Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lestadiolaisissa on varaa elättää niin iso perhe?

Vierailija
10.06.2012 |

lasten tekeminen aloitetaan jo niin nuorina ja nainen jatkuvasti raskaana tai äitiyslomalla että missä välissä ehtii hankkia koulutusta ja tehdä töitä? vai onko kaikki lestadiolaisisät jotain isoja pomoja? yli kymmenen lapsen perhe vaatii jo ison talon ja syö aivan järjettömästi. vai onko lessut useinkin sossun asiakkaita?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isoa perhettä pelkillä tuilla elätä. Ihme kommenttia nuo ruokapuheetkin että vähällä ruoalla, ei tuommoista voi ainakaan yleistää. Ison perheen takia kyllä tulee kuluja isommasta talosta/asunnosta ja autoista. En tiedä ketään kuka vakituisesti asuisi niin ahtaasti, että lapsia nukkuisi edes kolmea samassa huoneessa.

Vierailija
42/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisperheen lapset ovat aina tosi siististi puettuja (ainakin koululaiset) ja muutenkin heidän ulkonäkönsä on siisti, esim. siististi leikautut hiukset, ja tytöillä ei koskaan roiku pitkät hiukset niskassa auki, vaan hiukset ovat nätisti kiinni tai sit selkeästi lyhyet. En voi muuta kuin ihailla!

Sitä olen monesti miettinyt, että miten isossa perheessä pystytään laittamaan ruokaa alusta loppuun, eli esim. keitoissa ei käytetä pakasteita (kuten keittojuurekset) vaan kaikki kuoritaan ja pilkotaan itse alusta loppuun. Kuinka tuo oikein onnistuu ajankäytöllisesti? Puuhaa kun on muutenkin paljon, mm. pyykinpesua, pyykkien viikkaamista, silittämistä , siivousta yms...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta joo. Meillä syödään ainakin ihan normaalia ruokaa, en osta mitään -30% eikä todellakaan mitään pakastettuja jogurtteja syödä, hyi :-) mutta se nyt kait oli vitsi joltaki? Lapset on hoikkia, kas kun ollaan hoikkia itsekin ja hyvä niin. Läski en haluais ollakaan. Ruokakaupassa kun katsoo, niin kyllä siellä paljon näkee niitä ei-lestoja, joilla kärryt pullollaan kaljaa ja einesruokaa. Meillä ruoka tehdään itse, normaalia hyvää kotiruokaa ja nälässä ei ole ikinä tarvinut olla. Ja koska itse olen herkkusuu, niin herkkujakin löytyy luvattoman usein kaapista ;-) leivon myös paljon, mutta en leipää vaan pullaa ja kakkuja. Töihinkin olisin ehtinyt, mutta meille on tärkeämpää, että lapset saavat varttua kotona. Ja huom. mitään tukia en saa, nuorinkin on sen ikäinen, että kotihoidontuki on loppu ja työkkäristä ei irtoo mitään...että siinä teille, jotka kuvittelette että tukien varassa elellään. Lapsilisätkinhän putoaa pois vanhimmasta päästä, että ihan turha kuvitella, että niillä herroiksi elellään :-)

Vierailija
44/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa-ajallani katselen lestadiolaislapsiryhmiä koska pidän lestadiolaisille päiväkerhoja ilta-aikaan.

Vierailija
45/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa lapsistani. Mut ei todellakaan johdu siitä etteikö ruokaa olisi kotona tarjolla. Nuo laihat pojat syövät kuin hevoset, ja monipuolisesti. Mut ovat vaan tyypiltään sellaisia etteivät liho. Tytär on älyttömän nirso ja varmaan siitä syystä laiha :( Ja tosi hoikkia muutkin ovat.

Sen sijaan minä ja mieheni ei olla. Laihoja, tai edes hoikkia :/

t. lestamamma 168/78

Vierailija
46/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne nyt mitään eineksiä ole.

Tätä ketjua lukiessa en enää ihmettele, miten ylipainoisia on niin paljon. Jos joku 600g jauhelihaan suht pienelle perheelle on ihan normaalia, niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä, että mistä ne kilot kertyy.

Eihän sen jauhelihakastikkeen pelkkää jauhelihaa kuulu olla.

Vierailija
47/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan isossa perheessä kotitöille tekijöitäkin! Eipä tuu niitä mammanpoikia, joille äiti viipaloi kurkut ja juustotkin leivän päälle (mulla on yks tällainen ainoa lapsi -kaveri, nykyään ihan naimisissa oleva 30+ perheenisä, jolle äiti tekee edelleen ihan kaiken kun ovat "mummolassa").

