Kaikki on kiinni asenteesta-kommentti ärsyttää!
Meillä 2v4kk keskosina syntyneet tuplat ja aika hulinaa ollut tämä koko aika. Tälläkin palstalla törmää usein kommenttiin kaikki on asenteesta kiinni, niin välillä kyllä pistää vihaksi. Hyvä, jos jollain on mennyt kaikki putkeen, lapset syntyneet täysiaikaisina, ei sairauksia normaaleja flunssia lukuunottamatta, nukkuvat hyvin ja samaan aikaan yms. mut meitäkin on niin paljon, jolla kaikki ei ole mennyt putkeen ja elämä kaksosten odotuksessa, syntymän yhteydessä yms. eli ole mennyt oppikirjan mukaan, niin vaikka olisi kuinka positiivinen asenne, niin ei auta aina jaksamisessa. Sit tulee joku, joka antaa jotain neuvoja joita olisit miljoona kertaa koittanut, mutta kun ne eivät pelaa joka lapsella ja lapset ovat niin erilaisia.
Meillä pojat syntyivät tosiaan pieninä, toisen ennuste oli monivammaisuus ja/tai kohtukuolema, painoa alle kilo. Toisella kilo enemmän. 3 kk makasin ja yritin positiivisesti ajatella tulevaa ja silti keskosina syntyivät. Elämä kiikun kaakun sairaalassa. 2 kg kotiutus, samantien leikkauksia, koliikkia, toinen nukkuin päivällä, toinen yöllä ja unet aina katkonaisia. Päikkäritkin vartin kerrallaan. Itse elin irtokarkeilla. Juoksimme kontrollista toiseen. Toinen edelleen pahasti suolisto-ongelmainen. Koskaan ei nukahda ilman pitkää nukutusta. Kovia kaasukalleja molemmat, tulisia pikku taapertajia. Voi kuinka onnellinen olen heistä, mutta samalla surullinen mitä kaikkea ovat käyneet elämässään läpi. Välillä mietin, miten itse on selvinnyt suht täyspäiväisenä. Ei meillä ainakaan ole hoitajia ovella ollut apuaan tyrkyttämässä, ainoastaan äitini. Anoppi käy mieluummin hoitamassa miehen siskon vauvaa, joka syntynyt täysiaikaisena ja nukkuu hyvin ja on rauhallinen. Totta kai pitää olla tietynlainen asenne, että jaksaa, mutta jos joku jolla kaikki on mennyt putkeen, tulee sanomaan minulle, että kaikki on kiinni asenteesta niin....
Sitäkään en ymmärrä, että aina valitetaan, että monikko-odottajia pelotellaan liikaa. Minua ei ainakaan peloteltu liikaa, itse asiassa riskeistä, joita sitten kohtasimmekin kerrottiin aivan liian vähän. Itse kaikki tiedot kalastelin kirjoista ja netistä. Ja onhan se tosiasia, että monikkoraskaus on riski. Eräskin äiti kerran totesi minulle, että oli niin hirveää, kun oli peloteltu ennenaikaisuudesta ja hän oli varautunut ennen aikaisuuteen niin silti meni täysiaikaiseksi. Eikös se ole hieno asia???? Mieluummin olisin vain pelännyt ja päässyt täysille viikoille. Kamalampaa se siellä kaappien välissä oli pelätä, vammautuvatko vai selviävätkö hengissä.
Anteeksi nyt moinen papatus, mutta olisi kiva, jos kommenttien antajatkin joskus miettisivät, että hyvä jos itsellä on mennyt helposti ja hyvin kuin julistaa tuota kaikki on kiinni asenteesta. Tuntuu, että sitten kun sellaista ihmistä kohtaa pieni vastoinkäyminen niin siitäkin tulee sitten suuri.
Kommentit (86)
Mielestäni on erittäin selvästi näkyvissä, että tästä keskustelusta ei jää ns. kenellekään hyvä mieli, vaan tämä on tällaista juupas-eipäs oravanpyörä keskustelua. Mutta jatkakaa jos tämä on sitä kaipaamaanne vertaistukea.
Miisa
Hei Hilla,
Haluan vielä korjata tuon PS.-kommenttisi teitittely-muodon. Jos sillä minua ja minä -79 tarkoitit, se ei ole oikein. Voit varmasti viestejä lukiessasi huomata tämän. Peräänkuulutan tuota tarkkuutta viesteissä, jottei tule lipsuksia kuten tässä (korjaa jos olen väärässä!) ja Ridexille osoittamassasi viestissä. Vaikka olemme täällä anonyymejä, silti asiassa pysyminen on mielestäni tärkeää.
Mielestäni ei ole asiallista, että ensin hiukka mollataan, sitten heitetään muutama hymiö perään, toivotellaan joulun odotukset ja loppuun vielä pikku napautus (joka jopa saattoi mennä hieman pieleen).
T. Miisa
hilla-marja:
Tämä on keskustelupalsta, jossa on tarkoitus keskustella. Jos teitä tämäntyyppiset keskustelut noin kovasti ärsyttää, niin suosittelen olemaan lukematta. Vai pitäisikö palstan aiheiksi kelpuuttaa vain kaksosimetys, tuplarattaat ja ultran painoarviot?Jännä miten joku jaksaa ottaa tosissaan herneitä nenuunsa tämän palstan jutuista :)
Leppoisaa joulunodotusta!!
Hilla
PS. se merkki keskimmäisen kappaleen lopussa on hymiö, jos ette sitä tunnistaneet... ;)
niin, nimenomaan KESKUSTELUPALSTA ei haukkumispalsta.
Missähän minä sitten olen niin kovasti jotakuta haukkunut että oikein pitää tulla " palstapimennostakin" kertomaan moista (maula05)?Mikä sinua noin ärsyttää?
Alkaa vähitellen tuntua, että kaksosten äidit ovat jotenkin yliherkkää ja huumorintajutonta väkeä, joille ei saa sanoa yhtään lausetta oman mielipiteen vastaisesti kun heti syytetään vaikka mistä. Lukekaa minut samaan sakkiin, jos haluatte, mutta minä sentään tunnustan sekoittavani välillä väsymyksen takia nimimerkkejä ja asioita.
Anteeksi Miisa76, jos olen sinut niputtanut hermostuneeseen sakkiin vain sen takia, kun komppasit kyseistä kirjoittajaa. Ajattelin vain sinunkin motiiviksesi jonkinsortin hermostumisen, kun halusit vaientaa tämän keskustelun. Voihan nämä vain jättää lukematta.
Nyt en enää peräänkuuluta yhtään mitään, sillä se on näemmä tässä porukassa aivan turhaa. Ja hymiöitäkään ei kannata jaella, sillä niitä ei täällä ymmärretä kuitenkaan. Kummaa porukkaa.
Hilla
Kiitos, Hilla-marja, minusta oli tosi ystävällistä, että sanoit sekoittaneesi minun nimimerkkini.. =)
ridexi
Tämä on keskustelupalsta, jossa on tarkoitus keskustella. Jos teitä tämäntyyppiset keskustelut noin kovasti ärsyttää, niin suosittelen olemaan lukematta. Vai pitäisikö palstan aiheiksi kelpuuttaa vain kaksosimetys, tuplarattaat ja ultran painoarviot?
Jännä miten joku jaksaa ottaa tosissaan herneitä nenuunsa tämän palstan jutuista :)
Leppoisaa joulunodotusta!!
Hilla
PS. se merkki keskimmäisen kappaleen lopussa on hymiö, jos ette sitä tunnistaneet... ;)