Äh, oliskos kauhea homma kouluttautua opettajaksi 33-vuotiaana?
Tän vuoden yhteishausta taidan olla pahasti myöhässä mutta ensi vuonna?
Aloin ihan oikeasti kadehtimaan heidän lomia kun omilla lapsilla lomaa 2,5 kuukautta ja itsellä vaivaiset 4 vko ja sekin pätkissä.
Olen yo, lisäksi mulla on opistotason koulutus ja vielä ammattitutkinto toiselta alaltakin. Töissä ollut nyt tällä jälkimmäisellä alalla 7 vuotta vakituisena.
Ei kyllä millään hotsittaisi taas ruveta opintolainalle ja -tuelle.
Kommentit (57)
Ja tunkua alalle on kovasti.
Mä olen ihan perus toimistosopimuksella töissä, ja pidän tänäkin vuonna 7 viikon kesäloman: 4 viikkoa lomaa, lomarahat vaihdettuna vapaaksi ja vielä viikko palkatonta päälle. Vielä jää talvilomaa viikko ja jouluna pystyy järjestelemään mukavasti hommia ja pelaamaan pyhien kanssa.
mutta jos ei huvita opintotuelle alkaa niin sit ei. Eiks niin? Onko sulla kutsumusta alalle vai lomaako vaan kadehdit?
niin mäkin tein ja just saman ikäisenä. Tervetuloa joukkoon! :)
32veenä. Meni toisen työn ja lasten hoidon ohella. Kivaa on ollut.
mutta jos ei huvita opintotuelle alkaa niin sit ei. Eiks niin? Onko sulla kutsumusta alalle vai lomaako vaan kadehdit?
Ekaan ammattiin en tuntenut lainkaan kutsumusta vaikka koulutkin kävin opintolainojen turvin, pari vuotta työelämää ja sitten kokeilemaan toista alaa josta löysin kutsumukseni jonka kyllä olen nyttemmin kadottanutkin ;) joten voisin ihan hyvin viihtyä koulussakin? ap
vaikka onhan niitä leipäpappejakin.
Ajattelitko luokanopeksi vai aineenopeksi?
Mutta aloita jo nyt ja suorita vaikka avoimessa kasvatustieteen perusopinnot. Serkkuni teki tuon kolmekymppisenä ja hyvin meni.
vaikka onhan niitä leipäpappejakin.
Ajattelitko luokanopeksi vai aineenopeksi?
Mitenköhän onnistuu Turussa tai Turusta käsin? Mun käsittääkseni täältä on käyty Raumalla kouluttautumassa opettajiksi + tietty yliopistolla aineopintoja ja sitä kautta opeksi mutta en ole ihan varma...
Täytyykin ruveta huvikseen ottaa selvää :) ap
Lomat on yksi hyvä syy valita opettajuus! Tietysti työ on paljon muutakin ja mieti siltä kannalta asia myös. Minulla ainakin alanvaihdossa yksi syy oli lomat ja en ole päivääkään katunut. Opettajana on oikein mukava olla. Tietysti se on persoonallisuuskysymys, mutta minulle tämä sopii ja olen sujahtanut työhön kuin "kuuma veitsi voihin". Monelle nuorelle on vaikeampaa. Aikuisena sitä tietää, mitä haluaa ja on nähnyt muutakin työelämää, niin osaa arvostaa ammatin hyviä puolia.
Ainoa ongelma on, että mitä ajattelit alkaa opettamaan....? Luokanopeksi on vaikea päästä ja aineenopettajana taas tarvisi jonkun "oman aineen", josta on kiinnostunut. Itsellä oli valmiiksi tutkinto matikasta ja tietojenkäsittelystä. Päälle luin luokanopettajaksi ja lisäksi fysiikan. Minulla on siis aineenopettajan pätevyys ma-ti-fy ja vielä tuo luokanope. On tosi hienoa, kun olen voinut työskennellä kaikenlaisissa hommissa ja onhan niissä eroa. Luokanopena on leppoisampaa, mutta aineenopena tienaa paremmin. Makuasia. Itse olen kallistumassa luokanopettajan tehtäviin. Jotkut kokee ne raskaana, mutta itse nautin siitä kasvatuspuolesta ja vanhempiakaan en pelkää.
