Kivenlahti, Soukka, Matinkylä, mikä näistä?
Mikä noista olisi viihtyisin paikka asua, missä parhaat palvelut ja yhteydet? Mitä hyvää ja huonoa niissä on?
t. pk-seudun ulkopuolelta kohta sinne päin muuttava
Kommentit (39)
Sanoisin, että Matinkylä on kivoin, kunhan ei ostarille muuta. (Tosin se ostarikin puretaan ihan pian). Mutta tosiaan siinä on merenranta, iso omena ja paras yhteys Helsinkiin. Matinkylässä olen asunut muutaman vuoden, enkä vaihtaisi enää Kivenlahteen sijainnin vuoksi. Muuten molemmat kivoja paikkoja.
Jos taas on valmis kuluttamaan matkoihin hieman enemmän aikaa myös Kivenlahti on ihana paikka. (ei mainingin alue). Itse asuin koko lapsuuteni, aina 18-vuotiaaksi asti Kivenlahdessa, enkä olisi voinut kasvaa paremmassa paikassa. Metsää, monta rantaa, lippulaivan kauppakeskus.. Tosin itse asuin ihan meren rannassa parhaalla alueella. Kaikki muutkin varmaan ihan jees, paitsi sitä maininkia välttäisin. Sieltä jäi lapsuudesta ainoat pelottavat muistot, kun maahanmuuttajat ajoi takaa ja juoksin henkeni edestä ettei ne käyny kimppuun :D
Soukassa en ole asunut, mutta harrastin siellä ja muutenkin se on todella lähellä kivenlahtea. Siellä on ainakin halpoja asuntoja, maine ei mikään paras, joskus siellä oli jotain jengejä mutten tiedä nykytilannetta, varmasti rauhoittunut. Rantaa ei ole kyllä niin lähellä kuin noissa kahdessa edellisessä. Soukka siis viimeinen vaihtoehto noista kaikista. Ja huom, jos ostamassa omakotitaloa, niin soukan ranta on sitten taas todella arvostettua aluetta tietääkseni.. On aika kaukana siitä Soukan ostarista..
Matinkylästä lyhin matka Helsingin keskustaan. Matinkylässä on Iso Omena ja ok uimaranta. Kivenlahdessa on myös joku kauppakeskus ja siellä on uimahalli. Ja uimaranta. Soukassa ei ole mitään noista.
Uimahalli on tosin Espoonlahdessa eikä Kivenlahdessa. Hallissa on 50 m allas.
Sieltä jäi lapsuudesta ainoat pelottavat muistot, kun maahanmuuttajat ajoi takaa ja juoksin henkeni edestä ettei ne käyny kimppuun :D.
Olet siis saanut kokea monikulttuurisuuden rikkauden! :)
Ja huom, jos ostamassa omakotitaloa, niin soukan ranta on sitten taas todella arvostettua aluetta tietääkseni.. On aika kaukana siitä Soukan ostarista..
Ne on muuten aika ökyjä ne talot siellä rannassa! :) Tällainen köyhä vaan bussin ikkunasta voi kattella...
ja tosi kivaa seutua. Meidän talot rajoittuivat siihen puistoon, josta pääsi uimahallille (ehkä noin 150m puiston halki)ja Lippulaivaan (noin 200m). Puistossa oli talvella iso pulkkamäki, kesällä pelattiin tietysti jalkapalloa ja reunalla oli ratsastustallit, hevosia, vuohia ja kaneja. Rantaan meiltä oli 500 m ja Soukan ranta on tosi kiva. Soukan rantatien varrella, joka siis ihan lähellä meitä, on upeita asuntoja, myös rivareita ja pienoiskerrostaloja omakotitalojen lisäksi. Talvella sieltä pääsee helposti jäätielle ja sen varrella (kun menee kohti Suvisaaristoa) on muitakin uimarantoja. Sieltä menee myös kivoja ulkoilureittejä ja Soukan asukaspuisto on siinä aivan vieressä.
Ostarista en pitänyt. Meidän aikana se ei ollut varsinaisesti levoton, mutta siellä oli jonkin verran juoppoja kesäisin. Olen kuullut, että sinne olisi tullut nyt myös maahanmuuttajia. En tiedä, onko tullut levottomammaksi. Luin jostain ammuskelusta pari vuotta sitten, mutta se taisi olla vähän sattumaa.
