Rv 28 ja alaselkä aivan tulessa :(, sairaslomalleko?
Niin siis odotan toista lasta kohta rv 29. En ole ollut töistä sairauslomalla vielä ollenkaan tämän raskauden aikana. Hyvin on siis mennyt tähän asti, onneksi. Nyt on kuitenkin muutamana päivänä alaselkä alkanut kiepytyä ja tällä hetkellä olo alkaa olla jo aika sietämätön. Varsinkin istuminen on hankalaa, ja teen istumatyötä toimistossa. Jaloittelen niin paljon kun pystyn ja saan nostettua työtasoni korkealle, jotta voin seisoakin. Mutta n. 30 min seisottuani alkaa alaselkä taas vihoitella :(. Lisäksi tunnen vihlontaa lonikissa ja häpyluussa. Olo on kamala! En haluaisi jäädä sairauslomalle, mutta töissä on aika tuskaa olla, jatkuvasti särkee ja joudun ottamaan päivän aikana Panadolia sen sallitun määrän. Eikä sekään juuri ollenkaan auta.
Olen sellainen tunnollinen työntekijä ja sairauslomalle jääminen tuntuu kamalalta ajatukselta, jostain syystä minulla tulee aina huono omatunto, jos olen kotona sairastamassa. Vaikka naurettavaahan se on, tiedän..
Mitä te tekisitte tilanteessani? N. 3 vkoa sitten kävin neuvolalääkärillä ja mainitsin jo siellä, että orastavaa kipua on havaittavissa varsinkin häpyluussa ja lonkissa (silloin ei ollut vielä alaselkä ollenkaan kipeä). Neuvolalääkäri sanoi, että liitoskivut ovat täysin normaaleja ja pitää vaan jaloitella, venytellä ym. Ne kuuluvat raskauteen. Särkylääkäteeä voi ottaa, mutta koska raskaus etenee normaalisti ja kaikki on sen suhteen kunnossa, sairaslomalle ei liitoskipujen takia ole mitään syytä jäädä.
Mutta tosiaan nyt olo on jo sietämättömyyden rajoilla, on aika vaikeaa keskittyä työtehtäviin, kun kipu on niin polttava.
Oletteko muut jääneet sairauslomalle jo rv 29 tai 30? Kesälomaa minulla ei ole, äitiysloma alkaa 29.7.
Kiitos asiallisista kommenteistanne!
Kommentit (10)
noi nyt on täysin normaaleja tiloja raskaana ollessa. Eipä ne kai kotona maatessa sen kummemmaksi muutu? Panacod olisi varmasti hyvä työpäivän ajaksi ottaa, se ainakin vie suurimmat tuntemukset pois.
Kovat alaselkäkivut ei ole välttämättä mikään vaaraton juttu.
Minä vaihdoin työpaikkaa rv 25. (muutettiin eri kaupunkiin). Työssä piti seisoa paljon. Ensimmäisen työpäivän jälkeen selkä oli tulessa. Kotona istuin sohvalle ja en päässytkään enää ylös. Konttasin vessaan. Minulla oli parin päivän vapaa ja selkä oli taas ihan kunnossa. Toisesta työvuorosta tein vain puolet ja sitten en enää pystynyt olemaan.
Neuvolassa oltiin tosi välinpitämättömiä. Kuulemma normaalia eikä sairaslomalle tarvetta!!
Sanoin että sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua koska töihin en enää mene. Kivut oli sen verran kovat.
Sain ajan lääkärille joka ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Jouduinkin sitten vuodelepoon samantien ja lääkitykselle.
Onneksi pidin pääni enkä mennyt töihin. Lääkärin mukaan lapseni olisi luultavasti syntynyt tuolloin rv 25 jos ei mitään olisi tehty.
Pitänee varata aika työterveyslääkäriltä. Ei tunnu hyvältä ajatukselta, että ottaisin Panacodin joka päivä siihen asti, kunnes jään äitiyslomalle. Ei kai tuo voi olla loppupelissä kovin terveellistä vauvalle? Vaikka parasetamolia on suht turvallista ottaa raskausaikana. Panacod kuitenmkin saattaa aiheutaa reaktiokyvyn heikkenemistä, joten en nyt oikein tiedä miten suoriutuisin työtehtävistäni lievässä tokkurassa.. Pitää kysyä lääkäriltä vielä tuosta Panacodista.
Ja kotona ollessa kivut eivät ole niin sietämättömiä, koska silloin voin olla makuuasennossa tai jaloitella aina tarvittaessa. Töissä pitää pääasiassa istua se 8 tuntia, ja juuri tuo istuminen on kaikkein pahinta ja kipu silloin todella voimakasta :(.
Ap
Odottaessani kolmatta lasta jäin sairaslomalle noin kuukausi ennen äitisyloman alkua. Minulla kans istumatyö ja lonkat kipeytyivät niin pahasti etten meinannut päästä kävelemään työpäivän päätteeksi, vaikka jaloittelin vähän väliä ja vaihdoin työasentoa. Sattui tosi paljon lonkkiin ja oli vaikeeta liikkua. En nähnyt muuta keinoa kuin jäädä sairaslomalle.
kommentoi? Omia kokemuksia? "Kehtaisitko" jäädä sairauslomalle minun tapauksessani?
Ap
2 vuotta sitten odotin esikoista ja mulla alkoi selkävaivat jo heti ensimmäisen kolmanneksen aikana. Silloin sain 2 viikkoa sairaslomaa ja selkävaivat helpotti. Mutta sitten kesää kohti kivut palasivat. Tuolloin laskettu aika oli lokakuun lopulla ja jouduin lopulta heinäkuun lopulla jäämään sairaslomalle.
Työnteosta ei tullut yhtään mitään, koska olin aivan kipeä selästäni, yritin muuttaa istumatapaani ja pitää tarpeeksi taukoja, mutta ei siitä mitään tullut. Oli vain pakko antaa periksi ja todeta, että oma terveys ja vauvan hyvinvointi on tärkeämpää kuin työ.
Mä oon myös samanlainen, että sairaslomalle jääminen tuntuu pahalta, tunnen syyllisyyttä jne. Mutta tuossa tilanteessa oli pakko ajatella omaa jaksamista ja sen suhteen myös tulevaa vauvaa. Ei mun selkäkipu parantunut ollenkaan sairaslomalla, mutta kivut helpotti, koska sain levätä silloin kun kivut oli pahimmillaan, eikä tarvinnut enää istua 8 tuntia toimistossa.
kommentoi? Omia kokemuksia? "Kehtaisitko" jäädä sairauslomalle minun tapauksessani?
Ap
Lääkäriin vaan.
napsia särkylääkkeitä kuurimaisesti, päivittäin maksimimäärää että jaksaa jotenkuten olla töissä -ja silloinkin sattuu.
Kyllä mä menisin kipinkopin lääkärille juttelemaan, ei se määrää lomaa ellei näe siihen tarvetta!!
Ei sairaslomaa jaeta niille jotka vaan menee lääkäriin sitä pyytämään.
Minä en uskaltaisi tehdä raskaana noin. Kyllä sut voidaan korvata, raskautesi taas on ainutlaatuinen.
Älä nyt herranjestas tunne huonoa omaatuntoa siitä että lääketieteen ihminen on todennut sinun olevan saikun tarpeessa!!!
Itse jäin sairauslomalle jo rv12 aivan hirveän selkäkivun takia. Itsellä raskaanpuoleinen seisoma työ ja taukoja ei useinkaan ehdi pitää ollenkaan. Nyt rv23 ja kipujenkanssa pärjää kun saa levähdellä välillä.