Paisuitko sinäkin parikymppiseksi tultuasi?
Kun täytin 19-v ja aloitin opiskelut, lihoin yhdessä syksyssä lähemmäs 8 kg. Nyt olen neljä vuotta taistellut painoni kanssa, mutta kilot ovat tulleet jäädäkseen.
Tuntuu, että sama on tapahtunut monelle ikäiselleni. Tapahtuuko aineenvaihdunnassa jokin radikaali hidastuminen teini-iän loppuessa, vai mistä on kyse? Toki silloinen painonnousu johtuu omassa tapauksessani paljon fuksivuoden riennoista ja uudesta parisuhteesta, mutta vaikka olen sen jälkeen jo vuosia syönyt ja elänyt terveellisesti, tuntuu ettei siihen nuoruusvuosien hoikkaan minään ole enää mitenkään mahdollista palata. :(
Kokemuksia?
Kommentit (78)
No en! Painoin 38v 4 lapsen jälkeenkin vasta 55kg.
Nyt 65v olen 5kg ylipainoinen lääkityksen takia
Lihoin vasta 4kymppisenä ja lisää läskiä pukkaa 5kymppisenä.
Päinvastoin. Olen paljon hoikempi kuin teininä, kauhistuttaa katsoa jotain vanhoja koulukuvia. Nyt ikää lähemmäs 30 ja varmaan -10kg siihen mitä teininä, vaikka olin silloinkin normaalipainoinen eli mikään lihava en koskaan ole ollut.
En paisunut. Harrastan kävelyä, juoksua, pyöräilyä ja toisinaan uintia. En syö herkkuja koska en tykkää. Kaloreita en todellakaan ole koskaan laskenut. Olen ollut samanpainoinen ja hoikka koko aikuisiän.
Vierailija kirjoitti:
Siinä iässä tulee naisellisia muotoja ja nainen alkaa näyttää naiselta. Ei naisten kuulukaan näyttää poikamaisilta rimppakintuilta aikuisena. Mielestäni naisen ihannevartalo on vähän leveä lantio ja muutenkin naisellinen vartalo. Ihmisetvarmaan jossakin vaiheessa tulevat järkiinsä ja loppuu poikamaisen naisvartaloa ihannointi. Urheilu silti aina kannattaa ja terveellinen elämäntapamauttaa tavoitteena pitäisi mielestäni olla normaalivartalo, ei hintelä.
Mun ihannevartalo on nimenomaan sellainen hoikka, ohuet käsivarret ja jalat ja pienet rinnat :)
Tuntuu muuten olevan monien miestenkin, ihan kokemuksesta puhun 😅
N30
18-vuotiaana, kun opiskelut alkoi, tuli painonnousua. Syynä, että elintavat muuttui radikaalisti. Aikasemmin liikuin joka päivä vähintään tunnin, tein kymmenien kilsojen pyöräilyjä, söin terveellisesti, en syöny juurikaan herkkuja, en juonu alkoa. Opiskeluelämä oli sitten juhlimista, huonoa ruokaa, liian vähän unta ja liikuntaa.
Naiset levähtää neljäkymppisinä, miehet viiskymppisinä. Siinä teille helppo nyrkkisääntö.
Mä oon hoikka, mutta reidet on omaan makuun liian isot. Tavoite onkin nyt saada ne kapeammaksi.
En tietenkään. Mitä ihmettä? Miksi olisin "paisunut"? Olen lähes 60 v. enkä ole vieläkään paisunut...
En, painan saman kuin 19 vuotiaana ja olin ja olen siis todella hoikka.
t. 42 v
Paisuin mutta ei kilot tulleet jäädäkseen.Et vaan osaa.
Laihduin kun ei ole äiti vahtimassa, että syön säännöllisesti ja tarpeeksi. Kaupassa käyminen ja ruoan laittaminen on mielestäni raskasta ja ravintoloihin tai edes pikaruokaan en halua tuhlata. Joskus opiskelijaravintoloissa mutta en jaksa laittautua joka päivä, niin en sitten mene. Syön lähinnä kun tunnen huimausta.
Musta tuntuu että alkoholi lihottaa enemmän kuin ne sen kalorit laskennallisesti. Aika monella mun tutulla juuri tuo ekan opiskeluvuoden biletys on aiheuttanut painonnousua.
Toinen syy on usein uusi seurustelusuhde, jossa herkutellaan yhdessä. Mulla tää oli yksi syy.
Miksi olisin? Kohta 55 v. enkä ole vieläkään paisunut...
Kysymykseen on ihan yksinkertainen vastaus: kasvupyrähdys loppui, mutta jatkoitte hampurilaisten ja sipsien jokapäiväistä mässyttämistä ihan kuin pyrähdyksen aikanakin. Lopputuloksena olette samanlaisia laardipalleroita kuin jo puolen nuorista aikuisista.
Oman nuoruuteni koin 1980-luvun lopulla. Huomasin 18-vuotiaana, että ei hemmetti, pituuskasvu on loppunut, mutta paino ei ole pysähtynytkään. Siihen auttoi mässyn huomattava vähentäminen. En suinkaan lopettanut epäterveellisten "herkkujen" syömistä, mutta vähensin kunnes paino lakkasi nousemasta. Alkuun se vähän sattui, sitten siihen tottui, ja voin sanoa että kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Naiset levähtää neljäkymppisinä, miehet viiskymppisinä. Siinä teille helppo nyrkkisääntö.
Nykyään se on "kaksikymppisenä", kummallekin sukupuolelle.
Länsinaisilla ikävuodet vähentävät yleistä aktiivisuutta. Kaikenlainen eloisuus, ilakointi, liikkuminen ja heiluminen vähenee ja latistuu istumiseksi.
Siinä missä vielä 14-vuotiaat juoksevat laiturilla ja hyppivät hyppytelineiltä järveen, 20-vuotiaat istuvat rannalla tai sisällä.
Istuessa on enemmän aikaa nykyaikaiselle ajanvietolle: Napostelulle.
Tuloksena energiankulutus pienenee ja energiansaanti nousee. Seurauksen jokainen arvaa.....