Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kinaa kastemekosta - muilla kokemuksia?

Vierailija
18.06.2012 |

Äitini teki ristiäisiini aikoinaan aivan ihanan kastemekon kunnollisesta pitsibrodyyrikankaasta. Se on edelleenkin kuin uusi, vaikka siinä on kastettu myös siskoni ja puolet serkuistani.

Lapsesta asti olen ihastellut tuota kastemekkoa ja haaveillut, että joskus saan pukea sen oman lapsen ylle.

No, nyt sitten anoppi ilmoitti, että hänellä on oikein hänen tekemänsä perintökastemekko ja sitä sitten käytetään. Sanoin, että haluan käyttää meidän perheen kastemekkoa.

Anoppipa on jo päättänyt, että kaikki hänen lapsenlapset kastetaan siinä hänen mekossa. Noin vaan, minun puolestani.

Mies ei ota asiaan kantaa. Hän sanoi, että hänelle aivan sama joku yksi rätti, minä saan tehdä, kuten itse haluan.

Miksi kaikesta pitää tulla joku konflikti? Jos pidän oman pääni, olen itse tyytyväinen ja äitikin varmaan, kun mekolle tullut jatkokäyttöä. Mutta anoppi puhisee ja harmittelee. Jos teen anopin mielen mukaan, niin sitten minua (ja ehkä äitiänikin) harmittaa varmaan lopun ikää. Mutta anoppi pääsee loistamaan "perintökastemekollaan".

Kummastuttaa oikeasti tuo anoppi. Ihan mukava ihminen muuten, mutta aina päättämässä asioita muiden puolesta. Omat vanhempani antavat minun tehdä itse ratkaisuni, eivät syyllistä, jos en mene heidän ajatustensa mukaan. Anoppi kauhea syyllistämään.

Miksi pitää toisten puolesta mennä "päättämään" tällaisia asioita ja toitottaa siitä kaikille?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän jättää asian kokonaan sun päätettäväksi. Kyseessä on yhteinen juttu. Kun nyt kuiteskin olet päättänyt tuon kanssa lisääntyä niin hedotan että kaikki tyttölapset kastetaan teidän suvun mekossa ja poikalapset miehen suvun mekossa. Olisi loogista ja jonkinmoinen ratkaisu, mutta isompi ratkaisu olisi ettet enää ton kanssa lisääntyisi tämän enempää, sillä miehellä joka aina vetäytyy ei tee mitään. No, kännipäis haukkuu sut sitten että oot kaiken tehny väärin. Hänhän ei tee väärin kun ei tee mitään, ei sano mihenkään mitään, kuhan purauttaa vesipisarat selästään ja jättää konfliktit muiden ratkaistavaksi, yöäk.

Ihmettelen, että noin voimakastahtoinen nainen on kasvattanut pojastaan täyden vätyksen, joka ei osaa ottaa kantaa edes kastemekkoon. Tuo ehdotus, että tyttölapset kastetaan äidin mekossa ja poikalapset isän mekossa on hyvä. Voi myös miettiä sellaista vaihtoehtoa, että kastetaan esikoinen äidin mekossa, ja seuraava isän mekossa, jne. Aina vuorotellen, kunnes lapsiluku on täynnä. Veikkaan kanssa, että perästäpäin kyllä kuuluu...

Vierailija
2/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kaikki muut suvun lapset on kastettu, mutta sinun lapsellesi hän ei sitä anna.

Tyytyisitkö halpaan kaupan ostomekkoon vai yrittäisitkö vakuuttaa anopin, että tämäkin lapsi on ansainnut tulla kastetuksi samassa mekossa kuin isänsä ja serkkunsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kaikki muut suvun lapset on kastettu, mutta sinun lapsellesi hän ei sitä anna.

Tyytyisitkö halpaan kaupan ostomekkoon vai yrittäisitkö vakuuttaa anopin, että tämäkin lapsi on ansainnut tulla kastetuksi samassa mekossa kuin isänsä ja serkkunsa?

Pitäiskö ap:n kastaa lapsensa anopin mekossa siksi ko asia vois olla toisinkin...

Ap kastaa lapsensa ihan siinä mekossa missä haluaa ja mistä on lapsesta asti haaveillut. Ja anoppi voi itkeä sitte kaikessa rauhassa toisen mekon kohtaloa. Voi olla että seuraavien lasten kanssa ap:lle on jo myös ihan sama, ja hän kastaakin lapsensa anopin mekossa. Minä en ymmärrä miksi sitä anoppia pitäs totella?, että hänelle ei tule paha mieli?

Sillon jos itselle on ihan sama, niin voi tehdä toisen mieliksi, mutta ap on lapsensa äiti ja päättää nyt tän asian ihan itse.

Vierailija
4/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jonain päivänä olet anoppi ja miniäsi katsoo esittelemääsi perintömekkoa inhoten. Sitten hän sanoo, että miehelle ei ole väliä, missä rätissä lapsi kastetaan, mutta hän ei sentään mitä tahansa hyväksy. Muista hymyillä kohteliaasti. Päätös ei ole sinun, vaikka miten haluaisit inttää, että tässä se lapsen isäkin aikanaan kastettiin.

Oma anoppini kysyi varovasti esikoiseni syntymän jälkeen, että onko meillä jo kastemekko tiedossa.

Kun kerroin että ei ole vielä, kysyi hän haluaisimmeko ihan uuden kastemekon vai haluaisimmeko käyttää hänen tekemäänsä suvussa pitkää ollutta kastemekkoa jos se tyyliltään on meille sopiva.

Ilahduin kovasti tästä tarjouksesta. Mekko osoittautui kauniiksi ja sitä mekkoa onkin käytetty kaikkien lastemme kastemekkona.

Fiksu anoppini osasi esittää asian hienosti, eikä kenenkään olisi tarvinnut loukkaantua vaikka minulla olisi jo ollut kastemekko tiedossa.

Vierailija
5/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti miehesi, mutta jos asia ei ole hänelle tärkeä niin sinä päätät.

Voit sanoa anopille että kiitos kun tarjosit mekkoa, mutta olemme päätyneet tähän toiseen mekkoon. Tai sitten vaan kierrät aiheen ja vauva ilmestyy ristiäisiin sinun mekko päällä.

Anopilla ei oo tähän asiaan minkäänlaista päätösvaltaa, sori vaan. Hän on jo omat lapsensa kastanut. Nyt on teidän vuoro.

Vierailija
6/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perintökastemekko, jossa on kastettu minut, sisarukseni ja äidin siskojen lapset. Enon lapset kastettiin lasten äidin suvun mekossa.

Jos mies kerran ei ota kantaa, voit ihan hyvin valita oman kastemekkosi. Anopillasi ei ole sananvaltaa tuossa asiassa. Äläkä lähde mihinkään mekkojen vaihteluun.

Onko miehesi suvussa kastemaljaa tai muuta ristiäisiin kuuluvaa "rekvisiittaa"? Sellaisen pyytäminen voisi lepyttää anoppia hiukan.

Vierailija
7/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kiitti kauniista ajatuksesta, mutta ilmoitti, että se kastemalja oli lähdössä kastemekon kera 200 km päähän miehen serkun lapsen ristiäisiin, jotka olisivat 4 vko kuluttua meidän juhlapäivästämme. Tavarat oli jo pakattu eikä sitä maljaa voinut enää ottaa esiin...

Harmittaa vieläkin, se kun on jostain 1800-luvun alusta peritynyt kristallimalja, joka olisi tuonut juhlavutta ja jatkuvuutta kastetilaisuuteen, mutta kun se mekko ja kastemalja kuuluivat yhteen, niin ei sitten saatu vesiastiaa kun ei kelvannut mekko.

Vierailija
8/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi vain, että kun ne muut siinä kastetut lapset on syntyneet avioliitossa, niin hän ei anna sitä meidän lapselle, kun emme ole naimisissa. Loukkaannuin aika pahasti.

Vierailija
9/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siellä kumpikaan anoppi ei vaatinut mitään, mutta molemmilla vanhemmilla oli suvussa kastemekko, jossa jo vauvan isoäiti/isä oli kastettu. Serkkuni sopi puolisonsa kanssa jo etukäteen, että perheen poikalapset kastetaan isän suvun kastemekossa ja tyttölapset äidin suvun kastemekossa. Näin myös tehtiin, ja molemmat anopit ovat saaneet vuorollaan nähdä vanhan kastemekon käytössä.

Vierailija
10/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastat lapsesi sinun mekossasi. Sanot anopille, että tämä on nyt teidän lapsi ja se on sinulle tärkeää MUTTA neuvottelet anopin kanssa, olisiko mahdollista ottaa ristiäisiin joku perinne heiltä, esim. just ristiäisvati tms. Tai anoppi muuten osalliseksi tilaisuuteen, lukekoon vaikka isovanhemman rukouksen tms.

Näin osoitat, että sinä teet (miehesi kanssa) lapsiasi koskevat päätökset, mutta arvostat myös isovanhemman roolia ja haluat, että hän on mukana lapsen elämässä.

Vierailija
11/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille rajat viimeistään nyt! Kun isällä ei ole mielipidettä, sinä päätät!

Vierailija
12/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaaltA eihän sillä mekolla nyt niin paljon merkitystä ole. Meidän lapset kastettiin miehen edesmenneen äidin aikoinaan ostamassa mekossa.

Vierailija
13/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samantapaista kinaa, ratkaisu: kaksi mekkoa päällekkäin kastetilaisuuden ajan.

Vierailija
14/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä kerran nyt on jo tarjolla.

