Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ketju downeista. Jos ei kiinnosta ei kannata lukea.

Vierailija
08.06.2012 |

Jos joku haluaa kuulla omakohtaista kokemusta downeista, kerron mielelläni. Kokemusta siis työn kautta eri tasoisista ja eri ikäisistä down syndrooma ihmisistä. Voisin kertoa sellaista käytännöstä tullutta tietoa vastapainona kirjatietoon, mutta jos vain osaan kerron myös jälkimmäistä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut samanlaisen tapauksen, jos ei ole peräti sama. Ikäviä tapauksia tällaiset ja näissä ns. normaalit ihmiset käyttäytyvät väärin, niin hirvittävän väärin. ap

Vierailija
22/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap kommentoi tohon jälkimmäiseen kysymykseen. Oon siis kehitysvammaisten ryhmäkodissa hoitajana, samassa pihassa on "parempikuntoisten" rivitalo. Aikanaan nämä ihmiset asui muualla omissa asunnoissaan ja hoitsu kävi tarkistamassa joka päivä että kaikki on ok. Noh, yhdelle meidän naisista tosiaan on tehty sopimus et me hoitajat mennään hänen rivariasuntoon suoraan omilla avaimilla. Muiden luo mennään niinkuin kylään; soitetaan ovikelloa ja ootellaan et joku avaa. Tää sopimus on tehty siksi, että nainen ei osannut asettaa rajoaan. Ei ymmärtänyt et miehet käytti hyväkseen. Naiselle nää jutut oli kai jotain mitä tehtiin et sai vastineeksi esim. karkkia tai rahaa. Hän ei ymmärtänyt että seksuaalisuus on jotain arvokasta. On jälkeenpäin tajunnut ja ehti tapahtua vahinkojakin, pahoinpitelyjä yms. Ehkäisy hänellä sit hoidettiin leikkauksella. Muutamalla muulla kehitysvammaisella on kuukautistenestolääkitys joka hoitaa samalla tuon ehkäisypuolen. Parilla muulla on sitten ihan normikeinot käytössä. Mietitään uusiksi jos poikaystävä ilmestyy. Tällöin tod.näk. lisätään sit vaan joku lääkitys. Se on kaikkein helpoin ja varmin hoitajienkin pitää huoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämmöstä kurjaa" otsikolla kirjotin äsken. Ap tais käsittää nyt väärin. Kun kirjoitin et "Ei ap kommentoi.." Tarkoitin siis että minä, EI AP, kommentoi jotain keskusteluun. :)

Vierailija
24/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän hidas tässä nettihommassa. Alan vasta päästä jyvälle vanhoilla päivilläni. ap

Vierailija
25/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella kehitysvammaisella käytössä jotain rauhoittavaa lääkitystä, kun asuvat ryhmäkodissa/laitoksessa? Ei kellään, muutamalla vai kaikilla?

Mietin vain, että eräälle sukulaiselle alkoi lääkitystä tulla, kun ryhmäkotiin muutti. Ennen sitä ei ollut mitään lääkitystä.

Vierailija
26/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että muutamalla. Riippuu minkälaista väkeä paikassa asuu. On erityisesti mielenterveysongelmaisille kehitysvammaisille tarkoitettuja asumisyksiköitä ja niissä rauhoittavia ymmärrettävästi menee enemmän. Tarpeen mukaan nuo asiat kuitenkin menevät ja lääkäri määrää tietenkin lääkitykset. ap

Vierailija
27/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät juuri koskaan aggresiivisia. Mutta heille tyypillinen piirre näyttää olevan mukavuudenhalu. Jos hoitaja ei pidä varaansa, down henkilö ottaa mielellään täyden palvelun. Eräällä tavalla älykkäitä siis. Ja itsepäisiä osaavat olla ja tekevät asiat omaan tahtiinsa. Ei auta hoputtaminen. Kaikenkaikkiaan rakastettavia ihmisiä. ap

Liittyy ilmeisesti tähän mukavuudenhaluun?

Vierailija
28/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävätkö kaikki vanhemmat lapsiinsa yhteyttä, vai löytyykö paljon ns. laitoksiin hylättyjä?

Vierailija
29/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta toimii eri tavalla kuin ns. normaaleilla. Kaikki downit eivät kuitenkaan liho.Mukavuudenhalukin voi olla osasyynä. ap

Vierailija
30/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset kehitysvammaiset ryhmäkodissa/laitoksessa. Pitävätkö he itse yhteyttä sukulaisiin ja tuttaviinsa ts. onko heillä esim. oma puhelin, jolla voivat soitella vai pitääkö omaisten/tuttavien itse ottaa yhteyttä kehitysvammaiseen?

