Rippileiri paikassa jossa ei suihkua ja tytöllä menkat
Sain juuri kuulla että paikka jossa tyttären rippileiri pidetään on alkeellinen paikka jossa ei ole edes suihkua. Sauna on kuitenkin jossa vateja voi täyttää vedellä ja peseytyä niin. Mutta muistatte kai, minkälaista oli olla 15v? Ei silloin kyllä varmastikaan mennä yhteissaunaan muiden kanssa varsinkaan jos on menkat ja veret koipia pitkin valuun. Ja menkkojen aikanahan pitää peseytyä joka päivä muutenkin. Lisäksi tämä leiri maksaa lähes 100€ meille. Miten kirkko voi tehdä noin, että jättää herkät teinitytöt näin huomioimatta? Tyttö on ihan hermostunut. Aion soittaa papille huomenna ja erota kirkosta tämän jälkeen. Koko ikäni olen kirkkoveroa maksanut mutta miksi ihmeessä, jos ei edes lapselle kunnon rippikoulua sillä hinalla saa.
Kommentit (105)
Et taida tykätä mulkeroistakaan?
Ja minusta jo ajatuskin, että jonkun leirin alkeellisuuden takia pitäisi muuttaa omia tottumuksiaan, on vastenmielinen - miksei leiriä vaan järjestettäisi sellaiseen paikkaan, jossa jokaisella olisi hyvä ja mukava olla? Mitä ihmeen lisäarvoa mukavuuksien puuttuminen ja elämän hankaloittaminen tuo rippileirille?
MUTTA ei kai nyt 15-vuotiaalla ole vielä mitään "tottumuksia"? Toisekseen tuossa kirjoituksessa on oletuksena se, että kaikilla on niin pitkään kestävät kuukautiset, jotka ovat niin runsaat ja muulla kuin suihkulla peseytyminen on niin epämiellyttävää, että sopii yleistää koskemaan kaikkia se, että on aivan kamalaa, jos sattuu kuukautiset mökkiolosuhteisiin. Ei se kuitenkaan kaikkien kohdalla noin ole.
Kaipa tuossa viime kädessä vastakkain on se, herättääkö kuukautiset kovasti muiden huomiota ja toisaalta onko tyttö sitten valmis jäämään kokonaan pois kuukautisten vuoksi? Ennen vanhaanhan ei tarvinnut ottaa osaa liikuntatunneille kuukautisten vuoksi. En tavallaan ymmärrä, miksi pitäisi olla menossa tuohon suuntaan? Huomauttaisin, että se häpeä, joka liittyy siihen, että kuukautiset pitää aina salata, on ihan luotu asia. Ja tässä ketjussa on esitetty useita vaihtoehtoja siihen, että tytön ei tarvitse peseytyä muiden kanssa ym. kaikenlaisia ideoita, että voisi pärjätä leirillä. Kyllä asiasta voi puhua ja pohtia vaihtoehtoja.
kuppi sopii, niin sen käyttöön tottuu noin viidessä minuutissa. Kotona laittaa muutaman kerran sisään ja ottaa pois niin eiköhän homma ala sujua. Helppokäyttöinen myös retkiolosuhteissa, ei tarvitse veret valuen muiden nähden peseytyä ja kupn tyhjennyksen voi hoitaa yksin vessassa ja huuhdella kupin pullovedellä.
kuukuppi on varsin hyvä kapine. Mutta jos ihminen käyttää siteitä ja haluaa käyttää siteitä, niin eipä sekään varmaan ihan tavatonta ole. Edelleen: miksi pidetään itsestään selvänä, että teinityttö muuttaa omia tottumuksiaan ja hygieniatapojaan rippileirin takia EIKÄ niin, että rippileirin suhteen otettaisiin kaikki huomioon?
Ei tarvitse olla mitään erityisen vahvaa perustetta sille, miksi ei käytä kuppia tai tamponia. Ja vaikkei olisi kuukautisia, pitäisi riittää syyksi, että jotkut haluavat kunnon suihkut eivätkä tykkää peseytyä KYLMÄLLÄ pullovedellä ja kykkiä vadin äärellä - ja sitten leiri järjestettäisiin nykyaikaisiin olosuhteisiin.
