Olen aina hämmästynyt perussuomalaiskannattajien taloustietoudesta.
Jossain vaiheessa kun kesksutelu kuitenkin aina kääntyy linjalle: "Kun sinne Kreikkaan ja etelään syydetään meidän verorahoja"
Kun yritän tiedustella paljonko sinne niitä on syydetty, on yleensä vastauksena "No kymmeniä miljardeja"
Kun varovasti yritän ehdottaa, että eiköhän ne ole ihan takauksia, niin pontevasti saan vastauksen "Se on ihan sama"
Kun yritän ottaa esiin joukkovelkakirjalainojen emissiot ja jälkimarkkinat, EKP:n toimet rahoituskriisissä, ja Suomen saamat tuotot EKP:ltä, niin silloin kommenttina yleensä on: "MIksi ihmeessä meidän pitää ne saksalaisten pankitkin pelastaa?"
Ihan kuin siellä olisi vain ja ainoastaan joku Saksan Osuuspankki, joka on lainannut Kreikkaan ja that's it.
Institutionaalisista sijoittajista persuille on turha mainita mitään, kommenttina olisi "Ei sinne olisi pitänyt investoida mitään"
Kommentit (70)
Olen lukenut pitkälle, joten uskon, että minulla on edes joitakin resursseja ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Olen yrittänyt seurata euromaiden kriisistä käytäviä keskusteluita. Olen yrittänyt ymmärtää tavallisten ihmisten näkemyksiä. Aika vähän olen lopulta ymmärtänyt.
Olen kuullut, että maailmassa on enemmän velkaa kuin varallisuutta. Olen kuullut, että maailman laskennallisesta varallisuudesta ylivoimaisesti suurin osa on erilaisiin odotuksiin perustuvia "sijoituksia". Olen kuullut, että sijoituksen arvo voi romahtaa, kun sijoittajat pettyvät ja pyrkivät pelastamaan paperisilppuun ja bittijonoihin perustuvaa laskennallista omaisuuttaan. Suoraan sanoen, paljon melua tyhjästä koko tuo ihmisten arjesta ja työstä erillään oleva talouselämä. Vai onko sittenkään?
Paperi on paperia, bittijonot bittijonoja. Jos valuutta romahtaa, ihmisille (siis meille oikeille, ei noille lamanikkareille) pitäisi jäädä käsiimme työkalut ja -kyky. Ihana ajatus, vaan tuskin toimii. Valta ja omaisuus näyttävän käyvän käsi kädessä, ja kun valtaa pitävä rikas tuntee asemansa uhatuksi, hänellä on keinot siirtää riski alemmassa sosio-ekonomisessa asemassa olevan harteille. Kyykytetään siis putkifirma ja bussifirma, ja myydään konkurssissa saatu omaisuus polkuhintaan johonkin pois... ja jauhetaan samalla jotakin hienoa taloustieteen slangia. Arvelen, että taloustieteen ammattislangi on osittain juuri sitä ihmisten omaa näppäryyttä, johon ihmiset ihan itse lopulta sekoavat. Liturgiaa, jonka merkityksestä eivät asiantuntijatkaan kohta voi esittää kuin arvauksia.
Uskoisin, että Kreikan talouskriisi ja Euron nitinä ja natina ovat osa suurempaa murrosta: kohtuuttomiin odotuksiin ja ahneuteen perustuvan ääriliberalistisen talousjärjestelmän hajoamista. Oltaisiinkohan nyt sen tosiseikan edessä, että materiaalinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi perustuvat konkreettiseen materiaan ja työhön, ihmisten omaan olotilaan ja yhteiseen toimintaan. Virtuaalista rahaa tai taloudellista arvoa tarvitaan varmasti sittenkin, jos tämä talousjärjestelmämme romahtaa, mutta ehkä sitten osataan tyytyä kohtuullisiin odotuksiin. Tuotonhan pitäisi kaiketi olla jotenkin suhteessa siihen, mitä jokin firma tekee, eikä siihen, mitä osakkeita taloussopulit suostuvat ostelemaan. Olenkohan nyt jonkun mielestä kommari tms. arvellessani - kieltämättä heppoisin perustein - että paskaahan tällainen elämänmeno tulee haukkaamaan. Minusta kuitenkin näyttää, että raha on nykyään jotakin, mistä pelataan pörsseissä, työ ja materia taas ei ole suoranaisesti sidoksissa siihen.