Vierailija
31/40 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tietenkään tähän kykene. Jonkin verran on myös unohdettuja ihmisiä, joihin ei kukaan sukulainen pidä yhteyttä, mutta ei se yleistä ole. Näin yhtäkkiä muistan pari tapausta, jolloin edes omat vanhemmat eivät ole pitäneet yhteyttä lapseensa. ap

Vierailija
32/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan puhua muistakin kehitysvammaoista kuin down. Aika monenlaista olen nähnyt. ap

Vierailija
33/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelet vammaisten palveluiden tulevaisuudesta? Kovasti palveluita markkinoidaan esim. lehdissä ja kaupunkien verkkosivuilla, mutta sitten, kun niitä lähdet kyselemään on vastaus "ei ole rahaa/resursseja".

Kunnat säästävät koko ajan enemmän, ja palveluiden saanti tuntuu vaikeutuvan vuosi toisensa jälkeen. Mikä on palveluiden tilanne esim. 20 vuoden kuluttua, kun tämän hetken lapset aikuistuvat? Jääkö kaikki omaisten harteille? Miksi nykyisin markkinoidaan julkisesti niin paljon palveluita, vaikka käytännössä niitä jaetaan hyvin niukasti?

Olen omassa kunnassani seurannut vammaisten lasten palveluita henkilökohtaisesti 3 vuoden ajan. Joka vuosi on tullut joku uusi heikennys, joka on vaikuttanut merkittävästi lapsen saamiin palveluihin. Muut (niin ammatilaiset kuin vammaisten lasten vanhemmat) ovat myös kertoneet tämän linjan jatkuneen jo pidempään, kuin tuon minun seuraamani ajan. Puretaanko palvelut lopulta kokonaan? Mitä palveluita jää jäljelle, jos jotain jää?

Vierailija
34/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kehitysvammapuolella on ollut hyvä palvelujen saatavuus verrattuna moneen muuhun ryhmään. Laitoksia puretaan ja niihin jäävät vain vaikeimmin vammaiset. Monet kehitysvammaisista kuitenkin tarvitsevat laitostasoista hoitoa. Minua epäilyttää se, että onko tällaisesti ihmisten "hajauttimesta" pienempiin yksiköihin lopulta etua. Saavatko kaikki samantasoista hoitoa. Asumispalvelut siirtyvät tulevaisuudessa yhä enemmän yksityisille tahoille ja tässä tulee raha vastaan. Kyllä tämä asia minua mietityttää, mutta en osaa ennustaa miten lopulta käy. ap

Vierailija
35/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jaan omat kokemukseni. Muutamaan downiin olen tutustunut paremmin ja ystävystynytkin, jatko-opintokoulussani oli oma luokka kehitysvammaisille, joten muutenkin nähnyt monenlaista keharia.

Totean vain, että usein he ovat todella iloisia, huumorintajuisia, hymyileviä, kohteliaita ja onnellisia! Kaikkiin ei tietty voi yleistää, mutta vertaankin meihin "normi" ihmisiin.

Usein he ovat ihanan välittömiä ja sanovat suoraan mitä tarkoittavat. Ilo ja suru näytetään avoimesti. Minusta meillä olisi paljon opittavaakin heiltä - elämisestä!

Itse en voi kuvitella kuinka joku haluaa abortin downin takia. Teet hienoa työtä, jaksathan edelleenkin, olet varmasti tärkeä monelle.

Vierailija
36/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät juuri koskaan aggresiivisia. Mutta heille tyypillinen piirre näyttää olevan mukavuudenhalu. Jos hoitaja ei pidä varaansa, down henkilö ottaa mielellään täyden palvelun. Eräällä tavalla älykkäitä siis. Ja itsepäisiä osaavat olla ja tekevät asiat omaan tahtiinsa. Ei auta hoputtaminen. Kaikenkaikkiaan rakastettavia ihmisiä. ap

Vierailija
37/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistetaanko hänen kuukautisensa lääkkeillä? Vai annetaanko tulla samaan vaippaan virtsan ja ulosteen kanssa?

Vierailija
38/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksilöllistä. Epileptikolla usein kuukautiset aiheuttavat kohtauksia ja vaikesti vammainen voi olla muutenkin heikko ja silloin pidetään kuukautiset pois. ap

Vierailija
39/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hyvin vaikeasti vammaisen henkilön olisi parempi kuolla pois? Siis sellaisen, joka ei liiku, ei puhu, ei ota kontaktia jne.

Vierailija
40/40 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nämä ovat hyvin vaikeita asioita. Jos pieni lapsi on vaikeasti vammainen ja sairastaa etenevää sairautta. Silloin hoitajat sekä toivovat että pelkäävät kuolemaa. Pelkkä puhumattomuus ei vielä herätä sellaista tunnetta. Useimmat ottavat kyllä kontaktia jollakin tavoin ja harva on täysin liikkumaton. Kipu ja kärsimys ovat sellaisia vaikeita kohdattavia työssä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan