Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni "huonolle" todistukselle nauretaan :(

Vierailija
10.06.2012 |

Eli tyttäreni ka oli 8.2 eli todistus oli hyvä. Yksi seiska ja yksi kutonen seassa. Kummatkin lukuaineita. Nyt eilen siskollani oli häät ja koko suku oli paikalla. Tyttöni todistuksesta kysyttiin ja tyttö vastasi rehellisesti. Hänen vuotta vanhempi serkkunsa nauroi tyttöni "huonolle" todistukselle. Hänellä itsellä oli todistuksen keskiarvo yli yhdeksän. Tyttöni sai myös negatiivistä palautetta monilta sukulaisilta ja voi että itseänikin alkoi vituttamaan. Tyttöni teki parhaansa ja mitä aikuiset tekevät? Haukkuvat! Monella tytön kaverillakin oli parempi keskiarvo ja hänelle on naurettu useaan otteeseen. Haukuttu typeräksi yms. Tyttöni on oikeasti todella fiksu, ja välillä tuntuu, että hän on monta kertaa fiksumpi kuin minä. Kyllä varmaan sattuu sisimpään, kun tekee parhaansa ja kaverit/sukulaiset haukkuvat tyhmäksi. Olen yrittänyt lohduttaa tyttöä, mutta tämä vain lähtee pois. On ollut tänään koko päivän hiljainen ja lukee omassa huoneessaan kirjoja/on tietokoneella. Ei ole itkenyt tai mitään, mutta jonkin verran masentuneelta vaikuttaa.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni luulee, että ihmisen koulumenestys ja opiskelupaikka kertoo jotain ihmisen paremmuudesta tai älykkyydestä. Jos ysin keskiarvoinen likka nauraa tyttärellesi hänen keskiarvonsa vuoksi, niin voi kyllä kyseenalaistaa semmoisen ihmisen todellisen älykkyyden samantien.

8,2 on oikein hyvä keskiarvo todistukselle! Harva on hyvä kaikissa aineissa tai sitten se vaatii todella todella paljon työtä. Minun lukiotodistukseni keskiarvo oli muistaakseni 8,0 tai 8,1 ja suurin osa numeroista oli ysejä. Keskiarvoani laski huimasti kaksi minulle heikkoa ainetta: matikka ja biologia. Molemmat olivat 5 :D Heti seuraavana syksynä pääsin kuitenkin korkeakouluun opiskelemaan ja pisteeni olivat reilusti yli keskitason...parhaimmasta päästä.

Jännä tässä on myös se, että ala-asteella (jolloin pitäisi kai olla helppoa) keskiarvoni oli 7,7 ja yläasteella 7,9 ja lukiossa sitten se 8,1. Yläaste oli mielestäni vaikeampi kuin lukio. Kokeissa hirveästi nippelitietoa ja jos et jotain muistanut niin se oli heti 0p.

Yritä vielä jutella tyttärellesi, kehu ja tsemppaa häntä. Kehu häntä asioista, joissa hän on hyvä ja sano että moni täällä palstalla on aivan samaa mieltä! :)

Vierailija
62/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun keskiarvo oli ala-asteella aina 8,0 - 8,2 ja yläasteella 7,8-7,9. Lukion päästötokari 7,4. Ja kas - akateemiinen tutkinto on. Pääsin yliopistoon pääsykokeiden pisteillä ja selvisin opinnoistani hyvin tiedoin. Sinnikkyys palkittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vastaus viestiin, jossa sanottiin, ettei yliopisto-opinnoista voi haaveillakaan. Ei tämä akateemisuus kyllä aina onnen mitta ole. Pätkätöitä teen. Monet "duunarit" vakkarityössä paljon paremmalla palkalla.

Vierailija
64/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukiossakin, mutta eipä minusta mitään kummoista tullut, akateeminen "rividuunari" vain.

Sen sijaan miehelläni, jolla todistuksen keskiarvo pyöri kouluaikoina siinä kasin tietämillä, on nousujohteinen ura asiantuntijana (on koulutukseltaan DI).