Pienillä seurakunnilla ei ole varaa usein kunnon leirikeskuksiin, jos on edes omaa ollenkaan... On se vanha mitä koitetaan pitää käyttökunnossa sillä verotulolla ja 100e mitä riparimaksaa, vähennettynä tietysti palkat, materiaalit, ruoka leirin osalta ja kaikki tärkeämmät menot koko seurakunnassa. Näissä vanhoissa leirikeskuksissa sitten usein on vain rantasauna ja järvi, ei hienoja hierovia suihkuja... Hämmentävää, että aplle tuli yllätyksenä leiripaikka, eikö kiinnostanut aiemmin? Meillä ainakin pääsi tutustumaan leiripaikkaan vanhemmat etukäteen. Ja vähintäänkin oltiin niin uteliaita, että kaikki oltiin otettu selville etukäteen. Onnea tyttärellesi, jos satut hänet päästämään leirille ! Riparin laadun tosin itse määrittelen opetuksen tasossa, leirihengessä ja porukassa, enkä suihkujen määrässä...
Edelleen: miksi pidetään itsestään selvänä, että teinityttö muuttaa omia tottumuksiaan ja hygieniatapojaan rippileirin takia EIKÄ niin, että rippileirin suhteen otettaisiin kaikki huomioon?
Se on se, että minusta on noloa, jos aikuinen ihminen ei voi lähteä mökkeilemään vain siksi, koska on kuukautiset. Se on minusta uusavuttomuutta. Ja aikuisena on varmasti kauheampaa kokea mökkiolosuhteet, jos niitä ei ole nuorena kokenut ja niistä selvinnyt. En siis peräänkuuluta sitä, että noiden rippileirikokemusten pitäisi olla mahdollisimman negatiivisia vaan ihan tuikitavallista elämää. En siis ymmärrä, miksi niiden pitäisi olla, ne on vaan kuukautiset eikä mikään oksennustauti. Kuulutan siis sitä, että asiasta puhutaan, vaihtoehtoja pohditaan ja keksitään ratkaisu, mikä se nyt sitten onkin. Te angstaajat, joiden mielestä kuukautiset alkeellisissa olosuhteissa on maailmanloppu, miettikääpä oikeasti miksi näin. Jos te pelkäätte tampooninkäyttöä niin ei se tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsee pelätä.
Minunkin viestini on, että nyt kannattaa rauhoittua ja miettiä, miten tyttösi saisi riparista mahdollisimman mukavan kokemuksen menkoista huolimatta. Kuukautisten siirto voisi olla ihan hyvä, tai sitten edellisten mainitsemat savetit.
Olen kirkon nuorisotyönohjaaja ja voin kertoa, että suomenmaassa on edelleen paljon leiripaikkoja, jotka ovat hyvinkin alkeellisia. Toki olen nähnyt urallani myös hotellitasoisia leirikeskuksia. Haluan tällä siis korostaa, että vaikka oletkin maksanut tunnollisesti kirkollisverosi, et kuitenkaan saa tahallisesti mitään poikkeuksellisen huonoa kohtelua.
MUTTA ei kai nyt 15-vuotiaalla ole vielä mitään "tottumuksia"?
No kuinka suuri elämänkokemus ihmisellä sitten pitäisi olla, että hänelle sallittaisiin oikeus päättää itse intiimihygieniansa hoitamisen tavoista? Miksi 15-vuotiaan mieltymys, tahto tai toive olisi vähempiarvoinen kuin vaikka aikuisen, joka osaa perustella sen ehkä paremmin?
Kyllä jo sen pitäisi riittää, jos ajatus leiristä alkeellisissa olosuhteissa on epämiellyttävä tai jopa ahdistava.
Toisekseen tuossa kirjoituksessa on oletuksena se, että kaikilla on niin pitkään kestävät kuukautiset, jotka ovat niin runsaat ja muulla kuin suihkulla peseytyminen on niin epämiellyttävää, että sopii yleistää koskemaan kaikkia se, että on aivan kamalaa, jos sattuu kuukautiset mökkiolosuhteisiin. Ei se kuitenkaan kaikkien kohdalla noin ole.
No en nyt ainakaan itse tarkoittanut asiaa noin. Mutta ilmeisesti ap:n esimerkissä näin oli. Ja kyllähän ilman kuukautisiakin tuollaiset olosuhteet voivat tuntua tosi epämiellyttäviltä. Jonkun mielestä on epämukavaa, jos ei voi peseytyä kunnolla päivittäin. Jonkun mielestä on epämukavaa peseytyä kylmällä pullovedellä. ja esim. itselleni voisikin olla suurin ongelma hiusten pesu - minulla on pitkä ja paksu tukka, ja hiusten peseminen jossain vadissa on aina ollut minusta tosi rasittavaa, koko ajan vesi loppuu ja saa laittaa uutta, aikaa menee, selkä kipeytyy... jne. Nämä ovat myös mieltymyskysymysiä.
Ja minähän nimenomaan kirjoitin, että nuo olosuhteet ovat ok, jos ihminen itse kokee asian niin - ja voi itse valita. Mutta leirin järjestäjiltä osoittaa ylenkatsetta valita paikka, jossa tällaisia ihan normaaleja perustarpeita, kuten peseytyminen, ei ole otettu kunnolla huomioon.
Kaipa tuossa viime kädessä vastakkain on se, herättääkö kuukautiset kovasti muiden huomiota ja toisaalta onko tyttö sitten valmis jäämään kokonaan pois kuukautisten vuoksi? Ennen vanhaanhan ei tarvinnut ottaa osaa liikuntatunneille kuukautisten vuoksi. En tavallaan ymmärrä, miksi pitäisi olla menossa tuohon suuntaan? Huomauttaisin, että se häpeä, joka liittyy siihen, että kuukautiset pitää aina salata, on ihan luotu asia. Ja tässä ketjussa on esitetty useita vaihtoehtoja siihen, että tytön ei tarvitse peseytyä muiden kanssa ym. kaikenlaisia ideoita, että voisi pärjätä leirillä. Kyllä asiasta voi puhua ja pohtia vaihtoehtoja.
Luonteva suhtautuminen kuukautisiin olisi nimenomaan se, että esim. peseytyminen olisi tehty mahdollisimman helpoksi. Ihminen ei juuri huomaakaan kuukautisia, kun voi heposti ja nopeasti suihkuttaa, vaihtaa siteen/tamponin /tyhjentää kupin jne. Mutta jos kuukautisista tulee hirveä operaatio ja projekti tyyliin "kymmenen pillupulloa laukussa täynnä kylmää vettä", niin kyllähän se tarkoittaa ylimääräistä puuhaa asian kanssa.
Ymmärrän, mitä tarkoitan häpeän poistamisella. Se ei kuitenkaan tapahdu niin, että kaikenlainen intimiteettisuojan tarve kielletään ja leimataan häpeäksi, ja nuoren tytön mahdollinen tarve yksityisyyteen lytätään vanhakantaisena. Kuukautisista ei tule iloista ja luontevaa asiaa siten, että pakotetaan nuori ihminen ilman valinnanvaraa "esittelemään" niitä muille.
Olen nähnyt feministien kuukautisista tekemää ja niitä pohtivaa taidetta. Joskus teoksissa on käytetty jopa omaa kuukautisverta ja sillä lailla nostettu oma kuukautisvuoto julkiseksi. Minusta tämä on varsin ok, ja itse asiassa nuo teokset ovat olleet minusta vaikuttavia. Mutta kuten kirjoitin: on eri asia valita itse.
Moni ihminen voi puhua kuukautisistaan ihan avoimesti ja nostaa sidepaketin pöydälle, mutta ei silti haluaisi muiden näkevän omaa kuukautisvertaan. Sen voi kokea samalla tavalla intiimiksi ja "omaksi asiaksi" kuin sukupuolielimet, oman alastoman kehon tai päiväkirjan, jolloin kyse ei ole häpeästä, vaan esimerkiksi omasta tilasta. Ja kaikki eivät halua "jakaa" omia asioitaan, myöskään kuukautisiaan, kaikkien muiden kanssa.
Se on se, että minusta on noloa, jos aikuinen ihminen ei voi lähteä mökkeilemään vain siksi, koska on kuukautiset. Se on minusta uusavuttomuutta.
Onko joku aikuinen tässä ketjussa kirjoittanut, etteikö voisi? En minä ainakaan, vaikka minun tekstiäni lainasit.
Ja aikuisena on varmasti kauheampaa kokea mökkiolosuhteet, jos niitä ei ole nuorena kokenut ja niistä selvinnyt.
