Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tupakoinnin lopettaminen

Vierailija
17.07.2014 |

olen polttanut tupakkaa viitisen vuotta ja nyt on aika lopettaa!  poltan alle askin, ehkä 10-15 tupakkaa päivässä ja tahdon lopettaa. En ole koskaan ollut pidempää aikaväliä tupakoimatta ja n. vuosi sitten kuvittelin vielä pääseväni siitä helposti eroon. Nykyään jo päivän polttamatta olo saa minut kärttyisäksi ja levottomaksi.

Oletteko sitä mieltä että tupakointi on parempi lopettaa seinään vai pikkuhiljaa vähentämällä? Entä onko mitään hyviä vinkkejä päästä eroon tapakasta? En ole koskaan ollut iso nikotiinilaastareiden/purkkien/tuotteiden fani.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:23"]

On omasta tahdon voimasta ja itsekurista kiinni pystytkö siihen, voisit myös keksiä tavan tilalle jonkin korvaavan tekijän, useimmilla se taitaa olla jokin syöminen joka ei myöskään ole hyvä.

[/quote]

Mulle tuli liikunta. Harrastan sitä tunnista pariin päivittäin, vähän joka välissä. Toimii. Kyllä siihen aikaa repii, jos repii röökiinkin. 

Vierailija
22/63 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Champix - https://euroсlinix.net Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Lopetettuani tupakoinnin, käytin kaksi viikkoa 1 mg päivässä ja sitten olen ottanut vain yhden tabletin päivässä, koska en tunne tarvitsevani enempää. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerralla 6vk laastarit ja 3 pakettia imeskelytabletteja. Päätin tehdä hommasta mahdollisimman helppoa itselleni, laastari aina olkapäässä ja kun teki mieli polttaa, otin puolikkaan imeskelytabletin. Lisäksi join todella paljon vihreää teetä. Kahvi sai aina haluamaan tupakkaa, tee päinvastoin. :)

Vierailija
24/63 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kantsu lopettaa!! Nikotiini vapauttaa aivoista dopamiinia veren kiertoon, vähän niinku seksikin ja se on terveellistä keholle ja psyykeelle jos poltaa frendinkaa samaa aikaa

Vierailija
25/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotta tupakointia.

10-vuotta sähkötupakkaa.

Nyt 6 viikkoa ilman. 

Hakusessa joku sikavahva pastilli, vinkkiä????

Vierailija
26/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin lopettamaan amfetamiinin sekä subutexin suonensisäisen käytön, mutta tupakasta en pääse eroon. On se tupakka kummallista tavaraa. Ehkä tästä ketjusta löytyy vinkkejä.

Vierailija
27/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksa kirjoitti:

30-vuotta tupakointia.

10-vuotta sähkötupakkaa.

Nyt 6 viikkoa ilman. 

Tarkoitat kai 6-viikkoa?

Vierailija
28/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poltin yli 10 vuotta, noin 15 savuketta päivässä. Aloitin asteittain vähentämällä päivittäisten savukkeiden määrää ,kunnes poltin enää yhden päivässä aamulla kahvin seurana. Viimeisestä tupakasta luopuminen oli hankalaa ja vei kuukausia, milloin milläkin tekosyyllä mm "hermosavu" tai "aamun eka" ,kunnes otin käyttöön nikotiinilaastarin ja luovuin siitäkin viimeisestä. Eli laastarin avulla sain lopetettua. Laastarin vaihdoin aina miedompaan ja miedompaan kunnes en enää tarvinnut ollenkaan. Tsemppiä kaikille lopettaville! Toisille helpompaa toisille hankalampaa.

Vierailija
29/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi palvelus, ja hommaa jostain Allen Carrin kirja "Easy way to stop smoking" (on suomennettukin, parilla eri nimellä, mutta en nyt muista niitä). Itse pääsin kirjan puoliväliin, kun heitin röökiaskin roskikseen, siihen loppui meikäläisen tupakanpoltto eikä tehnyt edes tiukkaa.

