koirat ulkoilutetaan leikkipuistossa
Hei
Voisiko joku selittää mulle, miksi nykyään (ainakin täällä meillä päin) tullaan koiran kanssa leikkipuistoon. Puistossa on portti ja portinpielessä koirat kieltävä taulu.
Eikö kielto koske kotiäitien tai perhepäivähoitajien koiria? Onko ihan normaalia ja hyväksyttävää tuoda koira leikkipuistoon. Itselläni on nyt vähän nipo olo, kun mun mielestä koirat ei sinne kuulu.
Kommentit (77)
taikka kuinka palikka. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että joku noista keinoista toimii esim alle 2vuotiaalle, kun se houkutus, eli koira on juuri siinä tilanteessa?
Neuvosi ovat teoreettista bullshittiä, joilla ei käytönnön tilanteessa tee juurikaan mitään. Varmaan ymmärrät, että palkkioista ei tuon ikäinen juurikaan tajua, houomiotta jättäminen olisi tosi vastuutonta... En jaka enempää vääntää...
Tiedän kyllä mitä positiivinen vahvistaminen on. Sitä ei voi kyllä nyt tässä tilanteessa soveltaa. Joten mieletäni tuo läppä koko pään syövästä Rekusta oli ihan paikallaan. Ehkä se sitten kuitenkaan ollut.
palikka voi ihminen olla? Positiivinen vahvistaminen tarkoittaa sitä, että haluttua käytöstä palkitaan, ei tietenkään kehuta silloin kun lapsi tekee jotakin mikä ei ole sallittua tai on vaarallista.
Eli lyhyesti rautalangasta kun näyttää olevan järki jäässä:
A: Palkitse oikeasta käytöksestä, palkkio voi vaihdella kehuista ja huomiosta leluihin ja herkkuihin, se voi olla mitä vaan mistä lapsi tykkää ja mikä tilanteeseen sopii
B: Huonon tai epäsopivan käytöksen kohdalla jätä se joko huomioimatta tai jos se ei ole mahdollista, keskeytä käytös ja ohjaa lapsi tekemään jotain muuta. Mieti sen jälkeen mitä teet seuraavalla kerralla toisin samassa tilanteessa, ettei lapsi enää toista epätoivottua käytöstä.
C: Ennaltaehkäise, eli järjestä mahdollisimman hyvin tilanteet niin, että lapsella on mahdollisuus onnistua. Mitä vaikeampi asia, sitä pienemmistä osasuorituksista kannattaa palkita, ja vähän sinnekin päin olevista suorituksista. Vasta kun helpomman tason asiat onnistuvat, ruvetaan vaatimaan enemmän.
D: Unohda kiellot ja rankaiseminen.
Kannattaisiko kokeilla jotain muuta kuin kieltämistä jos sitä joutuu jatkuvasti tekemään. Positiivinen vahvistaminen toimii lapsiinkin, ei vain koiriin.
tästä tuli hyvä mieli ja hymy kasvoille. Annatko käytännön vinkkiä tähän tilanteeseen? Mene vaan vetämään Rekkua korvista, katsotaan jos se vaikka söisi sun koko pään kerralla. Jee!
et muka voi ennaltaehkäistä tilanteita tai ohjata lasta muuhun toimintaan? Koskaan?
Ja 2-vuotiaskin tajuaa kyllä palkitsemisen, tajuaahan koirakin, joka on kuitenkin hieman yksinkertaisempi otus.
Huomioimatta jättäminen tehdäänkin vain jos se on mahdollista, ei silloin kun siitä olisi vaaraa tai haittaa. Ja sen jälkeen järjestetään tilanteet niin ettei sitä huomiotta jättämistä tarvitse olla montaa kertaa toistamassa.
Ei ole vaikeaa kun vähän aikaa harjoittelee, pian positiivinen vahvistaminen sujuu automaattisesti.
taikka kuinka palikka. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että joku noista keinoista toimii esim alle 2vuotiaalle, kun se houkutus, eli koira on juuri siinä tilanteessa?
Neuvosi ovat teoreettista bullshittiä, joilla ei käytönnön tilanteessa tee juurikaan mitään. Varmaan ymmärrät, että palkkioista ei tuon ikäinen juurikaan tajua, houomiotta jättäminen olisi tosi vastuutonta... En jaka enempää vääntää...
