Paisuitko sinäkin parikymppiseksi tultuasi?
Kun täytin 19-v ja aloitin opiskelut, lihoin yhdessä syksyssä lähemmäs 8 kg. Nyt olen neljä vuotta taistellut painoni kanssa, mutta kilot ovat tulleet jäädäkseen.
Tuntuu, että sama on tapahtunut monelle ikäiselleni. Tapahtuuko aineenvaihdunnassa jokin radikaali hidastuminen teini-iän loppuessa, vai mistä on kyse? Toki silloinen painonnousu johtuu omassa tapauksessani paljon fuksivuoden riennoista ja uudesta parisuhteesta, mutta vaikka olen sen jälkeen jo vuosia syönyt ja elänyt terveellisesti, tuntuu ettei siihen nuoruusvuosien hoikkaan minään ole enää mitenkään mahdollista palata. :(
Kokemuksia?
Kommentit (78)
En ole paisunut vielä, tosin en anna sen tapahtuakaan. Ikää on 25 vuotta.
Lihoin väliaikaisesti kaksi kiloa huonojen elämäntapojen takia. Olin muuttanut mieheni kanssa yhteen ja vedettiin pitsaa, ryypättiin ja mussutettiin päivittäin karkkia. Laihduin kuitenkin takaisin vanhoihin mittoihin. Nyt jos 27-vuotiaana tekisin samanlaisen elämäntapamuutoksen, veikkaan ettei painonnousu jäisi vain kahteen kiloon...
Lihoin juuri silloin 10 kiloa lyhyessä ajassa. Ihan ymmärrettävää: kouluruokailu ja terveellinen kotiruoka vaihtui roskaruokaan ja alkoholiin ja pitkäaikainen urheiluharrastus ja koulumatkapyöräilyt loppui. Pääsin kyllä liikakiloista eroon vain korjaamalla tapojani ja olen pysynyt painossani viimeiset 10 vuotta.
Olen huomannut tämän saman ilmiön, että moni nainen lihoo tuossa iässä. Osittain johtunee siitä, että jotkut saavat naiselliset muotonsa vasta parikymppisenä. Siinä missä osa saa sen lantion ja sellaiset naisellisen pyöreät reidet jo teininä, niin osa saa ne vasta lukioiässä ja viimeiset parikymppisenä. Osa tietysti on koko ikänsä hyvin hoikka eikä heille tule sellaista perinteistä leveää lantiota ja jalatkin pysyvät hyvin hoikkina.
Luulen, että tämä parikymppisten naisten lihominen johtuu ainakin tapojen muuttumisesta. Kun lukio loppuu ja kotoa muutetaan toiselle paikkakunnalle, monesti ne lapsuusajan urheiluharrastuksetkin loppuun. Se korvataan sitten korkeintaan jollain hölkällä tai pienellä kuntosaliharrastuksella, mikä ei kuitenkaan monella ajallisesti tai määrällisesti korvaa sitä harrastusta, joka on nuorena ollut. Monihan harrastaa nuorena liikuntaa viisikin kertaa viikossa, joten ei ihme, että nuoret voivat syödä älyttömiä määriä lihomatta. Lisäksi nuorena on ehkä enemmän menoa ja meininkiä kavereiden kanssa ja toki semmoinen kaupungillakin hengailu laihduttaa, kun ei ole kotona istumassa.
Toinen syy on monilla se juomisen lisääntyminen. Alkoholissa on älyttömästi kaloreita ja jos vetelee olutta ja siidereitä joka viikko opiskelijabileissä, ei ihmekään jos lihoo.
Painoin 16-18 vuotiaana melkein 65kg (olen 169cm pitkä) ja mutta poikaystäväni tavatessani kun olin 18.v, laihduin tähän nykyiseen painooni. En alkanut urheilemaan, jätin vain alitajuisesti vissiin kaikki herkut pois ja niin lähti se "lapsenpyöreys" kropasta ja poskista. Musta tuli nainen :) Ennen sitä olin kuin mikäkin makkaranpötkö ja posket oli kuin hamsterilla. Painan 53kg nyt ja todella tyytyväinen olen tähän painoon. Urheilen silloin tällöin ja syön melko terveellisesti, vaikka kyllä eilenkin kävin pizzalla ja viikon alussa mäkkärissä ;) Empä usko että tästä nyt lihoamaan päin olisin :D 21v nyt ollaan eli nuori vasta!
mä vähän kyllä laihduin kun muutin omilleni koska ei vaan ollut varaa ostaa kauheasti herkkuja.
Olin lukioaikana anorektinen ja paraneminen toi kiloja noin 10 juuri tuossa 20-v tienoilla. Silti siis olin vielä alipainoinen tai normaalipainon alarajalla. Olen kilpaurheilija ja lajissani Suomen parhaita, joten läskiä kroppaan ei ole kertynyt vielä 25-vuotiaanakaan. Nyt kuitenkin olen raskaana ja treeniä pitänyt tuntuvasti vähentää. Paino nousee hitaasti, mutta varmasti. Uskon kuitenkin, että kun tää maha tästä lähtee, lähtee ne ekstrakilotkin :)
Siiderin lipittämisestä johtuu painon nousu tuossa iässä, niin se on!
En, pysyin yhtä hoikkana kuin aiempinakin vuosina. Paino alkanut nousta (hyvin vähän) vasta nyt raskaana ollessa. Ja nämä raskauskilot olisi tarkoitus hyvästellä pian synnytyksen jälkeen.
Jo koulussa opettaja (t) puhui siitä että n parikymppisenä aineenvaihdunta hidastuu ( ihminen ei käytä ravintoa enää kasvuun)
Mulla sama juttu ehkäisyn aloitus, tupakoinnin lopetus ja tadaa kiloja tuli yht äkkiä.