Vierailija
65/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkaamistakin on erilaista. Meillä perheen ja suvun kesken on totuttu pilkkaamaan toisiamme. Se on sellaista hauskaa ja hyväntahtoista naureskelua. Tosi paikan tullen kuitenkin jokainen tietää, että perhe on se, joka viime kädessä mitään merkitsee ja toinen toistemme takana seistään tilanteessa kuin tilanteessa. Oliko pilkkaaminen varmasti pahansuopaa, vai voisiko olla niin, että otit asian liian vakavasti ja nyt pahennat asiaa vatvomalla sitä?

Pilkkaaminen ei voi olla hauskaa eikä hyväntahtoista siinä vaiheessa, jos pilkan kohde pahoittaa mielensä. Silloin se on vain ja ainoastaan pahansuopaa kiusaamista.

Vierailija
66/108 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omasi ei vielä 10v iässä osaakaan lukea, niin älä kuvittele, että muiden lapset ovat samanlaisia kuin sinun lapsesi.

mutta toisaalta noilla avuilla ei mikään ihme. Harmi, että kaltaisesi ihmiset ovat päässeet lisääntymään ja jatkamaan geenejään.

Omat lapseni ovat muun älykkyyden lisäksi sentään oppineet vielä tunneälyäkin.

Vierailija
67/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä menty huonommillakin papruilla yliopistoon.

Vierailija
68/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli matematiikka, kemia ja fysiikka kymppejä muuta ei tarvita, dippainssi tulee.

Vierailija
69/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies, joka sai koulussa huonoja arvosanoja, mutta silti pääsi oikikseen ja jopa pressaksi..

ihan hyvä keskiarvo jos mielii tradenomiksi tms, mutta ei tuollaisella paperilla kyllä mitään kovin kummoista opiskelupaikkaa saa. Akateemisista opinnoista on tuollaisella totarilla turha haaveillakaan.

Vierailija
70/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivata, kun juttu "kelluu" vieläkin.

Vierailija
71/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo nyt varsinaisesti mikään kehumisen arvoinen todistus ole...

8.2., niin niiden muiden numeroiden pitää kyllä olla hyviä.

Kommentoija voisi mennä ehkä kertaamaan peruskoulun matematiikkaa.

Vierailija
72/108 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostelee huonompaansa.

Jos mun lapseni joskus noin tekisi että solvaa hyvää arvosanaa niin häpeisin ja lapselle tulisi arestia, menisi viikkorahat jäähylle ja mitä nyt keksisin lisänä.

Sen solvaajan kimppuun olisi ainakin kahden aikuisen kuulunut iskeä; sinun ja arvostelijan äidin.

Vierailija
73/108 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vanhemmiltaanhan nuokin asenteet opitaan, näkeehän sen palstallakin kuinka ilkeitä kommentteja tulee..

8,2 on HYVÄ keskiarvo!! Onnea äidillekin ;)

Vierailija
74/108 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä keskiarvo tuo on. Itsellä oli kuudennella 8,4. Ysillä jo 9,3. Ja sittemmin matematiikan yliopisto-opinnot.

Monella oli ysin keskiarvo alakoulussa ja sittemmin koulut meni ihan alamäkeä. Eikä muutenkaan todistus määrittele yksistään kenenkään tulevaisuutta! T. Ope

Vierailija
75/108 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2012 klo 13:38"]

ihan hyvä keskiarvo jos mielii tradenomiksi tms, mutta ei tuollaisella paperilla kyllä mitään kovin kummoista opiskelupaikkaa saa. Akateemisista opinnoista on tuollaisella totarilla turha haaveillakaan.

[/quote]

Kyllä pääsee ihan mihin haluaa kun vaan lukee kunnolla pääsykokeisiin. Aika harva pääsee mihinkään pelkällä todistuksella, en edes tiedä pääseekö kaikkiin yliopistoihin todistusvalinnan kautta. Kasin keskiarvo on hyvä, ainakin jos on tehnyt parhaansa.  Ja toisaalta mitä sitten vaikka saisi sen kasin helposti? Se on ihan riittävä ja säästyypähän paukkuja myöhempään elämään :)

Vierailija
76/108 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukiossa ja minulla on 2 kymppiä, 6 ysiä, 5 kasia, 1 seiska, ja 3 kutosta ja keskiarvo suurinpiirtein 8.  Eli siis ns. hyviä numeroita on 8 ja huonoja 9 eli olisin tämän perusteella "huono" oppilas. Jos taas kasi lasketaan (niinkuin minä lasken) hyväksi numeroksi, hyviä numeroita minulla on 13 ja huonoja 4, eli olisin hyvä oppilas.

