Onko teillä muilla työpaikoilla kesätyöntekijöiden kanssa tällaista?
Olen siis esimiesasemassa ja nyt on pari päivää mennyt kun olen ottanut vastaan ja palauttanut nuorten työvuorojen muutospyyntöjä, kenellekään ei tunnu kirveelläkään sopivan viikonlopputyö! Kuitenkin ovat työsopimuksen allekirjoittaessaan, mikä tapahtui viimeistään maanantaina tutustumistilaisuuden jälkeen, hyväksyneet 2-vuorotyön.
En tajua miten vaikea voi olla ymmärtää, että jos se työvuoro osuu yhtä aikaa rockfestareiden kanssa niin sitten se vaan osuu eikä sille voi mitään vaikka olisi puoli vuotta sitten sopinut ittensä presidentin kanssa että festareilla nähdään. Aaarrrrgh! Eikä muutenkaan työvuoroista sanota, että tää ja tää ei käy mulle. Ne on laitettava käymään ja omat menot soviteltava vapaapäiville, sellainen on normaalia työelämää!
Tietty tes-perusteiset henkilökohtaiset vapaat on eri juttu, ja kun niistä ilmoitetaan hyvissä ajoin, ne yritetään järjestää ja nuoret ovat kyllä saaneet siitäkin tarkat ohjeet.
Ei tämä viime tai sitä edellisenä vuonna tällaista ollut, mikä helekatti nyt voi olla vikana???? Mitä nuorille on tapahtunut? Vai onko meidän rekryn hoitanu firma kussu homman totaalisesti?
Kommentit (68)
Maakunnissa nuorilla on ihan erilainen työmoraali ja kotikasvatus.
tähän(kin) olen minä henkilöstöjohtajan työssäni törmännyt. Oikeasti on useammankin nuoren äiti tai isä soittanut minulle, kun on ollut sitä mieltä, että hänen pikku mussuaan on kohdeltu töissä kaltoin (= odotettu työpanosta palkan vastineeksi). Hassusti ne pikkumussut vaan unohtaa kotona kertoa koko tarinan - kertovat vain sen osan, joka saa heidät kuulostamaan enkeleiltä. Muutaman mielenkiintoisen keskustelun olen tällaisten vanhempien kanssa käynyt - ja heilel on ollut suuri järkytys, kun en ole voinut heidän toiveitaan toteuttaa.. Ja olen jopa kehdannut heille kertoa, että heidän 18-vuotias lapsensa on ihan itse vastuussa elämästään, enkä edes voi keskustella kenenkään muun kuin asianosaisen itsensä kanssa tämän asioista yksityiskohtaisesti.
Tällaiseksikin on suomalainen työelämä mennyt. Mutta tosiaan, työnantajathan ne on kaiken pahan alku ja juuri - eivät maksa vaan palkkaa, vaan vaativat töissä oloa ja työntekoakin siitä vastineeksi!
i]
viikonloppu vapaaksi. Kun Minttu-Jannica haluaa festareille Nico-Petterin kanssa. Palstamamma varmaan rientää kohta avuksi sanomaan esimiehelle, että kyllä meidän tytön/pojan pitää saada viikonloput vapaaksi. Kun meidän nuori ei ole tottunut käskytykseen vaan sen kans on aina neuvoteltu ja kuunneltu sen mielipidettä ja annettu kaikki periksi, ettei se ala raivoamaan. Että kyllä se nyt täytyy nuorten saada viikonloput vapaaksi. Eihän sitä nyt voi juuri näistä festareilta jäädä pois kun ne nyt on juuri nuori ja elämä on tässä ja nyt ja siellä voi olla se ihana kake ja jorekin.