Sitä olen monesti miettinyt, että miten isossa perheessä pystytään laittamaan ruokaa alusta loppuun, eli esim. keitoissa ei käytetä pakasteita (kuten keittojuurekset) vaan kaikki kuoritaan ja pilkotaan itse alusta loppuun. Kuinka tuo oikein onnistuu ajankäytöllisesti? Puuhaa kun on muutenkin paljon, mm. pyykinpesua, pyykkien viikkaamista, silittämistä , siivousta yms...

Vierailija
48/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka palkasta saa jotain kotitalousvähennystä.

Näin tuntemassani perheessä.

Eli ei niitä lapsia viedä mihinkään päiväkotiin, halvemmaksi tuo hoitaja kotiin tulee.

Vierailija
49/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa-ajallani katselen lestadiolaislapsiryhmiä koska pidän lestadiolaisille päiväkerhoja ilta-aikaan.

Tekstissäsi lukee lestadiolaislapsiTyhmiä.

Vierailija
50/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan isossa perheessä kotitöille tekijöitäkin! Eipä tuu niitä mammanpoikia, joille äiti viipaloi kurkut ja juustotkin leivän päälle (mulla on yks tällainen ainoa lapsi -kaveri, nykyään ihan naimisissa oleva 30+ perheenisä, jolle äiti tekee edelleen ihan kaiken kun ovat "mummolassa").

En tiedä, kait olen jotenki erikoinen sitten, kun en koe, että tää ois mikää työleiri, vaikka 7 lasta on. Aamulla ylös ja aamupalalle, sitten sänkyjen petaus, isommat petaa itse. Pyykkikone ehkä pyörimään ja sitte keittiö siistiksi. Imurointia, ehkä leipomista...ihan normaalia kotiäidin arkea ja voin sanoa, että meillä on siisti koti, kun kaaosta en siedä. Ehtii touhuta vielä pihahommiakin, joka on mun lempparipuuhaa...juoda kahveja, lueskella lehtiä ja ihan mitä vaan. Toki välillä kyllästyttää ja tulee olo, että tekis mieli töihin, mutta seuraavana päivänä taas tuntuukin, että tämä on meille paras valinta tällä hetkellä. Mutta, tekipä lestat miten vaan, niin aina se on muitten mielestä väärin. Jos lesta äiti menee töihin, niin syytetään, että tekee lapsia ja puskee ne muitten hoidettavaksi.Jos on kotona, niin on luuseri, joka elää tukien varassa. Tähän on jo niin tottunut, silmätikkuna olemiseen, että osaan jo naureskella ja olla välittämättä :-) ja osaan olla tyytyväinen tähän elämääni, toisin kuin monet ei lestat, joilla tuntuu olevan jotain meitä vastaan. Ihanaa olla lasten kanssa kotona!! Hyvin pärjääviä nuoria ollaan onnistuttu kasvattamaan ja lapsia kehuttu aina koulussa hyvin käyttäytyviksi, mukaviksi lapsiksi, joten ei kai tämä ihan väärä valinta ole voinut olla tää kotihoito?

Vierailija
51/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissäsi lukee lestadiolaislapsiTyhmiä.

Vierailija
52/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä kannata vetää kovin pitkälle meneviä yleistyksiä yhden perheen perusteella. Ehkä heillä syödään puutteellisesti. Ehkä he ovat pieniruokaisia. Ehkä te syötte liika ja he sopivasti. Mistä minä tiedän.

Normaalisti lapset muuten ovat todella hoikkia. minun silmiini lestadiolaislapset kyllä ovat ihan tavallisen kokoisia, näin kun työssäni katselen koululuokkia ja vapaa-ajallani lestadiolaislapsityhmiä. En kyl huomaa eroa.

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta? Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja. Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

Vierailija
53/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kait olen jotenki erikoinen sitten, kun en koe, että tää ois mikää työleiri, vaikka 7 lasta on. Aamulla ylös ja aamupalalle, sitten sänkyjen petaus, isommat petaa itse. Pyykkikone ehkä pyörimään ja sitte keittiö siistiksi. Imurointia, ehkä leipomista...ihan normaalia kotiäidin arkea ja voin sanoa, että meillä on siisti koti, kun kaaosta en siedä. Ehtii touhuta vielä pihahommiakin, joka on mun lempparipuuhaa...juoda kahveja, lueskella lehtiä ja ihan mitä vaan. Toki välillä kyllästyttää ja tulee olo, että tekis mieli töihin, mutta seuraavana päivänä taas tuntuukin, että tämä on meille paras valinta tällä hetkellä. Mutta, tekipä lestat miten vaan, niin aina se on muitten mielestä väärin. Jos lesta äiti menee töihin, niin syytetään, että tekee lapsia ja puskee ne muitten hoidettavaksi.Jos on kotona, niin on luuseri, joka elää tukien varassa. Tähän on jo niin tottunut, silmätikkuna olemiseen, että osaan jo naureskella ja olla välittämättä :-) ja osaan olla tyytyväinen tähän elämääni, toisin kuin monet ei lestat, joilla tuntuu olevan jotain meitä vastaan. Ihanaa olla lasten kanssa kotona!! Hyvin pärjääviä nuoria ollaan onnistuttu kasvattamaan ja lapsia kehuttu aina koulussa hyvin käyttäytyviksi, mukaviksi lapsiksi, joten ei kai tämä ihan väärä valinta ole voinut olla tää kotihoito?

Täällä monikulttuurisessa kasvukeskuksessa asuttuani olen todella alkanut arvostamaan lestadiolaisia. Vaikka lapsia on paljon, vanhemmat eivät luuseroi vaan lapset kasvatetaan ihmisiksi ja töitä tehdään.

Onneksi Suomessa edes jotkut suomalaiset vielä lisääntyvät.

Vierailija
54/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta?

Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja.

Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

14 hengen lestaperheessä laitettiin jauhelihamakaronilaatikkoon 400g jauhelihaa, jatkettiin sitten vain halvalla makaronilla.

Ja kaikkea voi pakastaa, kunhan vain ravistaa sulattaessa. Tämä on yhden lestaperheen ohjenuora, kun tehtiin jogurtista jäätelöä pakastamalla :D

Vierailija
55/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ovat sairaan laihoja. Mekin olisimme paljon laihempia jos jättäisimme jäätelöt, sipsit, karkit. niitä menee ihan liikaa.

meillä 2 lasta. en ole koskaan nähnyt lihavaa lestadiolaista. en lkasta enkä aikuista.

Vierailija
56/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta?

Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja.

Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

14 hengen lestaperheessä laitettiin jauhelihamakaronilaatikkoon 400g jauhelihaa, jatkettiin sitten vain halvalla makaronilla.

Ja kaikkea voi pakastaa, kunhan vain ravistaa sulattaessa. Tämä on yhden lestaperheen ohjenuora, kun tehtiin jogurtista jäätelöä pakastamalla :D

Eksä lukenu kunnolla vai mikä on, me muuthan ollaan kaikki läskejä eikä sitä sovi ihmetellä, ihan kamalaahan se nyt on että laittaa 400g jauhelihaa 5 hengen makaronilaatikkoon. Kato siihen kuten jauhelihakastikkeeseenkin tulee muutakin :)

Vierailija
57/80 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sijaiset hoitaa työt mutta ei saa kesäloman ajalta palkkaa. :-((( Ja tätä jatkuu parisen vuosikymmentä niin ettei paljoa työpaikan vastuissa tarvi hänen olla.

Vierailija
58/80 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii saada vielä hyvässä lykyssä kuusikin lisää.

Vierailija
59/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkanut epäilyttää, että nämä negatiiviset

jutut lestoista tulee joiltain katkerilta

ex-lestoilta, jotka tulee tänne morkkaamaan meitä muita....kun ovat huomanneet, ettei se elo sen auvoisammaksi muuttunut vaikka "lähtivät pois" :-)

Eipä voi käsittää, miten jollaki voi olla niin paha olla, että pitää jatkuvasti keksimällä keksiä jotain negatiivista.

Vierailija
60/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin huvittavat yleistykset lestadiolaisperheistä. Miksi monen on niin vaikea käsittää, että perheitä on laidasta laitaan, eikä heitä yhdistä kuin samaan hengelliseen yhteisöön kuuluminen (usko). On pieniä ja tosi isoja perheitä, on pienituloisia ja hyvin toimeentulevia perheitä, on korkeasti koulutettuja ja vähän koulutettuja, on lihavia ja laihoja, on terveitä ja sairaita, on siistejä ja epäsiistejä jne.

Ei kannata tehdä yleistyksiä muutamien perheiden perusteella, ei edes oman naapuruston muutaman perheen välillä. Minun on vaikea kuvitella, etä missään perheessä nähtäisiin nälkää. Toivottavasti niin ei ole, jos on, kyseessä selkeästi lastensuojeluasia. Isossa perheessä (olipa lestadiolainen tai ei) eletään yleensä taloudellisesti ja järkevästi. Ruokaa tehdään suuria määriä, eikä perusruokavalio koostu pääsääntöisesti eineksistä. Hassua, että monet tuntuvat tietävän tarkkaan, kuinka paljon l-perheissä laitetaan jauhelihaa kastikkeeseen. Minä en tiedä naapureideni ruokamääriä, enkä kyllä ole kiinnostunutkaan.

Mitä tulee työssäkäyntiin ja toimeentuloon, niin täysin mahdotonta yleistää tätäkään asiaa. Osa äideistä käy töissä, osa on kotiäitejä. Otaksun, että vain suhteellisen pieni osa on toimeentulotuen varassa. Perinteisesti lestadiolaiset ovat arvostaneet työntekoa ja yritteliäisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi