Tyttäreni "huonolle" todistukselle nauretaan :(
Eli tyttäreni ka oli 8.2 eli todistus oli hyvä. Yksi seiska ja yksi kutonen seassa. Kummatkin lukuaineita. Nyt eilen siskollani oli häät ja koko suku oli paikalla. Tyttöni todistuksesta kysyttiin ja tyttö vastasi rehellisesti. Hänen vuotta vanhempi serkkunsa nauroi tyttöni "huonolle" todistukselle. Hänellä itsellä oli todistuksen keskiarvo yli yhdeksän. Tyttöni sai myös negatiivistä palautetta monilta sukulaisilta ja voi että itseänikin alkoi vituttamaan. Tyttöni teki parhaansa ja mitä aikuiset tekevät? Haukkuvat! Monella tytön kaverillakin oli parempi keskiarvo ja hänelle on naurettu useaan otteeseen. Haukuttu typeräksi yms. Tyttöni on oikeasti todella fiksu, ja välillä tuntuu, että hän on monta kertaa fiksumpi kuin minä. Kyllä varmaan sattuu sisimpään, kun tekee parhaansa ja kaverit/sukulaiset haukkuvat tyhmäksi. Olen yrittänyt lohduttaa tyttöä, mutta tämä vain lähtee pois. On ollut tänään koko päivän hiljainen ja lukee omassa huoneessaan kirjoja/on tietokoneella. Ei ole itkenyt tai mitään, mutta jonkin verran masentuneelta vaikuttaa.
Kommentit (108)
todistuksen numerot eivät määrittele häntä ihmisenä, hän on arvokas ja hyvä vaikka todistuksessa olisi pelkkiä vitosia. Sitäpaitsi hänen todistuksensa oli hyvä, tuo on hyvä keskiarvo!
Voit myös kertoa, että menestyminen elämässä ja jopa työelämässä ei ole kiinni koulutodistuksen keskiarvosta, yleensä. On monia, jotka pärjäävät hyvin vaikka olisi ollut huono todistus, ja monia, jotka pärjäävät huonosti, vaikka olisi olllut hyväkin todistus.
Mutta koeta ap olla itse huolettoman oloinen asiasta puhuessasi, jos ahdistuneena ja vittuuntuneena puhut asiasta itku kurkussa, annat sen kuvan, että nyt on jostain tosi pahasta jutusta kyse, kun äitiäkin noin surettaa..
Eihän nuo nyt varsinaisesti mikään kehumisen arvoinen todistus ole...
oo mistään paperista kiinni. Ei ap
Jos keskiarvo on yli 8, se tarkoittaa sitä että siellä torkassa on monta ysiä tai kymppiäkin joukossa. Varsinkin jos joukossa on yksi kutonen ja yksi seiska.
Tosi hyvä torkka tytölläs, oli luokka mikä hyvänsä.
Otan osaa. Toivottavasti tyttösi ei ota kovasti itseensä idiooteista sukulaisista.
... keskustelkaa luokanopettajan / ryhmänohjaajan / muiden opettajien / kuraattorin kanssa, mitä voisitte ehkä tehdä.
Pääasia kuitenkin että tyttö ymmärtää, että toiset hyviä toisissa asioissa ja toiset toisissa, ja kaikki ovat silti yhtä arvokkaita. Tämän ymmärtäminen voi tietty olla haasteellista, jos läheiset ja sukulaisetkaan eivät ymmärrä sitä. Omituisia sukulaisia teillä :-(
Mutta osoita sinä tytölle tukea ja anna ymmärtää, että hän on sinulle rakas ja ihana, oli todistuksessa mitä numeroita tahansa.
Jotkut joutuu jopa tekemään ihan hirvittävästi töitä sen eteen ja vaikka joku tekisi kaikkensa ei tule ikinä saavuttamaan yli 9 keskiarvoa tai edes lähelle sitä. Mitä kehumista jossain synnyinlahjoissa on nehän on saatu ilmaiseksi jos on matemaattisesti jne lahjakas. Kirjaviisautta kyllä löytyy mutta tunnepuolen älystä ei voi kovin kummosta numeroa tuollaisille ihmisille antaa.
ihan hyvä keskiarvo jos mielii tradenomiksi tms, mutta ei tuollaisella paperilla kyllä mitään kovin kummoista opiskelupaikkaa saa. Akateemisista opinnoista on tuollaisella totarilla turha haaveillakaan.
Itse olin läpi ala-asteen tuota tasoa ja myöhemminkin... Päädyin kuitenkin yliopistoon ja sain kunnollista työtä.
Itse olen tuollaisella keskiarvolla päässyt yliopistoon, kakkosvaihtoehtoon olisin päässyt pelkän todistuksen perusteellakin mutta ykkösvaihtoehtooni pääsin pääsykokeen + todistuspisteiden avulla.
Ja eräs kaverini pääsi A:n papereilla yliopistoon, sluibaili koko lukion ja hädintuskin selvitti kirjoitukset, mutta niinpä vaan seuraavana syksynä oli jo yliopistossa opiskelemassa.
ihan hyvä keskiarvo jos mielii tradenomiksi tms, mutta ei tuollaisella paperilla kyllä mitään kovin kummoista opiskelupaikkaa saa. Akateemisista opinnoista on tuollaisella totarilla turha haaveillakaan.
Yläasteen ysillä mun ka. oli 7,4. Silti pääsin lukioon, yliopistoon ja Mensaan.
Fiksuus ei todellakaan oo mistään paperista kiinni. Ei ap
akateemisuus kun ei ole mikään hyvyyden mitta tai paremmuuden.
AP:n tapauksessa kyse on PERUSKOULUN TODISTUKSESTA - minun keskiarvo oli peruskoulun päättyessä oli 6,8 ja olen nyt lääkiksessä.
Mulla oli suunnilleen tuota luokkaa keskiarvo koko ala-asteen, ja silti päädyin yliopistoon. Peräti kahteen yliopistoon. Nyt on väitöskirja tekeillä...
lukiossa keskiarvo 8,4, enkä päässyt kauppikseen ulkomaankaupan linjalle, enkä opiskelemaan leikkaussalisairaanhoitajaksi... Kokemukseni mukaan kunnollisiin ammatteihin tarvitaan se lähemmäs ysiä oleva keskiarvo. Mulla ei ainakaan riittänyt edes sairaaanhoitajan opintoihin tuollainen todistus, sielläkin opiskelee käytännössä vain niitä, joilla keskiarvo lähes 9.
Tämä siis 90-luvun alussa. En tiedä, millaisia todistuksia tänä päivänä vaaditaan sh-opintoihin mieliville.
Älä provoile. Minä olin kasin oppilas ja ihan akateeminen nykyään. Lällää.
Tosin omalle pojalleni tuo olisi ollut järkytys. :( Hänellä ka 9.3 nyt seiskan keväällä.
ka luokkaa 7,8-8,3. Yliopistoon päädyin.
mies, joka sai koulussa huonoja arvosanoja, mutta silti pääsi oikikseen ja jopa pressaksi..
Se on myös sellainen keskiarvo, että läheskään kaikilla naureskelijoilla ei ole ollut yhtä hyvä. Kunhan esittävät. Jos joku vielä arvostelee, kysykää, mikä arvostelijan käytösnumero oli, tuskin yli 5. Tuolla tuloksella mikään tie ei ole häneltä tukossa, kunhan hän löytää oman kiinnostavan alansa.