Millainen ihminen antaa pojille nimiä tyyliin Lauri, Tuomas
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:47"]
hullu, saatika ihminen, joka pusaa suloisen vauvan nimeltä Olavi, yök, olis jättänyt tekemättä
[/quote]
Kyseessä on vanha muinaisskandinaavinen nimi. Miksi se olisi huonompi kuin vaikkapa Jare, Jyri tai Jonathan?
Monikaan ei tule ajatelleeksi, että monilla vanhoilla suomalaisilla nimilla on tietynlainen historia.
Kantasuomalainen joka arvostaa ja kunnioittaa perinteitä. Mikä olisi parempi? Muhamed ja Aisha vai?
Viittaa koulutettun väkeen. Muoti-ja filmitähtinimet ovat alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvien valintoja. Tästä on tutkimustietoa.
Tuttavapiirissä monta noista nimistä annettu muksuille. Antajat ovat olleet hyvin työelämässä menestyneitä,a kateemisesti koulutettuja ihmisiä. Kivoja, kaikin puolin kunnollisia ihmisiä, jotka arvostavat suomalaista nimiperintöä. Vaikka moni on asunut ulkomailla, ei lapsille ole annettu "kivoja", "kansainvälisiä" nimiä.
Juuri näin.
Meillä on samanoloisia nimiä tytöillämme.
37-vuotias nainen, koulua olen käynyt ammattikorkeakoulun verran. Minusta rehelliset perusnimet ovat parempia kuin Micot, Nicot ja muut vastaavat. En myöskään ymmärrä tekohienoja nimiä tavallisen sukunimen kanssa.
Ei vaan voitu noista valita, kun naapurit ja sukulaiset on myös maanviljelijöitä ja siellä oli noita nimiä jo samalla sukunimelläkin ja lähisukulaisissa.
varmaan semmoinen kuin minä, että antaa ensin yhden noista ja on niin huono mielikuvitus, että pitää antaa muutkin nimet siitä samasta kirjasta. Sopi hyvin meidän tavalliseen sukunimeen.
ja joo on Marimekko-laukku, koska se on tosi kätevä ja ollaan miehen kanssa molemmat akateemisia. Miksi tällainen kysymys?
Aleksista tykkäsi koko perhe vaikka se on niin suosittu, mutta meidän suvussa ei ole yhtään. Lauri nimi tuli mun vanhemmilta jotka sanoi että se sopisi meidän sukunimeen niin hyvin, se sitten laitettiin kun pojat syntyi ja piti äkkiä joku nimi sanoa, oltiin odotettu että toinen olisi tyttö. En ole koskaan ajatellut Lauri nimeä seitsemästä veljeksestä, vaan lähinnä Lauri Tähkästä :)
Pojille on hirveän vaikea keksiä hyvää nimeä.
Miehelle oli tärkeät nimet oma isoisä ja isä, ja niistä annettiin pojille toiset nimet, itselleni ei ollut väliä, kun ei mitään ihan hirveitä.
Mieheni on kansallismielinen ja isänmaallinen niin ei oikein tykännyt mistään ulkomaalaisista nimistä. Marimekosta en ole koskaan tykännyt.
tullut Lauri jos olisin ollut poika. Vanhempani eivät kummoisia vanhempia. Muista näiden nimien antajista en voi mennä sanomaan.
Nii, sä olisitkin halunnut olla varmaan mieluummin joku Ridge tai vastaavaa "hienoa kansainvälistä".
Ja, että ei kummoisia vanhempia, huh.
joka kehkä myös arvostaa kulttuurista pääomaansa ja kirjallisuuden historiaa.
Näitä nimiä enemmän korkeammin koulutettujen lapsilla.
hieman myöhään liityn keskusteluun mutta oma mieli piteeni Lauri nimestä on. Isäni isän nimi on Lauri sekä mieheni isän isä lauri. Kummatkin ovat jo vainajia. Oma iso isäni lauri oli minulle hyvin hyvin tärkeä hän kuoli ollessani 6 vuotias lapsi ja muistan tuon olleen minulle kovin raskas asia. Minä haluan muistaa iso isääni lauria sen verran että annan omalle pojalleni nimeksi lauri kuin myös mieheni. Omasta mielestäni Se on kaunis nimi!
Juhani, Eero?
Sellaiset ihmiset, jotka ajattelevat, että jälkikasvu joutuu kantamaan nimeään lapsena, nuorena, työelämässä jne.
Sellaiset ihmiset, jotka käyttäisivät mielellään myös sellaista nimeä itse.
Monet nykyisin annettavat nimet ovat imeliä...esim. Caspian. E-kirjaimella alkaa suuri osa nimistä (eikö ole mielikuvitusta).
Nimen tulee olla selkeästi miehen nimi...ei naisellinen.
Meillä Tuomas Juhani ja Lauri Ilmari, Eero oli harkinnassa.
En ole Seitsemän veljestä -fani.
Tytär on Vilja Johanna.
Eero ja Tuomas ovat erittäin kauniita nimiä. :)
Perinteiset nimet ovat kaikkein tyylikkäimpiä, ylivoimaisesti. Niitä antavat yleensä sivistyneet ja koulutetut vanhemmat. "Hienot" Lucat, Nicot ja Jadalmiinat ovat poikkeuksetta sieltä sosiaalisesta alaluokasta lähtöisin.
Ainoat Oikeat nimet ovat siis Muhammad, Muhammed, Mohammad ja Mehmed. Muut ovat ala-arvoisten piskien kutsumanimiä.
ai minkälaiset ihmiset? no tällaiset 4-kymppiset ,yli 20v yhdessä olleet antoivat Tuomas nimen iltatähdelleen. Ei olla akateemisesti koulutettuja,mutta koulutettuja kuitenkin ja työelämässä pitkään olleita.
Jaa tuosta ei voi kattavaa luonne analyysiä tehdä. Kristittyjä nimiä suomalaisessa kirjoitusasussa. Ihan hyviä mielikuvia nimet herättävät Esim Tuomas Meikäläinen on fiksumman kuuloista Kuin Didymos tai Thomas Meikäläinen.