Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paisuitko sinäkin parikymppiseksi tultuasi?

Vierailija
04.06.2014 |

Kun täytin 19-v ja aloitin opiskelut, lihoin yhdessä syksyssä lähemmäs 8 kg. Nyt olen neljä vuotta taistellut painoni kanssa, mutta kilot ovat tulleet jäädäkseen.

Tuntuu, että sama on tapahtunut monelle ikäiselleni. Tapahtuuko aineenvaihdunnassa jokin radikaali hidastuminen teini-iän loppuessa, vai mistä on kyse? Toki silloinen painonnousu johtuu omassa tapauksessani paljon fuksivuoden riennoista ja uudesta parisuhteesta, mutta vaikka olen sen jälkeen jo vuosia syönyt ja elänyt terveellisesti, tuntuu ettei siihen nuoruusvuosien hoikkaan minään ole enää mitenkään mahdollista palata. :( 

Kokemuksia?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin kans yli 10 kg siinä ikävuosien 19-21 välillä... nyt armottomat dieetit päällä!

Vierailija
2/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että olin ainoa! Aiemmin pystyin syömään ihan mitä vaan ilman että lihoin. Parhaimmillaan mätin kokonaisia metripizzoja yksin, kokonaisia H&K sinisiä ja päälle iso kasa ranskalaisia ja vaikka mitä, mutta en silti lihonut.

Sitten siinä kohtiin kun täytin 21 vuotta niin paino alkoi vaan nousemaan, itsekin olen ajatellut että aineenvaihdunta on hidastunut omalla kohdallani jotenkin radikaalisti siinä vaiheessa. Nykyään noudatan sitten paljon terveellisempää ruokavaliota mutta silti en ole läheskään vanhoissa mitoissani. :( Nykyään siis jo 24-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aineenvaihdunta muuttuu. Lihoin kotoa poismuuton jälkeen 10 kiloa vajaassa parissa vuodessa. Olin tottunut syömään mitä vain, ja silti terveydenhoitajatkin aina käskivät tarkkailla, että syön tarpeeksi, kun olin niin hoikka. Sama homma sitten jatkuu, kun ollaan kahdenkympin kynnyksellä, eli vaikka napa vetäisikin entiseen tahtiin, ruoan energia ei mene enää kasvamiseen. Toinen seikka, mikä ainakin omalla kohdallani on jonkun verran vaikuttanut, on etten ollut kotoa pois muutettuani kummoinen kokki. Söin lähinnä pastaa, pastaa ja pastaa.

Omassa kaveripiirissä huomasimme saman ilmiön lähes kaikilla, että painoa tulee noilla hujakoilla yhdelle jos toisellekin lisää.

Vierailija
4/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paria kiloa enempää. Mutta tuntuu että monet kaverit on yhtäkkiä alkaneet lihoamaan jo siinä 18-19 vuotiaana, ehkä biletys osasyynä. 

Vierailija
5/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta heti kun täytin 30 läskiä tuli 15 kiloa kolmessa vuodessa.

Vierailija
6/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteen myötä tuli pari kiloa, kun miehen kanssa tuli syötyä suurempi iltapala. Sitten tuli pari kiloa, kun valmistuin ja siirryin opiskelijaruuasta ravintolalounaisiin. Lapsen jälkeen laihduin imettämällä alle lähtöpainon mutta kilot tuli takaisin, kun lopetin imettämisen ja palasin töihin. Taaskin ne ravintolalounaat. Pitääkin yrittää toisen lapsen jälkeen tsempata ja panostaa työpaikkaruokalaan, jollainen nykyään onneksi on (aiemmin ei ollut).

Vierailija
7/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:23"]

eiköhän aineenvaihdunnan hidastuminen aiheuta painonnousua myös, mutta vasta lähempänä 50 v, ei 20 v :)

[/quote]

höpöhöpö, se on vain tekosyy (iässä missä hyvänsä) millä saa paisuttaa itsensä:) Kun syö kulutuksen mukaan ei liho vielä näin 50+ iässäkään:D  Just on paino taas pudonnut 3,5 kiloa kesää kohti:) Äsken söin tv:tä katsoessa jäätelöä ja kahvin kanssa mantelisuklaakakkua... kuten eilenkin.

12

Vierailija
8/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, vaan olin loistokunnossa, olen edelleen paremmassa kuosissa kuin esim 17vuotiaana ja ikää on 36v.

Vierailija
9/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aineenvaihdunnan muutos" on näitä kuuluisia naisten itselleen kehittämiä tekosyitä. Tosiasiassa sillä ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Lihominen johtuu ruoka/liikunta-suhteen muutoksista.

Vierailija
10/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siinä 18-vuotiaana aloin saamaan lisää painoa, syinä pidän mm. aktiivisen liikuntaharrastuksen lopettaminen sekä koululiikunnan loppuminen, parisuhde, omilleen muuttaminen, alkoholi. Myös e-pillereitä olen syönyt, mutten oikein usko niiden vaikutukseen... Nykyäänkin liikun, mutta kyllä sitä varmasti silloin teininä oli aktiivisempi. Syön ihan terveellisesti myös, mutta kotona asuessa ja koulua käydessä syöminen oli varmasti säännöllisempää. nyt olen 23-vuotias ja ehkä pari viimestä vuotta on lihominen loppunu, mutten ole laihtunutkaan :D

Vierailija
11/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, lihoin juuri tuossa iässä.18- 19v. 

kun pituuskasvu on loppunut ja silti ahmii suklaalevyjä ja pullia kuten lukioaikana tuli tavaksi kun opiskelijoille oli päiväkahvit koululla ja välituntisin tottui käymään ostamassa fazerin sinisen tai joi koululla kahvit viinerin kanssa.

Siis olen noin 170 senttä pitkä ja lihoin lähemmäs 60 kiloiseksi. Laihduin heti kun muutin omilleni, eli noin 20 vuotiaana. Söin vähemmän. Kaikki piti kustantaa itse ja en halunnut tuhlata vähiä opintorahoja ylimääräisiin herkkuihin. En siis ehtinyt olla pitkään pulskassa kunnossa.

Sen jälkeen lihoin vasta kun sain lapset, eli noin 10 vuotta myöhemmin.

Vierailija
12/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi sillä tavalla että 18v hoksasin että hemetti, mähän oon laiha. Sitten aloitin seurustelun ja pillerit. Alkoa en käyttänyt mutta opin syömään roskaruokaa. Lihoin ehkä muutaman kilon, mutta olin vielä suht hoikka.

Tilanne räjähti käsiin kun muutin poikaystäväni kanssa yhteen. Hän tekee hyvää ja raskasta ruokaa (voita, kermaa) joka oli ilmeisesti melkonen shokki mun makaroonitonnikalaruokavalioon ja olen nyt 10kg lihavampi. Lisäksi kun hän vielä yllyttää aina ottamaan lisää ruokaa, kun syön muka niin vähän. Ei tunnu tajuavan että mä reilu 60kg en voi syödä yhtä paljon kun hän, joka on 90kg lihasta...

Ja joo, yhteenmuutto tapahtu parikymppisenä että syytetään vaan sitä ikää :D liikuntaa olen aina harrastanut säännöllisen epäsäännöllisesti ja suklaata vetänyt aika paljon. Niiden vaikutukseen en siis hirveästi usko.

Vierailija
13/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihduin kun muutin omilleni. Olen myös pysynyt laihana.

Vierailija
14/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paisunut, kun laihdutin jatkuvasti.

Vierailija
15/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä paisuin vasta 3-kymppisenä.

Vierailija
16/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vieläkään paisunut, vaikka olen viiden lapsen äiti

52 v

Vierailija
17/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. En radikaalisesta hidastumisesta puhuisi ainakaan itseni kohdalla. Aloin seurustelemaan 18vnä nykyisen kanssa, jolloin painoin 46kg. Hänen kanssaan rankinta urheilua on ollut seksi, herkut ja toisen kainalo on mukavia. Nyt olen 22v ja painan 50kg... Lihava en ole silti vieläkään, taisin olla ennen vähän liian laiha. Nyt oon alkanu heräämään siihen et oon oikeesti löllykkä ja syy on vain ja ainoastaan liikunnan ja muiden terveellisten tapojen laiminlyönnissä. Ps. Monella alkaa myös alkoholi maistua enemmän 20veenä kun "täytyy" kaikki opiskelijakekkerit ym kissanristiäiset kiertää.

Vierailija
18/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 33v. toisen laapsen jälkeen alkoi "paisuminen" ja 38v. alkoi ikä näkyä naamastakin. Nyt 45v. olen pullea keski-ikäinen mamma...

Vierailija
19/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mistään hormoneista johdu vaan elintapojen muutoksista, jos 20 veenä paisuu.

Vierailija
20/78 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:07"]

Ei se mistään hormoneista johdu vaan elintapojen muutoksista, jos 20 veenä paisuu.

[/quote]

Ellei e-pillerit vaikuta, se on mahdollista. Parisuhteen kun kerran ap aloitti samaan aikaan.