Vaikka muut tavat eivät muuttuneet.
Kyllä. kun aloitin parikymppisenä opiskelut uudella paikkakunnalla, rahat eivät riittäneet terveelliseen, hyvään ruokaan. Aiemmin olin ollut hoikka, ja oikeastaan vasta vuoden päästä opiskeluiden aloittamisesta tajusin kuinka paljon olin kahminut kiloja lisää. Nyt kaksi vuotta opiskeluiden alkamisesta yritän päästä niistä eroon - ja se on niin hiton vaikeaa.
Minä aloin lihoamaan 15-vuotiaana, kun aloitin e-pillerit. Ennen pillereiden aloitusta sain syödä mitä vaan, miten paljon vaan, mutta sitten aloinkin paisumaan kuin pullataikina! Olin silloin 50kg ja paino nousi parissa vuodessa 20kg, eli se nousi 70kg:n (olen 156cm). Olen jojoillut pari vuotta ja nyt onneksi laskusuunnassa (nyt 59kg). Vielä kun saisi sen 9kg pois.
Aineenvaihdunta kyllä oikeastikin laskee juuri tuossa iässä, muttei tietenkään useilla ihmisillä kovin merkittävästi (tämäkin on kovin yksilöllistä).
Paisuin ja pahasti. Nyt kolmikymppisenä olen onneksi päässyt omiin vanhoihin hoikkiin mittoihini takaisin.
Mun paino pomppasi juuri tuossa 20 ikävuoden hujakoilla. Ensin nousi viitisen kiloa, kun aloin syödä e-pillereitä. Sitten, kun muutin pois kotoa, nousi paino vielä n. 8 kiloa lisää. Painoin 19-vuotiaana 53 kg ja 23-vuotiaana 66 kg (olen 171 cm pitkä). Sain laihdutettua 6 kg ja n. 60 kilossa pysyi paino 45-vuotiaaksi asti raskauksia lukuun ottamatta. Sen jälkeen olen saanut tehdä töitä, että pysyisi edes 65 kg:ssa, ja varsinkin 52-vuotiaana, kun kohtu ja munasarjat poistettiin, on paino väkisin yrittänyt nousta. Saan syödä todella vähän nykyään, vaikka liikunkin paljon. Nyt ikää on 54 vuotta ja paino 64 kg.
Vierailija kirjoitti:
Siinä iässä tulee naisellisia muotoja ja nainen alkaa näyttää naiselta. Ei naisten kuulukaan näyttää poikamaisilta rimppakintuilta aikuisena. Mielestäni naisen ihannevartalo on vähän leveä lantio ja muutenkin naisellinen vartalo. Ihmisetvarmaan jossakin vaiheessa tulevat järkiinsä ja loppuu poikamaisen naisvartaloa ihannointi. Urheilu silti aina kannattaa ja terveellinen elämäntapamauttaa tavoitteena pitäisi mielestäni olla normaalivartalo, ei hintelä.
Mit vit..? Varatalo alkaa muodostua jo 14-15- vuotiaana. Kyllä suurin osa naisista on saavuttanut normaalit naisen mitat 17-18-vuotiaaksi tultuaan. Siitä sitten alkaa perseen leviäminen kun syödään samaan malliin ruokaa kuin lapsena - kasvu vaan alkaa suuntautumaan leveyssuuntaan. Naisellinen voi olla mutta ylipainoinen on eri asia.. Hyytelövartalo ei ole naisellinen.
Selittelyjä aineenvaihdunnan hidastumiset ym. Tutkimukset eivät puolla näitä.
Syitä siihen että alkaa kontti leviämään 18-vuotiaana ja eteenpäin: liian suuri energiansaanti suhteessa kulutukseen, liikunnan vähyys, autoilu, juhliminen, yleinen laiskuus liikkua ja yleisesti vääränlainen ravinto ja liian isot annoskoot, energiatiheä ruoka (hampurilaiset, hodarit, pizzat, majoneesit, SIPSIT, teollinen mössöruoka, leivän mättäminen mielin määrin, sokerimurot, sokerijugurtit, mehun kittaaminen, limsat, karkit, rasvaiset meetvurstit ja juustot, alkoholi, ym.).
Sillähän se selviää kun pitää ruokapäiväkirjaa ja seuraa kuinka paljon saa energiaa. Saattaa moni yllättyä kuinka paljon tulee energiaa esim. leivistä joilla on päällä rasvaista juustoa, voita ja metukkaa ja siihen kylkeen pari lasia sokerimehua.
Ja yksi sipsipussi (270g) sisältää energiaa vajaa 1500 kcal. Jos tämmöisen vetää joka viikonloppu ja päälle muuta, niin kuukaudessa tulee helposti 1 kg läskiä lisää (rasvakilon kertyminen vaatii n.7000 kcal.
En. Olen 39 ja painan saman verran kuin teininä. Äidilläni alkoi nousta paino vasta n. 45-vuotiaana. Sitä odotellessa.
20 v olin muistaakseni housukoolta 28 tuumaa,
Kun nyt 50 v 48 tuumaa.
Älkää antako kilojen kertyä!!
Siinä iässä tulee naisellisia muotoja ja nainen alkaa näyttää naiselta. Ei naisten kuulukaan näyttää poikamaisilta rimppakintuilta aikuisena. Mielestäni naisen ihannevartalo on vähän leveä lantio ja muutenkin naisellinen vartalo. Ihmisetvarmaan jossakin vaiheessa tulevat järkiinsä ja loppuu poikamaisen naisvartaloa ihannointi. Urheilu silti aina kannattaa ja terveellinen elämäntapamauttaa tavoitteena pitäisi mielestäni olla normaalivartalo, ei hintelä.