Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lestadiolaisissa on varaa elättää niin iso perhe?

Vierailija
10.06.2012 |

lasten tekeminen aloitetaan jo niin nuorina ja nainen jatkuvasti raskaana tai äitiyslomalla että missä välissä ehtii hankkia koulutusta ja tehdä töitä? vai onko kaikki lestadiolaisisät jotain isoja pomoja? yli kymmenen lapsen perhe vaatii jo ison talon ja syö aivan järjettömästi. vai onko lessut useinkin sossun asiakkaita?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kahden lapsen päivähoitomaksut on melkein tuon 500€. Eka n. 260€ ja toka n. 230€. Eikä tähän tarvita kuin kaksi keskituloista vanhempaa. Meillä ainakin tekee asuntolainan kanssa tosi tiukkaa, kolmanteen ei ois varaa...

Vierailija
22/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jaetaan syöjien kesken ja loppumaha täytetään itse leivotulla leivällä.

Ylipäätään leipovat paljon. Mutta olin minäkin hämmentynyt että 11 hengen perheelle tehtiin jauhelihakastike 600g jauhelihaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sillä jo perunoita ja vehnäjauhoja ostaa

Vierailija
24/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäero lasten välillä noin 2 vuotta. Keskimäärin kotona on 9 lasta (tuntemassani perheessä on 16 lasta), kun 16-vuotiaana ne lapset usein lähetetään sinne opistoon (en tiedä nimeä mutta niiden oma opisto).

Jokaisella lapsella on aika paljon vastuuta perheestä. On kotityölistat ja kesäisin myös pihan ja puutarhan työlistat. MOnesti marjat ja kasvikset saadaan kesäaikaan omasta pihasta. Ruokaa tosiaan tehdään yllättävän vähän esim. päivälliseksi usein keittoa, jossa aineksia keskimäärin 5-6 hengelle. Erityisesti murrosikäiset pojat säälittävät tässä kohtaa, kun sitä ruokahalua olisi aika tavalla ja melko fyysistäkin työtä joudutaan tekemään, mutta maha täytetään sitten litkulla. Sitä leipääkään ei ihan kauheasti saa syödä, puuro iltapalaksi eikä maha enää kurni niin paljoa. Koulu- ja päiväkotiruokahan on melkoinen pelastus tässäkin kohtaa.

Ruoalle ei laiteta kovastikaan painoa. Se on vain välttämättömyys. Asumiskulut eivät ole kovat, sillä talo rakennetaan itse/ muiden lestadiolaisten avustuksella, ja tontti on usein keskellä metsää eli kaukana palveluista eikä maksa kovinkaan paljoa. Myyvät myös toisilleen alempaan hintaan.

Mutta se mitä nyt ihmettelen, on toinen tuntemani lestadiolaisperhe, jossa on tällä hetkellä 10 lasta. Erityisesti murrosikäiset lapset mietityttävät, kun vanhin on nyt 17-vuotias ja perässä on vuoden välein neljä muuta. Näillä lapsilla on merkkivaatteet eivätkä ole edes kovin laihojakaan (ei siis lihaviakaan mutta ihan hyvinvoivan näköisiä lapsia). Mistä he saavat rahansa tähän kaikkeen, kun murrosikäisiäkin on noin monta ja kaikilla kalliit vaatteet?

Vierailija
25/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös iltaisn/viikonloppuisin jolloin lapsia ei tarvi viedä hoitoon. Esim hoito- tai kaupanalalla.

Etätyöt on myös mahdollisia. Tuttavani on me and i -myyjä (kuulemma tienaa enemmän kuin normaalissa päivätyössään).

Tässä muutamia esimerkkejä.

Itse tosiaan olen ollut töissä siloin kun en ole äitiyslomalla, ja tottakai se on taloudellisesti kannattavaa päivähoitomaksuista huolimatta koska onhan se palkka kuitenkin paljon suurempi kuin ne maksut. Ja sillä tienaa myös ansiosionnaista äp-rahaa.

Vierailija
26/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että lapset pidetään nälässä? Enpä ole vielä tämmöiseen törmännyt vaikka tunnen lukuisia lestadiolaisia suurperheitä.

