Miten lestadiolaisissa on varaa elättää niin iso perhe?
lasten tekeminen aloitetaan jo niin nuorina ja nainen jatkuvasti raskaana tai äitiyslomalla että missä välissä ehtii hankkia koulutusta ja tehdä töitä? vai onko kaikki lestadiolaisisät jotain isoja pomoja? yli kymmenen lapsen perhe vaatii jo ison talon ja syö aivan järjettömästi. vai onko lessut useinkin sossun asiakkaita?
Kommentit (80)
Tuskinpa, ainakaan kuukautta kahta pidemmäksi ajaksi.
Se jaetaan syöjien kesken ja loppumaha täytetään itse leivotulla leivällä.
ja kulkevat halpisvaatteissa, jotka siirtyvät sisaruksista seuraaville. Rahaa ei mene viihde-elektroniikkaan, leffailtoihin, ravintolareissuihin, alkoholiin, teatteriin, konsertteihin. Ei mihinään muuhun kuin suviseuroihin.
mutta aika paljon sellainen katras vie rahaakin. meillä molemmat vanhemmat tienaa keskiverrosti eikä olisi varaa yli neljään lapseen.
Miellä on yhdeksän lasta, mies keskituloinen virkamies ja äiti (minä) kotiäiti. Olen kuitenkin ollut töissä äitiylomien välissä siihen saakka kun seitsemäs lapsi syntyi. Akateeminen tutkinto. Nyt kun äitiysloma loppui, tuntuu ettei jaksa tätä kituutusta joten menen syksyllä osapäivätöihin.
Tarkennan vielä että tiukkaa on tehnyt ainoastaan kotihoidontukiaikoina.
en ole opettaja ja mainiosti on varaa vaikka isompaan perheeseen jos molemmat olemme töissä (keskivertopalkalla).
Ja lapset 3v välein ja 1.5v iässä kuopus + muut pk-ikäiset päiväkotiin ja äiti työelämään 1.5vuodeksi kunnes taas äitiyslomalle. Reilun vuodesta jää lapsilisien kans säästöönkin kun vaatteet ja lelut kierrätetään ja mies tienaa hyvin.
en ole opettaja ja mainiosti on varaa vaikka isompaan perheeseen jos molemmat olemme töissä (keskivertopalkalla).
mainiosti on varaa, kun kela maksaa yhden palkan verran lapsilisiä. yhdeksän alaikäistä lasta tekee jo 1423e/kk, onnea teille.
Lestat ostavat paljon -50% elintarvikkeita, ja pakastavat niitä. Ale jogurttia vain pakkaseen ja siitä tulee sitten herkulinen jäätelö :D
Hedelmiä ei ole ylenssä vapaasti lapsille tarjolla, banaanin puolikas on jo aivan luxusta jne.
lapset laihoja ja kun tien päälle laittaa aamulla, isommat sisaret kysyvät pienemmiltä oletko saanut ruokaa/välipalaa, kun hakevat niitä iltasella. Yök.
mainiosti on varaa, kun kela maksaa yhden palkan verran lapsilisiä. yhdeksän alaikäistä lasta tekee jo 1423e/kk, onnea teille.
maksetaan lapsilisää. Yhdeksäs, kymmenes, yhdestoista tai viidestoista ei enää tuo penniäkään lisää lapsilisään.
Muita tukia ja avustuksia voi toki saada senkin edestä.
lapset laihoja ja kun tien päälle laittaa aamulla, isommat sisaret kysyvät pienemmiltä oletko saanut ruokaa/välipalaa, kun hakevat niitä iltasella. Yök.
En aivan ymmärtänyt :)
Oma havainto sama, lestalapset usein todella laihoja, kun annokset ovat pieniä ja ruoka ravintoarvoltaan köyhää. Ja tosiaan isommat huolehtivat usein pienempien syömisistä :(
Tulee sellainen vastenmielinen olo tuollaisesta synnytyskonetouhusta ja lapsilaumasta.
Niinkuin rottien ja kanien kohdalla - ne ovat ihan söpöjä kun niitä on kaksi tai kolme, mutta sitten kun niitä on lauma, ne ovat iljettäviä.
Mutta mieti miten sompuilla ja muilla pakolaisilla on? Ai niin ne elääkin muiden rahoilla, sori, kelastahan sitä rahaa saa ja taikaseinästä.
Rankkaa se kuulemma on,mut lapset ei osaa vaatia,kun se ei kuulu niille.Tunnen yhden pesueen,ja siin ois monelle oppimista.... Tietty niil ei mee rahaa viinaan jne.ja perus ruokaa syödään halvalla. Ja nää kummatkin vanhemmista on hyvin koulutettuja,pienestä lähteneet ja paljon saanu aikaan,ja mukulat tekee osansa kotona,viellä kitisemättä.
"Etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa
-niin kaikki muu teille annetaan".
25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!
31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. 34 Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.
Että äiti tekee äitiyslomien välisen ajan töitä tai on osa-aikasessa duunissa? Siis että lapset ovat tuolloin sitten päiväkodissa ja koulussa? Pk-maksut on ainakin täällä Etelä-Suomessa jo kahdelta muksusta sen 500e. Ei siis ole mitään järkeä käydä osa-aikatöissä, kun käteen jää niin vähän.
Jos letadiolaisäiti ramppaa raskauksiensa väleissä töissä, onko lapset sitten kotona isompien hoidettavana vai aina lapsiakin rahdataan ees taas kotihoitoon/päivähoitoon....?!
Voisko joku selittää tän mulle? Mä en oikeesti tajua, kuinka joku voi elättää 10 lasta niin, että kaikille riittää ruokaa, vaatetta, tarvikkeet ja varustus eri vuodenajoille...meillä on kolme lasta ja ollaan välillä tosi tiukilla, vaikka meidän yhteiset tulot miehen kanssa on 6500e/kk.
kunnalliset päivähoitomaksut ovat kaikkialla suomessa samat. Eikä todellakaan ole millään tuloilla 500e/2 lasta.
Tietenkin jos haluaa yksityisesti hoidattaa niin voi maksaa mitä haluaa, mutta se on oma valinta eli turha itkeä.
Että äiti tekee äitiyslomien välisen ajan töitä tai on osa-aikasessa duunissa? Siis että lapset ovat tuolloin sitten päiväkodissa ja koulussa? Pk-maksut on ainakin täällä Etelä-Suomessa jo kahdelta muksusta sen 500e. Ei siis ole mitään järkeä käydä osa-aikatöissä, kun käteen jää niin vähän.
Jos letadiolaisäiti ramppaa raskauksiensa väleissä töissä, onko lapset sitten kotona isompien hoidettavana vai aina lapsiakin rahdataan ees taas kotihoitoon/päivähoitoon....?!Voisko joku selittää tän mulle? Mä en oikeesti tajua, kuinka joku voi elättää 10 lasta niin, että kaikille riittää ruokaa, vaatetta, tarvikkeet ja varustus eri vuodenajoille...meillä on kolme lasta ja ollaan välillä tosi tiukilla, vaikka meidän yhteiset tulot miehen kanssa on 6500e/kk.
Moni lestadiolainen on erittäin hyvin koulutettu, myös naiset nykyään, ja tekee hyvinpalkattua työtä. Oulun teknologiayritysten nousu on lestadiolaisten ansiota!