että on tosi vaikea päästä sisään okl:ään. Jos siis luokanopeksi aiot. Hakijoita satoja, ellei tuhansia, ja muutama kymmenen otetaan sisään. Ja ekat pari vuotta yliopistossa teet todella pitkää päivää, ja kaikessa on läsnäolopakko.
viisi päivää viikossa ja niiden vanhempia + korjattavaa/suunniteltavaa/projektia/näytelmää/juhlaa/kokousta illoiksi? Tervetuloa mukaan!
Sulla nyt on vähän realistisempi tilanne, kun oli yksi oma aine jo valmiina. Ap vaikuttaa niin epämotivoituneelta itse opetustöihin, että epäilen vahvasti että pääsisikö sisään okl:ään, kun hakijoita on tosiaan niin valtavasti. Olisi myös aika kova homma lukea aineenopettajaksi tyhjästä, eli ensin ne omat opetettavat aineet sivuaineineen, kaikki mahdolliset muut pakolliset kurssit ja sitten yrittää päästä pedagogisiin opintoihin ja opetusharjoitteluun, joihin pääsee murto-osa hakijoista.
Jos se on ulisemista, että vähän yrittää herätellä sitä todellista motivaatiota jonkun ihan epärealistisen lomakateuden takaa, niin ei voi mitään.
Tsemppiä vaan.
Lomat on yksi hyvä syy valita opettajuus! Tietysti työ on paljon muutakin ja mieti siltä kannalta asia myös. Minulla ainakin alanvaihdossa yksi syy oli lomat ja en ole päivääkään katunut. Opettajana on oikein mukava olla. Tietysti se on persoonallisuuskysymys, mutta minulle tämä sopii ja olen sujahtanut työhön kuin "kuuma veitsi voihin". Monelle nuorelle on vaikeampaa. Aikuisena sitä tietää, mitä haluaa ja on nähnyt muutakin työelämää, niin osaa arvostaa ammatin hyviä puolia. Ainoa ongelma on, että mitä ajattelit alkaa opettamaan....? Luokanopeksi on vaikea päästä ja aineenopettajana taas tarvisi jonkun "oman aineen", josta on kiinnostunut. Itsellä oli valmiiksi tutkinto matikasta ja tietojenkäsittelystä. Päälle luin luokanopettajaksi ja lisäksi fysiikan. Minulla on siis aineenopettajan pätevyys ma-ti-fy ja vielä tuo luokanope. On tosi hienoa, kun olen voinut työskennellä kaikenlaisissa hommissa ja onhan niissä eroa. Luokanopena on leppoisampaa, mutta aineenopena tienaa paremmin. Makuasia. Itse olen kallistumassa luokanopettajan tehtäviin. Jotkut kokee ne raskaana, mutta itse nautin siitä kasvatuspuolesta ja vanhempiakaan en pelkää.
Sulla nyt on vähän realistisempi tilanne, kun oli yksi oma aine jo valmiina. Ap vaikuttaa niin epämotivoituneelta itse opetustöihin, että epäilen vahvasti että pääsisikö sisään okl:ään, kun hakijoita on tosiaan niin valtavasti. Olisi myös aika kova homma lukea aineenopettajaksi tyhjästä, eli ensin ne omat opetettavat aineet sivuaineineen, kaikki mahdolliset muut pakolliset kurssit ja sitten yrittää päästä pedagogisiin opintoihin ja opetusharjoitteluun, joihin pääsee murto-osa hakijoista.
Jos se on ulisemista, että vähän yrittää herätellä sitä todellista motivaatiota jonkun ihan epärealistisen lomakateuden takaa, niin ei voi mitään.
Tsemppiä vaan.
Ja nyt kun joku saa tällaisen päähänpiston, se teilataan heti :) Ota tästäkin sit selvää... ap
En sano että se olisi mahdotonta tai ettet siihen pystyisi, mutta kun asiasta nyt jotain sattuu tietämään, tuntuu tuo päähänpistosi jotenkin niin kovin naiivilta.
Sulla nyt on vähän realistisempi tilanne, kun oli yksi oma aine jo valmiina. Ap vaikuttaa niin epämotivoituneelta itse opetustöihin, että epäilen vahvasti että pääsisikö sisään okl:ään, kun hakijoita on tosiaan niin valtavasti. Olisi myös aika kova homma lukea aineenopettajaksi tyhjästä, eli ensin ne omat opetettavat aineet sivuaineineen, kaikki mahdolliset muut pakolliset kurssit ja sitten yrittää päästä pedagogisiin opintoihin ja opetusharjoitteluun, joihin pääsee murto-osa hakijoista. Jos se on ulisemista, että vähän yrittää herätellä sitä todellista motivaatiota jonkun ihan epärealistisen lomakateuden takaa, niin ei voi mitään. Tsemppiä vaan.
Ja nyt kun joku saa tällaisen päähänpiston, se teilataan heti :) Ota tästäkin sit selvää... ap
Haluaisin kuvismaikaksi. Olen jo fm, saakohan yhdestä tutkinnosta mitään hyvitystä?
En sano että se olisi mahdotonta tai ettet siihen pystyisi, mutta kun asiasta nyt jotain sattuu tietämään, tuntuu tuo päähänpistosi jotenkin niin kovin naiivilta.
Sulla nyt on vähän realistisempi tilanne, kun oli yksi oma aine jo valmiina. Ap vaikuttaa niin epämotivoituneelta itse opetustöihin, että epäilen vahvasti että pääsisikö sisään okl:ään, kun hakijoita on tosiaan niin valtavasti. Olisi myös aika kova homma lukea aineenopettajaksi tyhjästä, eli ensin ne omat opetettavat aineet sivuaineineen, kaikki mahdolliset muut pakolliset kurssit ja sitten yrittää päästä pedagogisiin opintoihin ja opetusharjoitteluun, joihin pääsee murto-osa hakijoista. Jos se on ulisemista, että vähän yrittää herätellä sitä todellista motivaatiota jonkun ihan epärealistisen lomakateuden takaa, niin ei voi mitään. Tsemppiä vaan.
Ei kaikki mitä kirjoittaa tällaiselle nettipalstalle ole kirkossa kuulutettua, minulla ainakaan. ap
korkeintaan 0-korvaavuudella, eli saman verran pitää tehdä lisäopintoja. Tämä onnistuu kielissä, eipä paljon muussa.
Kannattaa hakea kuvisoeopintoiihin Taikiin, sinne on kyllä aika pieni sisäänotto.
Kyyninen vai realisti? Tästä ollaan vissiin eri mieltä. Mutta hae ihmeessä ja ehkä motivaatio opetustyöhön ja pedagogiaan löytyy opintojen aikana, jos vielä sitä ei ole.
Ei kaikki mitä kirjoittaa tällaiselle nettipalstalle ole kirkossa kuulutettua, minulla ainakaan. ap
opiskella opettajaksi, sillä siinä on sen verran paljon tekemistä että mielummin kannattaa järjestellä elämänsä ja lomansa helpommalla tavalla. Jo tuntee vetoa opettajaksi muutenkin, voi ehkä motivoitua viiden vuoden opintoihin. Kyllähän se työtä vaatii ja halua kehittyä. Ilman halua kehittyä ja siihen littyvää ponnistelua ei kannata hakeutua opiskelemaan.
Aikuisopiskelijoita on yliopistolla paljon. Siihen menee viisi vuotta, mutta vaivan palkka on hyvä. Iltaisin voi tehdä töitä, ja viikonloppuisin, siitä saa hyvän lisän opintorahan päälle. Jos opiskelu kiinnostaa, hae ihmeessä!