Nikotiinin ainoa ominaisuus on se, että se aiheuttaa riippuvuutta. Pikkuhiljaa vähentämällä et pääse mihinkään, koska niin kauan kuin poltat, niin kauan riippuvuus jatkuu. Kun lopetat, niin siinä menee 2-4 viikkoa, kunnes kaikki nikotiini ja sen metaboliitit ovat poistuneet kehostasi. Sen ajan kun kestät, niin sen jälkeen ei tarvitse enää koskaan kirvistellä.

Vierailija
30/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

silleme kirjoitti:

Champix - https://euroсlinix.net Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Lopetettuani tupakoinnin, käytin kaksi viikkoa 1 mg päivässä ja sitten olen ottanut vain yhden tabletin päivässä, koska en tunne tarvitsevani enempää. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms

Ei kannata kokeilla tuota lääkettä, aiheuttaa masennusta ja mielenterveysongelmia

Vierailija
31/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta seinään, eikä mitään poikkeuksia, pärjäät ihan hyvin ilman viihdetupakointia jne.

En myös usko nikotiinivalmisteisiin, nykyään röökiin lisätään kaikkea muuta kemikaalia jotka auheuttavat riippuvuutta ja niitä kemikaalejahan ei ole korvausvalmisteissa.

Itse lopetin useita vuosia sitten yli 10 vuoden polttamisen. Luin silloin kirjan Stumppaa tähän, ja se oikaisi monia käsityksiäni riippuvuudesta ja sen piirteistä. Suosittelen hankkimaan kirjan.

Yhtä tupakkaa ei ole olemassakaan ja polttamalla et saavuta mitään hyvää. Onnea lopetukseesi!

Vierailija
32/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaas tätä. Vinkkejä kaipailisin. Millä lopettaa huutaminen? Mulla on nyt 5 päivää savuttomuutta takana, käytän nicorette-imeskelytabletteja. Muuten on ihan siedettävä olo, mutta olen aivan hullun pahalla päällä. Tai no, oikeastaan en ole, mutta pienikin virhe joltain ihmiseltä niin kilahdan. Ei ole yhtään mun tapaista ollut koskaan tommonen. Toisaalta, helpollahan mä taidan tällä kertaa päästä jos tuo on ainoa oire, kun tosiaan kaikkiin muihin oireisiin auttaa noi nicoretet. Mulla nyt puolitoista vuotta takana semmoista on/off-tupakointia, tällä kertaa jos ihan kokonaan pääsis eroon eikä tulis taas sorruttua parin kk:n päästä.

Ekat 10 päivää oli pahimmat, sen jälkeen alkoi helpottamaan. Syö vaikka karkkia tai käyy lenkillä, kaikki helpottaa aikanaan

Vierailija
33/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini poistuu elimistöstä parissa päivässä, sitten elimistö tottuu siihen ja addiktio on lähinnä psyykkinen. Joten näillä nikootik korvaus tuotteilla vain pitkität lopetusta.

Lopeta seinään ja kirjoita vaikka itsellesi ylös jääkaapin oveen miksi lopetat, itsellä ainakin tuppasi parissa viikossa unohtumaan miksi tässä lopetinkaan ja aloitin aina uudelleen.

On omasta tahdon voimasta ja itsekurista kiinni pystytkö siihen, voisit myös keksiä tavan tilalle jonkin korvaavan tekijän, useimmilla se taitaa olla jokin syöminen joka ei myöskään ole hyvä.

Luin juuri artikkelin jossa kerrottiin tupakan vaikutuksesta ihmisen kehoon, tupakassa olevat aineet aktivoi kilpirauhasen toimintaa, kun sitten lopetat kilpirauhanen ei saa tottumaansa aktivointia vaan alkaa toimimaan huonommin jolloin paino voi nousta, voi tulla väsymystä ja muuta kilpirauhasen vajaatoiminnan oiretta, tämä on kuitenkin väli aikaista.

Voisit siis lopetuksen lisäksi syödä ruokia jotka lisäävät kilpirauhasen toimintaa..

Psyykkinen addiktio on paha, aivot muokkaantuvat ajansaatossa niin että ne kuvittelevat tarvitsevansa nikotiiniä (ja kaikkee röökiin lisättyä pa skaa) vaikka ne olisivat jo aika päiviä sitten poistuneet kehosta

Vierailija
34/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin lopettaa. Ongelmana on että poltan vain humalassa ja kännissä on vaikea hillitä mielihalujaan. Miten lopettaa kännipolttaminen?

Lopeta tavalla taikka toisella, ja mieluusti ennen. Minulla kessuttelu loppui infarktiin ja se oli sitten siinä. Eipä ollut paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
35/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:23"]

Mulle tuli liikunta. Harrastan sitä tunnista pariin päivittäin, vähän joka välissä. Toimii. Kyllä siihen aikaa repii, jos repii röökiinkin. 

Syöminen kesti viikon tai kaksi, ei siinä ajassa kenenkään terveys mene. Liikunta on hyvä vieroitusoireiden poistaja

Vierailija
36/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te jotka olette onnistuneesti lopettaneet tupakan polton, saitteko tukea esim. perheeltänne? Millaista tukea olisitte kaivanneet?

poltin itsekin noin puoli askia päivässä kunnes päätin vain lopettaa. miksi joillekin lopettaminen on todella vaikeaa?

Eipä juuri. Kaikki vaikuttivat välinpitämättömiltä. Työkaverit ja ystävät kannustivat. Exä sanoi päin naamaa ettei onnistu ja yhen kaverin nelikymppinen mies puhalsi savut naamalle meningillä "kuitenkin tekee mieli". Ei tehnyt

Vierailija
37/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkariippuvuus on loppujen lopuksi enemmän henkistä kun fyysistä riippuvuutta.

”en polta enää ikinä” oli minulle liian vaikeaa ja sorruin aina 6kk -vuoden päästä polttamaan uudelleen. Niinpä en lopettanut, vaan siirsin aina seuraavaa polttamiskertaa pidemmälle ja pidemmälle. Esim. ”seuraavan kerran poltan tupakkaa vasta 2kk:n päästä Liisan mökkireissulla”. Näin luopuminen ei ollut liian lopullista ja tuskallista. Nykyään se on minulla ”seuraavat kännit” ja juon ehkä 2 krt vuodessa.

Tämä on taas luonnekysymys, toisilla ei ehkä toimi ollenkaan ja sellainen ”ei enää ikinä” on se toimivampi.

Vierailija
38/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla lukea Allen Carrin kirjoja, kuten "Vihdoinkin savuton, helppo tapa lopettaa tupakointi" tai "Stumppaa tähän!". Monet tuttavat lopettaneet kirjan luettuaan. En itse ole lukenut enkä tiedä mikä siinä toimii, mutta monella kirjan luettuaan ei ole vain tehnyt mieli tupakkaa. Kuulemma muuttaa suhtautumista tupakkaan.

Itse jos olisin suunnittelemassa lopettamista lähiaikoina niin kokeilisin ehdottomasti avoimin mielin lukea jompaa kumpaa ko. kirjoista. Tämän vuoden puolella olisi kyllä itselläkin tarkoituksena lopettaa. 

Kannattaa lukea Stumppaa tähän, mä lopetin sillä. En usko noihin korvaushoitoihin ja sen kirjan kans niitä ei edes tarvi. Lopettaminen on oikeasti ihan erilaista kun yleisesti ajatellaan, joten avartaa maailmaa.

Onnea lopetukseen!

Vierailija
39/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksa kirjoitti:

30-vuotta tupakointia.

10-vuotta sähkötupakkaa.

Nyt 6 viikkoa ilman. 

Et sä pastilleja tarvi, kuten et noita väliviivojakaan

Vierailija
40/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan lopettaneille. Aikamoiset sotkut jää hengittämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme