tuonne haluavia on niin paljon, että palkka voidaan pitää tuollaisena.
En tiedä, pitäiskö kaupassa työskentelevänä olla iloinen, että saan parempaa palkkaa kuin sinä (lisät voi siis tehdä palkan paremmaksi). Jos kuitenkin tykkäät työstäsi ja se on vakkari, niin on sitä kauheampiakin töitä/toimenkuvia. Ja varmasti hyvää työkokemusta saat, ei tarvitse jäädä tuonne.
Palkka vaikuttaa vaatimustasoon (kielitaito) ja työtehtäviin nähden järkyttävän pieneltä.
Mutta se hyvä puoli asiassa on, että saat hienon työpaikan ja -kokemuksen ansioluetteloosi.
Silti, eihän tuohon kannata jäädä pitkäksi aikaa roikkumaan, jos vaan saat muualta työtä.
t. kääntäjä, joka elelee ihan kivasti n. 15 tunnin työviikolla.
TODELLA huono palkka. Itse olen konsultointiyrityksen assistenttina. Työnkuva ei todellakaan kovin haasvata (laskutusta, tarjousten lähettelyä + muut assarin hommat)
Palkkaa saan 2550e\kk.
Koulutus on yo-merkonomi.
Kannattaisko miettiä uutta työpaikkaa?
Meillä on tosi ihana työyhteisö, globaalien, kansainvälisten kysymysten kanssa saa olla tekemisissä päivittäin ja seurata uutisia ja mediaa ihan työkseen. Lisäksi olen tavannut vaikka ketä julkkiksia ja kansainvälisen tason vaikuttajia työni kautta. TYö ei ole kovin vaikeaa, mutta ei toisaalta lian helppoakaan. Olen ollut tässä työssä jo pitkään. Isompaa palkkaa olen pyytänyt, mutta palkkapäätökset tulee emomaasta, ei SUomen porukka pysty vaikuttamaan.
ei tienaa paljon paskaakaan, näin just jossain tilaston.
helsingissäkin vain n 2400 €/kk
7000 euroa/kk. Kiinnostaisi todella tietää. Samoin se, joka elelee "ihan mukavasti" 15 tunnin työviikolla. Ihan mukavasti on tietysti laaja käsite ja voi tarkoittaa vaikka omistusyksiötä jossain lähiön perukoilla ja etelänmatkaa vuodessa tai sitten vaikka omistusomakotitaloa ja useita matkoja + laadukkaita vaatteita yms.
Minä tein kokoaikaisesti (tai melkein, n. 35 tuntia/vko) käännöstöitä freelancerina pari kuukautta ja palkka tuolta ajalta oli n. 2000 euroa, jos sitäkään. Siksi en ole enää alalla kun en jaksa tehdä huonolla palkalla ilman arvostusta yksin töitä. Mieluummin opetan ja saan säännöllistä palkkaa, minulla on työkavereita yms.
aikaa sitten erään maan suurlähetystö etsi varmaan aika lailla samankaltaiseen työhön työntekijää. Lisänä vielä se, että piti olla kaupallisen alan asiantuntija, yliopistotutkinto kaupalliselta alalta ja pitkä lista muita korkeita vaatimuksia. Palkka 1500€.
Mietin, että mahtaa olla hakijoita jonoksi asti, mutta kaipa ovat tosiaan jonkun siihen saaneet, kun eivät enää etsi. Onkohan ollut kaikki vaatimukset täyttävä hakija, joka tuolla palkalla on hommaan suostunut?
Ap:lle kysymys, jos vielä linjoilla olet, että onko työ tosiaan niin antoisaa, että sitä tekee mielellään tuolla palkalla? Itseäkin kovasti kiinnostaisi tuollainen työympäristö, mutta palkka on jotain käsittämätöntä verrattuna vaatimuksiin ja työnkuvaan.
Haluaisitko vaihtaa parempipalkkaiseen?
Yksityisellähän ne maksaa paremmin, etenkin liikealalla...
Mutta että verojakaan maksa. Se tässä vähän vituttaa, koska kuitenkin käytät yhteiskunnan verorahoilla (siis meidän muiden) kustantamia palveluja.
Isoimpana syynä käsittääkseni, ettei niiden tarvitse noudattaa paikallisia lakeja (sillä esim. Suomessa sijaitsevat lähetystöt eivät ole Suomen maaperällä, vaikka Suomessa sijaitsevatkin). Diplomaattinen koskemattomuus lisäksi takaa eräille lähetystössä työskenteleville koskemattomuuden asemamaan rikosasioissa.
Jos lähetystö sattuisi rikkomaan oman maansa lakia, sekään ei todennäköisesti olisi kovin vakava juttu, sillä se edustaa omaa valtiotaan. Kaiken kaikkiaan lähetystöillä on todella hyvä asema työsuhteisiin liittyvissä erimielisyyksissä, en siis ihmettele ap:n paskaa palkkaa.
Höh, vaihdatte kaupalliselle puolelle, niin palkkanne kaksinkertaistuu :-)
Nyt on täällä kyllä yhden assarin avauduttava... Mun työstä osa on sellaisia mitä tekisi itse päällikkö/johtaja jos mua ei olisi palkattu.
Ja palkka ei ole huonoimmasta päästä, mutta...
Tämä ihan vaan nyt assareiden ammatin kunnioituksen (ja väärien käsitysten oikaisun) puolesta. :)
AP: Sä voisit saada parempaa, kuten itsekin tiedät. Jos olet tyytyväinen tämän hetkiseen, ok. Mutta mahkuja olisi tod.näk. muuhunkin. Ymmärrän tän hetkisen tilanteen, paikkoja ei oo auki jne. Ja jos kaikki hommat natsaa niin ok. ;)
Mun mies on töissä Suomen suurlähetystössä maailmalla (paikalta palkattuna). Täällä paikallisen UM:n tyypit puhuu aina, että Suomessa on paikallista työvoimaa niin kiva rekrytä kun suomalaiset akateemiset tyytyy niin huonoihin palkkoihin. Eikä se ole AP:n tai hakijoiden vika, vaan sen että Suomessa ei muuta kuin teknillistä osaamista arvosteta. Olen itsekin hakenut todella vaativaan asiantuntijatehtävään erään maan edustustoon Suomessa. Pääsin ihan loppuvaiheeseen saakka, ja palkka olisi ollut 2 500 e kuussa. Siis asiantuntijatyöstä. Mutta Suomessa on humanistisen ja yhteiskunnallisen alan palkat ihan järkyttävässä palkkakuopassa. Ei paljon hoitoalalle sympatioita irtoa...
voin kertoa teille, että minä hain tuota muutama viesti aiemmin avoinna ollutta paikkaa (1500 palkka), täytin kaikki vaatimukset ja niin täytti todella moni muukin hakija. LÖysivät pätevän ja hyvän.
Oikeesti noi suurlähetystöjen palkkatasot on ihan uskomattomia, mutta paikkoihin on todella tunkua!
Vierailija kirjoitti:
voin kertoa teille, että minä hain tuota muutama viesti aiemmin avoinna ollutta paikkaa (1500 palkka), täytin kaikki vaatimukset ja niin täytti todella moni muukin hakija. LÖysivät pätevän ja hyvän.
Oikeesti noi suurlähetystöjen palkkatasot on ihan uskomattomia, mutta paikkoihin on todella tunkua!
Mikä on tällä hetkellä palkka euroopan suurlähetystöjen toimistotyöntekijällä?
Vierailija kirjoitti:
sen tiedän, että yhden avioliiton solmimiseen tarvittavan paperin kääntäminen espanjaksi maksoi 300 euroa.
Ei pitäisi suostua maksamaan tällaisia, joku varmasti tekee halvemmalla, tällaiset byrokraattiset systeemit pitäisi purkaa, lopulta kaikki tällaiset tulevat veronmaksajille kalliiksi.
Juu, tavallaan kyllä ihmetyttää, että korkeakoulutettu ihminen on tuollaisessa työssä.
Assarin tehtävässä palkka on suht tavallinen, mutta miksi yleensä olet tehtävässä, joka ei vastaa osaamistasi? Vai oletko ensimmäisessä työssä valmistumisen jälkeen?