Tiedän kyllä mitä positiivinen vahvistaminen on. Sitä ei voi kyllä nyt tässä tilanteessa soveltaa. Joten mieletäni tuo läppä koko pään syövästä Rekusta oli ihan paikallaan. Ehkä se sitten kuitenkaan ollut.
palikka voi ihminen olla? Positiivinen vahvistaminen tarkoittaa sitä, että haluttua käytöstä palkitaan, ei tietenkään kehuta silloin kun lapsi tekee jotakin mikä ei ole sallittua tai on vaarallista.
A: Palkitse oikeasta käytöksestä, palkkio voi vaihdella kehuista ja huomiosta leluihin ja herkkuihin, se voi olla mitä vaan mistä lapsi tykkää ja mikä tilanteeseen sopii
B: Huonon tai epäsopivan käytöksen kohdalla jätä se joko huomioimatta tai jos se ei ole mahdollista, keskeytä käytös ja ohjaa lapsi tekemään jotain muuta. Mieti sen jälkeen mitä teet seuraavalla kerralla toisin samassa tilanteessa, ettei lapsi enää toista epätoivottua käytöstä.
C: Ennaltaehkäise, eli järjestä mahdollisimman hyvin tilanteet niin, että lapsella on mahdollisuus onnistua. Mitä vaikeampi asia, sitä pienemmistä osasuorituksista kannattaa palkita, ja vähän sinnekin päin olevista suorituksista. Vasta kun helpomman tason asiat onnistuvat, ruvetaan vaatimaan enemmän.
Kannattaisiko kokeilla jotain muuta kuin kieltämistä jos sitä joutuu jatkuvasti tekemään. Positiivinen vahvistaminen toimii lapsiinkin, ei vain koiriin.
tästä tuli hyvä mieli ja hymy kasvoille. Annatko käytännön vinkkiä tähän tilanteeseen? Mene vaan vetämään Rekkua korvista, katsotaan jos se vaikka söisi sun koko pään kerralla. Jee!
voi ystävällisesti sanoa että vievät koiransa aidan toiselle puolelle, ettei tarvi kokoajan hakea lasta pois sen luota. Jos ovat fiksuja niin toimivat näin. Ehkä ovat kuvitelleet ettei koirasta ole aidan vieressä haittaa kenellekkään.
Meidän vilkas taapero olisi myös menossa varmasti sen luo ja saisi kokoajan olla hakemassa pois.
Jos on pakko mennä samaan puistoon lemmikkien ja lasten, niin menköön omien muksujensa kanssa koirapuiston sitten ;)
se ennaltaehkäisy ole juuri sitä että hoitaa ne koirat pois sieltä puistosta, mihin eivät kuulukkaan. Taddadaa, ongelma ratkaistu!
et muka voi ennaltaehkäistä tilanteita tai ohjata lasta muuhun toimintaan? Koskaan?
Ja 2-vuotiaskin tajuaa kyllä palkitsemisen, tajuaahan koirakin, joka on kuitenkin hieman yksinkertaisempi otus.
Huomioimatta jättäminen tehdäänkin vain jos se on mahdollista, ei silloin kun siitä olisi vaaraa tai haittaa. Ja sen jälkeen järjestetään tilanteet niin ettei sitä huomiotta jättämistä tarvitse olla montaa kertaa toistamassa.
Ei ole vaikeaa kun vähän aikaa harjoittelee, pian positiivinen vahvistaminen sujuu automaattisesti.
kaikista kommenteista.
Parasta ja yksinkertaisinta tietty olisi, jos avaisin suuni ja huomauttaisin koiranomistajaa asiasta.
Kuten aikaisemmin sanoin, olen nössö, en oikein saa suutani auki tässä asiassa. Ihmiset, jotka näitä koiria sinne puistoon tuo, ovat muuten ihan normaalin oloisia ja mukaviakin. Tuntuu jotenkin tosi oudolta kyseenalaistaa heidän päätöksensä tuoda koira sinne puistoon.