Katsokaas kun minä omistan sellaisen asian kuin elämä. Panostan niihin aineisiin, missä tahdon oikeasti olla hyvä. Totta kai yritän saada myös hyvän arvosanan niistä aineista, mitkä eivät ole niin lähellä sydäntäni, mutta en nyt ehkä anna niille kaikkia voimiani. Kahdekan on niistä aineista minusta juuri hyvä arvosana. Ei kaikessa tarvitse olla paras. Pitää pitää myös hauskaa (toisaalta jotkut pitävät opiskelusta ja tahtovat tietää kaiken, mutta minun ei tarvitse ja toivon, ettei muutkaan vaadi sitä minulta).

Olen luonnontieteissä ihan surkea, ne ei kiinnosta minua tippaakaan. Toivon vain pääseväni läpi. Luulin koko peruskoulun ajan, että olen typerä kun en ymmärtänyt matikkaa ja kemia ja fysiikka oli pelkkää hepreaa ja niin minulle uskoteltiin. Kukaan ei huomioinut äikän tai historian kymppejä, vain matikalla oli väliä. Samoin liikunta, en tykkää joukkoepeleistä koska en ole hyökkäävä ja ne oikeasti ahdisti minua ihan suunnattomasti (paitsi koripallo ja sähly) ja koska kökötin paikallani lähes kaikki tunnit, sain seiskan. Olin jälleen ihan arvoton. Kukaan ei huomannut kuviksen kymppiäni. Nyt lukiossa olen taas alkanut nauttimaan liikunnasta, kun olemme kokeilleet erilaisia liikuntamuotoja ja arvosana on noussut kasiin.

Jos olet matemaattisesti lahjakas ja liikunnallinen, olet unelmaoppilas. Jos taas olet hyvä jossain muussa, sitä ei juuri noteerata.

Ja ei elämää opita kirjoista lukemalla, vaikka totta kai nyky-yhteiskunnassa se on tärkeää. Mutta tahdon itse kuulla muutakin kuin koulussa opittuja asioita ja arvosanoja, tahdon elämänkokemuksia. Se kympin oppilas voi tietää paljon vähemmän kuin se kasin oppilas. Nelosenkin oppilas tietää jotain, mitä kympin oppilas ei tiedä.

Vierailija
77/108 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini lukion päättötodistus oli alle kasin ja nyt hän on lääkiksessä. Turha stressailla jostain seiskan tokarista.

Vierailija
78/108 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukion päättötod. ka oli 7,7. Minulla on nyt ylempi korkeakoulututkinto ja väitöskirjaa väsäilen tässä pikkuhiljaa. Pärjäsin myöhemmissä opinnoissani erinomaisesti, ei tarvinnut edes nähdä hirveästi vaivaa tai mitään. Motivaatio riitti menestykseen.

Pidän keskiarvoihin tuijottavia ihmisiä jollakin tasolla hieman lapsellisina ja kehittymättöminä. Elämänarvot tuntuvat olevan pahasti hukassa. 

Vierailija
79/108 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajasta on myös kiinni numerot. Omassa todistuksessa on numerot kymppejä, kaseja, keskiarvoni tipputtivat pari vitosta. Sattui vaan olemaan nuori opettaja noissa aineissa jolla oli jotain minua vastaaan. Vaikka viittasin, tein tehtävät sekä sain 8 kokeista. Kostoni oli suloinen täysikäisenä. Vein kyseisen opettajan miehen. Jätin sitten, kun löysin paremman..

Vierailija
80/108 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajasta on myös kiinni numerot. Omassa todistuksessa on numerot kymppejä, kaseja, keskiarvoni tipputtivat pari vitosta. Sattui vaan olemaan nuori opettaja noissa aineissa jolla oli jotain minua vastaaan. Vaikka viittasin, tein tehtävät sekä sain 8 kokeista. Kostoni oli suloinen täysikäisenä. Vein kyseisen opettajan miehen. Jätin sitten, kun löysin paremman..