Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan ainoa joka ei tunne mitään sympatiaa Nokian irtisanottavia kohtaan?

Vierailija
14.06.2012 |

He ovat hyvinpalkattuja ja -koulutettuja ammattilaisia, duunariporukka Suomen eliittiduunareita joiden palkoista suurin osa suomalaisista saa vain haaveilla. He saavat valtion takaamat muhkeat irtisanomispaketit eli vuoden palkan, josta suurin osa muista työnsä menettävistä suomalaisista saa vain haaveilla. Lisäksi suurin osa työllistyy luultavasti erittäin nopeasti uudelleen tai työllistää itse itsensä ulkomaalaisten vastaavien yritysten palveluksessa. Luulisi sitäpaitsi, että Nokian palkkatasolla olisi saanut jotain säästöönkin ettei tarvitsisi radiossa itkeä että joutuu leipäjonoon. Hohhoijaa.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku voi ajatella tuolla tavalla.. Maailma olis parempi paikka jos ihmisiltä löytyisi enemmän empatiaa, tai edes osaisivat ajatella, edes vähän! Ettekö te tosiaan ymmärrä, että paitsi että tämä on kauhea tilanne niin monelle työpaikkansa menettäneelle ihmiselle, se myös vaikuttaa meihin aivan kaikkiin tavalla tai toisella. Salolla alkaa menemään vielä huonommin--> sillä ei ole varaa tarjota työpaikkoja--> asuntojen hinnat laskevat---> kuntaan muutto pysähtyy--> verotulot hupenevat-- > vielä isompi alamäki. Työttimien määrän nousu tarkoittaa isompia tukiin meneviä kuluja--> kunta on konkkurssikypsä. Alihankkijayritykset kärsivät. Valtio joka on muutenkin jo ylitse velkaantunut joutuu tukemaan konkkurssikuntia--> verot nousee kaikkialla, työpaikkoja karsitaan kaikkilla, sekä muita palveluita. Siihen vielä päälle tämä eurokriisi. Ja vaikka media kokoajan paasaa kuinka taloudellisesti vahva maa suomi on, se on täyttä paskaa. Kohta ollaan niinsanotusti kusessa kaikki. Niinkuin joku jo tossa mainitsikin, tuntuu että suuri osa suomalaisista elää suuressa kuplassa, eikä ymmärrä kyllä yhtään mistään tippaakaan. Oliskohan aika jo herätä? Ja alkaa valmistautua siihen mitä on tulossa, koska sellasta ei ollakaan varmaan koskaan ennen nähty, huonossa mielessä

Vierailija
62/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokian tilanteesta yhtään mitään yleisempää. Ollaan tasan tasolla symppaanko mä nyt vai enkö, minä ja mun pikku asenteet. Tartteisko kiinnostua vaiko eikö. Älkää ihmeessä turhia välittäkö, eihän teitä mikään koske vaikka kuinka ympärillä talous romahtaa. Jos on sukan varressa sen verran että muutamat eurot voi vaihtaa Sveitsin frangeihin niin pää on turvallisesti pensaassa ja lasten päät siinä samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykskin vaan huutelee tuolla että sossusta saa rahaa.. luulee varmaan että sieltä tulee saamaan aina ja iankaikkisesti rahaa vaikka kuinka monta suomalaista vientiyritystä menis konkkaan.

Saatanan pässit luulee että sossu painaa takahuoneessa euroja joita sitten jaetaan köyhille.. huoh..

Vierailija
64/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta en tiennyt mitään että valtio maksaa heille vuoden palkan.

No ei muuten tasan maksa valtio. Irtisanomispaketin maksaa irtisanova firma, sillon ku maksaa.

