Olenko jotenkin ahne ja kiittämätön, kun en osaa nauttia lomasta?
en osaa iloita kesälomastamme, vaan lähinnä ahdistaa. Lomalla ei voida lasten kanssa tehdä yhtään mitään, kun kaikki, mikä kiinnostaa, vaatisi rahaa. Ei ole rahaa edes bussimatkaan kaupungin keskustaan, mistään näyttelyistä, huvipuistoista tai matkoista puhumattakaan.
Kommentit (26)
Mitähän ne kaikki turistit siellä tekevät? Helsinki on täynnä ihania ulkoilupaikkoja, koettakaa nyt saada ne luunne pihalle! Syökää vaikka joka päivä eri paikassa, siis eväitä. Tuijotelkaa ihmisiä ja keksikää niistä tarinoita.
anna jotain esimerkkejä, minne kannattaisi mennä? t. utelias ja rahaton minäkin
Kattokaa netistä teille sopivimmat.
Ilmaiseksi torstai (?) iltapäivisin, tarkistakaa nettisivuilta. Korkeasaari on myös edullinen, jos saat pyörän lainaksi jostain niille joilta se puuttuu voi pyöräillä eväsretkelle rantaan.
Mieti ap jos sulla olisi jotain myytävää, pidätte yhdessä teinien kanssa vaikka viikon kirppispöytää, luulisi teineiltäkin siihen tavaraa irtoavan ja humputtelette sitten ne rahat.
loma-aikoja varten erikseen. Esim. säästävät 50 euroa/kk, ja menevät sitten vaikka Ruotsinlaivalle kesällä ja syövät buffetissa. Kyttätään tarjouksia, ja lähdetään kun saadaan tarpeeksi halpa matka ja siihe ruuat päälle. 500 eurolla pääsee jo mukavasti vaikka kylpylään/risteilylle/hotelliviikonloppu kivassa paikassa viikonlopuksi ja vielä riittää matkaan ja ruokiinkin, kun vaan katsoo minne menee, ja mitä syö.
Meidän perhe on tosi pienituloista, minä olen pienipalkkainen ja mies pitkäaikaistyötön. Silti on ollut varaa kotimaanreissuihin kerran vuodessa lasten kanssa, kun ollaan vaan ensin jaksettu säästää niistä pienistä rahoista.
Meillä säästetään myös joulua varten, muuten ei olisi varaa niihin jouluruokiin eikä lahjoihin samaan aikaan. Eikä lahjoja osteta siis paljoa, kaksi-kolme lahjaa per lapsi (meillä kaksi lasta)
Lähtekää tarjousmatkalle päiväksi. Käykää vaikka Tallinnan mäkkärissä syömässä, tai ottakaa omat eväät mukaan. Siellä on kiva kävellä ja pääsee ihan ulkomaille saakka.
Ihmettelen tuota sinun passiivista asennetta. Et siis ole ottanut selvää, miten eri tahot voisi tukea lomaanne?? Meinaatkos, että se loma-avustus tulee kotisohvalla maatessa?
Kasvata nyt niistä teineistäsi oma-aloitteisia, voivat esim. osallistua vapaa-ehtoisina avustajiksi kansainvälisille leireille, matkat ja asuminen ja syömiset maksetaan, ja pääsevät kokemaan kivan elämyksen.
Herranjestas, oletko edes kysynyt ovatko lapsesi kiinnostuneita esim. pullonkeräyksellä hankkimaan rahaa ja vaikka lomamatkan itselleen.
Teininä itse keräsin puistosta Helsingissä itselleni rahat erääseen leiritapahtumaan ulkomaille, kun vanhemmat eivät suostuneet maksamaan matkaa.
ja sitä ei nyt ole. Selvitin kaikki tukimahdollisuudet viime kesänä, tuskin ne siitä ovat muuttuneet. Eikä se paljon auta, vaikka jokin taho tukisi lomanviettoa niin, että lomaviikosta jäisi itselle vain muutama satanen maksettavaa, jos ei sitä rahaa ole. Aika paljon pulloja muuten saa kerätä lomamatkaan, joten kaikki kunnia sinulle edellinen kirjoittaja siitä. Niistä pulloista muuten nykyisin melkein Helsingissä tapellaan, kerääjiä on niin paljon. ap
metsäretkiä, onko teillä kameraa, keksitte jonkun jutskan, otatte valokuvia, tuunaatte jonkun jutun yhdessä? Joo ehkei teineihin uppoa ihan mikä vaan, mut jos löytisit asioita missä on teille yhteistä jujua? Tuunaatte vanhoista vaatteista, asusteista uusia? Mä aina haaveilen et olis lomalla aikaa juuri tuunata vaatteita, ottaa valokuvia, retkeillä metsässä opiskelemassa luontoa, tehdä lapsille jotain valokuva-aforismi-lorukirjoja. Mutten koskaan ehdi, vuoden vaan vierii. Että kyllä ihminen on hölmö... Jos keksitte yhteisiä juttuja, voisi olla tosi antoisaa sekä sulle et nuorille, vähän luovuutta ja mielikuvitusta kehiin. kaikenmaailman landiat tai risteilytr vaan menemisen vuoksi on ihan yhtä tyhjän kanssa, enemmän elämyksiä saa kun käyttää omaa päätään. ja vinkkiä menneistä ajoista, ennen oltiin tosi luovia ja osattiin ottaa ilo irti elämästä, kun mitään ei oikeesti ollut.
osaavat keksiä lomaviihdykkeensä itse. Ja mikäli kuulet marinaa puuttuvista ulkomaanmatkoista, niin muistutat lapsille, että muutaman vuoden kuluttua he pääsevät ihan itse reissuun.
Onhan se rahapula kurjaa. Sinulla on kuitenkin loma, joten nauti siitä, että ei ole mikään pakko mennä minnekään.
Ja lomatukea saisitte varmasti, jos hakisit. Sitähän voi perustella muillakin, kuin rahallisilla syillä.
eiks ton ikäiset viihdy jo muutenkin vaan kavereittensa kanssa? sehän on jo luksusta niille kun saa vaan nukkua ja olla möllöttää ja lukee vaan aku ankkaa. suosittelen muuten sullekin semmosta, elä opeta niille lapsilles tommosta stressaajan elämänasennetta.
tai miksei lukiolainen oo kesätöissä?
taide- ja kansallismuseot, torikahvilat ym ym. Ei kaikki tee mitään lomamatkoja, mulla ei ole päivääkään lomaa edes.
tai kaikkien lapseni lukiolaiskevereiden kesätyöttömyys? Siitä, kun niitä töitä ei saanut, vaikka miten yritti, kun ei ole suhteita minnekään paikkoihin. Ensi vuonna meillä toivottavasti paremmin, kun ikää on jo 18v, niin on enemmän mahdollisuuksia. Tämä siis pääkaupunkiseudulla.
Et ole, vaan loma on sulle poikkeustilanne joka stressaa, koska kaiken pitäisi olla jotenkin speciaalia, että näkyisi että Nyt Tässä Lomaillaan. Tai sitten sun arki on niin hyvää. Paljon parempi se on noin päin, olisi ikävää jos et osaisi nauttia muista hetkistä, koska niitä on paljon enemmän. Enkä nyt tarkoita pahalla tai vittuilla.
loman pitäisi olla jotenkin speciaalia, lähinnä lapsille, itse vielä kestäisi rahattomuudenkin. Lasten kaverit mökkeilevät, matkustavat, käyvät mummoloissa ja vaikka sun missä, niin ahdistaa, kun omat vain lojuvat kotona. ap
mutta kun kesälomaa on 2.5kk, niin kyllä minustakin siihen olisi kiva saada jokin risteily, mummolaretki, matka tai joku muu mahtumaan.