Opelta pari vinkkiä kevätmuistamisiin
Ihan ekana, mitäänhän ei ole PAKKO ostaa ja minua ei henkilökohtaisesti millään tavalla loukkaa tai harmita, jos joku ei muista - ei edes silloin, jos tiedän, että perheellä olisi kyllä ollut taloudellisesti edellytyksiä muistaa.
Mutta jos vanhemmat haluavat opettajaa muistaa, niin mieluummin yhdistäkää koko luokan vanhemmat voimanne : ihan parillakin eurolla per oppilas saa jo jotain vähän isompaa ja pysyvämpää. Opeilla tuppaa olemaan kaapit ja pöydät täynnä kaikenmaailman kynttiläkuppeja, yksittäisiä mukeja ilman pareja ja suklaarasioita, puhumattakaan kukista.
Myöskään mitään koriste-esineitä ei kannata ostaa, ellei opettajaa oikeasti tunne hyvin myös muuta kautta ja sitä myöten voi päätellä hänen makuaan, mitä sisustukseen tulee.
T. lastentarhanopena ensin pari vuotta ja nyt onnellisesti luokanopena useamman vuoden :)
Kommentit (51)
Mutta monella opettajalla ei näytä olevan todellista tahtoa ja uskallusta toimia näin, miksiköhän?
eikä osata puhua asioista suoraan (ja sitten osa oikeasti vielä tykkääkin niistä lahjoista).
astiasarjoja olemme saaneet ja pidän niitä vitriinissä. jokaisesta astiasta olen hyvin kiitollinen, vain ruokailuvälineitä joskus puuttuu, olemme korvanneet joskus muovisilla, mutta ne tahtoo hukkua helposti ja unohtua lapsilta jonnekin.
Kolme lastani ovat taivaltaneet päiväkodista alakouluun ja yläkouluun ja siitä eteenpäin ja koskaan ikinä en ole hoitajille tai opeille ostanut yhtään mitään lahjaa. Miksi olisi pitänyt? He tekevät työtään hoitamalla/opettamalla lapsiani. Ei siinä mitään henkilökohtaista palkittavaa ole. Ystävällisesti toivotan hyvät joulut/kesät jos satun näkemään.
Ihme kuvio tämä opettajien lahjominen. Stockan lahjakortteja... heh.. Yritetäänkö näillä varmistaa paremmat numerot omalle mussukalle vai mitä?
1. Jos ette tiedä mitä haluatte antaa, älkää antako mitään.
2. Kysykää lapseltanne mitä antaa. Ainoat oikeasti hauskat tai hyödylliset lahjat ovat juuri niitä joissa open kanssa päivittäin tekemisissä ollut lapsi tietää mikä toimii.
3. Älkää väkisin yrittäkö ostaa mitään ylinaisellista/miehekästä nais/miesopettajalle.
4. Jos haluatte olla humoristisia, miettikää jotain mitä kukaan muu ei keksi. Minulla on esim. eräs miespuolinen kollega joka on aikalailla kaljuuntunut, mutta vähät hiukset ovat voimakkaan luonnonkiharat. Hän on vuosien saatossa saanut lahjaksi toistakymmentä hiuskiharrinta ja aina antajat ovat kuvitelleet olevansa aivan älyttömän omaperäisiä ja kekseliäitä.
olen ajatellut osallistuvani vanhempien antamaan yhteislahjaan/lahjakorttiin vasta sitten kun lapsi ei enää itse ole oma-alotteisesti innokas antamaan omalle opelleen jotakin rakkaudella itse väkertämää "taideteosta" tai istuttamaansa kasvia tms.
En kuvittele opettajan arkistoivan näitä luomuksia, mutta uskon hänen ilahtuvan lapsen omasta lahjasta.
Kolme lastani ovat taivaltaneet päiväkodista alakouluun ja yläkouluun ja siitä eteenpäin ja koskaan ikinä en ole hoitajille tai opeille ostanut yhtään mitään lahjaa. Miksi olisi pitänyt? He tekevät työtään hoitamalla/opettamalla lapsiani. Ei siinä mitään henkilökohtaista palkittavaa ole. Ystävällisesti toivotan hyvät joulut/kesät jos satun näkemään.
Ihme kuvio tämä opettajien lahjominen. Stockan lahjakortteja... heh.. Yritetäänkö näillä varmistaa paremmat numerot omalle mussukalle vai mitä?
naiset saavat tästä tiukat keskustelusessiot naistenpalstoilla. Joten vauhditimme vuosien saatossa vähän läksiäislahja myyntiä.
Tällä tavoin saimme myös keskustelupalstoille paljon kiihkeitä puheenvuoroja ja oman mielipiteen ainoaksi oikeaksi totuudeksi tulkuttamista.
