Voiko häihin mennä avecin kanssa joka on ihan vaan joku ystävä tai vaikka sisko
vai pitääkö avecin olla vähintään seurustelukumppani?
Kommentit (8)
Me vein kerran ulkomaisen naispuolisen ystäväni, joka muuten olisi joutunut viettämään juhannusaaton yksin. Sulhasen ulkomailta häihin saapunut kummisetä oli samankielinen, joten ulkomaan vieraat saattoi puhua keskenään.
tosi vanhanaikainen mutta mielestäni se tarkoittaa juurikin sitä vähintään seurustelukumppania. Mutta jos häät ovat sellaiset että siellä tuntee pelkästään hääpariskunnan niin silloin ottaisin kyllä kaverini mukaan. Tai jonkun muun tutun. En minä haluaisi olla häissä yksin tutustelemassa muihin. Hääparilla on luultavasti muutenkin kiire.
Eli ei välttämättä kumppani. Seuralainen voi olla kaveri, sisko, äiti... Kuka tahansa!
kutsussasi lukee oman nimesi lisäksi avec. Eli sehän tarkoittaa, että voit ottaa seuralaisen mukaasi. Jos taas ei lue mitään, menet yksin tai et ollenkaan. Jos taas lukee joku muu nimi omasi lisäksi, niin menet sen toisen kutsutun kanssa yhdessä tai toinen teistä menee tai ette mene kumpikaan.
Kun menin kihloihin, alkoi tietysti kysely että joko on hääpäivä päätetty. No olihan sekin alustavasti, ja vähän jokainen kamu alkoi pummia kutsua häihin! =D Alussa olin vähän sillä kannalla että juu, katsotaan, ehkä... Sitten kun yhden tällaisen puolitutun (harrastuskaveri) kanssa olin viihteellä, niin tavattiin sen toinen kaveri, ja alkoi selittää sille että "eiks oo ihanaa, tää menee ens kesänä naimisiin ja mut on kutsuttu, mä saan ottaa avecin, läheksä hei mun kaa sinne?"... No ei tullut kutsua tälle puolitutulle (vaikka alustavasti lupailin =p ), kävi niin ärsyttään toi että niitä pidetään vaan hyvinä bileinä ja tuodaan ketä sattuu vaan nauttimaan ilmaisista tarjoiluista.
Teki sellaisen karhunpalveluksen tosin, mitä en olisi ehkä etukäteen ajatellut - kutsuihin laitettiin avec vain, jos tiedettiin että kutsuttava on suhteessa (vaikkei tunnettaisi tätä kumppania). Minen ala kenenkään tuntemattoman frendin juominkeja kustantamaan!
Tosin, jos tietäisin että kutsuttavalla ei ole muita tuttuja häissä, niin saattaisin laittaa kutsuun avecin ja puhelimitse vielä sanoa, että ota joku kaveri mukaan jos haluat...
kutsussasi lukee oman nimesi lisäksi avec. Eli sehän tarkoittaa, että voit ottaa seuralaisen mukaasi. Jos taas ei lue mitään, menet yksin tai et ollenkaan. Jos taas lukee joku muu nimi omasi lisäksi, niin menet sen toisen kutsutun kanssa yhdessä tai toinen teistä menee tai ette mene kumpikaan.
(Muista, että on kohteliasta ilmoittaa avecisi nimi ilmottautumisen yhteydessä. Ja ei välttämättä ole soveliasta valita aveciksi sellaista henkilöä, jota pari ei häihinsä halua. Eli vaikka veljesi olisi heilastellut nuorena morsmaikun kanssa, niin sulhanen tai morsiankaan ei välttämättä halua nähdä veljeäsi häissään..)
mutta kysyin ensin hääparilta sopiiko se. Hääpari tunsi kaverini.