Mä olen tosi hämmentynyt, että normaalit ihmiset ajattelee, että on ok tuoda koira sinne, vaikka siellä on kieltotaulu. Että kielto ei nyt koske heitä. Eikö tuollainen välinpitämättömyys ja itsensä nostaminen muita korkeammalle ole jotenkin mielenvikaisten ja muiden outojen ihmisten tapa?
Jos (ja kun) mä en saa edelleenkään huomautettua asiasta, niin nielen vaan kiukkuni, kiellän lasta kerta toisensa jälkeen...
Olisin kovasti halunnut kuulla niitä syitä, miksi se eläin sinne tuodaan, mutta ei kai siihen sitten ole muuta kuin ajanpuute lenkittää eläintä muuten. Olkoon sitten niin ja olkoon asia minun ongelmani niin kauan, kun uskallan siitä ääneen sanoa.
ap
Eihän tässä kukaan ole väittänyt että koiria pitäisi puistossa pitää tai sinne tuoda. Mutta tätä asiaa ei yhtään edistä tuo sinun nerokas ratkaisusi "ei koiria puistoon". Käytkö henkilökohtaisesti poistamassa jokaisen koiran kaikista Suomen puistoista? Ehkä olisi parempi antaa vinkkejä MITEN ne koirat saadaan pysymään puistoista poissa, tai käydä itse sanomassa omistajille että vievät pois.
Lisäksi tämä positiivinen vahvistaminen toimii, yllätys yllätys muissakin tilanteissa kuin koira puistossa -skenaariossa. Johan täällä on useampaan otteeseen valiteltu tai retosteltu miten hyvin lasta kielletään joka välissä. No ei tarvitse kieltää jos opettaa toisin, eivätkä ne kiellot kovin tehokkaita ole jos niitä joutuu jatkuvasti uudelleen ja uudelleen hokemaan.
se ennaltaehkäisy ole juuri sitä että hoitaa ne koirat pois sieltä puistosta, mihin eivät kuulukkaan. Taddadaa, ongelma ratkaistu!
ovat ainoat syyt tälle.
Ei jakseta ulkoiluttaa koiraa oikeasti tai opettaa sitä olemaan yksin kotona. On otettu koira, jota ei huvita hoitaa ja kouluttaa. Uskotaan, että meidän koira ei ketään haittaa tai satuta.
Koiran paikka ei ole lasten leikkipuistossa. Lapset ovat arvaamattomia koiran mielestä ja koirat ovat eläimiä, jotka toimivat yllättävissä tilanteissa vaistojensa mukaan. Ja vahinkoja voi käydä aina.
Jos tuntuu sille, että on pakko koira ottaa sinne puistoon ei olisi kannattanut ottaa sitä koiraa ollenkaan.
Meillä on viiden vuoden aikana ollut kolme koiraa kahden lapsen kanssa, yhtaikaa 1-2 ja niiden ulkoilutus hoituu ihan muuaalla kuin lasten leikkipaikoilla, vaikka olen osittain yksinhuoltajaan verrattavissa miehen ollessa paljon työn takia poissa kotoa. Tämä toki vaatii jnk verran viitseliäisyyttä ja ulkoilmahenkisyyttä ja joskus väsyttää.
Tällä hetkellä tosin leikitään yleensä omalla tai naapurien pihalla, mutta ei ne meidän koirat sielläkään yleensä mukana ole, ellei varta vasten ole pyydetty.
Helpompi itsellekin kun on 1-2 vahdittavaa vähemmän mukana. Eli ison koiran kanssa varon, ettei kukaan päästä lastaan työntämään sitä päätään sen suuhun ja pienemmän kanssa vahdin, ettei kukaan lapsi syö sitä ;)
Ongelmasihan tuntuu olevan se, ettet saa sanottua mitään tilanteessa, ei ne syyt miksi koiria puistoon tuodaan.