Niin on meilläkin yhdeksän lasta ja taatusti jokaiselle riittä ruokaa niin paljon kuin tarvii, nälässä ei kenenkään tarvi olla ja pyrin myös tekemään terveellista ja monipuolista ruokaa. Hedelmiä on aina tarjolla (tuolla kun joku "tiesi" ettei meikäläiset saa hedelmiäkään). Toki pyrin tekemään ruokaa edullisesti ja ollaan tarkkoja siitä ettei sitä mene roskiin.

Vierailija
27/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta?

Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Vierailija
28/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan lapsilisää. Yhdeksäs, kymmenes, yhdestoista tai viidestoista ei enää tuo penniäkään lisää lapsilisään. Muita tukia ja avustuksia voi toki saada senkin edestä.

Jotain järkeä sentään lapsilisissäkin!

Vierailija
29/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta?

Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja.

Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

Vierailija
30/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä kannata vetää kovin pitkälle meneviä yleistyksiä yhden perheen perusteella. Ehkä heillä syödään puutteellisesti. Ehkä he ovat pieniruokaisia. Ehkä te syötte liika ja he sopivasti. Mistä minä tiedän.

Normaalisti lapset muuten ovat todella hoikkia. minun silmiini lestadiolaislapset kyllä ovat ihan tavallisen kokoisia, näin kun työssäni katselen koululuokkia ja vapaa-ajallani lestadiolaislapsityhmiä. En kyl huomaa eroa.

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta? Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja. Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

Vierailija
31/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. lapsilisä 10 lapsesta. Eikä ne lestadiolaiset lasten vuoksi mitään iso taloa tai autoa ym. hanki. Samassa huoneessa voi hyvinkin nukkua esim. 6 lasta kerrosängyssä tai enemmänkin. Tavalliseen autoon vaan lapset sylkkäin ja osa farmarin takakonttiin istumaan, niin kuin netissäkin olevassa videossa. Lapsille ostetaan vain muutama vaate ja niitä kierrätetään perheen sisällä niin kauan kuin vaan kestävät. Perusruoka on kuitenkin halpaa kyllä sillä lapsilisä määrällä sen perheen syöttää, joten ei tarvii kovin hyvä tuloinen ukko olla että asumisen maksaa.

Vierailija
32/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lestadiolainen on erittäin hyvin koulutettu, myös naiset nykyään, ja tekee hyvinpalkattua työtä. Oulun teknologiayritysten nousu on lestadiolaisten ansiota!

Ovat koko ajan raskaana ja edellisestä äitiys ja vanhempain lomalla.

Vierailija
33/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite oon kasvanu 16-lapsisessa perheessä, äiti oli kotona ja ilman koulutusta, isä huonosti palkatussa työssä (sain ensimmäisessä kokopäiväisessä työssäni melkein tuplasti palkkaa siihen, mitä isäni 15v työuran jälkeen).

Meillä leivottiin itse, leivon muuten nykyäänkin suuren osan kaikesta itse, ruuat tehtiin alusta alkaen itse, eli puolivalmisteita tai eineksiä ei juuri käytetty. Ikinä ei tarvinnu nälissään olla, periaatteena kotona on ollu, että ruoasta ei säästetä. Mutta tokihan säästöä tulee jo siinä, ku tehdään alusta asti ite. Marjat kerättiin itse, hillottiin tai keitettiin mehuksi. Tomaatit kasvatettiin ite, samoin salaatit. Käytettiin sesonkituotteita. Ja kyllä, -30% tuotteet kannattaa tietenkin hyödyntää.

Perusvaatetus ja kengät oli äitin ja isän ostamia, ku piti saada merkkifarkkuja jne, alettiin myydä torilla leivonnaisia, joilla tienattiin vaatteet. Ei muuten oo tarvinnu olla ikinä työkkärin asiakkaana...

Nyt itellä 5 lasta, toki kaikki pieniä vielä, mutta oon ollu töissä (siitä on myös verotuksellista etua!)ja kyllä me todellakin hyödynnetään ne -30% tuotteet, vaikka se ei olis välttämätöntä. Kierrättämällä säästää. Ja säästyyhän siinäkin rahaa, kun ei kumpikaan tupakoida, eikä alkoholiin mene rahaa, ei olla kiinnostuneita aurinkorannoista tms eli ulkomaan matkoihin ei mene rahaa (paitsi, ku käydään asuntoautomatkalla Norjassa)...

Vierailija
34/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsilisät riitä mihinkään tuollasen perheen ruokkimisessa.

Monilapsisten perheiden on vaan pakko elää niukasti. Alkohon ja muuhun turhuuteen ei mene rahaa. Sipsit, limppari, karkit ja muut eivät kuulu jokaviikkoiseen ruokavalioon.

Uskovat auttavat toinen toisiaan.

Kirpparilta saa edullisesti vaatteita. Tuttavat lahjottavat (ei uskovat)lahjottavat vaatteita.

Osa saa varmaankintoimeentulotukea, mutta mitä sitten. Menee sitä turhempaankin.

Harvassapa perheessä ne kaikki lapset kerralla kotona asuu eli kulut muuttuvat lasten iän ja kotona asuvien mukaan. Nuoret menevät usein myös hyvin innokkaasti kesä ym töihin(ja ovat tottuneet tekemään töitä)

Itse en ole lesta eikä suvussanikaan ole lestoja, mutta naapuristossa ja lasten kavereissa on. Työnikin kautta olen lestojen kanssa ollut tekeisissä

Vierailija
35/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja meillä on kaksi autoa, kun ei yhteen mahduta ja jokaisella lapsella on turvaistuin käytössä.

niin ja luulis, että nykyään, ku painitaan ylipaino-ongelmien kanssa, on pienempi paha se, että lapset on hoikkia. Ehkäpä se painon kommentointi olikin jonkun katkeran läskikasan valitusta..

Vierailija
36/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä kannata vetää kovin pitkälle meneviä yleistyksiä yhden perheen perusteella. Ehkä heillä syödään puutteellisesti. Ehkä he ovat pieniruokaisia. Ehkä te syötte liika ja he sopivasti. Mistä minä tiedän.

Normaalisti lapset muuten ovat todella hoikkia. minun silmiini lestadiolaislapset kyllä ovat ihan tavallisen kokoisia, näin kun työssäni katselen koululuokkia ja vapaa-ajallani !!!lestadiolaislapsityhmiä!!!. En kyl huomaa eroa.

ylipainoisuuteen että normaalit hoikat lapset näyttävät teistä lahoilta ja aliravituilta? Omituisia juttuja täältä kyllä saa lukea.

Mutta valtosa lestadiolaislapsista ovat todella, todella hoikkia. Varsinkin murrosikäiset ovat suorastaan liian laihoja. Toki en tiedä, vaikka kyseessä olisi peritty ominaisuus. Ruoasta vielä sen verran, että ehkä meidän perheessä tehdään sitten liian tuhtia ruokaa, mutta meitä on yhteensä viisi ja ystäväperheessä (lestadiolaisperhe) 11 henkeä, ja esim. lihatuotteita laitetaan saman verran ateriaa kohti.

Vierailija
37/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ei tule mieleen kuin asumi-ja toimeentulotuki, ja kumpikaan ei varmaan koske sellaisia perheitä, joissa asutaan omassa talossa, ja on autokin.

Vierailija
38/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada myös omistusasunnossa asuva. En ymmärrä mitä auton omistaminen vaikuttaa asumistukeen tai toieentulotukeen??

itselleni ei tule mieleen kuin asumi-ja toimeentulotuki, ja kumpikaan ei varmaan koske sellaisia perheitä, joissa asutaan omassa talossa, ja on autokin.

Vierailija
39/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihannoin sitä luovuutta, mikä v-lestadiolaisista lähtee. Eivätkä todellakaan ole mitään uusavuttomia. Lapset oppivat ottamaan vastuuta, tekemään töitä, käyttäytymään kunnolla. Se vain mietityttää, joutuvatko lapset ottamaan vähän liikaakin vastuuta liian nuorena ja joutuvatko tekemään liikaakin töitä kotonaan.

Olen itsekin kasvanut vl-perheessä, mutta eronnut nuoruudessa siitä. Omat lapseni kasvatan siinä keskivälissä, miten minut kasvatettiin ja oikein reippaita ovat =)

Vierailija
40/80 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tukea ei saa, jos on omaisuutta, jonka arvolla voi elellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän