Paisuitko sinäkin parikymppiseksi tultuasi?
Kun täytin 19-v ja aloitin opiskelut, lihoin yhdessä syksyssä lähemmäs 8 kg. Nyt olen neljä vuotta taistellut painoni kanssa, mutta kilot ovat tulleet jäädäkseen.
Tuntuu, että sama on tapahtunut monelle ikäiselleni. Tapahtuuko aineenvaihdunnassa jokin radikaali hidastuminen teini-iän loppuessa, vai mistä on kyse? Toki silloinen painonnousu johtuu omassa tapauksessani paljon fuksivuoden riennoista ja uudesta parisuhteesta, mutta vaikka olen sen jälkeen jo vuosia syönyt ja elänyt terveellisesti, tuntuu ettei siihen nuoruusvuosien hoikkaan minään ole enää mitenkään mahdollista palata. :(
Kokemuksia?
Kommentit (78)
Sairastin nuorena anoreksiaa, paranin n.19vuotiaana jolloin "paisuin" 35kg-->55kg. Sitten 21v tulin raskaaksi ja raskaudwn jälkeen painoin n.60kg (pituutta170cm). Laihduin lapsenhoidon lomassa takaisin 55kiloon, kunnes 23v sain toisen lapsen ja nyt tämän nuoremman lapsen ollessa 2v (ja minä 25) painan 57kg.
En, olin suunnilleen samoissa (ihan liian laihoissa) mitoissa kasvun lopettamisesta pitkälle yli parikymppiseksi, jolloin pikkuhiljaa sain sentään muutaman kilon lisää (varmasti pitkälti sen ansiosta, että opin valmistamaan edes jotenkuten syömäkelpoista ruokaa). Joskus vähän päälle parikymppisenä lantio vähän leveni mystisesti, vaikkei painoa tullutkaan lisää. Jossain välissä laihduin vähäksi aikaa takaisin alipainoisiin teinimittoihin, samat housut eivät enää mahtuneet päälle, koska luut ottivat vastaan.
Nyt olen kolmekymppinen ja viimeisilläni raskaana ja elättelin toiveita, että raskauden myötä saisin kerättyä vähän naisellisia muotoja vartalooni. Vielä mitä, en ole saanut grammaakaan mihinkään muuhun kohtaan vartaloa kuin vatsaan ja kiloja on tullut lisää varmaan juurikin vauvan, kohdun, lapsiveden ja istukan painon sekä lisääntyneen verimäärän verran. Rinnat ovat kasvaneet suunnilleen saman verran normaalissa pienessä menkkaturvotuksessa.
En, miksi olisin paisunut??
Olin samanpainoinen 14-38v (52-57kg), 38-54v olen painanut 62-67kg. Tällähetkellä 63kg, raskausaikana enimmillään 65kg:) Aina silti normaalipainoinen.
Omat aikuiset lapseni ovat 24-33v eikä kukaan ole lihonut teini-iästä kuin pari kiloa.
Olen paisunut moneen kertaan.
Tuoreena ylioppilaana painoin vähän alle 50 kiloa (167 pitkä). Lopetin röökin ja muutin kansanopistoon, jossa tarjoiltiin ruokaa viisi kertaa päivässä. Lihoin 8 kiloa.
Sitten joitain vuosia myöhemmin lihoin parisuhteessa (ei pillereistä, vaan elämäntapa muuttui kotona löhnöttäväksi). Paino on hilautunut pikku hiljaa ylöspäin. 27-vuotiaana muutin ulkomaille, lihoin yli 10 kiloa (uudet herkut, ulkona syöminen). Muutin takaisin Suomeen, laihduin takaisin.
Sitten muutin yhteen urheilullisen miehen kanssa ja lihoin yli 15 kiloa (söin samaa tahtia kuin urheilullinen mies olematta urheilullinen).
33 vuotiaana tulin raskaaksi, raskausaikana paino nousi 6 kiloa, jotka jäi laitokselle. Imetys ei vienyt grammaakaan.