RIISTÄVÄT, HUIJAAVAT JA TEETTÄVÄT SUORASTAAN ORJATYÖTÄ sadoilla hyväuskoisilla nuorilla jotka eivät uskalla kertoa työantajan tempuista kenellekään koska pelkäävät menettävänsä työpaikkansa? Kyllä se on paljon suurempi ongelma kuin muutaman nuoren festarivapaat. Miksi ette huolehdi niistä nuorista, joku niistä voi olla teidänkin lapsenne.
ihmettä vuodatuksesi tähän ketjuun muka kuuluu?
Laiskoista ja todellisuuden tajunsa menettäneistä kesätyöläisistä oli puhe.
oli paljon just näitä jotka halus työtä vaan 1-2 kuukaudeks koska halusivat pitää lomaa. Ei ole mitenkään yllätys, että yksikään niistä ei saanut kesätyötä.... Mun poika sai, mutta halusikin koko kesäksi.
tässä hyvin kiteytetty koko juttu: teet kunnolla töitä tai et tee ollenkaan.
Valitus ei katsokaas työelämässä enää auta. Koulussa se saattoi vielä auttaakin.
painavat hommia peräsuoli pitkällä, paahtava ylityössä ja rakentavat uraa ja antavat töiden valua kotiinkin eli takuulla tietävät miten rankkaa työelämä on etenkin jos haluaa edetä uralla, niin he eivät kuitenkaan ymmärrä että ei se sen kummempaa heidän nuorillaankaan ole. Miksi he kuvittelevat että nuorilla olisi jotain helpotuksia ja pelkkää lomaa kesätyössä - kai he nyt ihan takuulla tietävät mitä työnteko tarkoittaa. Vai pelkäävätkö he sitä nuorensa raivoa niin, että suostuvat jopa nolaamaan itsensä nuoren työnantajan silmissä?
Veikkaan jälkimmäistä....
Festarit voivat olla nuorille ainutkertaisia kokemuksia, töitä nyt ehtii aina tekemään. Nykyään myös yrityksille tuntuu olevan niin vaikeata maksaa työntekijällekaikki kuuluvat lisät, erityisesti ylitöiden kohdalla, samalla kun työntekijältä vaaditaan sitä joustoa ja venymistä. Sitten ihmetellään kun puhelimeen ei vastata silloin kun olisi tarvetta saada joku tekemään vuoroa.
nämä henkilöstojohtajat on saaneet koulutuksensa kun tuntuu niin vaikealta laittaa hommaa läjään
että ihan vauvapalstalle tullaan huokailemaan...?
Festarit voivat olla nuorille ainutkertaisia kokemuksia, töitä nyt ehtii aina tekemään. Nykyään myös yrityksille tuntuu olevan niin vaikeata maksaa työntekijällekaikki kuuluvat lisät, erityisesti ylitöiden kohdalla, samalla kun työntekijältä vaaditaan sitä joustoa ja venymistä. Sitten ihmetellään kun puhelimeen ei vastata silloin kun olisi tarvetta saada joku tekemään vuoroa.
on varmasti joka vuosi, mutta on myös monia työnantajia, jotka noudattavat TES:iä ja toimivat kuten kuuluu toimia. Joten en näe kauheesti pohjaa tämäntyyppisillä perusteluilla, että "kun ne jotkut työnantajat kusettavat niin kyllä nuorillakin on oikeus käyttäytyä miten huvittaa".
Monikohan näistä nuoria puolustavista ihmisistä olisi kuluttajana sitä mieltä, että on ihan ok, jos vaikka oma lähikauppa olisi laitettu kiinni, koska työntekijöitä ei löydy. Tai että jossain palvelussa jonotusajat ovat pitkät, koska ei ole tarpeeksi työntekijöitä?
Eihän muuten alimiehitys vuoroissa yleensä kaadu esimiesten päälle vaikkapa palvelualalla vaan ne, jotka töissä ovat, joutuvat sitten tekemään töitä muidenkin puolesta. Ja vaikkapa ravintolassa kuuntelemaan valitusta hitaasta palvelusta.
tuuraamaan itseään. Mutta niin ei voi tehdä että nuorille annettaisiin joku etuoikeus pitää vapaata silloin kun haluaa. Työt on hoidettava ja sehän kuuluu työhön perehtymiseen että oppii itse ottamaan vastuun työstään. Jos haluaa jonkun päivän vapaaksi, siihen on oman vuoron tilalle hankittava joku muu. Muuten vapaata ei tipu.
Jos tekee tunnit täyteen muulloin, niin miksi ei voi pitää vapaata?
Miksi ei saa vaihtaa jonkun kanssa?
Miksi pitää tehdä kiusaa nuorille, jotka vasta aloittelee työelämässä?
nämä henkilöstojohtajat on saaneet koulutuksensa kun tuntuu niin vaikealta laittaa hommaa läjään
että ihan vauvapalstalle tullaan huokailemaan...?
koulutus antaa vastaukset ihan kaikkeen työssä?
Siten, ettei muiden mielipiteitäkään tarvitse kuunnella?
Mikäs se sellainen koulutus muuten on, jonka perusteella saa valmiudet aivan kaikkeen eikä koskaan tarvitse kysyä keneltäkään mitään?
jos palkkaa yli kolmekymppisiä "ikuisia opiskelijoita" ei niiistä ole mihinkään.
Ja nuo velttoilevat teinit pitäisi tunnistaa jo haastattelussa. Firmanne rekrytointin kusee tosi pahasti vai onko vaan tarkoitus saada pomon kaverin lapselle kiva työpaikka? no sitä saa mitä tilaa.
jos palkkaa yli kolmekymppisiä "ikuisia opiskelijoita" ei niiistä ole mihinkään.
Ja nuo velttoilevat teinit pitäisi tunnistaa jo haastattelussa. Firmanne rekrytointin kusee tosi pahasti vai onko vaan tarkoitus saada pomon kaverin lapselle kiva työpaikka? no sitä saa mitä tilaa.
ja nämä muuten olivat tutuntuttuja... Kolmekymppisistä ikiopiskelijoista valittanut
Minusta on vaan tervettä laittaa itsensä ykköseksi ja työ kakkoseksi Festarit voivat olla nuorille ainutkertaisia kokemuksia, töitä nyt ehtii aina tekemään.
se työkin voi muodostua aika ainutkertaiseksi kokemuksesksi.
Yleensä kun työpaikalla et laita vain sitä työtä kakkoseksi, vaan myös ne työkaverit. On ihan tervettä ajatella myös muita.
Oma vika jos palkkaa yli kolmekymppisiä "ikuisia opiskelijoita" ei niiistä ole mihinkään.
Ei haastatteluissa oikeasti voi tunnistaa mitään velttoilijaa. Ehkä tyyliin sellaisen, jolla on asenne kokonaan pielessä mutta ei mitään normaali-ihmistä, joka haluaakin niitä festariviikonloppuja vapaaksi.
Olen itse kolmikymppinen opiskelija. En ole ikiopiskelija, vaan opiskellut ja välillä ollut työelämässä. Se on totta, että en ole enää se kaikkein joustavin työtekijä, joka on heti valmis tekemään 12 tunnin työpäiviä tai tulemaan töihin viiden tunnin yöunien jälkeen. Jään kyllä tarvittaessa pidempään töihin mutta en ole enää valmis joustamaan yöunien kustannuksella varsinkin, kun siitä ei todellakaan mitään bonusta saa. Ja työnantaja on valmis polttamaan ihmiset loppuun, jos he vain haluavat tuohonkin tahtiin töitä tehdä, siinä ei todellakaan ihmisiä ajatella. Joten työelämästä kyynistyneenä asetan vain tätä nykyä enemmän rajoja sille, kuinka paljon ja millä ehdoilla haluan aikaa töissä viettää. Pyrin kuitenkin sopimaan asiat etukäteen ja olemaan työnantajan kannalta mahdollisimman luotettava.
Kyllä tällainen trendi on ollut havaittavissa jo viimeisen 10 vuoden aikana.
Parhaimmat ovat näitä tapauksia, jotka haluavat kesätöihin (2-3kk ajalle), mutta jotka sitten ilmoittavat haluavansa kuukauden kesälomaa siihen väliin. Siis mitä?
Kyllä ennen ainakin itse tein kesätyöt niin kuin oli sovittu, ja lomaa pidin syksyllä ennen koulun alkua, jos työsuhde päättyi "etukäteen", tai sitten en pitänyt sitä lomaa ollenkaan, jos töitä oli koulun alkuun asti.
Onhan se vähän outoa kun kesätyöntekijät on parhaimmillaan enemmän kesän aikana lomalla kuin vakkarit.. Lisäksi kesätyöntekijät istuu syömässä ja kahvilla ihan hemmetin kauan.
En ole yhtään katkera :D
itselläsi tosi huono koulutus? Kun kerran olet sitä mieltä, ettei tänne palstalle saa tulla "huokailemaan" hyvän koulutuksen saaneet?
Eihän se, että tänne kirjoittaa mielipiteitään tarkoita, että täältä vastauksia etsisi, kait tällaista sosiaalista mediaa saa harrastaa hyvän koulutuksenkin saaneet.
Kas, minua, sitä henkilöstöjohtajaa, kiehtoo ihmismieli ja kaikki sen ilmentymät, myös tälle palstalle kirjoittelevien - välillä todella kummallinen - mielenlaatu. Koulutukseni on kyllä korkea, kahdesta yliopistosta hankittu ja sen ja työkokemukseni, sekä ihmistuntemuksen avulla selviän kyllä päivittäisestä työstäni ilman tämän palstan apua. Mutta se ei estä minua lukemasta tätä ja joskus jopa kommentoimasta niitä älyttömiä väitteitä, joita täällä esiintyy..
nämä henkilöstojohtajat on saaneet koulutuksensa kun tuntuu niin vaikealta laittaa hommaa läjään että ihan vauvapalstalle tullaan huokailemaan...?
Maakunnissa nuorilla on ihan erilainen työmoraali ja kotikasvatus.
Espoolaisten tissiperseposkikullanmurujen kanssa on pahimmat ongelmat.
Oli hauskaa kun haastattelin paria tyttöstä kesätöihin. Kysyin, että "Mehän olemme myös Juhannuksena auki, pystytkö tekemään silloin vuoroja?" Vastaus oli, että "no eeeemmä kyl kauhee mielelläääää ku ois vähä menoo ehkä sunnuntain voin tehä mutten lauantain tai perjantainn."
Sillee ok, ehkei kannata sit hakea töihin paikkaan joka on auki joka päivä.........
Ja joo, mulla menny pinna totaalisesti näihin kesätyöntekijöiden pyyntöihin, missä toivotaan vapaita. Tyyliin kuukauden jokainen lauantai pitäis saada vapaaks ja sit itketään ja valitetaan ku se ei onnistukaan. Joku järki nyt hoi.
hyväksyneet 2-VUOROTYÖN, niin se ei tarkoita sitä että on hyväksytty viikonlopputyö.
Kaikki tuollaiset sopimukset on muotoiltu näin: sitoutuu 2-vuorotyöhön sekä viikonlopputyöhön.
Itse teen 2-vuorotyötä ja vain arkisin.
Mutta tässä firmassa ei tuotantoon saisi tulla heittoja eikä katkoksia. Sijaisia on tarpeeksi kyllä tai ainahan niitä lisää kaivattaisiin, mutta se ei auta, jos jokainen niistä tahtoo jokaisen viikonlopun vapaaksi tai muuten vain pitää työvuoroja sopimattomina (vaikka on itse ne siis hyväksynyt). Ilmiö on ainakin minulle uusi vaikka näyttää olevan kyllä vastausten perusteella monelle jo tuttu.