Mutta sitä olen harkinnut, että lainaisin joko kummipoikani kastemekkoa tai sitten yhden kaverini kastemekkoa. Se kaverin mekko on myös tosi kaunis, yksinkertainen. Ja siinä jännä yksityiskohta: hihoihin saa kalvosimet kiinnitettyä, jää lapselle kaunis muisto ristiäisistä. :)

Vierailija
15/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratkaisin ongelman tekemällä itse oman uuden kastemekon. Ja jos omat lapset eivät sitä tulevaisuudessa halua käyttää, niin en loukkaannu. Saavat tehdä mielensä mukaan.

Onko anopilla tiedossa muita lapsenlapsia, jotka voisivat käyttää mekkoa? Tai voisitko sanoa, että jos teille tulee lisää lapsia, niin seuraava sitten kastetaan siinä anopin mekossa?

Vierailija
16/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jostain kastemekosta? Kunhan on siisti ja säällinen.

En tajua näitä, jotka vouhottavat jostain perinne-kastemaljoista ja mekoista ja ompelevat kastetun lapsen nimikirjaimia tms virityksiä siihen saakutin kolttuun. Ihan oikeasti. Tilaisuus on ohi vartissa, eikä sitä kolttua kauaa pidetä sen jälkeen.

Jos asia on sinulle tärkeä, niin pidät pääsi ja ehkä aiheutat anopille pahan mielen. Päätöshän on sinun tietysti kun olet lapsen äiti.

Vierailija
17/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinä teet päätöksen yksin.

Ja sinä teet päätöksen sen mukaan, mikä sinusta on paras vaihtoehto. Eli kastat lapsesi omassa mekossasi.

Jos miehelläsi olisi mielipide, joutuisitte neuvottelemaan.

Parempi nyt vaan pistää heti alkuunsa piste sille, että anoppi päättää puolestasi asioita. Älä anna kohteliaisuussyistä periksi "pikkuasioissa", muuten huomaat olevasi pian paljon isommassa lirissä. Kyllä siihen anoppi ensijärkytyksen jälkeen pian tottuu, että te teette omat päätöksenne. Jos nyt alatte lakoamaan anopin mielen mukaan, on paljon vaikeampi pistää stoppi siinä vaiheessa, kun anoppi on järjestämässä teidän olohuonetta uuteen uskoon.

Vierailija
18/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun hän onkin päättänyt, että ne KAIKKI pitää kastaa siinä samassa mekossa. Nehän on ensisijaisesti vain hänen lapsenlapsiaan.

Jotenkin kumma minusta, että hän edes puuttuu tähän asiaan. Olisihan voinut asiallisesti kysyä, että onko teillä muuten kastemekko? Jos tarviitte lainaan, niin häneltä löytyy.

Mutta ei, kun se mekko vedettiin esille ja olisi väkisin pitänyt pukea se lapsen päälle. Hänhän on jo päättänyt, että sitä mekkoa käytetään!

En ymmärrä, miksi aina pitäisi ajatella, että miten tässä nyt vaan anopin oikut tyydytetään, niin sitten on asiat hyvin. Tai no, mies ei onneksi ajattele noin, on vähän leipiintynyt äitinsä kohkaamiseen.

Oikeasti, itse haluaisin käyttää sitä kastemekkoa, joka aikoinaan ollut minullakin.

Vierailija
19/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toisessa virallisesti kastetaan ja toisessa sitten loppuosa. Näin tulee molemmat perinteet käyttöön. Valokuvat otatte tuplaten ja lähetätte kuvan lapsesta siinä mekossa, jonka suvun mekko on kyseessä.

Voisihan se mekon vaihto olla ihan osa seremoniaakin. Pääsee kummi vähän näyttämään taitojaan!

Myöhemmin omat lapsenne voivat sitten valita, käyttävätkö jompaakumpaa tai ei kumpaakaan, kun te ette syyllistä.

Minä taas pidän perinteistä. Omat lapsemme kastettiin minun 70-luvun yksinkertaisessa kastemekossa, vaikka anoppi oli ostanut oikean rimpsurämpsyrinsessamekon tyttärentyttärensä ristiäisiin ja tarjosi sitä meillekin. Oli niin krumeluurinen, ettei siinä olisi voinut poikaa kastaa... Jää mekko nyt sitten tyttären lapsille perinnöksi eikä tarvitse siitä tapella. Ymmärrän kyllä, jos poikien vaimot haluavat jotain muuta kuin yksinkertaista, jokaisella meillä on vähän erilainen maku.

Vierailija
20/71 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle kun on ihan sama, oli mekko mikä tahansa. Jos itse olet jo pienestä pitäen halunnut tuon kastemekon, niin miksi muuttaisit mielipiteitäsi muiden mieliksi. Sanot vaan kauniisti anopille, että "itse kyllä olen pienestä pitäen halunnut, että lapseni kastetaan tässä mekossa, ja niin aion myös tehdä. Mekko on mielestäni kauniimpikin ja sillä on paljon tunnearvoa minulle."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän