MIKSI tuntuu olevan niin "väärin" jos lapsi nukkuu vieressä tai samassa huoneessa?
Kuuluuko tämä niihin samoihin "kilpailuihin", kuin kauanko kukakin on imettänyt ja sitten jaetaan "hyvä äiti pisteitä". Tuntuu että jos esim. 3v nukkuu äidin tai isän välissä tai sänky samassa huoneessa jne. Sitä ihmetellään jne. Onko oikeasti 3v niin iso, vai miksi sitä ihmetellään? Mitä huonoa opetat sillä lapselle tai teetkö joitain suurtakin vahinkoa? Meillä poika JOSKUS tulee viereen. Olen alkanut miettiä yleisesti näitä "hyvä äiti kilpailuja", kun tuntuu että kaikkeen laitetaan mikä on oikein ja mikä väärin. Kauanko sinun tulisi imettää, kauanko hoitaa lapset kotona, milloin lapsi omaan huoneeseen jne. Näihin ei voi antaa yhtä oikeaa vastausta, mutta silti vanhemmat tuntuvat ikään kuin kilpailevan näillä asioilla. Pönkitetäänkö sillä jotenkin omia päätöksiä tai omaa huonoa omatuntoa äitiydestä. En ymmärrä, kun kyse ei ole kuitenkaan oikeasti vakavista asioista..
Kommentit (50)
ja ihmisiä arvotetaan sen mukaan, paljonko on omaisuutta ja miten suoriutuu näiden "kirjoittamattomien lakien" suorittamisesta. Omaa järkeä ei saisi käyttää, vaan pitäisi mennä aina keskivertokäyrien ja suositusten mukaan asiassa kuin asiassa.
Mä oon taas tuntenut ahdistusta siitä, kun ihmiset kyselee "VIELÄKÖ sä imetät", tätä olen kuullut jo siitä asti, kun vauva oli n. 4 kk. Mulle imetyksessä on kyse ennen kaikkea helppoudesta.
Itse enemmänkin koen saavani palatetta siitä, kun en nukuta lasta perhepedissä, vaan olen alusta asti opettanut nukkumaan omassa sängyssä. Menee kuulemma kiintymyssuhteet perseelleen.
Eiköhän se äitiydessä ole siten, että teet niin tai näin, aina se on jonkun mielestä väärin. Tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, äläkä liikaa mieti, mitä muut ajattelevat.
Meillä 5v ja 7v tulee edelleen usein viereen nukkumaan ja se on ihan ok. En koskaan pakota yksin omaan huoneeseen. Meillä lapset saavat läheisyyttä juuri niin paljon kun sitä haluavat, siten rakennetaan terve psyyke, ei eristämällä.
heille parhaiten sopivan ratkaisun. Aloittajan niputtamat asiat pitkään imetys ja aikaisin omaan huoneeseen ei oman lähipiirini kokemusten mukaan tapahdu usein yhdessä. Vauvan ja lapsen imetys on useille, (huom ei kaikille!) helpompaa kun ei tarvitse kunnolla herätä yöimetykseen.
Ja korostan, että kyse on vain kokemuksestani, ei mikään tilastollinen fakta, tai että näin tulisi toimia.
Mä oon taas tuntenut ahdistusta siitä, kun ihmiset kyselee "VIELÄKÖ sä imetät", tätä olen kuullut jo siitä asti, kun vauva oli n. 4 kk. Mulle imetyksessä on kyse ennen kaikkea helppoudesta.
Kuinka vanha vauvasi sitten on?
ja kun nyt aihe on tässä esillä, niin oon ajatellut imettää niin kauan kuin vauva (tai sittemmin taapero) haluaa. Mutta ahdistaa jo etukäteen, kun tiedän, että ihmiset arvostelee.
ja kun nyt aihe on tässä esillä, niin oon ajatellut imettää niin kauan kuin vauva (tai sittemmin taapero) haluaa. Mutta ahdistaa jo etukäteen, kun tiedän, että ihmiset arvostelee.
kumpi on pienempi paha: imettää lyhyemmän aikaa vai kestää arvostelu.
En kyllä ymmärrä, että mennään sanomaan päin naamaa toisen imetyksistä, mutta henk.koht. en minäkään kyllä mitään taaperoimetyksiä tajua. Kun nyt otit asian puheeksi, niin mielestäni pitkällä imetyksellä tyydytetään enemmän äidin kuin lapsen tarpeita. En usko, että lapsi vieroittautuu sitten, kun ei tissiä enää tarvitse, koska eihän se lapsi voi tietää, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin syödä sitä tissiä.
Mutta vähän ot:ksi meni. Teet, miten tykkäät :)
on nyt 7,5kk, ja oikeen hämmennyin kun käytiin vähän aikaa sitten ekaa kertaa hammashoitolassa ja tämä hammashoitaja/-lääkäri myös kysyi hieman ihmettelevään sävyyn että vieläkö imetät. Ja sanoi myös ettei lapsi saa enää kahdeksan kuukauden jälkeen äidinmaidosta mitään tärkeitä ravinteita, hampaat siinä vaan reikiintyy helpommin. Ajattelin kyllä vielä jatkaa imetystä, tosin en ihan taaperoikään.
tuli vielä lopputalvesta viereen melkein joka yö, aamuyöstä. Pienempi ½v. nukkui alkuyön omassa sängyssään ja aamuyöstä tuli hänkin viereen. Ahdasta oli, mutta lapset nukkuivat hyvin ja esikko muisti sanoa melkein joka kerta, miten turvallista ja ihanaa äidin ja isin vieressä on nukkua. Pienempikin näytti nukkuvan niin tyytyväisenä. Nyt esikko on 4v 5kk ja on alkanut nukkumaan omassa sängyssään omassa huoneessaan aamuun asti. Pienempi nukkuu siskonsa kanssa samassa huoneessa pinniksessä (1v) ja haen viereen jos itkeskelee yöllä. Jos nukkuu heräämättä niin saa nukkua omassaan aamuun asti.
En minäkään ymmärrä näitä kauhistelijoita, että miksi "isoa" lasta nukutetaan viereen. Siinä ei todellakaan saa mitään vahinkoa aikaiseksi lapselle. Saatikka että nukkuisi omassa sängyssään aikuisten makkarissa.
Kannattaa tutustua mm. imetys.fi:n Maitolaituri foorumiin. Siellä on tosi mukavaa ja asiallista porukkaa ja myös oma keskustelualue yli yksivuotiaita imettäville. Paheksumisen ym herättämiä tunteita voi purkaa siellä nimimerkin suojassa.
En kyllä ymmärrä, että mennään sanomaan päin naamaa toisen imetyksistä, mutta henk.koht. en minäkään kyllä mitään taaperoimetyksiä tajua. Kun nyt otit asian puheeksi, niin mielestäni pitkällä imetyksellä tyydytetään enemmän äidin kuin lapsen tarpeita. En usko, että lapsi vieroittautuu sitten, kun ei tissiä enää tarvitse, koska eihän se lapsi voi tietää, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin syödä sitä tissiä.
mitä tarvetta mä tyydytän imettäessäni!
on nyt 7,5kk, ja oikeen hämmennyin kun käytiin vähän aikaa sitten ekaa kertaa hammashoitolassa ja tämä hammashoitaja/-lääkäri myös kysyi hieman ihmettelevään sävyyn että vieläkö imetät. Ja sanoi myös ettei lapsi saa enää kahdeksan kuukauden jälkeen äidinmaidosta mitään tärkeitä ravinteita, hampaat siinä vaan reikiintyy helpommin. Ajattelin kyllä vielä jatkaa imetystä, tosin en ihan taaperoikään.
Että miksi ei saisi antaa äidinmaitoa, mutta lehmä-äidin maito on sitten kuitenkin pakollista.
Muuten, mun veli oli kysynyt joltain hammaslääketieteen laitoksella opettavalta naapuriltaan, onko äidinmaito oikeasti vaarallista hampaille. Ei kuulemma ole.
hammashoitolaan. Eivät saisi laukoa tuollaisia asiattomia kommentteja, kun STM:n imetyssuositus on väh vuoden ikään. Ja ravintoaineet ei todellakaan katoa siitä maidosta yhtäkkiä, edes myöhemminkaan. Sokerilitkuksi muuttuminen on myytti.
paljon enemmän paheksutaan sitä, että lapsi laitetaan ns. "aikaisin" eri huoneeseen, tai että lapsi ei saa tulla viereen.
Kaikkea joku paheksuu, joten parasta vain toimia oman omantuntonsa mukaan.