Kyllä meillä insinöörimies saa firmalta joka joulu ja kesänalku lahjan, joka on aika paljon kalliimpi kuin opettajille annettavat tuikkukuppikokoelmat. Vai eikö nämä ole verrattavissa toisiinsa?
mutta ainakin mulla jo lapsetkin ovat ehdottaneet, että jos ovat opettajastaan erityisesti pitäneet, että hänelle voisi antaa kortin tmv. Onhan se opettajan suhde lapsiin kuitenkin henkilökohtaisempi kuin monessa muussa ammatissa tapahtuvat ihmissuhteet. Hyvä opettaja voi saada paljon hyvää aikaan ja huono paljon huonoa.
Kyllä meillä insinöörimies saa firmalta joka joulu ja kesänalku lahjan, joka on aika paljon kalliimpi kuin opettajille annettavat tuikkukuppikokoelmat. Vai eikö nämä ole verrattavissa toisiinsa?
Firma maksaa miehesi palkan, samoin kuin kaupunki opettajan. Eivät rinnastettavissa, olisivat silloin, jos lahja tulisivat miehesi asiakkailta.
Firma maksaa miehesi palkan, samoin kuin kaupunki opettajan. Eivät rinnastettavissa, olisivat silloin, jos lahja tulisivat miehesi asiakkailta.
Ja olen itse tavannut muistaa jouluisin sekä opettajia että siivoojaamme, vaikka palkankin hänelle maksan. Lähikaupan kassan kanssa ei ole mitään suhdetta ehtinyt muodostua ja bussikuskikin on eri joka kerta kun bussilla matkustan =D
Sitä voi sitten opettaja jokaisena tilipäivänään muistaa ja ostaa saamallaan palkalla ihan mitä itse haluaa.
Eli, ole hyvä, olet lahjasi saanut.
Lapseni oli varannut opelle namirasian, mutta vedän sen nyt itse naamariini, eihän sitä tiedä, jos ope ei vaikka ko. nameista pidäkään.
kyllä se kuolee pois. mutta haluan muistaa häntä jollain tavalla.
itse koristellussa lasipurkissa (suolakurkku), jonka voi yrtin kuoltua heittää lasinkeräykseen.
Oletan, että lähes kaikki käyttävät yrttejä kesäruuissa, joten lahja ei olisi turhake.
Olisiko tämä mahdollisesti ok, sillä haluaisimme kuitenkin opettajalle osoittaa kiitollisuutta jollain lahjalla.
ja lahjoittakaa saamanne kipot ja kupit vaikka spr:n kirppikselle. Onko niiä oikeesti pakko vuositolkulla säilöä jos alkavat olla riesa?
Olen lastentarhanopettaja päiväkodissa. Meitäkin jotkut lapset perheineen jouluisin ja keväisin. Itse en odota yhtään mitään lahjoja, koska todellakin saan palkan tekemästäni työstä palkkapäivinä sekä alati saan iloa siitä, kun lapset oppivat uutta, kehittyvät ja osoittavat tykkäämisensä.
Mutta jos jotain sitten joku kuitenkin haluaa ostaa, niin ainakin päiväkodissa olen tykännyt,kun joku työntekijä saa konvehtirasian, karkkipussin, tai pullapussin. Siitä olemme jokainen kahvitunnilla päässeet sitten nauttimaan :)
Tosi hyvä idea tuo yrttilasipurkissa! Tykkään :)
Meillä tyttäreni luokalla on aktiivinen äiti, joka joka joulu ja kevät kerää kaikilta HALUKKAILTA 5-10€. Eli saa itse päättää paljonko laittaa tolta väliltä. Rahoilla noin 150-200€ on aina ostettu joku lahjakortti. Uskon, että opettajalle paljon mieluisampi kuin tosiaan ne tuikut, suklaat ja leikkokukat
Kortin lisäksi askarelleet tai tehneet jonkin käsityö jutun. Tänävuonna opet saa esim itse koneella ommellut kesäkassit. Minusta lasten on hyvä oppia muistamaan ja huomioimaan toisia. Ihan sama, heittääkö ope vaikka roskiin..
Ekaluokalla tytär virkkasi kotona viikkotolkulla vyötä opettajalle, koska piti niin opesta, voi kun ope ois tuntenut sen rakkauden määrän siinä lahjassa. Onneksi ope ainakin osasi kiittää ja kehua lahjasta.
ihan suoraan kieltää lahjojen tuomisen. Täältä saa useasta viestistä lukea, että monenkirjavat mukit ja muu sälä täyttää opettajaparan kodin(johon sopivat vain tietyt astiasarjat yms), joten ehdotan opettajille ohjeistakaa ystävällisesti ja jämäkästi oppilaita ja vanhempia: ei lahjoja. Pitäisi olla helposti toteutettavissa. Mutta monella opettajalla ei näytä olevan todellista tahtoa ja uskallusta toimia näin, miksiköhän?