Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 10.7.2014: "Helmin vanhemmat eivät osaa lukea kunnolla"

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmihän ei ollut suunniteltu lapsi, joten tästä voi päätellä, että tämä pariskunta oli ihan onnellinen jo ennen lastakin. Ei lapsen syntymän ehkäisy olisi heille ollut mikään ihmisoikeusloukkaus eikä heidän oikeuttaan onnelliseen elämään olisi riistetty, vaikka epäilisikin ääneen, onko pariskunnalla oikeutta hankkia lasta.

Luulenpa, että Helmistä voi kuitenkin kasvaa suvaitsevainen ja sosiaalinen ihminen, jos nämä tuki-ihmiset, jotka hänen ympärillään nyt ovat, ovat pysyviä.  Toivottavasti myös sukulaiset auttavat ja heistä on Helmille samaistumisen mallia. Minusta tuntuu hankalalta ajatus, että pystyisin samaistumaan vanhempaani, jota pidän älyllisesti lapsen tasolla.

Toisaalta Helmin vanhemmilla saattaa olla sellaisia kykyjä ja  luonteenpiirteitä, joista heidän tyttärensä voisi olla aidosti ylpeä ja toivoa niitä itselleenkin. Vaikea tietää .. tuntuu, että tuo kuvio on niin kinkkinen, etten mitenkään pysty edes kuvittelemaan, mitä Helmi tulee isompana ajattelemaan lapsuudestaan, itsestään ja perheoloistaan. Toivon kuitenkin kaikkea hyvää, ehkä Helmi on tuleva vauva-palstalainen, joka tulee kyselemään "mistä tiedän, että olen raskaana" ...

Vierailija
182/188 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:05"]

Minulla tavallinen, raitis äiti. Yhdessäkään noista asioista en ole saanut apua tai neuvoa, lukuunottamatta sitä, että kasvatettiin aikuiseksi. Käytännössä niin, että otin vastuun monista asioista jo aika nuorena, kuten siitä, että kotityöt olivat 90 % harteillani. 

[/quote]

Meitä, jotka eivät saa työssäkäyviltä ns. normaaleilta vanhemmiltaan apua on paljon, mutta joillain tuntuu silti olevan sellainen pinttynyt harha, että vuorovaikutus ja avunanto toteutuisivat aina kunhan perheessä on terveet vanhemmat ja riittävästi massia. Eivät ne toteudu.

[/quote]

Totta on, että eivät toteudu. Mutta miksi tehdä lapsia ehdoin tahdoin perheeseen, jossa lapsen ohjaaminen aikuisuuteen ei missään nimessä voi toteutua?

Minulle ei tulisi mieleenkään hylätä omia lapsiani henkisesti sillä tavoin kuin omat vanhempani hylkäsivät minut. En haluaisi että yksikään lapsi kokee itsensä niin arvottomaksi ja hukassa olevaksi kuin minä olen kokenut, siksi en vain käsitä miksi kehitysvammaisia pitää rohkaista lapsenhankintaan.

[/quote]

Niin, en osaa sanoa, miksi kehitysvammaisia pitäisi rohkaista vanhemmuteen, kun en ole niin tehnytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko teillä mieleen,että asianomaiset voivat lukea tätä palstaa ja teidän vittumaista ylemmyydentuntoista vouhotustanne.

Vierailija
184/188 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:53"]

Tuleeko teillä mieleen,että asianomaiset voivat lukea tätä palstaa ja teidän vittumaista ylemmyydentuntoista vouhotustanne.

[/quote]

Eihän ne osaa lukea kunnolla. Tietokoneen käyttäminen on varmasti ylivoimaisen vaikeaa.

Vierailija
185/188 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, itse mielenterveysongelmaisena, yleensä puolustanut eri ryhmien oikeutta perheeseen, mutta kirjoituksen myötä en enää tiedä. Omat sairauteni pysyvät kurissa lääkkeillä ja olen älyltäni ihan normaalitasolla, hoidan itse asiani jne. Jossen osaisi edes lukea kunnolla...millaista elämä olisi?

Minuakin mietityttää tuo, että mitäs sitten kun Helmi kasvaa? Tukea tarvitaan ja paljon, mutta tuleeko Helmille turvaton olo, kun äiti ei osaa auttaa läksyissä ja isän on vaikea saada selkoa tiedotteesta huoltajille, saati allekirjoittaa sitä? Miten hän hoitaa (mahdollisten sisarustensa kanssa) vanhempiensa asioita itse aikuisena? Jaksaako edes?

Jne.

Vierailija
186/188 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 18:53"]

[/quote]

Yritä nyt herranjestas asettua sen pienen tytön asemaan muutaman vuoden kuluttua. Tulee jäämään nuoruuden ja yhteiskuntaan sopeutumisen kanssa todella yksin, kun ei ole ketään joka osaisi opastaa, auttaa tai neuvoa. Rakkaus on tärkeää, mutta pelkällä rakkaudella lasta ei kasvateta aikuiseksi.

Vierailija
187/188 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:29"]On täysin surrealistista verrata vammaisten vanhempien perheitä johonkin väkivaltaiseen nistiperheeseen. Vertailukohdaksi pitää ottaa terve ja hyvinvoiva keskivertoperhe, joka pystyy hoitamaan lapsensa kunnolla. Vammaiset vanhemmat eivät yllä samaan eivätkä pääse edes lähelle. Niin nistiperhe kuin vammaisperhekin tarvitsevat apua ja tukea. KUMPAANKAAN ei tarvitsisi lapsia tehdä. Ja kummankin kohdalla tulee tarkoin miettiä, onko lapselle hyväksi pysyä kotona vai olisiko parempi koti jossain toisaalla.
[/quote]

Vammainen on aika laaja käsite. Oisit kirjoittanut, että verrataan kehitysvammaisia perheitä niihin ei-kehitysvammaisiin. Sähän voit tuolla vammaisella tarkoittaa vaikkapa aisti- tai liikuntavammaista, eihän heillä oo mitään älyllistä vammaa, vaan puutteet on liikuntakyvyssä, kuulossa tai näössä. Kyllä mun mielestä pelkästään pyörätuolissa istuva tai kuulolaitteita käyttävä voi olla vanhempi.

Mun isällä on lievä näkövamma ja hän on saanut yliopistosta maisterin paperit eli isälläni aivot pelaa. Kehitykseni on ollut turvassa, enkä oo joutunut aikaisemmin aikuisen rooliin, vaan musta on kasvanut kunnollinen ihminen ilman, että kärsisin isästäni.

Kehitysvammaisilla on kova tarve olla "normaali" ja sitä sitten tavoitellaan lapsen hankkimisella. Lapsi ei ole mikään ihmisoikeus. Lapsella on kotiin, jossa häntä voidaan kasvattaa turvallisesti. Kehitysvammaisella lapsella kuuluu olla "terveet" vanhemmat, jotka voivat ohjata lasta parhaalla mahdollisella tavalla. "Terveellä" lapsella tulee olla "terveet" vanhemmat, jotka voivat ohjata lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Mulle on kuitenkin ok, jos kehitysvammainen on kummi tai työskentelee päiväkodissa.

Vierailija
188/188 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kakka housussa. 

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi