Mitä mieltä eutanasiasta?
Mä kannatan elämää. En puolla eutanasiaa.Noista linkeistä löytyy samoja perusteluja kuin mulla on;
http://www.jariiivanainen.net/eutanasia.html
http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html
Noi artikkelit on kyllä niin perusteellisia ja selkeitä etten voi muuttaa kantaani.
Kommentit (40)
että hänelle eutanasia olisi murha mutta eläimen saa ottaa päiviltä ihan vain siksi kun se on eläimelle armollista.
Ei se tappaminen mitään teknisiä taitoja vaadi, sen oppii helposti pienellä opastuksella. Ei ole mitään todellisia tai lääketieteellisiä perusteita sille, miksi tappajan pitäisi olla koulutukseltaan lääkäri, siihen kelpaa kuka tahansa. Esim. valmiiksi laitettuun kanyyliin osaa myrkyn ruiskuttaa vaikka pikkulapsi.
Tässä tulee jälleen esille se, että vaatimassa kyllä ollaan, mutta itse ei olla valmiita tekemään sitä, mitä toisilta vaaditaan. Jos eutanasiasta tehdään potilaan oikeus, niin kyllä siitä valitettavasti samalla hetkellä tulee jonkun lakisääteinen valvollisuus, ei sille mitään mahda.
Minusta on yksiselitteisesti eettisesti väärin vaaatia toista ihmistä tappamaan tai säätää laki, joka velvoittaa jonkun tappamaan.
Mikäli vapaaehtoislistaa ei saada aikaiseksi, niin minä ehdotan, että tämä lakisääteinen velvollisuus säädetään vaikkapa kansanedustajien, tuomareiden, poliisien tai miksei opettajien tehdäväksi.
Ja mitä tulee siihen aborttiin, niin aikanaan sitäkin oikeutta säädettäessä VÄITETTIIN, ettei kenekään lääkärin ole pakko sitä tehdä. Vuosien kuluessa tilanne on kuitenkin mennyt siihen, että lääkärin lakisääteinen velvollisuus on abortti tehdä jos laki antaa potilaalle siihen oikeuden. Kieltäytyä ei voi.
Mulle riittäisi sekin, jos kituvan ihmisen omaiselle annettaisiin lupa tehdä eutanasia. Ettei siitä saisi murhasyytettä.
Tosiaankin, olisin valmis vapauttamaan oman omaiseni kärsimästä, jos tällainen lupa tulisi.
Olisin esim. voinut antaa ihan omakätisesti eutanasian omalle isoäidilleni, joka kärsi ihan helvetillisiä tuskia, 8 päivän ajan.
Loppujenlopuksi kuoli kuitenkin ns. passiiviseen eutanasiaan. Ei annettu ruokaa, vettä, sekoili ja houraili jo siitäkin. Kipulääkitystä vaan lisättiin ja morfiinia annettiin yhä vaan lisää, kunnes mummo lopulta kuoli.
Olisi kyllä ollut helpompaa, eikä mummo olisi kärsinyt jos olisi saanut kuolla pois, ilman mitään nälkiinnytys- ja muita toimenpiteitä, niinkuin oli itse toivonut.
Ja taatusti kaikillatavoin tuskattomampi, rauhallisempi ja etenkin sellainen kuolema, jota mummo olisi itse arvostanut.
potilaan ei tarvitse huutaa tuskassa, jos siihen kuolee, niin sille sitten ei voi mitään?
Olin äitini vieressä, kun hän sai syöpäkipuun erittäin voimakasta opioidia, hänen ei tarvinnut huutaa tuskasta, mutta olen tänä päivänä sitä mieltä, että hänen lähtöään tästä maailmasta autettiin, mikä oli VÄÄÄRIIIN!
Oli vähällä, etten käynyt käsiksi hoitavaan lääkäriin, ja voin sen tehdä vieläkin!!
Jos morfiinin lisääminen olisi ratkaisu kaikkiin sairauksiin niin ei eutanasiasta edes puhuttaisi.
Jos morfiinin lisääminen olisi ratkaisu kaikkiin sairauksiin niin ei eutanasiasta edes puhuttaisi.
Ja minä olen myös valmis antamaan lääkkeen, jos sairaan omaiseni ja lääkärin kanssa on asiasta etukäteen sovittu ja se on kuolevan tahto. Luin muuten jostain että Sveitsissä oli tutkittu asiaa ja todettu, että eutanasian kokeneen omaiset selviävät kuoleman jälkeen paremmin kuin ne jotka ovat joutuneet kokemaan läheisensä karmean syöpäkuoleman tms. Minkä ei pitäisi olla kenellekään yllätys...
En kannata ihmisten murhaamista ja surmaamista! En ymmärrä miten yhtäkkiä koko Suomen maa on melkein kokonaan ilman moraalia. Tää on kauheeta mihin tää kaikki vielä johtaa?
Tää on kauheeta mihin tää kaikki vielä johtaa?
Kautta aikojen uskovaiset on vastustaneet ihan jokaista yritystä tehdä maailmasta inhimillisempi paikka. Tällä hetkellä on mm. kauhea itku siitä, että homoja pitäisi saada sortaa, mutta kun muut eivät enää suostu lyttäämään viattomia ihmisiä mielivaltaisilla perusteilla, yhyy.
varmaan muuttaisivat mielensä kun itse joutuisivat petin pihjalle huutamaan kamalista kivuista ilman apua...ja pitkäksi aikaa!
se on jokaisen kärsivän ihmisen varmasti viimeinen toivo saada kunnollinen kuolema.
mikään lääke eikä lääkemäärä auta??!
Toiv et itse koskaan sairastu parantumattomasti ja sen liitännäisenä kärsi helvetisti ilman apua.
En kannata tappamista.
En kannata kiduttamista kuoliaaksi asti.
parantumattomasti sairaille (esim syöpä). Haluan itse päästä vaikuttamaan siihen miten kuolen ja minkälainen muisto muille minusta jää.
Kituminen ei ole kenenkään etu, eläimilläkin on paremmat oikeudet kuin sairailla ihmisillä!!
Jo nyt voidaan jättää ihminen ilman juomaa ja ravintoa ja se on olevinaan hieno keino tappaa ihminen. Jos tämä päätös tehdään samalla voidaan antaa myrkkyruiskekin. Terveisin veljenpojan (3v)nälkään ja janoon kitumisen läheltä seurannut.
hyvä kirjoitus Esko Seppälän sivuilla:
”Minä asetan kyseenalaiseksi sinun ammattitaitosi lääkärinä, jos sinä sanot, että kaikille ihmisille on tarjolla riittävän tehokas kivuntorjunta. Ei ole. Kuolevan syöpäpotilaan tai toisista ongelmista kärsivän ALS-potilaan keho on niin monimutkainen kokonaisuus, että joidenkin ihmisten kärsimyksiä ei voida hoitaa siedettävälle tasolle nykylääketieteen menetelmin. Minä olen sen oppinut käytännössä, vaikka olen ekonomi, mutta jos noin väität, sinä et ole lukenut läksyjäsi lääkärinä.
Kiinnitän huomion sedaatiokantaasi. Sinä hyväksyt sedaation mutta et eutanasiaa (= hyvä kuolema). Sanaa tuntemattomille kerrottakoon, että siinä lääkäri antaa potilaalle nukutuspiikin, josta tämä ei enää koskaan herää. Oletko lääkärinä valmis antamaan sedaatiopiikin? Että olet? Hyvä niin, mutta missä muussa mielessä se eroaa eutanasiapiikistä kuin että se ei ole potilaan oma tahto? Eutanasia (=hyvä kuolema) on kuolevan ja suunnattomista kivuista kärsivän kanssaihmisen oma tahto.
http://www.eskoseppanen.net/
Eutanasia on murha. Murha on toisen ihmisen suunnitelmallista tappamista ja sitähän eutanasia on. En kannata murhaamista.
Kun esimerkiksi parantumattomasti sairas hlö kärsii 24/7 mielettömän kovia kipuja niin ettei mikään lääkecocktail auta niin sinäkö menisit hänelle selittämään ja lohduttamaan että "kestä kärsi kärsi vaan niin kirkkaamman kruunun saat" tms soopaa??
Melkeinpä toivoisin että itse sairastuisit ja kärsisit, itkisit siellä sängyn pohjalla helvetin tuskia ja toivoisit, rikoilisit vapautusta ja helpotusta juurikin sen kuoleman muodossa ilman että sinulle sitä suodaan. Pääsi sisällä pyörisi valtaisan kivun ja tuskan lisäksi vain 1 ajatus, se kuinka voisit päätätä päiväsi ja miksi kukaan ei auta siinä vaan haluaa että kärsit niin kovasti.
Ehkä, mutta vain ehkä, sitten oppisit.
Eutanasia on murha. Murha on toisen ihmisen suunnitelmallista tappamista ja sitähän eutanasia on. En kannata murhaamista.
Väärin on pakottaa toista kärsimään omassa kropassaan vaan sen takia että läheiset eivät vaan halua vielä luopua. Jokaisella on oikeus omaan elämäänsä ja pitäisi myös olla oikeus se myös itse lopettaa.
Eikö esim Belgiassa ole ihan lääkärit jotka sanovat sellaisia tekevänsä? Ei tarvi vaatia yhtään mitään....