Jos käyttää hieman mielikuvitusta, voi keksiä useita syitä:
- ihmiset eivät ole huomanneet kieltokylttejä (mahdollista vaikka niitä olisi kuinka paljon)
- ihmiset ajattelevat että kielto koskee vain leikkialueilla kulkemista, ei koiria jotka ovat nätisti aidan vieressä kiinni
- ihmiset haluavat koiran osallistuvan perheen arkeen, ajattelevat että koiralla on tylsää kotona ja hauskempaa olla perheen mukana
- koiralla on eroahdistus ja se haukkuu koko sen ajan kun on yksin tai tekee tuhojaan
- koira on ollut jo työpäivän verran yksin kotona, joten senkin on päästävä pissalle, homma hoituu samalla kun vie lapset puistoon
- ihminen ajattelee että ei se haittaa jos vie koiran puistoon, on niitä isompiakin rikoksia maailmassa eikä se oma Fifi ketään kiusaa
- munanjatkeen omistajasta on hauskaa kun lapset pelkäävät hänen koiraansa, joten ottaa koiran mukaan puistoon
- ihminen ei ajatellut menevänsä puistoon ja otti koiran mukaan, mutta matkan varrella lapset hinkuivat leikkimään niin ajatteli ettei se nyt tällä kertaa haittaa jos käväistään
- jne.
- jne.
kaikista kommenteista.
Parasta ja yksinkertaisinta tietty olisi, jos avaisin suuni ja huomauttaisin koiranomistajaa asiasta.
Kuten aikaisemmin sanoin, olen nössö, en oikein saa suutani auki tässä asiassa. Ihmiset, jotka näitä koiria sinne puistoon tuo, ovat muuten ihan normaalin oloisia ja mukaviakin. Tuntuu jotenkin tosi oudolta kyseenalaistaa heidän päätöksensä tuoda koira sinne puistoon.
Mä olen tosi hämmentynyt, että normaalit ihmiset ajattelee, että on ok tuoda koira sinne, vaikka siellä on kieltotaulu. Että kielto ei nyt koske heitä. Eikö tuollainen välinpitämättömyys ja itsensä nostaminen muita korkeammalle ole jotenkin mielenvikaisten ja muiden outojen ihmisten tapa?
Jos (ja kun) mä en saa edelleenkään huomautettua asiasta, niin nielen vaan kiukkuni, kiellän lasta kerta toisensa jälkeen...
Olisin kovasti halunnut kuulla niitä syitä, miksi se eläin sinne tuodaan, mutta ei kai siihen sitten ole muuta kuin ajanpuute lenkittää eläintä muuten. Olkoon sitten niin ja olkoon asia minun ongelmani niin kauan, kun uskallan siitä ääneen sanoa.
ap
että mä tiedän jonkun syyn tai syitä.
Mua kiinnostaa, mitä liikkuu ihmisen päässä, joka ajattelee olevansa yleisten sääntöjen yläpuolella.
Mua kiinnostaa, onko hän välinpitämätön vai ajattelematon, ilkeä, vai jotain muuta.
Ehkä mä haluan, että jos joku koiranomistaja lukee tätä ketjua, huomaisi että se koira saattaa olla häiriöksi siellä puistossa, vaikka vaan makaisikin paikallaan.
ap
niitä hetkiä, kun itse rikot jotain sääntöä tai jätät noudattamatta ohjeita. Aivan varmasti on itselläsikin joitain tilanteita, missä et toimi niin kuin yleiset säännöt, lait tai ohjeet määräävät.
Mua kiinnostaa, mitä liikkuu ihmisen päässä, joka ajattelee olevansa yleisten sääntöjen yläpuolella.
Mua kiinnostaa, onko hän välinpitämätön vai ajattelematon, ilkeä, vai jotain muuta.
Ehkä mä haluan, että jos joku koiranomistaja lukee tätä ketjua, huomaisi että se koira saattaa olla häiriöksi siellä puistossa, vaikka vaan makaisikin paikallaan.
ap
että sulla on taito tarttua ja takertua asiaan ja sen viereen. Olla jotenkin fiksumpi ja sanavalmiimpi kuin muut. Hyökkäys, sivallus ja pisto. Mä olen ihan uuvuksissa näihin kommentteihin ja jankkauksiin.
Tässä vaan vastasin sulle (ilmeisesti samalle tyypille), että miksi kyselen täällä syitä, kun eihän se mua auta. Yhtäkkiä mut syyllistetään samassa lauseessa "ihan varmana" jostain asiasta.
=)
En jaksa enää. Yötä.
niitä hetkiä, kun itse rikot jotain sääntöä tai jätät noudattamatta ohjeita. Aivan varmasti on itselläsikin joitain tilanteita, missä et toimi niin kuin yleiset säännöt, lait tai ohjeet määräävät.
ap
Ei syyllistetä, vaan että voisit kenties keksiä niitä syitä kun miettisit tilanteita missä itse rikot sääntöjä. Jokainen meistä rikkoo joitakin sääntöjä, toisia usein, toisia harvemmin. Ei se pelkästään tee ihmisestä huonompaa tai parempaa kuin muista.
Aika outo olet, jos koet tämän syyllistämisenä, etkä kykene näkemään miten jokaisella on ne omat heikot kohtansa. Jos mietit tilanteita missä itse toimit sääntöjä vastaan, voit miettiä miksi teet niin. Sitä kautta kenties pääset hieman kiinni siihen ajatusmaailmaan mikä on puiston sääntöjä rikkovilla.
että sulla on taito tarttua ja takertua asiaan ja sen viereen. Olla jotenkin fiksumpi ja sanavalmiimpi kuin muut. Hyökkäys, sivallus ja pisto. Mä olen ihan uuvuksissa näihin kommentteihin ja jankkauksiin.
Tässä vaan vastasin sulle (ilmeisesti samalle tyypille), että miksi kyselen täällä syitä, kun eihän se mua auta. Yhtäkkiä mut syyllistetään samassa lauseessa "ihan varmana" jostain asiasta.
=)
En jaksa enää. Yötä.
ap
sä olet niiin hyvä tässä.
(malttamattomana odotan, mihin sä nyt voit tarttua ja ohjeistaa)
Höyryää aivan omiaan vängäten aiheen vierestä. Ihan sääliksi käy ap:ta, jonka asiallinen aloitus hautautuu epäolennaisuuksiin.
ja odota ihan rauhassa.
Vai väitätkö että olet koko ikäsi, aina ja kaikkialla noudattanut jokaikistä sääntöä, ohjetta, lakia ja pykälää?
Tässä ei ole kyse mistään vittuilusta tai syyllistämisestä, vaan siitä, että voit koittaa asettua toisen asemaan miettimällä miten itse toimit joskus.
Otetaanpa vaikka liikennevalot taas esimerkiksi. Punaisia päin ei saa kävellä, silti aika moni kävelee aamuyöllä neljän aikaan jos autoja ei näy missään. Tuskinpa nämäkään ihmiset kuvittelevat olevansa sääntöjen yläpuolella, tai parempia kuin muut tai mitään muutakaan sen kummempaa. Ihminen nyt vaan on ihminen, eli ei lähelläkään täydellistä.
sä olet niiin hyvä tässä.
(malttamattomana odotan, mihin sä nyt voit tarttua ja ohjeistaa)
ap:lle yrittää antaa asiallisiakin neuvoja aiheesta, niin itse takertuu joihinkin sivuseikkoihin ja esittää marttyyria.
Höyryää aivan omiaan vängäten aiheen vierestä. Ihan sääliksi käy ap:ta, jonka asiallinen aloitus hautautuu epäolennaisuuksiin.
Meni joo aika epäolennaisuuksiin. Mutta sille ei enää mitään mahda.
Voisiko jankkaaja vaikka nyt kehujen jälkeen tarttua siihen, että hengaan täällä vieläkin, vaikka piti mennä nukkumaan.
Jotenkin odottaisin sellaista viimeistä näpäytystä. Ehkä se tulee siinä, että hän ei enää vastaa.
ap
marttyyri.
Kiitos, nyt voin mennä nukkumaan.
Koiranomistajan vastuulla on pitää koira kiinni ja olla päästämättä sitä lasten lähelle, ja tämä toteutuu myös sitomalla koira aitaan tai puuhun kiinni.
Se ei riitä, että koiran sitoo jonnekin kiinni. Jos koira on kiinni jossain julkisella paikalla, koiran omistajan on valvottava, ketä päästää koiran lähelle.
Ei niiltä uskalla kysyä mitään, tulevat muuten silmille. Ja näin Länsi-Helsingissä.
Eräskin eukko on niin vauhko kolmen karvakasansa kanssa, että ei edes autotiellä väistä AUTOJA, koska hänen arvon koiriensa turkki menee takkuun/roskaiseksi. Ja niitä rekkuja on KOLME. Että silleen.