Nyt olen laihduttanut 10 kiloa, painan 75. Olen 35. Eli lihomiseen ja laihtumiseen (kun kyse on enemmästä kuin parista kilosta) on aina ollut joku syy eikä se ole hormonit.
Vinkkini on se, että älä päästä painoa nousemaan numeroihin, joista et tykkää. Täältä on hemmetin vaikea tulla alas. Vaikka nyt aion kyllä vielä toiset 10 kiloa karistaa.
Joo, paitsi että en paisunut, vaan lihoin. Ja kyllä se vaikutti kun 15 vuotiaana lähti satojen kilometrien päähän vanhemmista asumaan, ja sai syödä mitä herkkuja halusi koska vaan, ensin painoa tuli ihan hitaasti, mutta sitten kun koulu loppui ja oli lama, ja olin työtön ja masentunut, silloin tuli painoa reilusti nopeassa tahdissa, enkä ole niistä koskaan päässyt eroon.
Juu, mullakin pamahti parikymppisenä kunnon läskit luiden päälle. Eikä mitään 8 kiloa vaan 5 vaatekokoa lisää. :(
eiköhän aineenvaihdunnan hidastuminen aiheuta painonnousua myös, mutta vasta lähempänä 50 v, ei 20 v :)
Aloitin kyllä kieltämättä e-pillerit noihin aikoihin, mutta vasta hieman sen jälkeen kun tämä "suuri lihominen" oli tapahtunut. Voisikohan vaikuttaa siihen, että nuo ihrat vaikuttavat nyt junttaantuneen vartalooni ikuisesti....
-ap
En paisunut enkä lihonut. Olen 168 cm pitkä ja painoin noin 52-53 kiloa kolmekymppiseksi saakka. Nykyään painan noin 55kg.
Minä! Paisahdin lyhyessä ajassa (18v) jonkun 8 kg ja lihoin parin vuoden sisään vielä noin 3 kg hitaammalla vauhdilla. Aloitin tuolloin e-pillerit, eikä minun ja poikaystävän elintavoissakaan ollut paljoa kehumista. Menimme autolla joka paikkaan ja söimme paljon rasva-hiilarimössöä ja pikaruokaa, käytettiin paljon alkoholia..
No, sitten lisäsin liikuntaa, vähensin alkon ja roskaruuan käytön minimiin, ja näin laihduin 10kg ihan muutamaan kuukauteen. Välillä vaaka näytti jopa -13kg. Ja sitten lopetin tupakoinnin ja 5 tuli takaisin :D
Nyt olen melkein tyytyväinen. 2-3 kg aion tiputtaa vielä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:00"]
Minä laihduin kun muutin omilleni. Olen myös pysynyt laihana.
[/quote]
Sama juttu. Lapsena ja teininä olin normaalipainoinen, mutta pulleahko. Kotoa pois muutettuani kukaan ei enää ollut kontrolloimassa sitä, miten itse kontrolloin syömistäni ja sain "toteuttaa" terveysfriikkiyttäni kunnolla. Laihduin melkein 10 kiloa. Koko aikuisikäni olen pysynyt hoikkana, vaikka lapsiakin on useampia tullut. Eniten olen painanut ollessani lukioikäinen.
Mä pysyin suht saman painoisena (56-59) 16 vuotiaasta 20-21 vuotiaaksi vaikka lukion jälkeen ei ollut enää edes koululiikuntaa. Söin suklaata joka päivä mutta muuten söin melko vähän. Eniten olen lihonut nyt seurustellessani. Vuosi sitten painoin 60-62kg ja nyt 67kg. Johtuu elämäntavoista. Haluaisin painaa 56-58 kiloa. Näin jälkikäteen katsottuna mahani ei ollutkaan niin läski 15-16 vuotiaana kuten silloin luulin. Sen kropan kun saisi takaisin, niim olisin melkp tyytyväinen
päinvastoin, olin parikymppisenä laihimmillani. Lihoin vasta päälle 3-kymppisenä ja vieläkin olen hoikka, normaalipainon alarajoilla.
Mää olen aina valistunut ihmisiä siitä että ihminen lihoo, jos syö liikaa eikä liiku. No, nyt olen 20-vuotias ja kauhukseni alan huomata että ei se ehkä aina niin olekaan! Käyn kahdesti viikossa kahvakuulassa, pelaan jalkapalloa ja hölkkään 5-12 km 5-6 krt viikossa. Syön täysjyvää, tummaa viljaa, vihanneksia, juureksia, jonkin verran hedelmiä ja herkuttelen pari kertaa viikossa suklaasmoothiella ja tummalla suklaalla. Aivan niin kuin ennenkin.
Mutta nyt painoni on noussut 72 kilosta 82 kiloon vuodessa! Tää on aivan uskomatonta, en ymmärrä miten näin voi tapahtua! Aloitin kyllä e-pillerit vuosi sitten mutta ei kai se nyt herranjestas voi noin paljon kiloja tuoda? Kilpirauhasetkin minulla on tutkittu (sairastan ykköstyypin diabetesta joten ne tutkitaan säännöllisesti) eikä niissä ole vikaa.
Ahdistavaa kun vaikka syön täsmälleen samalla tavalla kuin pari vuotta sitten, lihon ja turpoan kuin pannukakku.
No 14v painoin 79,5kg, 19-vuotiaana 58kg. (käytin kyllä piriä)
Nyt 75kg :\
163cm 30v
10kg lihoin aika nopeasti koska tein yötäpäivää töitä pari vuotta. Nyt about 5kg ylipainoa. Vaikea sovittaa aikataulua niin että kerkeää urheilemaan ja nukkumaan tarpeeksi tämän työn vuoksi. Taidan vaihtaakkin alaa jotta pysyy kunnossa.
En vaan pikemminkin hoikistuin, kun muutin tuohon aikaan itsekseni asumaan. Ja aina, kun tulin kesäksi kotiin, niin lihoin, sitten taas syksyllä laihduin. 26-vuotiaana aloitin säännöllisen työn ja painan nyt noin 7 kg enemmän kuin parikymppisenä. Olen huomannut, että säännöllinen istumatyö lihottaa. Johtuu mielestäni siitä, että aikaa on paljon rajallisemmin kuin opiskeluaikana, joka päivä menee töihin 10 tunta (8 tuntia + melkein tunnin matka suuntaansa), joten liikuntaan ei jää varsinkaan talvella aikaa juuri yhtään.
Yritän toki nyt koko ajan laihduttaa.
Pojista moni lihoo juuri parikymppisenä armeijan jälkeen. Ajavat sitten vaan autolla, usein ne liikuntaharrastukset ovat loppuneet, ei ole koululiikuntaa.
En vaan vasta kolmekymppisenä, eli raskauden jälkeen paino ei enää palautunut entiselleen. Kai vasta nelikymppisenä alkaa aineenvaihdunta vähitellen hidastua ja ikä selittää painonnousua.
Parikymppisen lihominen johtuu enemmän elintapojen muutoksesta. Ei ole enää (edes) koululiikuntaa, on oma auto eikä liikuta lihasvoimalla, eikä juuri muutenkaan. Siinä iässä tosiaan saa myös laillisesti alkoholia, ja sekin lihottaa.
Syövätkö parikymppiset muutenkin enemmän kaikenlaisia grilliherkkuja, mättöjä ja muuta lihottavaa, terveellisen ruuan kustannuksella.
Siinä iässä tulee naisellisia muotoja ja nainen alkaa näyttää naiselta. Ei naisten kuulukaan näyttää poikamaisilta rimppakintuilta aikuisena. Mielestäni naisen ihannevartalo on vähän leveä lantio ja muutenkin naisellinen vartalo. Ihmisetvarmaan jossakin vaiheessa tulevat järkiinsä ja loppuu poikamaisen naisvartaloa ihannointi. Urheilu silti aina kannattaa ja terveellinen elämäntapamauttaa tavoitteena pitäisi mielestäni olla normaalivartalo, ei hintelä.
En ole paisunut missään vaiheessa, mahdun edelleen samoihin vaatteisiin kuin yläasteella. Ikää yli 30v.