Kuuluuko tämä niihin samoihin "kilpailuihin", kuin kauanko kukakin on imettänyt ja sitten jaetaan "hyvä äiti pisteitä". Tuntuu että jos esim. 3v nukkuu äidin tai isän välissä tai sänky samassa huoneessa jne. Sitä ihmetellään jne. Onko oikeasti 3v niin iso, vai miksi sitä ihmetellään? Mitä huonoa opetat sillä lapselle tai teetkö joitain suurtakin vahinkoa? Meillä poika JOSKUS tulee viereen. Olen alkanut miettiä yleisesti näitä "hyvä äiti kilpailuja", kun tuntuu että kaikkeen laitetaan mikä on oikein ja mikä väärin. Kauanko sinun tulisi imettää, kauanko hoitaa lapset kotona, milloin lapsi omaan huoneeseen jne. Näihin ei voi antaa yhtä oikeaa vastausta, mutta silti vanhemmat tuntuvat ikään kuin kilpailevan näillä asioilla. Pönkitetäänkö sillä jotenkin omia päätöksiä tai omaa huonoa omatuntoa äitiydestä. En ymmärrä, kun kyse ei ole kuitenkaan oikeasti vakavista asioista..
vierottautumiskohtaa: mä tunnen monta ihan itse vierottautunutta lasta. He ovat yksinkertaisesti sanoneet tissille ei.
siis tuo tarpeentyydyttämiskommentti. Minulla on useampi ystävä / tuttava, jotka ovat imettäneet pitkään - 1,5-3,5-vuotiaiksi, ja he kaikki ovat jälkikäteen, imetyksen loputtua, sanoneet, että imettivät vain, koska eivät raaskineet lopettaa. Saivat siitä siis läheisyyden kokemuksia yms., joita eivät kokeneet enää imetyksen lopettamisen jälkeen saavansa. Ja siis niin kauan kuin imetystä kesti, sanoivat sen tapahtuvan lapsen parhaaksi, mutta kun imetys oli loppunut (ja hormonipössyt tasoittuneet), sanoivat tajunneensa, että omien tarpeidensa takiahan he vain imettivätkin.
Että tämä siis tuttujen kokemus, ei välttämättä päde sinuun.
Ja itse siis ajattelin jatkaa imetystä who:n suosituksen mukaan vuoden ikään asti, lapsi nyt 3kk ja täysimetyksellä.
siis tuo tarpeentyydyttämiskommentti. Minulla on useampi ystävä / tuttava, jotka ovat imettäneet pitkään - 1,5-3,5-vuotiaiksi, ja he kaikki ovat jälkikäteen, imetyksen loputtua, sanoneet, että imettivät vain, koska eivät raaskineet lopettaa. Saivat siitä siis läheisyyden kokemuksia yms., joita eivät kokeneet enää imetyksen lopettamisen jälkeen saavansa. Ja siis niin kauan kuin imetystä kesti, sanoivat sen tapahtuvan lapsen parhaaksi, mutta kun imetys oli loppunut (ja hormonipössyt tasoittuneet), sanoivat tajunneensa, että omien tarpeidensa takiahan he vain imettivätkin.
Että tämä siis tuttujen kokemus, ei välttämättä päde sinuun.
Ja itse siis ajattelin jatkaa imetystä who:n suosituksen mukaan vuoden ikään asti, lapsi nyt 3kk ja täysimetyksellä.
se imetys sitten muuttuu lapsen tarpeiden tyydyttämisestä omien tarpeiden tyydyttämiseksi? Onko olemassa joku tarkka raja, vai onko se liukuva?
Mä kyllä oletan, että lapsi sitten lopettaa itse sen imemisen, kun ei enää tissiä kaipaa. Ei vauani nytkään ota rintaa joka kerta, kun sitä tarjoan.
on täysimetystä 6kk asti ja osittaisimetystä 2-vuotiaaksi asti tai pidempäänkin jos äiti ja lapsi haluaa jatkaa. Ja WHO on tarkentanut suosituksen koskevan myös teollisuusmaita!
Itse en ole lähipiirinin taaperoita imettäneiltä kuullut tuon kaltaisia puheita. Kukin tietysti kokee nämä asiat omalla tavallaan, arvelen, että tuossa saattaisi olla kyse siitä, että nämä tuntemasi taaperoa/leikki-ikäistä imettänet kokevat siitä jonkinlaista (minusta täysin aiheetonta!) häpeää koska ison lapsen imetystä paheksutaan nykyään länsimaissa. Ja sitten nämä äidit jotenkin puheissaan mukautuvat tähän ryhmäpaineeseen ja myötäilevät paheksujien mielipiteitä.
Meidän nuorin on pari vuotias ja nukkuu omassa sängyssä mutta meidän huoneessa.
Meillä on myös yksi huone vapaana ja moni on ihmetellyt että miksi se ei nuku siellä? Sanon vaan että heräilee vieläkin välillä öisin ja mun mielestä se on vielä liian pieni omaan huoneeseen nukkumaan. Ei siinä sen kummempia. Mitä se muille kuuluu?