Voi olla, että meillä on edessämme melkoinen mullistus, joka koskee ihan jokaista. Ja suuriin mullistuksiin liittyy hepolla kaikenlaista väkivaltaa ja epäjärjestystä. Toivon siis hartaasti, että ihmiset yrittäisivät käyttäytyä ihmisiksi niin Kreikan kuin mahdollisten syvempienkin kriisien yhteydessä. Toivottavasti nyt itse kukin yrittää muistaa, että talous on ihmisten keskinäistä toimintaa, joka perustuu sopimuksiin ja muodostuneisiin käytäntöihin. Näistä sopimuksista voidaan joustaa ja käytäntöjä voi pyrkiä muuttamaan niin, että kenellekään ei tule kohtuuttoman paha olo. Pelkään kuitenkin, että ahneimmilla ei ole tällaista jouston tahtoa. Heihin ei ehkä päde edes se, että rajut elintasoerot voivat johtaa yhteiskunnan epävakautumiseen ja siten haitata heidänkin arkeaan. He ehkä uskovat hyväksi olokseen muita paremman asemman jopa erilaisten uhkakuvien vallitessa - ja kenties lisäksi sen, että ovat menneiden vaiheiden perusteella oikeutettuja vaatimaan erilaisia asioita nyt ja tulevaisuudessa. Onpa vaikea selittää... uskovat asemansa olevan perusteltu sitoumuksilla, joita kukaan ei enää pysty pitämään. Joustamattomuudella.
Tiivistelmä:
Mitä hiton tekemistä tällä filosofialla on enää Kreikan kanssa? Jos ei muuta, niin se, että niin kauan kuin ihmisillä on hyvää tahtoa, kenenkään ei tarvitse kärsiä kohtuuttomasti siksi, että Kreikassa jotkut vallankäyttäjät lienevät toimineet vastuuttomasti. Toinen seikka on se, että turha täällä on syytellä Kreikkaa tai verhoutua sini-valkoiseen marttyyrinviittaan. Jos talousjärjestelmämme sortuu laajemminkin ihmisten omaan typeryyteen, meillä Suomessakin voidaan vielä elää kädestä suuhun, vaikka tietoa, taitoa ja tahtoa olisikin ylläpitää kohtalaista elintasoa. Ja viimeinen seikka: mitä vähemmän joustamme yhteisen hyvän nimissä, sitä todenneköisemmin eurokriisissä käy todella pahasti.
tiedoksi, että suurin syy huonoon myyntiin on huono sää.
Tiedän itsekin, kuinka paljon sää vaikuttaa myyntiin, mutta olen myös ollut tuuraamassa myyjiä tänä keväänä, ja verrattuna useamman vuoden aiempaan kokemukseeni myyntityöstä, asiakkaat ovat oikeasti kusi sukassa. Sen haistaa ja näkee.
Raivostuttaa oikeasti tuo persujen katteeton mustamaalaus ja pelottelu. Se vaikuttaa konkreettisesti siihen, miten Suomella menee. Eivät he varmasti tarkoita sitä niin, mutta kaivaisivat nyt jo sen päänsä perseestä ja katsoisivat, mikä vaikutus toimillaan tosiasiassa on.
että ennen rahalla oli ns. kotimaa. Oli valtio missä oli esim. tehdas ja siinä työntekijöitä. Se tavallinen duunari tiesi kenelle tekee töitä, ja niillä omistajillakin oli tieto keitä heille työskentelee (vaikka ei tietenkään jokaista olisi tuntenutkaan edes ulkonäöltä).
Nykyään on osakkeet, ja rahalla ei ole enää kotimaata. Suomessa olevan tehtaan saattaa omistaa mikä taho tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Enää ei ole suhdetta sen omistajan nk. pomon ja duunareitten välllä. Kaikki on vaan lukemia ja koko ajan pitää tahkota voittoa. Tämä homma ei tule toimimaan enää kauaa.
Kyllä meillä persuillakin on oikeus sanoa mielipiteemme.
Onko teillä oikeus sanoa, että miljardeja on heitetty hukkaan, vaikka asia ei oikeasti ole niin? Onko teillä oikeus luoda pelon ilmapiiriä turhaan?
Ja vaikka kuinka olisikin _oikeus_, niin miettikää vähän mitä se tekee kotimaallemme. Väitätte vielä isänmaallisia olevanne, pthyi!
Ai niin. Et sä osaa, sähän oot persu. Ja räkäset naurut päälle!!!!
vääristelemään ja vääntämään kaikkea tietoa, siis valehtelemaan.
Usein kuullaan persujen suusta miten esim. Suomessa tai Kreikassa enemmistö haluaa erota eurosta, EMUsta ja EUsta.
Voi hyvänen aika, Suomessa kukaan muu ei ole eroamassa kuin persut ja nyt Kreikan vaaleissakin nähtiin miten paljon he haluavat eurosta eroon.
Jari Sarasvuo kirjoitti taannoin hyvän kolumnin Hesariin, jossa sanoi, että ihmiset valittavat Kreikkaan menneistä miljardeista, vaikka supisuomalaisten (usein turhiin) työkyvyttömyyseläkkeisiin menee kymmeniä miljardeja vuodessa. Jännä, että nämä työnvieroksujat usein ovat juurikin persuja.
huoh!
seurannut yhtään Kreikan vaalien uutisointia? Ymmärrätkö miten tiukka tilanne siellä on, vastakkain ne jotka haluavat pysyä eurossa ja ne jotka haluavat erota siitä. Kannattaisi ehkä ottaa persu vastaiset lasit pois silmiltä ja lukea uutisia eri tiedotusvälineistä ja muodostaa se ITSE se kuva siitä mitä maailmalla tapahtuu.
Ottamatta kantaa siihen kuka on oikeassa/kuka vääräss, on hyvä muistaa että myös muissa puolueissa on euro- ja eu-kriittisiä ihmisiä. Lisäksi sekin hyvä muistaa, että AINA on ihmisiä jotka eivät ns. lähde hullutuksiin mukaan ja niitä jotka uskovat sokeasti ties mitä "tietolähteitä" ja sitten jälkikäteen itketään.
Ja tämä pätee ihan Teppo Tavallisiinkin, esim. mainittakoon Wincapita johon moni lankesi ja sitten itkettiin kun menetettiin rahaa.
Samoin maailmanhistoria on täynnä erilaisia "joukkohurmoksia" mihin ihan fiksut ihmiset lähtivät mukaan ja sitten tapahtuu kaikkea pahaa, mietitään vaikka 2. maailmansotaa (meillä Suomen lintukodossakin oli natsimielisiä ihmisiä).
Meille myydään monia asioita ns. hyvinä, mutta ne saattavatkin olla (jälkikäteen tarkasteltuna) vääriä valintoja. Ja edelleen, tämä pätee ihan pikkuriikkisiin asioihin, kuten aikanaan luteita tapettiin ties millä ihmisille vaarallisilla myrkyillä pirteissä jne. Sama isommissa asioissa, ei kukaan tiedä mikä "salaliitto" on EU:n takana, tai sitten ei ole mitään. Emme tiedä ETUKÄTEEN mikä olisi parasta ja mikä ei. Aika näyttää, mutta hyvä muistaa että tietyille tahoille olisi eduksi romuttaa länsimaien yhteiskunta siinä muodossa missä se nykyään on. Erilaisissa kriiseissä ja muissa mullistuksissa on AINA niitä voittajia, ei vain häviäjiä. Ja tasaisin väliajoin on myös nk. rikkauksien uusjakoja, lähihistoriaa jos ajatellaan, niin Tsaarinajan Venäjä --> Neuvostoliitto --> Neuvostoliiton romahdus, noissa moni köyhtyi mutta moni myös rikastui.
että ennen rahalla oli ns. kotimaa. Oli valtio missä oli esim. tehdas ja siinä työntekijöitä. Se tavallinen duunari tiesi kenelle tekee töitä, ja niillä omistajillakin oli tieto keitä heille työskentelee (vaikka ei tietenkään jokaista olisi tuntenutkaan edes ulkonäöltä).
Nykyään on osakkeet, ja rahalla ei ole enää kotimaata. Suomessa olevan tehtaan saattaa omistaa mikä taho tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Enää ei ole suhdetta sen omistajan nk. pomon ja duunareitten välllä. Kaikki on vaan lukemia ja koko ajan pitää tahkota voittoa. Tämä homma ei tule toimimaan enää kauaa.
ei ole kotimaata. Pankeille maailma on yksi globaali pelikenttä, missä toimitaan 24/7