MIKSI tuntuu olevan niin "väärin" jos lapsi nukkuu vieressä tai samassa huoneessa?
Kuuluuko tämä niihin samoihin "kilpailuihin", kuin kauanko kukakin on imettänyt ja sitten jaetaan "hyvä äiti pisteitä". Tuntuu että jos esim. 3v nukkuu äidin tai isän välissä tai sänky samassa huoneessa jne. Sitä ihmetellään jne. Onko oikeasti 3v niin iso, vai miksi sitä ihmetellään? Mitä huonoa opetat sillä lapselle tai teetkö joitain suurtakin vahinkoa? Meillä poika JOSKUS tulee viereen. Olen alkanut miettiä yleisesti näitä "hyvä äiti kilpailuja", kun tuntuu että kaikkeen laitetaan mikä on oikein ja mikä väärin. Kauanko sinun tulisi imettää, kauanko hoitaa lapset kotona, milloin lapsi omaan huoneeseen jne. Näihin ei voi antaa yhtä oikeaa vastausta, mutta silti vanhemmat tuntuvat ikään kuin kilpailevan näillä asioilla. Pönkitetäänkö sillä jotenkin omia päätöksiä tai omaa huonoa omatuntoa äitiydestä. En ymmärrä, kun kyse ei ole kuitenkaan oikeasti vakavista asioista..
Kommentit (50)
Tämä karkaa nyt aivan täysin ohi alkuperäisen aiheen, mutta tulipahan keskustelua. Haluan siis korostaa, että itse olen kyllä imetyksen suuri kannattaja, ei vain ole tutkimusnäyttöä siitä, että imetyksen jatkaminen vuoden jälkeen toisi lapsen kehitykselle mitään lisäarvoa. Tämä on noissa lainauksissani sanottu, niitä kun joku pyysi :)
imetyskeskustelu lähti siitä, kun sinä(?) esitit mielipiteen, että yli 1-vuotiaan imettäminen palvelee vain äidin tarpeita, ei siitä, että joku olisi esittänyt äidinmaidon olevan välttämätöntä lapselle.
Tämä karkaa nyt aivan täysin ohi alkuperäisen aiheen, mutta tulipahan keskustelua. Haluan siis korostaa, että itse olen kyllä imetyksen suuri kannattaja, ei vain ole tutkimusnäyttöä siitä, että imetyksen jatkaminen vuoden jälkeen toisi lapsen kehitykselle mitään lisäarvoa. Tämä on noissa lainauksissani sanottu, niitä kun joku pyysi :)
imetyskeskustelu lähti siitä, kun sinä(?) esitit mielipiteen, että yli 1-vuotiaan imettäminen palvelee vain äidin tarpeita, ei siitä, että joku olisi esittänyt äidinmaidon olevan välttämätöntä lapselle.
YLI 1-VUOTIAALLE LAPSELLE piti kirjoittamani.
olisi ravintona sopivampaa lapselle kuin oman lajin maito?
Hyötynsä siitäkin ettei tarvitse raahata sitä lehmänmaitoa kaupasta. Saatikka sitten niitä täysin turhia, ylihinnoiteltuja Piltti maitojuomia tms.
En sano, että imetys olisi ravitsemuksellisesti VÄLTTÄMÄTÖNTÄ yksi vuotta täyttäneille, mutta hyötyä siitä on. Ja hampaiden reikiintyminen on vältettävissä hyvällä harjaustottumuksella ja sokeristen napostelujen välttämisellä.
on jatkuvaa sokerista napostelua. Siis jos imetys ei tapahdu ruokailun välittömässä yhteydessä, vaan tissiä annetaan milloin sattuu.
Ja lehmänmaito on ravintona parempaa siksi, ettei ole niin rasvaista. Lapsillehan suositellaan rasvatonta maitoa.
rasvakoostumus riippuu äidin ravinnosta (siis siitä, mitä rasvoja äiti itse syö), eikä se isomman vauvan tai taaperon saama maito ole kovin rasvaista.
Sanoin, että palvelee lähinnä äidin tarpeita. Sitten kysyttiin, miksi näin, niin vastasin, että siksi, kun ei tuo sen jälkeen enää lisäarvoa lapsen kehitykselle. Tähän pyydettiin viitteitä ja niitä annoin. En siis (ainakaan tietoisesti) ole puhunut maidon välttämättömyydestä, vaan siitä, ettei se tuo lisäarvoa enää.
Jokainen voi tehdä kuten haluaa, omat toimintatapani perustan mm. em. tutkimuksiin ja toki lisäksi henkilökohtaisiin mieltymyksiini.
Ja meni näköjään lainaukset perseelleen, kirjoitan tässä imettäessäni pelkällä vasurilla, niin en jaksa niitä alkaa säätää :D
Luulen, että vanhemmat ottaa niin hirveet paineet siitä vanhemmuudestaan, että ahdistuvat kun joku toimiikin eri tavalla (eli joko minä tai toi toinen tekee jotain väärin) eikä ymmärretä sitä, että moni erilainen toimintatapa voi olla yhtä paljon "oikea".
Meillä tuohon lapsen omaan huoneeseen siirtymiseen vaikutti eniten se, että saimme lapsen isän kanssa omaa rauhaa ja myös nukuttua paremmin (mielestäni olen myös parempi äiti kun en ole rättiväsynyt). Toisille perhepedissä nukkuminen sopii hyvin (sekä lapsille että vanhemmille), siinä tilanteessa en näe mitään syytä vaihtaa systeemiä.
Meillä on vanhempien kesken taas näkemyseroa nukkumisesta... Poika täyttää juuri 3v ja kapuaa silloin tällöin meidän sänkyyn nukkumaan. Ehkä muutaman kerran kuukaudessa ja itseäni tämä ei haittaa ollenkaan. Nukkuu ilman vaippaa, joten jos sattuu tulemaan pissa sänkyyn niin tottakai siirtyy sillon meidän väliin, en ala lakananvaihtoon keskellä yötä.
Muussa tilanteessa en nyt ihan jokaöiseksi tavaksi ottaisi, mutta ihana välillä herätä poika kainalossa. Mutta mies ei taas tätä sulata ollenkaan :D Jos sattuu heräämään siihen kun poika kapuaa meidän sänkyyn niin ohjaa takaisin omaansa ja välillä tästä alkaa sitten vajaan tunnin huutosessio ja ollaan siellä rauhoittelemassa poikaa omaan sänkyyn.
Hän ei oikein sulata kipeänkään lapsen nukkumista vieressä, vaikka se on itsellekin kaikkein helpointa. Kuumeisena poika heräilee vähän väliä, horisee ja itkeskelee kun taas samassa tilaneessa meidän välissä nukkuu kuumeisenakin yön yli ilman ongelmia. Tästä saa joskus väitellä kovastikin, että saako tulla vai ei... Muilta osin meillä ei eroja näissä näkemyksissä sitten olekaan :D
Mitä sitten mitä suositellaan? Ja mikä taho mitäkin suosittelee? Aivan varmasti ruokasuosituksissa oleellista on että lapsen ruoka on terveellistä ja riittävää: oli se sitten kiinteää tai nestemäistä.
Minun maalaisjärkeni ei ymmärrä miten voidaan sanoa että lasta pitää imettää 2- vuotiaaksi jos se voisi hyvin myös saaden kiinteitä soseita. Terve, hyvinvoiva lapsi siitä kasvaa!
Jotenkin pikkulapsien ruokasuosituksista otetaan joku yliote vanhempien keskuudessa, kysyn vaan että moniko teistä syö/juo suositusten mukaan itse? Entä miten ajattelette tämän vertaamista johonkin köyhään maahan? Vaan lintukodossa on VARAA miettiä tälläsiä.. Mitäköhän jossain köyhässä maassa ajatellaan meidän äitien jutuista? Kun ei ole ruokaa lapselle ja se mitä voidaan tarjota ei ole monipuolista tai kovin terveellistä.
Pointti on varmasti aina terve lapsi ja hyvinvoiva perhe.
36
Yhdessä vanhempien kanssa nukkuminen vähentää lapsen riskiä tulla ylipainoiseksi, kirjoittaa Mediuutiset.
Niillä lapsilla, jotka nukkuvat vanhempien sängyssä, on lähes 70 prosenttia pienempi ylipainon riski kuin yksin nukkuvilla. Tämä käy ilmi tanskalaistutkimuksesta, joka esiteltiin eurooppalaisessa lihavuuskonferenssissa.
Yllättävän tutkimustuloksen syy ei ole selvillä. Tutkijat kuitenkin arvelevat, että tulos liittyy lasten vanhemmiltaan saamaan psykososiaaliseen hyväksyntään ja tukeen.
Tulos on siksikin yllättävä, että aiemmin on arveltu yöheräilyn heikentävän unen laatua ja siksi aiheuttavan ylipainoa. Sängyn vaihtaminen keskellä yötä ei siis vaikutakaan olevan lapselle haitallista.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/vanhempien-sankyyn-hiipiminen-hoikist…
Ei oikeastaan mene noin.
Jos äiti on pullea ja syö paljon epäterveellistä on maito yhtä huonoa kuin sillä joka laihduttaa eikä maitoon tule paljon ravintoaineita (lisänä laihduttajalla mukana voi olla äidistä lähteviä kuona-aineita).
Mutta ravinnon terveellisyys vaikuttaa HIUKAN siihen mitä se maito sisältää.
Rasvattoman maidon ohessa kuuluu syödä rasvaa sillä mm. aivot tarttee rasvaa. Ihan aikuisellakin. Ja kasvisrasvat on terveellisempiä kuin eläinrasvat.
..meillä nukkuu toisinaan 5- ja/tai 9-vuotiaskin mun viekussa, olen yh. Eron jälkeen päätin että se on ihan vitun sama mitä mieltä kukakin on siitä että lapset tulevat JOSKUS yöllä viereeni, joskus useammin, joskus harvemmin.
Muistan itse lapsuudesta sen, miten ihanaa oli kun tiesi että jos ja kun pelottaa, äidin ja isän viereen sai mennä.
Keneltä se on pois jos lapsi yöllä hakee turvaa äidin ja/tai isän vierestä?