Tässä ei ole pointtina se, miten rankoista tai paskoista olosuhteista selviää vielä hyvillä mielin, vaan siitä, miksi joku leiri pitää järjestää noin alkeelliseen paikkaan.
ne on vaan kuukautiset eikä mikään oksennustauti.
Niin, ei varmasti ole mitenkään mahdotonta pärjätä, mutta itse koetinkin korostaa, että VAIKKA ei olisi kuukautisia, minua ärsyttäisi, jos jokin leiri pitäisi järjestää tuollaiseen. Kyllä se mukavuutta haittaisi, omalla kohdallani ainakin.
Te angstaajat, joiden mielestä kuukautiset alkeellisissa olosuhteissa on maailmanloppu, miettikääpä oikeasti miksi näin. Jos te pelkäätte tampooninkäyttöä niin ei se tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsee pelätä.
Ei, kuukautiset eivät ole maailmanloppu. Vaan välinpitämätön ja ylimielinen asenne muiden ihmisten tarpeita kohtaan on vastenmielistä.
On se kumma, että nimenomaan kuukautisten aikana ilmenevät tarpeet ovat jotenkin toissijaisia ja jopa noloja - miksi? Ai, niin, ne ovat (joidenkin) NAISTEN tarpeita, joten ne voi leimata typeriksi. Ilmeisesti teidän mielestänne naisten pitäisi vain tyytyä ja olla hiljaa, kieltää omat tarpeensa. Oikeasti osoittaisi solidaarisuutta ja arvostusta vaatia kunnollisia pesutiloja - eikä tyytyä ja myöntyä siihen, ettei pesutilojen tarvetta ole huomioitu.
Ja siis kunnon peseytymismahdollisuudethan eivät palvele vain naisten tarpeita. Eivät kaiki miehetkään tuollaisista vanhanaikaisista olosuhteista tykkää. Painakaa nyt mieleenne, että tämä ei liity vain kuukautisiin!
Tuo homma hoituu kätevästi. Itse käytin niitä jo ekoista menkoista 12 v:nä alkaen.
Mutta en nyt tosiaan suosittelisi 15 v tyttöä joka ei ole siihen tottunut alkanmaan opetella kuppeilua noissa oloissa. Tamponi jonka voi heittää roskiin käytön jälkeen on paljon kätevämpi, kuppilan täytyisi pestäkin ennen uusiksi sisään laittoa ja tuolla ilmeisesti huonot pesumahdollisuudet. Tamponi, varsinkin asettimellinen, on lisäksi paljon helpompi laittaa sisään kuin kuukuppi, ensinnäkin koska on paljon pienempi ja ei tarvitse taitella, varmistaa että kuppi avautui tms.
kirjoitusta, jossa joku olisi sitä mieltä, että tytön pitäisi saunoa muiden kanssa, jos hänellä on niin runsaat kuukautiset, että yhteissaunassakin on vuotoa. Minusta tuo kirjoittelusi julkisesta nöyryyttämisestä elää jo kirjoituksissasi ihan omaa elämäänsä, koska en minä, eikä kukaan muukaan puolla sitä, että pitäisi tehdä asia näkyväksi muille. Pelkällä peseytymispullon tai savettien käytöllä ei vielä julkista nöyryytystä saa.
Kyllä jo sen pitäisi riittää, jos ajatus leiristä alkeellisissa olosuhteissa on epämiellyttävä tai jopa ahdistava.
että tämä liittyy siihen, että ei ole keskusteltu sanaakaan siitä, kuinka siellä leirillä voisi pärjätä. Kyllä nyt mikä tahansa ahdistaa ja hirvittää jos ei ole mitään käsitystä, kuinka asiat tulee järjestymään. Eihän nyt 15v. välttämättä tiedä, kuinka pärjää ja se hirvittää enemmän kuin itse kuukautiset.
Siitähä me veronmaksajat maksamme, että lapsemme saa asiallisen kohtelun ja siihen kuuluu esim. rippileirillä se, että siellä on vähintään yksi lämmin suihku ympäri vuorokauden käytettävissä. Se ei todellakaan maksa niin paljon, että sen hankkiminen koituisi kirkolle liian rasittavaksi. - Hankkikaa kolehtirahoilla lapsillemme suihkumahdollisuus!
ei sillä mitään hotellitasoista yöpymistä saa viikoksi. Jos ei majoitus- ja olosuhteet kelpaa niin sitten on paree olla menemättä.
Lapset opetetaan nykyisin liian hyvälle että mikään ei kelpaa. Viikko alkeellisissa olosuhteisa opettaa vähän arvostusta.
Eiköhän viikon leirillä about joka neljännelle tytölle saata sattua menkat edes osaksi leirin kestoa. Ei ole ap:n tyttö siellä yksin ja harvinaisuus. Rennosti vain. Se on hyvä tottua kaikenlaisiin ympäristöihin.
Joka seurakunnassa on varmasti vaihtoehtona päivärippikoulu, joka käydään "koulumaisesti" kirkolla tms. ja yöt ollaan kotona. Laita tyttösi sinne jos hän itse ei halua lähteä mainitun kaltaisiin olosuhteisiin...
Sanoisin itse seikkailuleirin käyneenä, että parhaat kokemukset teiniajoilta oli noista alkeellisista olosuhteista hyvällä porukalla! Ei ollut edes kattoa pään päällä tms, järvessä uitiin peseytymiseksi (kolme päivää, loput leirikeskuksessa jossa sielläkin saunapesumahdollisuus "vain".
monet tällä maapallolla olisivat iloisia jos saisivat edes vadista peseytyä. Joten ap ja ap:n lapsi voi mennä vähän itseesä ja miettiä mistä ruikuttaa.
kirjoitusta, jossa joku olisi sitä mieltä, että tytön pitäisi saunoa muiden kanssa, jos hänellä on niin runsaat kuukautiset, että yhteissaunassakin on vuotoa. Minusta tuo kirjoittelusi julkisesta nöyryyttämisestä elää jo kirjoituksissasi ihan omaa elämäänsä, koska en minä, eikä kukaan muukaan puolla sitä, että pitäisi tehdä asia näkyväksi muille. Pelkällä peseytymispullon tai savettien käytöllä ei vielä julkista nöyryytystä saa.
Kyllähän täällä on ollut kirjoituksia, joissa on vihjailtu sen olevan "kuukautisiin liittyvää häpeää", jos ei jaa niitä kaikkien muiden kanssa, ja muisteltu nostelgisesti, miten "ennen" oli niin "luontevaa" kun kaikki saunoivat yhdessä menkoista välittämättä.
Ja se, että asia kuitataan tamponeilla ja kuukupeilla ottamatta lainkaan huomioon sitä, että kaikki eivät niitä halua käyttää, on ihan samanlaista vallankäyttöä kuin se, ettei kiusallakaan voida hankkia yhtä ainoaa suihkua leiripaikkaan.
Ottakaa huomioon, että sitä suihkua voi tarvita monesta muustakin syystä! Esim. jos yllättäen joutuu vaikkapa pieneen leikkaukseen ennen leiriä - siis ei niin isoon, että estäisi osallistumisen, mutta jos haavaa pitää suihkuttaa tai muuten huolehtia hygieniasta. Tai nyrjäyttää vaikka nilkkansa niin, että on hankala kykkiä vatien kanssa. Voihan näitä tilanteita tulla. Saati, jos saa leirillä vatsataudin ja ihan "muuten vaan" haluaisi vaikka ripulikohtauksen jälkeen tehdä alapesun.
että miten ihmeessä leiripaikka valkeni teille vasta nyt? Johan riparille piti ilmoittautua hyvän aikaa sitten (kuukausia aiemmin!). Seurakunnalta on varmaan tullut esitettä ja toimintaohjetta ilmoittautumiseen liittyen, ja leirien ajankohdan lisäksi on esitteessä varmasti nimetty leiripaikat. Miksi on jätetty selvittämättä, millaiseen paikkaan teini on menossa?
Useamman seurakunnan leiripaikkoja olen seurannut, ja niitä löytyy jokaiselta montaa eri tasoista. Parhaimmillaan ollaan lähes hotellitasoisissa tiloissa, tai leirikeskuksissa (joista kyllä löytyy vessat ja suihkut), kehnoimmillaan telttamajoituksessa riun varassa. Paikasta saa tietoa kysymällä.
Toisin kuin tamponia, kuukuppia voi käyttää ihan 'kuiviltaankin'. Tosin ilman kuukautisia ei pääse harjoittelemaan kunnolla tyhjennystä. Monilla aloittelijoilla veret roiskuvat minne sattuu. Mutta noin muuten itse asettamista ja poistamista voi hyvin kokeilla kotioloissa.