Soukan grilli on muuten siinä Nousikausi-elokuvassa muka Jakomäen grilli...
Minä viihdyin Soukassa, mutta tiedän toki, että Ostarin vuokrataloissa voi meininki olla ihan toista.
Kivenlahdessa se ihan ranta on rauhallista aluetta mutta heti ylempänä alkaa levottomammat vuokratalot, jotka jatkuvat Espoonlahden puolelle. Tai näin siis oli muutamia vuosia sitten.
Matinkylää on kehuttu, mutta aikamoista kerrostaloaluetta sekin. En osaa sanoa muuta kuin että Iso Omena on ihana ostoskeskus, joten sen puolesta Matinkylä on ihan varteenotettava vaihtoehto.
että ihan oikeasti pelkäsin ja juoksin niin lujaa kuin pystyin ja muistan vieläkin sen tunteen kun juoksee karkuun ja pelkää, että toiset hakkaa jos ei juokse tarpeeksi lujaa. Se on ainoa kerta elämässä kun mulle on niin käynyt ja se tapahtui Mainingissa.
Ja syy miksi siellä olin oli se, että minulla oli tummaihoinen kaveri. Oli muuten ainoa tummaihoinen meidän koulussa (kivenlahdessa). Muut ulkomaalaiset sitten vissiin mainingin koulussa.
Faktahan on, että kaikissa noissa kaupunginosissa, on ne hyvät ja huonot alueet. Eli sitten kun päädyt johonkin noista, niin kannattaa kysellä mihin päin kannattaa muuttaa ja mihin ei :)
Kun metro alkaa kulkea, bussiyhteydet muualta länsiväylän varresta keskustaan lakkaa. Eli matka-aika pitenee kun pitää vaihtaa välillä kulkuneuvoa. Soukkaan en muuttaisi koska ne lähellä olevat kaupat on ihan kauheita. Kivenlahden ranta-alue on ihan idyllistä mutta se on aika kaukana jos keskustaan pitää kulkea.
Espoonlahdessa aivan Lippulaivan tuntumassa, eikä meillä ole mitään pahaa sanottavaa tästä alueesta. Toki tämä ei ole mikään noista kysymistäsi alueista, mutta Kivenlahtea lähellä kuitenkin. Kivenlahden ja Espoonlahden alueella on kyllä merkitystä sillä, millä kadulla ja missä kohtaa asuu, mutta me ei ainakaan olla huomattu mitään levottomuuksia tai häiriöitä täällä. Palvelut on hyvät, Lippulaivan ostoskeskus, uimahalli, Fressin kuntosali, kirjasto Kivenlahdessa jne.
Riippuu hyvin paljon siitä, millaiseen olette tottuneet, mikä on teidän vaatimustaso, etsittekö kerrostalo-, rivitalo- vai omakotitaloa jne. Mutta meille tää on ihan unelmapaikka asua.
miten nopeasti Matinkylästä pääsee Helsinkiin? meneekö suora bussi? kauan kestää?
entä kun se metro tulee (milloin?) niin pääseekö paremmin Helsinkiin vai huonommin?
kiitos! tämä olisi tärkeää :)
Länsiväylää pitkin menee busseja Kamppiin jatkuvalla syötöllä, 132 kiertää Matinkylän eteläpäässäkin, hyvät yhteydet siis. 15-20 minsaa. Ruuhka-aikana vähän enemmän.
Metro tulee parin vuoden päästä, sillähän ainakin pääsee hyvin.
mutta noissa kaikissa alueissa on omat "viihtyisät" ja "ei-viihtyisät" kulmansa.
Kivenlahti ja Soukka on hankalamassa matkassa, että jos normi kerrostalokämppää hyvillä palveluilla ja yhteyksillä etsisin, katselisin varmaan Matinkylän rantaa tai Omenan kulman uusia taloja. Mutta kyllä Matinkylästäkin ihan karmeitakin kulmia löytyy...
Asun itse Soukassa ja ehkä se on se, että olen tottunut alueeseen, mutta pidän sitä ihan rauhallisena.
Meri On Soukassa lähellä ja alueella on tosiaan paljon myös todella arvokkaita omakoti- ja rivitaloja. Esim Soukan koulussa käyvät myös kaikki Suvisaariston lapset...
Mitä olen Kivenlahdessa liikkunut, niin mieluummin asun Soukassa. Espoonlahden palvelut ovat itse asiassa lähempänä Soukkaa kuin Kivenlahtea, kun kartasta asiaa tutkii. Soukasta on myös hyvät yhteydet keskustaan, meidän pysäkiltä menee busseja viiden minuutin välein Helsinkiin.
Asun itse viereisessä Haukilahdessa, ja käyn usein Isossa Omenassa ostoksilla. Ihana kauppakeskus, kuten joku jo sanoikin. Palvelut ainakin ovat siellä Omenan lähellä siis hyvät.
Matinkylää on muutettu viime vuosina tietoisesti ns. 'kaupunkikeskukseksi' rakentamalla paljon uusia kerrostaloja ja tämä rakentaminen jatkuu yhä. Etenkin siinä tulevan metroaseman ympäristössä talot ovat aika kiinni toisissaan ja lisää on tulossa. Mutta siis jos tällaisesta kaupunkimaisuudesta tykkää, niin mielestäni kannattaa siinä tapauksessa katsella juuri näitä uusia kerrostaloasuntoja, ovat ihan nättejä.
Rannemmassa rantaraitin varrella on sitten meri ja kauniita erillistalojakin, kuten joku jo sanoikin, mutta lähipalvelujen, koulujen ja ylipäänsä liikenneyhteyksien kanssa on sitten taas vähän niin ja näin. Ranta vaikuttaa ihan kivalta, mutta on aika pieni.
Ainoa selkeä miinuspuoli Matinkylässä on sen tuleva rooli Espoon metron liityntälinjaston päätepisteenä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että bussiralli ja sen myötä saasteet tulevat lisääntymään alueella aika lailla (= ei välttämättä hyvä lapsiperheelle). Samoin ns. sosiaalista rakentamista saatetaan lisätä metron kulujen peittämiseksi, mikä ei ole ehkä ihan se kaikkein toivottavin tilanne. TOISAALTA metrolla pääsee sitten nopeasti Helsinkiin.
Eli näitä pitäisi sitten miettiä, jos Matinkylään päädytte.
Ja nykyisin vierailen usein. Eli Matinkylän valitsisin noista. Yheydet Helsinkiin pelaa ja bussilla pääsee nopeasti.
Iso-Omena on hyvä ja tuleva metro. Ranta kesäisin kiva. Paljon tekemistä, jäähalli, urheilukenttä, jumppasaleja useita, lapsille puistoja.
Jos on omaa etsimässä, mikä budjetti? Ja aikooko liikkua omalla autolla vai julkisilla?
Kyllähän Soukanniemi on yksi maamme hienoimpia asuinalueita :)
Sitä vaan tarttis "muutaman" euron jos siellä halusi asua.
Metron ajoaika Matinkylästä Kamppiin tulee olemaan suunnilleen sama kuin mitä bussit ajavat tulevan metroaseman kohdalta tällä hetkellä. Metroaseman lähellä asuvilla yhteydet tulevat kuitenkin jonkin verran paranemaan, koska metro kulkee säännöllisin tihein väliajoin. Tosin Ison Omenan kohdalta Länsiväylän varresta on jo tällä hetkellä suhteellisen tiheät bussiyhteydet Kamppiin, mutta bussien vuoroväli ei ole ihan yhtä säännöllinen.
Niillä, jotka eivät asu kävelymatkan päässä tulevalta metroasemalta, yhteydet todennäköisesti huononevat jonkin verran metron tullessa. Matka-aika pitenee vaihdon (liityntälinjalta metroon) takia ja lisäksi tulee vaihdon aiheuttama epämukavuus.
Ihanat rannat. Viihtyisää! Paitsi se Mainingin alue.
Matinkylästä lyhin matka Helsingin keskustaan. Matinkylässä on Iso Omena ja ok uimaranta. Kivenlahdessa on myös joku kauppakeskus ja siellä on uimahalli. Ja uimaranta. Soukassa ei ole mitään noista.