Vierailija
65/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku voi ajatella tuolla tavalla.. Maailma olis parempi paikka jos ihmisiltä löytyisi enemmän empatiaa, tai edes osaisivat ajatella, edes vähän! Ettekö te tosiaan ymmärrä, että paitsi että tämä on kauhea tilanne niin monelle työpaikkansa menettäneelle ihmiselle, se myös vaikuttaa meihin aivan kaikkiin tavalla tai toisella. Salolla alkaa menemään vielä huonommin--> sillä ei ole varaa tarjota työpaikkoja--> asuntojen hinnat laskevat---> kuntaan muutto pysähtyy--> verotulot hupenevat-- > vielä isompi alamäki. Työttimien määrän nousu tarkoittaa isompia tukiin meneviä kuluja--> kunta on konkkurssikypsä. Alihankkijayritykset kärsivät. Valtio joka on muutenkin jo ylitse velkaantunut joutuu tukemaan konkkurssikuntia--> verot nousee kaikkialla, työpaikkoja karsitaan kaikkilla, sekä muita palveluita. Siihen vielä päälle tämä eurokriisi. Ja vaikka media kokoajan paasaa kuinka taloudellisesti vahva maa suomi on, se on täyttä paskaa. Kohta ollaan niinsanotusti kusessa kaikki. Niinkuin joku jo tossa mainitsikin, tuntuu että suuri osa suomalaisista elää suuressa kuplassa, eikä ymmärrä kyllä yhtään mistään tippaakaan. Oliskohan aika jo herätä? Ja alkaa valmistautua siihen mitä on tulossa, koska sellasta ei ollakaan varmaan koskaan ennen nähty, huonossa mielessä

Tarjokaa sitten töitä näille työttömille ja kohtuullinen palkka. Voisitte myös avustaa asuntovelassa vähän. Tulla vähän vastaan rahallisesti. Sanoista tekoihin.

Se siitä sympatiasta ja empatiasta. Minulta ei heru tunteita työttömiä kohtaan. Olen itsekin ollut työtön ja ehkä kohta olen taas jälleen työtön tässä työttömien maassa.

Todellista apua tässä tarvitaan eikä hienoja pieruja. Kunhan sanotte vaan.

T: 11cm mies

Vierailija
66/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat kun talousromahdus on vuorossa. Virtuaalirahan tilalle tulee raha, jonka arvo syntyy vain tasan konkreettisen tuotannon luomisella. Terve vaan kaikille uusavuttomille.

Vierailija
67/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyteenhän liittyy kaikki ikävät sivuilmiöt.

Vierailija
68/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaara syntyy, kun asioita ei osata liittää yhteyksiinsä.

Vierailija
69/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi 3700:sta. Olen korkeasti koulutettu, mutta ihan vain keskituloinen. Olen hyvä omalla erikoisalallani, mutta ala on sen verran kapea, että tuskin tulen työllistymään ihan helposti, varsinkin kun muitakin saman alan osaajia jää työttömäksi. Lähes kaikille alalla toimiville pienemmille firmoille Nokia on iso asiakas.

Ei minua silti tarvitse sympatiseerata tai edes sääliä. Itse sen sijaan säälin hieman täällä huutelijoita, joilla ei ole hajuakaan kansantalouden toiminnasta. Väännetäänpä siis rautalangasta:

Työttömyyteni takia en enää osta töissä alihankkijoilta työtä, kotona irtisanon viikkosiivouksen, myyn pois kakkosauton ja jätän lomamatkat väliin sekä vähennän muutenkin mm. vaatteiden ostamista. (Ok, voit nyt huutaa "Mulla ei ole mitään siivoojia tai lomamatkoja ollutkaan.") Siis sen sijaan, että maksaisin tuloveroa, nostan työttömyyskorvausta ja en maksa enää siivoojan palkkaa, ajoneuvon käyttöveroa tai polttoaineveroa ja arvonlisäverojenkin maksaminen pienenee. No tämä on ihan ok yksilötasolla. Mutta, kun tuhannet ihmiset tekevät tämän saman, sillä alkaa olla merkitystä.

Työpaikkani pienentyessä pienenee myös tarve henkilöstöruokailulle, siivoukselle, hotelliyöpymisille, lennoille, takseille sekä posti- ja vartiointipalveluille. Siinä saattaa tulla irtisanotuksi muutama (kateellinen?) duunarikin.

Siksi valtion kannattaa tarjota erityistä työllistymisapua joukkoirtisanomisissa. Valtio ei tee sitä siksi, että se tuntisi sympatiaa irtisanottuja kohtaan, vaan siksi, että vahva kansantalous on kaikkien yhteinen etu.

Vierailija
70/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat hyvinpalkattuja ja -koulutettuja ammattilaisia, duunariporukka Suomen eliittiduunareita joiden palkoista suurin osa suomalaisista saa vain haaveilla. He saavat valtion takaamat muhkeat irtisanomispaketit eli vuoden palkan, josta suurin osa muista työnsä menettävistä suomalaisista saa vain haaveilla. Lisäksi suurin osa työllistyy luultavasti erittäin nopeasti uudelleen tai työllistää itse itsensä ulkomaalaisten vastaavien yritysten palveluksessa. Luulisi sitäpaitsi, että Nokian palkkatasolla olisi saanut jotain säästöönkin ettei tarvitsisi radiossa itkeä että joutuu leipäjonoon. Hohhoijaa.

Hyvinpä tiedät suomen elinkeinorakenteen. Tiesitkö että Suomessa ei ole tämän jälkeen yhtään isoa IT-tehdasta, esimerkiksi minun olisi todella vaikea työllistyä oman osaamiseni alalle vaikka toimihenkilö olenkin. Tuotanto ja tuotannon tuen työpaikat ovat kaikki Aasiassa.

Vierailija
71/89 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ainakin pännii, että kun suuri joukko irtisanotaan kerralla, niin se on niin kova tregedia ja silloin ne ihmiset tarvitsevat erityistä tukea ja tukipaketteja. Miksi ei kaikki muutkin työttömät? Mikä tekee näistä joukkoirtisanotuista niin paljon jalompia? Eikö niitä, jotka eivät koskaan kunnolla ole edes saaneet olla töissä, tarvitse autta samalla tavalla? Tässä maassa työttömätkin ovat eriarvoisia.

Kun suuri joukko hyväpalkkaisia asiantuntijoita irtisanotaan tai tuotantoyksikkö lopetetaan, koko seudun talous heilahtaa miinukselle. Alihankkijat ja firmalle palveluita myyyvät menevät konkurssiin, irtisanotut eivät käytä rahaa tai palveluita jne. Yksittäinen pois påotkittu ei aiheuta tuollaista efektiä.

Vierailija
72/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mikään työpaikka ole ikuinen eikä Nokian kuten muidenkaan firmojen velvollisuus ole työllistää ketään työllistämisen ilosta, joka firman alkaen kampaajan tapaisesta pienyrittäjästä päättyen Nokiaan tehtävä on vain tuottaa voittoa omistajilleen. Siinä sivussa se tietysti työllistää mutta ei työllistäminen ole sen ensisijainen tehtävä. Suomalaiset ovat eläneet lintukodossa, josta tuli nyt karu herätys.

uhri. Ahneet ihmiset ovat päättäneet että koko luomakunnan tehtävä on tuottaa voittoa heidän taskuihinsa. Ja nyt näillä ahneilla on valta. MUTTA ihminen on ollut ja on edelleen ennen rahaa, yksilöä ennen on elämä ylipäätään. Jokaisen itseään kunnioittavan yrittäjän/yrityksen on ensisijaisesti ajateltava työntekijöidensä hyvinvointi suhteessa firman toimivuuteen. Työnantajalla ON vastuu eettisyydestä, työntekijöistään, ympäristöstä yms. Nämä ahneet p****t jotka nyt maailmaa pyörittää eivät vain piittaa siitä. Henkisesti he ovat ihmiskunnan pohjasakkaa. Päättäjien velvollisuus on saada yhteiskunta pyörimään niin että ihmisellä on ihmisen arvo. Ikävä kyllä nykyiset päättäjämme ovat siinä surkeasti epäonnistuneet. Tänä päivänä olisi mahdollisuus luoda melkoinen hyvinvointi tähänkin maahan, mutta ne joilla on valtaa, ei osaa hommaansa.

