Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahastosäästäjät, oletteko nostaneet rahaa rahastoistanne esim. lomamatkoihin tms. arjen tarpeisiin?

Vierailija
16.06.2025 |

Kysymys otsikossa. Tiedossa on, että alle 1000€ ei mene veroa ja nostaessa kannattaa ottaa huomioon mahdollinen voitto, jotta ei mene yli tuon verotusrajan. 

Mutta oletteko nostaneet säästöjä rahastosta ns. arjen tarpeisiin kuten lomamatkoihin tai suurempiin hankintoihin? Onko siitä jotakin haittaa säästämisen kannalta pitkällä tähtäimellä, vaikuttaako jotenkin kokonaisuuteen? Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Tiedot menevät ilmeisesti suoraan myös verottajalle ilman, että tarvitsee erikseen ilmoitella?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Ei kaikkia rahojaan pidä sijoittaa.

Vierailija
2/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran nostanut n 900€ jos tullut jokin yllättävä meno, esim.pesukoneen osto. Nyt täytyy ottaa taas kiinteistövero varten. Jos siis alle 1000€ sieltä otat ei tarvitse veroista välittää. Ja muutenkin pankki kyllä lähettää tiedot verottajalle tapahtumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton ostin rahastosijoituksilla. Kaikki pienemmät asiat hoidan tulorahoituksella, tarkoitus on säästää pitkäaikaisesti.

Vierailija
4/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt välillä nostoja juurikin kaukoreissuille lähdettäessä. Muuten annan rahastoissa tulovirran kasvaa. 

Vierailija
5/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan kun oli, jouduin nostamaan ja se haitta siitä oli että tuotto oli sitten pienempi. Kun jäin työttömäksi jouduin nostamaan kaikki pois elämistä varten. Kun en työllistynyt enää lainkaan.

Vierailija
6/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja  nostanut  koko tämän hallituksen aikana isot säästöni erissä ulkomaille lapsilleni jemmaan.

Vierailija
7/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastosta en nosta ikinä. Sen sijaan mulla on säästötili, nimi taitaa olla virallisesti EtuTili, jolle olen kerännyt itselleni puskurin ja sieltä voi nostaa mitä haluaa eikä ketään kiinnosta. Korko toki on varsin maltillinen, mutta silti mielestäni järkevä tapa säästää arjen yllättäviin menoihin kun saa tungettua ne "ylimääräiset" toiselle tilille periaatteella poissa silmistä, poissa mielestä, poissa heräteostoista.....

Vierailija
8/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten ottaa huomioon lunastuskulut. Jos nostat esim 999e ja lunastus kustantaa 1% niin verokarhu nappaa heti kiinni😆

Vierailija
9/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Sitä varten on säästötili erikseen.

Vierailija
10/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut isompia hankintoja varten, ja lopulta otin kaiken ja maksoin asuntolainan pois. Nyt kun olen velaton ja rahaa jää muutenkin reilusti käyttöön, en ole rahastoihin koskenut. Lapsia varten niihin lähinnä säästän. Tarkoitus on sitten esim. maksaa lasten vuokria yms niillä - eli sitten alan taas nostaa sieltä (jos ei muuten rahat riitä). 

Vierailija
11/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Pidän käyttötilillä sen verran rahaa, että tuollaiset pystyy hoitamaan. Lisäksi on säästötili varalla.

Vierailija
12/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, itse olen säästänyt vain rahastoon. Olen nyt lomalla ja suunnitelmissa olisi ex tempore-reissu. Lomarahat tulee tilille vasta kuun lopussa ja palkkatilin varat eivät tule kattamaan kaikkia lomamatkan menoja. Siksi nostaisin rahaa rahastosta ( olen säästänyt jo 8 vuotta, mutten koskaan aiemmin ole nostanut). Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?

Ap

Vierailija
13/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten ottaa huomioon lunastuskulut. Jos nostat esim 999e ja lunastus kustantaa 1% niin verokarhu nappaa heti kiinni😆

Joo tämä on tiedossa ja ajatuksena olikin nostaa esim. 750€, koska rahastot ovat kasvaneet voittoa tällä aikavälillä. 

Vierailija
14/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkojen nousun aikaan otin rahastosäästöistä rahaa ulos ja paikkasin sillä taloutta kun korkomenot nousivat todella nopeasti. 

Muuten olen pyrkinyt olemaan koskematta noihin muuta kuin että lisään joka kk. Tarkoitus on alkaa nostamaan säästöjä siinä vaiheessa kun jään varhaiseläkkeelle. 

Oma talous on suunniteltu niin että 62-65 vuotiaana voisi lopettaa työnteon (ellei halua harrastuksena jatkaa esim osa-aikaisena) ja voisi kuitenkin säästöjen avulla säilyttää saman elintason kuin nyt työelämässä ollessa aina 75 vuotiaaksi asti. Siitä eteenpäin sitten varmaan riittää pelkkä eläke. 

Nyt on 50v mittarissa eli noin 12v suunnittelen vielä olevani töissä. 

Vierailija
15/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, koska potkulaki tulee voimaan tammikuussa eikä tukia saa, jos on rahastoja.

Vierailija
16/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kuulu nostaa kesken säästämisen. Yllättäviin ja muihin menoihin pitää varata erikseen varoja.

Vierailija
17/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastosta en nosta ikinä. Sen sijaan mulla on säästötili, nimi taitaa olla virallisesti EtuTili, jolle olen kerännyt itselleni puskurin ja sieltä voi nostaa mitä haluaa eikä ketään kiinnosta. Korko toki on varsin maltillinen, mutta silti mielestäni järkevä tapa säästää arjen yllättäviin menoihin kun saa tungettua ne "ylimääräiset" toiselle tilille periaatteella poissa silmistä, poissa mielestä, poissa heräteostoista.....

Olen nostanut useita kertoja eri tarkoituksiin, jopa yli varojen elämiseen joulun alla, niin että parhaimmillaan liki 40000 rahastoista on jäljellä reilu kymppitonni.

Puskuriakin yritin kerätä ja sain kolmen kuukauden nettopalkan verran kerättyä. Rehellisyyttään kerroin sen vaimolleni. Yllättäen tulikin sellaisia rahanreikiä, joista ei ollut tietoakaan ennen kuin vaimo kuuli puskuristani.

Vierailija
18/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatka ei ole arjen tarve 🤦🏻

Vierailija
19/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä saat omilla rahastoillasi tehdä ihan mitä haluat :) Ei siitä mitään muuta "haittaa" ole kuin että sun rahastosäästöt on hetken vähän pienemmät, mutta voithan sä halutessasi sitten ostaa enemmän osuuksia niillä lomarahoilla :) 

Vierailija
20/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomamatka ei ole arjen tarve 🤦🏻

Kyllä se voi olla jos meinaa pää räjähtää.