Keittiössä riisihärö-ongelma - neuvoja, kiitos?
Havaitsin eilen, että keittiön kaapinhyllyllä liikkui jotain. Kun tyhjensin sen, niin siellä oli kymmeniä tosi pieniä ruskeita ötököitä. Hyllyssä oli ollut yksi avattu vehnäjauhopussi, yksi avattu riisipaketti ja näkkileipä sekä laatikolinen pähkinöitä. Vein välittömästä kaikki avatut kuiva-ainepussit ja myös avaamattomat roskiin. Pesin hyllyt. Mutta siitä huolimatta aamullakin niillä tyhjillä hyllyillä liikuskeli näitä. Kauhukseni huomasin töistä tultuani, että olioita on edelleen ilmestynyt tyhjille hyllyille. Ja kamalaa myös, että näitä liikkuu myös lähikaapissa, jonka hyllyllä on vain kahvia.
No, hyllyt on pesty ja yöksi sumutan sinne Raid Superia. Ja olen toki googlannut aiempia keskusteluja aiheesta. Siellä sanotaan, että nuo on tosi vaikea hävittää. Ja että joillain ne ovat levinneet kaikkialle jopa vaatekaappia ja lastenhuonetta myöten. Ja että niitä voi saada jauhojen mukana, ja että ne voivat tulla myös naapurista. Tiedän, että ne eivät ole vaarallisia. Mutta kun mä inhoan ja kammoan kaikkia ötököitä. Onko teillä muilla kokemuksia näistä? Kyseessä on varmasti riisihärö, koska ötökät ovat muutaman millimetrin mittaisia ja ruskeita, ja jauhoissa ja riisissä niitä oli paljon. Ai niin, vielä se ennenkuin joku ehtii tästä mainitsemaan: kyllä mä siivoan, pesin nuo hyllytkin keväällä. Ja että noi öttiäiset ovat pieniä, n. 3 mm, ja ne majailevat esim maustepurkkien tai jauhopussien alla. Jos niitä on ja hyllyn tyhjentää, niin silloin alkaa liikettä tulemaan.
Kommentit (30)
Mitenköhän tässä kävi? Me luultiin että oltiin päästy noista v-mäisistä olennoista mutta taas löytyi yksi :( inhottaa ruoanlaitto tuossa keittiössä ja harmittaa kun ruokaa menee niin paljon roskiin.
Minä olen tänään kantanut kaikki ruuat roskiin ,En tiennyt näistä Riisiötököista ja epäilin sokeritoukkia,oli näkkärit ja riisipaketti täys ja osan syönytkin varmaan koska en epäillyt mitään ,ennenkuin satuin puuroa keittää ja vasta samoista ryyneistä keitin muutama päivä sitten ja söin myös näkkäreitä onnellisena nälkään. En tiedä miten kauan olen örököitä syönyt ,mut yäk. Olen myrkyttänyt ja pessyt.Onkohan toi riisiörkki vaaraton syödä ,nyt ainakin olen ihan sairas 🤢Nyt oli sitten varmaan kasvanut koska näin ne.Hyi hitto.
Mulla tuli nimensä mukaisesti riiseistä ne häröt kotiin. Heitin kaikki pahvipaketit ja avatut pussit ruokakaapista roskiin, ja aloin heti pistämään kaikki kuiva-aineet lasipurkkeihin. Pesin keittiön kaapit joka päivä ja imuroin raot. Ei onneksi tarvinnut käyttää Raidia tms., joille olen allerginen. Nykyään kun ostan riisiä pahvipaketillisen, avaan paketin heti ja laitan suljettuun tiiviiseen purkkiin. Sama jauhojen kanssa. Jotain pussissa olevaa puuroriisiä ei tarvitse laittaa purkkiin, pakkaus on avaamattomana niin tiivis, että sinne ei häröt pääse/sieltä pääse ulos. Nopeasti ne ötökät levisivät keittiössä joka paikkaan, mutta kun piti vain huolen, ettei niille löydy ravintoa, nopeasti ne kuolivat poiskin.
Öhmön kirjoitti:
Ylläri ettei ap päivittänyt.
Sori, asia meinasi melkein unohtua! Ei poistunut ongelma, tässä miehen kanssa yritetään juuri pähkäillä mitähän seuraavaksi kokeiltaisiin.
Mitähän tälle kävi? Kai ilmoititte huoltoon/isännöitsijälle?
Kaikki tavara kaapeista ulos ja tehokas pesu. Kun sekään ei riittänyt, maalattiin hyllyjen lastulevyreunat umpeen ja pidettiin kaappeja 2 viikkoa tyhjillään (yritettiin tapaa ne nälkään). Sen jälkeen kaikki on ollut minigripissä tai tiiviissä purkissa. Osa isommissa säilytyslaatikoissa.
Alkuun löytyi nurkkakaapista ja viikkoa myöhemmin 3m päästä toisesta reunasta keittiötä, mutta ei mitään siinä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tälle kävi? Kai ilmoititte huoltoon/isännöitsijälle?
En varmasti ilmoita minnekään. Ihan oikein jos noi ötökät leviää naapuriinkin.
Siitäs saavat!
Minulla oli ruokakaapissa ehkä juuri noita riisihäröjä joku vuosi sitten. Hävitin kaikki jauhot, hiutaleet ym. Sitten pesin hyllyt ja pyyhin väkiviinaetkalla. Jätin kaapin tyhjäksi ja tarkkailin tilannetta. Hyllyille ilmestyi jonkin aikaa pienen pieniä toukka-asteisia vaaleita ötököitä. Pyyhin hyllyt aina uudelleen ja lopuksi aina väkiviinaetikalla, en muista laimensinko. Jatkoin väkiviinakäsittelyä monta viiikkoa. Ötökät hävisivät.
Meillä oli riisihäröjä myös jonka seurauksena myrkytimme koko keittiön Raidilla. Kannattaa ottaa kaikki hyllyt kannatimineen pois ja myrkyttää myös kannattimien reiät sekä irroittaa sokkelit ja listat jos mahdollista ja myrkyttää nekin. Sen jälkeen huolellinen pesu koko keittiölle sekä astiat pesuun. Eipä ole sen jälkeen öttiäisiä näkynyt ja kaikki kuiva-aineet myös mausteet yms, ovat omissa purkeissaan. Toivottavasti säästytte vähällä!!