Vierailija
73/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että firma nimeltä Nokia sattuu (jonkinlaista vastuuntuntoa vielä tuntevana yrityksenä) jakamaan irtisanotuille paketteja, jotta he pääsisivät uuteen alkuun. Jotkut kateelliset ei vain tätä kestä... Ja mitä siihen pakettiin tulee, se ei todellakaan ole automaattisesti vuoden palkka. Siihen vaikuttaa monet asiat, ja tällä kertaa ei ole edes niin hyvät ehdot kuin ennen ;)

Vierailija
74/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuhannet pienpalkkaiset naiset jäivät työttömiksi ja ahdinkoon, mutta ei heitä ollut kukaan halukas tukemaan ja antamaan mitään "paketteja" tai uudelleenkoulutuksia.

Suomessa jää koko ajan ihmisiä työttömiksi ilman sen suurempaa surkuttelua tai tukea. Heillekin soisi enemmän myötätuntoa sekä samalla tapaa konkreettista apua kuin näille ihmisille, hepä vaan eivät nouse yksittäisinä ihmisinä samalla tavalla framille.Vaikka heillä on ihan samanlainen ahdinko.

Nokia nosti Suomen ja toi vaurauden, siksi Nokian romahtaminen on iso juttu niin kansantaloudellisesti kuin myös henkisesti.

Vierailija
75/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikan suhdannesyistä menetävä saa aina sympatiani. Tietty Nokian tilanne on ollut nähtävissä jo pitkään ja fiksuimmat ovat pelanneet korttinsa oikein. Irtisanominen on ihan yhtä rankkaa hyvin tienanneelle kuin perusjampalle, en tajua miksi sympatiapisteitä pitäisi antaa huonommin tienanneille enemmän.

Vierailija
76/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä heidän palkoista tms mitään, mutta olen yksinkertaisesti vaan niin itsekäs että ei mua kiinnosta. Ei vaikuta mun elämään mitenkään. Onhan se voivoi mutta noita nyt sattuu aina silloin tällöin ja tsemii vaan kaikille irtisanotuille. Mut en jaksa vaahdota asiasta enkä ymmärrä miks media sitä niin kauhistelee.

Ja se taas vaikuttaa Suomen talouteen!

Vierailija
77/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sympatiaa heitä kohtaa, maailma ja elämä on tälläistä. Toiset saa potkuja, toiset porskuttaa ja toiset ovat ikänsä työttömiä.

Kyllä jokainen joka vaan haluaa niin saa töitä, Nokian kaatumisen jälkeenkin.

Vierailija
78/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne mitään sympatiaa. He ovat sentään saaneet olla töissä! Useat vuosikausia. Joten ainakin on ollut mahdollisuus säästää.

Mulle on ihan yks hailee vaikka lopettaisivat koko Nokian.

Vierailija
79/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähennetään paljon porukkaa. Yhtä lailla se on kamalaa kun yksi saa potkut SEN PERHEELLE. Mitä sitä ulkopuoliset murehtimaan.

Nuo saa kuitenkin kaikki irtisanomisrahat ja ansiosidonnaista seuraavat 2 vuotta, kyllä siinä ajassa ehtii taas pistämään elämänsä järjestykseen.

Samoin mua ihmetyttää miten suuronnettomuuksissa perheiden pitäisi saada kaikenmaailman tukea ja korvauksia. Miksei yksittäisissä tapuksissa saa ja muka tarvi yhtälailla???

Vierailija
80/89 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei empatiaa täältäkään. Ovat tehneet rahaa Nokialla jo pitkään, joten kivat heille. Ja kyllä tuo ansiosidonnainen kantaa pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi