tupakoinnin lopettaminen
olen polttanut tupakkaa viitisen vuotta ja nyt on aika lopettaa! poltan alle askin, ehkä 10-15 tupakkaa päivässä ja tahdon lopettaa. En ole koskaan ollut pidempää aikaväliä tupakoimatta ja n. vuosi sitten kuvittelin vielä pääseväni siitä helposti eroon. Nykyään jo päivän polttamatta olo saa minut kärttyisäksi ja levottomaksi.
Oletteko sitä mieltä että tupakointi on parempi lopettaa seinään vai pikkuhiljaa vähentämällä? Entä onko mitään hyviä vinkkejä päästä eroon tapakasta? En ole koskaan ollut iso nikotiinilaastareiden/purkkien/tuotteiden fani.
Kommentit (63)
Heti vaan kokonaan. Poltin yli 10v.askin päivässä ja muutama vuosi sitten lopetin kuin seinään. Söin kolmena ensimmäisenä päivänä nikotiinipurkkaa, muutaman pahimpien itkuraivareiden aikaan. :D Helppoa se ei ollut, mutta ei se ärsytys kauan kestä ja pian alkaa huomata niitä hyviä puolia. Kuten esim.raikas tuoksu suihkun jälkeen kestää eikä heti tarvitse pilata sitä röökin hajulla, iho parempi, makuaisti paranee, on virkeämpi, ei hengästy niin helposti...tsemppiä! :)
Nostetaas tätä. Vinkkejä kaipailisin. Millä lopettaa huutaminen? Mulla on nyt 5 päivää savuttomuutta takana, käytän nicorette-imeskelytabletteja. Muuten on ihan siedettävä olo, mutta olen aivan hullun pahalla päällä. Tai no, oikeastaan en ole, mutta pienikin virhe joltain ihmiseltä niin kilahdan. Ei ole yhtään mun tapaista ollut koskaan tommonen. Toisaalta, helpollahan mä taidan tällä kertaa päästä jos tuo on ainoa oire, kun tosiaan kaikkiin muihin oireisiin auttaa noi nicoretet. Mulla nyt puolitoista vuotta takana semmoista on/off-tupakointia, tällä kertaa jos ihan kokonaan pääsis eroon eikä tulis taas sorruttua parin kk:n päästä.
Itse lopetin polttamisen 7 vuoden jälkeen. Vinkkini:
1. Kannattaa harkita lopettamista karmean räkätaudin aikana. Toimii!
2. Älä kerro aikeistasi muille.
3. Hanki pastilleja tai purkkaa tms joilla saa hetkellisen himon taltutettua.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:20"]Itse lopetin polttamisen 7 vuoden jälkeen. Vinkkini:
1. Kannattaa harkita lopettamista karmean räkätaudin aikana. Toimii!
2. Älä kerro aikeistasi muille.
3. Hanki pastilleja tai purkkaa tms joilla saa hetkellisen himon taltutettua.
Tsemppiä!
[/quote]
Viimeks räkätaudissa ollu joskus 10v sitten, en viitsis odotella jos sattuis taas joskus tulemaan :D Ja ei tarvitse kertoa muille, kyllä ne mun tapauksessa huomaa sen itsekin.
Kannattaa kokeilla lukea Allen Carrin kirjoja, kuten "Vihdoinkin savuton, helppo tapa lopettaa tupakointi" tai "Stumppaa tähän!". Monet tuttavat lopettaneet kirjan luettuaan. En itse ole lukenut enkä tiedä mikä siinä toimii, mutta monella kirjan luettuaan ei ole vain tehnyt mieli tupakkaa. Kuulemma muuttaa suhtautumista tupakkaan.
Itse jos olisin suunnittelemassa lopettamista lähiaikoina niin kokeilisin ehdottomasti avoimin mielin lukea jompaa kumpaa ko. kirjoista. Tämän vuoden puolella olisi kyllä itselläkin tarkoituksena lopettaa.
Kiitos tsemppauksista! Pahimmat tilanteet tulevat olemaan juurikin työpäivän aikana ja viikonloppuisin jolloin tulee poltettua enemmän.
Itse lopetin n. 14v tupakoinnin kaksi kuukautta sitten. En ole viime vuosina polttanut kovin paljoa enää, ehkä viitisen tupakka päivässä - mutta joskus tuli vedettyä askikin päivässä. Riippuvuuteni oli hyvin pitkälti henkinen ja sosiaalinen, mutta oli se myös fyysinen.
Päätin lopettaa tupakanpolton ihan yllättäen eräänä päivänä, heitin röökit samantien roskiin. Kävin ostamassa nikotiinipurkkaa mitä söin noin viikon päivittäin ja ehkä pari viikkoa minulla oli pinna todella kireellä koko ajan. Sitten ostin sähkötupakan miedolla nikotiininesteellä ja hylkäsin nikotiinipurkan kokonaan. Sähkötupakkaa olen höyrytellyt "tiukkoina hetkinä". Eli jos olen vaikka ollut puistossa istumassa (milloin polttaisin normaalisti enemmän) tai jos on mennyt hermot johonkin. Sähkötupakan käyttäminen on vähentynyt kokoajan, nyt en ole taas viikkoon koskenutkaan siihen. Suosittelen sähkötupakan hankkimista, mutta älä siirrä nikotiiniriippuvuuttasi siihen. Sähkörööki vie erittäin hyvin akuutin tupakanhimon pois (paljon paremmin kuin nikotiinipurkka), mutta koska se ei kuitenkaan ole "yhtä kiva juttu" kuin normaali tupakka, sitä ei kiinnosta sen enempää höyrytellä. En ole sähkötupakan olemassa olon jälkeen käyttänyt lainkaan nikotiinipurukumia, ja tosiaan tuota sähkötupakkaakin käytän vaan harvakseltaan. Se on kuitenkin lyömätön apu, koska etenkin jos juon yhtäkään lasia viiniä, alkaa tupakkaa tekemään samantien mieli. Pidä sitä sähköröökiä mukanasi aina ja polttele sitä kun alkaa tekemään paljon mieli ja tuntuu, että nyt menet kauppaan ostamaan sen tupakka-askin.
Olen antanut itselleni luvan polttaa tupakkaa jonain "spesiaalijuhlapäivinä" tupakoivassa seurassa, mutta se on aina sen yhden päivän ajan ja sitten on taas täysin nollatoleranssi. Ehkä tätä pidetään huijauksena, ehkä ei, mutta en näe itse tässä satunnaisessa juhlatupakonnissa mitään pahaa. Lisäksi se, että en ole 100% kieltänyt itseltäni tupakointia ikuisiksi ajoiksi teki siitä henkisestä luopumisesta PALJON helpompaa. Ja koska tiedän, että "saan" polttaa joskus jos haluan, en edes halua polttaa niin paljoa :D En ole ajatellut tupakkaa tai tupakointia oikeastaan ollenkaan, toisin kuin ennen kuin olen yrittänyt lopettaa. Älä siis tee tupakasta ja tupakoinnista mielessäsi "kiellettyä hedelmää" vaan koita enemmänkin unohtaa se. Ensimmäiset pari viikkoa ovat vaikeita, mutta sitten helpottaa jo huomattavasti. Muista myös, että jos sorrut tupakointiin, se ei tarkoita sitä, että kaikki on pilalla ja olen epäonnistunut. Et vaan polta enää uudestaan ja jatkat savuttomuutta kuin tätä sortumista ei olisi ollutkaan. Itse olen aiemmilla kerroilla sortumisen jälkeen ajatellut, että nyt kaikki ajattelevat, että epäonnistuin ja ihan sama alanko taas polttamaan jatkuvasti. Eihän se kuitenkaan niin ole, sillä et sinä muille ole mitään todistamassa, vaan itsesi puolesta teet sen :)
Mä lopetin vähentämällä parin viikon aikana. Ensin supistin pariin, kolmeen päivässä, sitten aloin polttaa vain puolikkaita, sitten lopetin kokonaan. Tärkeintä on silti se psykologinen puoli: ettei enää yhdistä tupakkaa tiettyihin asioihin (aina bussia odotellessa, aina ruoan jälkeen, aamun ensimmäinen tupakka rutiininomaisesti jne). Ja tärkeintä oli yhdistää tupakkaan paha olo. Tupakkahan ei aina maistu hyvältä. Mulla ainakin tulee/tuli siitä joskus suorastaan paha olo. Olen nyt ollut 6 kk polttamatta, ja mietin tuota kuvotuksen tunnetta aina, kun muka stressin tms vuoksi alkaa tehdä mieli.
Hypnoosi on myös kuulemma toiminut monilla.
Vitonen vielä jatkaa, että paras tapa olisi toki lopettaa seinään ilman mitään korvikkeita. Kaikki eivät kuitenkaan pysty siihen ja varsinkaan jos motivaatio ei ole ihan katossa, se on mahdotonta. Mulla itselläni ei ollut mikään mieletön, pitkään pohdittu lopettamismotivaatio, vaan päätös syntyi ihan yllättäen, et hei nyt mä teen sen.
Minäkin haluaisin lopettaa. Ongelmana on että poltan vain humalassa ja kännissä on vaikea hillitä mielihalujaan. Miten lopettaa kännipolttaminen?
Minä lopetin laakista 2 vuotta sitten. Takana 20 v tupakointia. En käyttänyt korvaavia. Vaikeaa on ollut ajoittain, mutta tupakka ei elämää helpommaksi tee. Tärkein oivallus on ollut, ettei TARVItse enää polttaa.
te jotka olette onnistuneesti lopettaneet tupakan polton, saitteko tukea esim. perheeltänne? Millaista tukea olisitte kaivanneet?
poltin itsekin noin puoli askia päivässä kunnes päätin vain lopettaa. miksi joillekin lopettaminen on todella vaikeaa?
Yksin se taistelu pitää käydä. Vähä.n sama kun alkkiksilla ja laihduttaneilla. Ihmiset ajattelee vaan, että itte oot soppasi keittänytkin. Minulla tämän ymmärtäminen nosti vain sisua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:58"]
Minäkin haluaisin lopettaa. Ongelmana on että poltan vain humalassa ja kännissä on vaikea hillitä mielihalujaan. Miten lopettaa kännipolttaminen?
[/quote]
Lopeta kännääminen.
Nikotiini poistuu elimistöstä parissa päivässä, sitten elimistö tottuu siihen ja addiktio on lähinnä psyykkinen. Joten näillä nikootik korvaus tuotteilla vain pitkität lopetusta.
Lopeta seinään ja kirjoita vaikka itsellesi ylös jääkaapin oveen miksi lopetat, itsellä ainakin tuppasi parissa viikossa unohtumaan miksi tässä lopetinkaan ja aloitin aina uudelleen.
On omasta tahdon voimasta ja itsekurista kiinni pystytkö siihen, voisit myös keksiä tavan tilalle jonkin korvaavan tekijän, useimmilla se taitaa olla jokin syöminen joka ei myöskään ole hyvä.
Luin juuri artikkelin jossa kerrottiin tupakan vaikutuksesta ihmisen kehoon, tupakassa olevat aineet aktivoi kilpirauhasen toimintaa, kun sitten lopetat kilpirauhanen ei saa tottumaansa aktivointia vaan alkaa toimimaan huonommin jolloin paino voi nousta, voi tulla väsymystä ja muuta kilpirauhasen vajaatoiminnan oiretta, tämä on kuitenkin väli aikaista.
Voisit siis lopetuksen lisäksi syödä ruokia jotka lisäävät kilpirauhasen toimintaa..
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:16"]
te jotka olette onnistuneesti lopettaneet tupakan polton, saitteko tukea esim. perheeltänne? Millaista tukea olisitte kaivanneet?
poltin itsekin noin puoli askia päivässä kunnes päätin vain lopettaa. miksi joillekin lopettaminen on todella vaikeaa?[/quote]
Poltin noin 16 vuotta, eli yli puolet elämästäni, ennenkuin lopetin. En saanut tukea, enkä sitä kaivannut. Itse jos haluaa lopettaa niin itse on selkäranka kasvatettava.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:23"]On omasta tahdon voimasta ja itsekurista kiinni pystytkö siihen, voisit myös keksiä tavan tilalle jonkin korvaavan tekijän, useimmilla se taitaa olla jokin syöminen joka ei myöskään ole hyvä.[/quote]
Itse join kahvia röökin sijaan lopetettuani. Sitten kun maha ei kestänyt enää kahvia, niin jouduin lopettamaan senkin. Se oli paljon hankalampaa kuin röökin lopettaminen. Purkkaa kului paljon tuossa vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:58"]
[/quote]
Lopeta kännääminen.
[/quote]
Se ei ole vaihtoehto, olen alkoholisti.
Seinään.
Lopetin tupakoinnin lähes kymmenen vuotta sitten. Söin kolmena päivänä muutaman korvikepastillin, se siitä. Toki olin epäonnistunut monta kertaa aikaisemmin. Kysymys on vain ja ainoastaan haluamisesta. Kun tarpeeksi kovasti haluaa lopettaa, niin sitten se loppuu.
Onnea matkaan!