Onko teillä muilla työpaikoilla kesätyöntekijöiden kanssa tällaista?
Olen siis esimiesasemassa ja nyt on pari päivää mennyt kun olen ottanut vastaan ja palauttanut nuorten työvuorojen muutospyyntöjä, kenellekään ei tunnu kirveelläkään sopivan viikonlopputyö! Kuitenkin ovat työsopimuksen allekirjoittaessaan, mikä tapahtui viimeistään maanantaina tutustumistilaisuuden jälkeen, hyväksyneet 2-vuorotyön.
En tajua miten vaikea voi olla ymmärtää, että jos se työvuoro osuu yhtä aikaa rockfestareiden kanssa niin sitten se vaan osuu eikä sille voi mitään vaikka olisi puoli vuotta sitten sopinut ittensä presidentin kanssa että festareilla nähdään. Aaarrrrgh! Eikä muutenkaan työvuoroista sanota, että tää ja tää ei käy mulle. Ne on laitettava käymään ja omat menot soviteltava vapaapäiville, sellainen on normaalia työelämää!
Tietty tes-perusteiset henkilökohtaiset vapaat on eri juttu, ja kun niistä ilmoitetaan hyvissä ajoin, ne yritetään järjestää ja nuoret ovat kyllä saaneet siitäkin tarkat ohjeet.
Ei tämä viime tai sitä edellisenä vuonna tällaista ollut, mikä helekatti nyt voi olla vikana???? Mitä nuorille on tapahtunut? Vai onko meidän rekryn hoitanu firma kussu homman totaalisesti?
Kommentit (68)
joukkoon mahtuu aina muutama kusipää tai muuten vaan laiska ja hankala.
työmoraali on muutenkin perseestä.
Kohta loppuu työntekijät Suomesta ja nämä teidän parjaamat nuoret ovat niitä, joita työnantajat joutuvat houkuttelemaan töihin vaikka millä etuuksilla, jotta firmat pysyisivät toiminnassa. Kannattaisi kohdella nuoria nätisti työpaikoilla!
kun vakkareilla on harvoin yksi päivä siellä sun täällä. Nää meidän lomittajat vaan on yli kolmekymppisiä "ikuisia opiskelijoita" joilla ei tosiaan näköjään ole hajuakaan miten työpaikalla käyttäydytään ja tehdään töitä.
Vuorotyössä ollaan kans eli vapaata ruhtinaallisesti päiväsaikaankin ennen iltavuoroa hoidella asioita jne.
Mutta niitä vapaapäiväpyyntöjä osuu joka viikolle ja nyt sitten firman työvuorot pyörivät lomittajien toiveiden mukaan, kun pomosta ei ole kertomaan näille työelämän sääntöjä :(
rekrytilanteessa.
Mutta siis varmaan aika tavallista ja hakevat sit varmaan saikkua jos ei muu auta.
Olen itse kaupan alalla ja meillä on ainakin joistain pyhistä ilmoittanut, että ei saa esittää toiveita. Kaikkihan nyt haluaa jotkut päivät vapaaksi, yhtä lailla noi festaripäivät on sellaisia.
Kannattaa kuitenkin vaan tehdä asia sanallisesti selväksi. Moni on varmaan nuorista sellainen, ettei kauheesti työkokemusta ole.
Meilläkin keski-ikäiset työntekijät saattaa jurnuttaa "että pitäisi ymmärtää että asia on näin ja näin". He eivät monesti tajua, että heille on joku aikanaan selvittänyt kuinka nuo asiat on ja siksi he pitävät työpaikan käytäntöjä itsestäänselvänä mutta olettavat, että myös uudet työntekijät tietävät sellaisetkin asiat, joita heille ei ole koskaan selvitetty.
kun vakkareilla on harvoin yksi päivä siellä sun täällä. Nää meidän lomittajat vaan on yli kolmekymppisiä "ikuisia opiskelijoita" joilla ei tosiaan näköjään ole hajuakaan miten työpaikalla käyttäydytään ja tehdään töitä.
Vuorotyössä ollaan kans eli vapaata ruhtinaallisesti päiväsaikaankin ennen iltavuoroa hoidella asioita jne.
Mutta niitä vapaapäiväpyyntöjä osuu joka viikolle ja nyt sitten firman työvuorot pyörivät lomittajien toiveiden mukaan, kun pomosta ei ole kertomaan näille työelämän sääntöjä :(
läpi tutustumistilaisuudessa ja kaikki saivat oman infokansion, eli kyllä homma pitäis olla jo hanskassa mut ei vaan oo. Jokainen on omasta mielestään poikkeus joka tarvitsee vapaan mutta se ei vain onnistu. Joudun ikäväkyllä muistuttamaan aika montaa nuorta siitä, että heillä on nimi työsopimuksessa ja aiheetta työvuorosta pois jääminen voi johtaa seurauksiin. Tosin musta tuntuu että yllättävän moni on viikonloppuna "sairaana".
Oma opiskelijatyttöni kahmi kesätyöpaikassaan kaikki viikonloppuvuorot mitä suinkin sai ja haluaa ottaa myös ylityötä paljon koska vuorolisät tuovat mukavasti lisää palkkaan. Mikäs sen mukavampaa kun saa talveksi rahaa säästöön.
vakkareiden kanssa!
Ja puhun nyt muista kuin parikymppisistä...
Jos et anna vapaaksi sitä päivää kuin haluavat niin hakevat sitten saikkua.
Ikävää, mutta niin tätä päivää.
jos se festari/mummin synttäri/kaverin häät -vapaa pyydetään kuukautta aikaisemmin. Silloin se todella pyritään järjestämään vapaaksi ihan niin kuin vakituisillakin työntekijöillä. Myös kesätyöläisillä saa olla oma elämä!
Mutta jos jokainen viikonloppu on saatava vapaaksi tai keskiviikkona sanotaan, että en pääse lauantaina, niin se ei sitten enää onnistukaan.
Kohta loppuu työntekijät Suomesta ja nämä teidän parjaamat nuoret ovat niitä, joita työnantajat joutuvat houkuttelemaan töihin vaikka millä etuuksilla, jotta firmat pysyisivät toiminnassa. Kannattaisi kohdella nuoria nätisti työpaikoilla!
kuule, jos todella olet tuota mieltä niin todellisuus iskee vasten kasvojasi vielä kuin märkä rätti.
Kaltaisiasi asennevammaisia ei kukaan palkkaa -ja se on tietty ihan hyvä juttu.
Jos tekee tunnit täyteen muulloin, niin miksi ei voi pitää vapaata?
Miksi ei saa vaihtaa jonkun kanssa?
Miksi pitää tehdä kiusaa nuorille, jotka vasta aloittelee työelämässä?
ja yleensä pomo pyrkii ne toiveet toteuttamaan. Tarpeen vaatiessa pomo tulee itse kentälle töihin.
jotka joutuvat vastaavasti tekemään enemmän viikonloppuja jos muutama on vähän väliä poissa.
että usea haluaa viikonloppuvapaan, jolloin ei ole enää työntekijöitä ko. vuoroille. Ei kai tätä avausta olisi tehty, jos noihin viikonloppuihin löytyisi tekijät tai työntekijä vaihtaisi itse vuorot. Mutta siitähän ei ollut kyse.
Ei se ole kiusaamista, että edellytetään, että nuori tekee yhtä lailla sopimustunnit kuin muutkin työntekijät. Eikä sekään ole kiusaamista, että nuori tekee viikonloppuja kuten muutkin työntekijät.
oli pari vuotta sitten kesätyössä sh-opiskelija joka ensi töikseen ilmoitti ettei voi tehdä mitään mihin liittyy verta koska tulee huono vointiseksi.
Teki mieli huutaa palstatyyliin että repskops!
Meilläkin keski-ikäiset työntekijät saattaa jurnuttaa "että pitäisi ymmärtää että asia on näin ja näin". He eivät monesti tajua, että heille on joku aikanaan selvittänyt kuinka nuo asiat on ja siksi he pitävät työpaikan käytäntöjä itsestäänselvänä mutta olettavat, että myös uudet työntekijät tietävät sellaisetkin asiat, joita heille ei ole koskaan selvitetty.
Ei minulle ole koskaan tuollaisia asioita tarvinnut selvittää, ne ovat olleet itsestäänselvyyksiä heti alusta lähtien. Siis että työpaikka on sellainen minne mennään huvitti tai ei ja jos joku juttu menee töiden päälle niin sitten sinne ei vaan mennä ja sillä hyvä.
Mutta ehkä nämä venkoilijat ovat niitä, jotka ovat olleet koulussakin hieman valikoiden ja fiilisten mukaan? Minä en lintsannut koulusta kertaakaan ja työelämässä sama meininki silloin kun olen työelämässä saanut olla.
Ei se ole mitään kiusantekoa, vaan ihan tavanomainen käytäntö, että työvuorolistojen mukaan mennään. Vaihtakoon työntekijät vuoroja sitten keskenään.
Rekryn ja esimiehen olisi toki pitänyt kohtuulliset toiveet huomioida, jos vaikka jollakin on joku tietty viikonlopputoive ja sille maksettu matka. Jos se ei olisi sopinut pitää vapaana tässä työpaikassa, niin sitten olisi jätetty se henkilö palkkaamatta.
Tällä työpaikalla tehdään näin ja piste. Jos ei käy työvuorot, vaihtakoot keskenään tai varoituksesta ulos.
Nuorethan on ovelia, hyviä keskustelemaan, venkslaamaan ja vänkäämään. Työpaikallakin on oltava säännöt, joiden mukaan mennään tasapuolisuuden, reiluuden ja jonkinlaisen kohtuuden nimissä.
Mun miehen firmassa oli viime vuonna kesätyöntekijä joka jäi ilmoittamatta viikonloppuvuoroista pois eikä myöskään toimittanut sairauslomatodistusta joten palkasta vähennettiin kaks päivää. Palkkapäivänä tää tyyppi pisti sitten isänsä soittelemaan miehelle, että palkasta puuttuu osa ja jos ei ala tulla tilille, mies joutuu raastupaan. Mies yritti vääntää rautalangasta isälle, että poikansa oli luvatta pois mutta ei mennyt jakeluun vaan isä huusi ja uhkaili. Ihan uskomaton juttu mut meitä on näköjään moneks!
Ei minulle ole koskaan tuollaisia asioita tarvinnut selvittää, ne ovat olleet itsestäänselvyyksiä heti alusta lähtien. Siis että työpaikka on sellainen minne mennään huvitti tai ei ja jos joku juttu menee töiden päälle niin sitten sinne ei vaan mennä ja sillä hyvä.
Mutta ehkä nämä venkoilijat ovat niitä, jotka ovat olleet koulussakin hieman valikoiden ja fiilisten mukaan? Minä en lintsannut koulusta kertaakaan ja työelämässä sama meininki silloin kun olen työelämässä saanut olla.
joita ei voi tietää, ellei niitä asioita ole selitetty. Meillä nuori, uusi työntekijä sanoi, että edellisessä työpaikassa hän saattoi laittaa ilmoituksen poissaolostaan tekstarilla. Meillä sellainen käytäntö ei taas ole ok. Hänelle oli myös hämärää se, että kun hän sai tilapäisesti töitä yhdestä toisesta paikasta, hänen työvuoronsa tuossa toisessa paikassa ei käyneet perusteeksi sille, että hän ei tee vuorojaan meillä. Kun itse juttelin hänen kanssaan, hänellä ei ollut selvää ymmärrystä asiasta. Sen vuoksi asiat pitäisi käydä läpi.
Tietysti jotkut ovat pölhömpiä kuin toiset ja tuossa kuvailemassani tapauksessa oli varmasti siitäkin kyse.