Nykysin kukaan ei laihduta normaalilla "kotiruualla" Oletko sinä laihduttanut näin?
Eli ihan perus puuroa,leipää,nakkikastiketta ja perunaa,makaroonilaatikko linjaa..ja runsaasti salaattia tietty yms perus kotiruokaa? Tuntuu et nykysin paastotaan,karpataan,nutrataan,juttaillaan jne jne jne, laihdutan ekakertaa ja tuntuu toivottamalle kun kaikki sanoo ettn laihdu jos syön näin..eli siis tavis kotiruokaa,jätän vain herkkuja pois? ja liikun?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 08:22"]
Itse olen punkero naminarkkari, mutta vierestä seuranneena mieheni on laihtunut kotiruualla: lisännyt liikuntaa, pienentänyt annoskokoa ja jättänyt herkut pois. Muutoin syö samaa mitä muu perhe. Tiputti 15kg vuoden aikana ja nyt on vuoden ylläpitänyt nykyistä painoa. Nostan hattua hänelle!
[/quote]
Onko hän pettynyt siihen kun et lähtenyt ruokaremonttiin mukaan?
Kotiruolla mennään. Lautasmalli: 3/4 osaa kasviksia ja 1/4 osa lihaa,kanaa tai kalaa.
Olen laihtunut syömällä täsmälleen samaa mitä ennenkin, mutta vähemmän.
Leivän syöminen on kyllä jäänyt viimeisen parin vuoden aikana hyvin vähälle ihan itsestään. Varmasti julkinen puhe siitä, että leipä lihottaa on vaikuttanut vähitellen asenteeseeni ja leipä on vain jäänyt ottamatta aterialla. Tosin joskus saatan vetää puolikkaan tuoreesta ja ihanan rapeasta vehnäpatongista, jos satun sellaisen ostamaan (ei kantsis mennä nälkäisenä kauppaan!).
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 08:22"]
Itse olen punkero naminarkkari, mutta vierestä seuranneena mieheni on laihtunut kotiruualla: lisännyt liikuntaa, pienentänyt annoskokoa ja jättänyt herkut pois. Muutoin syö samaa mitä muu perhe. Tiputti 15kg vuoden aikana ja nyt on vuoden ylläpitänyt nykyistä painoa. Nostan hattua hänelle!
[/quote]
Onko hän pettynyt siihen kun et lähtenyt ruokaremonttiin mukaan?
[/quote]
Ei ole. Toki hän kannustaa jättämään nameja vähemmälle, koska ei ne mitään terveellisiä ole. Mutta hänellä lähti homma halusta tehdä itselleen jotain, ei minun vaatimuksista. Tuntuu ajattelevan, että jos minä haluan tehdä jotain itselleni, on se minun asiani eikä mitenkään hänestä lähtöisin oleva juttu. Häntä seuranneena olen kuitenkin hiljalleen koittanut psyykata itseäni samaan. Vielä en ole onnistunut herkkuja jättämään, ne mulla suurin ongelma.
Minä laihdutin ihan peruskotiruualla 20 kg ja olen ollut nyt neljä vuotta tässä samassa painossa.
Tein ihan niitä perusmuutoksia eli vaalea leipä kuitupitoiseen, enemmän kasviksia, vaalea pasta ja riisi kuitupitoisempaan jne. Mistään en ole kieltäytynyt mutta huomattavasti vähentänyt esim sipsien syömisen vain spesiaalitilanteisiin kun ennen söin niitä joka viikko :O
Laihdutin yli vuosi sitten 15 kg ihan normaaliruoalla. Tosin ap:n mainitsemaa nakkikastiketta olen syönyt viimeksi yli 20 vuotta sitten koulussa, ja makaronilaatikkoakin syön vain pari kertaa vuodessa, eli meidän kaikkien perusruoka ei varmaan ole täysin samanlaista, mutta muut makkara- ja pastaruuat kuten spaghetti bolognese tai pestopasta kuuluu kyllä omaan ruokavaliooni niin ennen kuin jälkeenkin laihdutuksen. Ja siis olen pysynyt tässä painossa, BMI nyt 20. Minulle nutraaminen tms. on keinotekoisuudessaan kauhistus, eikä musta oikein karppiakaan saa, vaikka täytyy sanoa että nykyään syön ehkä proteiinipainotteisemmin kuin ennen. Annoskoot on kuitenkin se kaiken avain.
Täällä vielä yksi. Ehdin laihduttaa 8 kiloa ennen kuin tulin raskaaksi. Normaalipainon sisällä tuo ja normaalikotiruokaa syöden. Pienensin vain annoskokoja, en santsannut ja vähensin leipää ja perunaa ja lisäsin salaatteja ja kasviksia. Eli samaa kotiruokaa hieman eri painotuksella. Liikuntaa tietty lisäsin myös ja herkkuja vain kerran viikossa.
Ei ollut vaikeaa, ei ollut nälkää, asiasta ei tullut suurta numeroa eli lapset ja sukulaiset eivät edes tienneet laihduttamisesta, vain mies tiesi.
Olen laihduttanut perusruoalla, enkä ollut edes täysin herkuitta. Salaisuus ei ollut sen kummempi, kuin että lisäsin vihannesten osuutta annoksissa ja vähensin leivän kulutusta — päätyen kuitenkin tällä tavalla varsin tarkasti virallisterveelliseen ruokavalioon, koska aiemmin söin ihan hulluna leipää enkä niinkään salaatteja. Lisäksi vähensin herkkujen syöntiä, mutta taisin jopa laihduttaessani syödä palan tai kaksi suklaata joka päivä, se oli kuitenkin suuri muutos entiseen jolloin söin makeisia suuria määriä. Lisäksi harrastin liikuntaa, joskaan sen määrä oli jo ennestään hyvä eikä asiaan siten tullut muutosta. Laihduin noin 8 kiloa vuoden sisällä, normaalipainon alarajoille päätyen.
Nykyäänkin, jos vatsanseutu alkaa pömpöttää, otan samat aseet käyttöön. Mitkään dietit eivät todellakaan enää kiinnosta.
Mä olen aina syönyt perusruokaa (tosin kasviksia enemmän kuin perunaa/pastaa) ja pysynyt sillä hoikkana/normaalipainoisena. Eli ei tarvitse edes laihduttaa kun syö näin. Herkuttelen kyllä jäätelöllä päivittäin ja rakastan kakkuja yms mutta niihin on varaa.