Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippileiri paikassa jossa ei suihkua ja tytöllä menkat

Vierailija
29.05.2012 |

Sain juuri kuulla että paikka jossa tyttären rippileiri pidetään on alkeellinen paikka jossa ei ole edes suihkua. Sauna on kuitenkin jossa vateja voi täyttää vedellä ja peseytyä niin. Mutta muistatte kai, minkälaista oli olla 15v? Ei silloin kyllä varmastikaan mennä yhteissaunaan muiden kanssa varsinkaan jos on menkat ja veret koipia pitkin valuun. Ja menkkojen aikanahan pitää peseytyä joka päivä muutenkin. Lisäksi tämä leiri maksaa lähes 100€ meille. Miten kirkko voi tehdä noin, että jättää herkät teinitytöt näin huomioimatta? Tyttö on ihan hermostunut. Aion soittaa papille huomenna ja erota kirkosta tämän jälkeen. Koko ikäni olen kirkkoveroa maksanut mutta miksi ihmeessä, jos ei edes lapselle kunnon rippikoulua sillä hinalla saa.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä vaan putsailee joka vessakäynnillä , tai jos on kunnon vessat jossa pideesuihku niin sitten sillä. Ja saunaan tamppooni mukaan niin ei veret valu.

Vierailija
62/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukaa leiri, tyttö jääköön kotiin jossa ylelliset suihkut ja muut mukavuudet. Rippileirillä ne yleensä muutenkin viimeistään oppivat kokeilemaan tupakkaa, alkoholia jne. Parempi jättää väliin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että en tiedä, ehtiikö noilla pillereillä enää siirtää kuukautisia mutta jos ei, niin jos vaikka ottaisitte yhteyttä seurakunnan naispuoliseen työntekijään, joka tulee tuolle rippileirille ja kysyisitte, olisiko sovittavissa, että tyttö voisi käydä erikseen peseytymässä saunalla eri aikaan kuin muut, vaivihkaa, jos siis yhteissaunominen on kiusallista.

Kyllä minäkin olen pärjännyt mökkiolosuhteissa vaikka saunaan pääsee vain kerran päivässä. Jos saunassa voi kuitenkin käydä (aamu)pesulla, vaikka se ei olisikaan lämmin, siinä on pesumahdollisuuksia ihan riittävästi. Ja kun on vielä savetteja mukana niin pärjää.:)

7

Vierailija
64/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa ihan marketeista.

Ei varmaan ton takia kannata kirkosta erota. Ei siellä ole asiaa osattu tolta kantilta ajatella. Sun tyttö on juuri saamassa konfirmaation, kasteen vahvistuksen, tietoa kirkosta ja Jumalasta... Ois aika mautonta erota heti sen jälkeen, mun mielestä.

Vierailija
65/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään ongelmaa, miksi 15-vuotias ei osaisi selviytyä oman kehonsa kanssa viikkoa hieman alkeellisimmissa olosuhteissa, ellei kyse nyt ole kaikkein muovisimmasta kermaperseestä. Itse hoidan kuukautiseni alkeellisissa olosuhteissa (retkeily, lähinnä erämaavaellus) kuukupilla ja kosteuspyyhkeillä.

Jos saatavilla on vettä, niin mikä jäi ongelmaksi? Tamponia/kuukuppia sisään ja menoksi.

Vierailija
66/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näin vieraannuttu alkeellisista oloista?

Oikeesti et vaan haluu tyttöös sinne poikien syötiksi ja tää on tekosyy.

Savetit ja tamponit mukaan. Lääkäriltä huomenna kuukautistensiirto hormonit (ehtii hyvin vielä).

Vierailija
67/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aikuisena kykene olemaan rauhallisena tällaisessa asiassa, vai onko ap:lla sitten itselle kuukautiset asia, joka on niin nolo, että menee itsekin ihan kipsiin, eikä keksi keinoja tytölleen selvitä tällaisesta tilanteesta?

Ole nyt ap tilanteen aikuinen!

Pari alapesua, kuukautissuojaa ja kosteuspyyhettä tuskin on sellaisia asioita, jotka laittaa koko elämän sekaisin vaikka kuinka oltaisiin alkeellisemmissa olosuhteissa.

Vierailija
68/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään ongelmaa, miksi 15-vuotias ei osaisi selviytyä oman kehonsa kanssa viikkoa hieman alkeellisimmissa olosuhteissa, ellei kyse nyt ole kaikkein muovisimmasta kermaperseestä. Itse hoidan kuukautiseni alkeellisissa olosuhteissa (retkeily, lähinnä erämaavaellus) kuukupilla ja kosteuspyyhkeillä. Jos saatavilla on vettä, niin mikä jäi ongelmaksi? Tamponia/kuukuppia sisään ja menoksi.

15-vuotiaan tytön onkin ihan käden käänteessä helppoa oppia kuukupin tai tamponin käyttö, jos on aimmin käyttänyt siteitä. Kannattaa lähteä rippileirille treenaamaan, eikö?

Eikä tarvitse olla muovinen kermaperse, vaan voi olla kipeä veriperse. Itse olisi ollut 15-vuotiaana aivan paniikissa, jos tuo tilanne olisi ollut edessä, koska kuukautiset oli tosi runsaat ja kaupan päälle kipeät.

-ohis-

Vierailija
69/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa olis tossa tilanteessa siirtää menkkoja hormonilääkkeellä (eivät ole ehkäisypillereitä). Niitä tosin pitää alkaa syödä viim. 3 pvää ennen oletettua kuukautisten alkamispvää. Huomenna nopsaan lääkärille, jos menkat olis alkamassa aikaisintaan maanantaina.

Vierailija
70/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata tehdä asioista vaikeampia kuin ne on...

t: partiolainen (nyt jo aikuinen, mutta teininäkin paljon leireillyt)

Vierailija
71/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikki ovatkin vastanneet tosissaan, joten ilmeisesti tähän on tosiaan tultu, alkeellisissa oloissa ei perjätä viikkoakaan.

Itse kävin muinoin vaellusriparin, siellä peseydyttiin jääkylmässä purossa. Joskus päästiin saunaan. Savetteja ja tamponeita mukaan, peseytyminen onnistuu myös tosiaan pullon avulla vessassa. Ei kai 15v enää niin uusavuton ole?

Vierailija
72/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten noita vauvojen kosteuspyyhkeitä.

Varaa vesipullolle kiva "laukku" niin ei tarvii näyttää kaikille mitä kuljettaa vessaan.

Talouspaperirulla sitten kuivaamista varten. Siitä ottaa aina mukaan muutaman palasen, niin hyvin menee.

Kurjaahan se on, mutta ei taida olla ainut tyttö jolla on menkat siellä leirillä.

Vierailija
73/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään ongelmaa, miksi 15-vuotias ei osaisi selviytyä oman kehonsa kanssa viikkoa hieman alkeellisimmissa olosuhteissa, ellei kyse nyt ole kaikkein muovisimmasta kermaperseestä. Itse hoidan kuukautiseni alkeellisissa olosuhteissa (retkeily, lähinnä erämaavaellus) kuukupilla ja kosteuspyyhkeillä. Jos saatavilla on vettä, niin mikä jäi ongelmaksi? Tamponia/kuukuppia sisään ja menoksi.

15-vuotiaan tytön onkin ihan käden käänteessä helppoa oppia kuukupin tai tamponin käyttö, jos on aimmin käyttänyt siteitä. Kannattaa lähteä rippileirille treenaamaan, eikö?

Eikä tarvitse olla muovinen kermaperse, vaan voi olla kipeä veriperse. Itse olisi ollut 15-vuotiaana aivan paniikissa, jos tuo tilanne olisi ollut edessä, koska kuukautiset oli tosi runsaat ja kaupan päälle kipeät.

-ohis-

Tamponin käyttö ei nyt mitään rakettitiedettä ole - vaihdat vaan säännöllisin väliajoin, kyllähän tyttö itsekin on varmaan huomannut vuotaako kuin Niagara vai hieman hillitymmin. Ja rakenteelliset poikkeamat ovat melko harvinaisia, suurimmalle osalle naisista sopii tamponimerkki jos toinenkin.

Itse aloitin tamponien käytön käytännössä heti kuukautisieni alettua... Josta siirryinkin kuppiin nopsasti. Olin silloin 12. Ei pitäisi olla vaikeaa 15-vuotiaallekaan.

Vierailija
74/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenämme jaoimme myös siteet ja savetit, jos joltain pääsi loppumaan. Ei siinä mitään noloa ollut kun muutkin olivat samassa tilanteessa.

Itseasiassa minulla meni vatsa sekaisin ja ripuloin housuuni, se oli sitten jo vähän nolompi ja ällöttävämpi juttu. Mutta siitäkin selvisin eikä kukaan huomannut ;)

Vierailija
75/105 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion soittaa papille huomenna ja erota kirkosta tämän jälkeen. Koko ikäni olen kirkkoveroa maksanut mutta miksi ihmeessä, jos ei edes lapselle kunnon rippikoulua sillä hinalla saa.

Tuo nyt ehkä ei ole se toimivin ratkaisu tässä tilanteessa. Eikäpä se riparille lähtevä pappikaan siitä leiripaikasta yksinään päätä, turhaan sille soittelet tuommosta.

Raivoamisen sijaan lukaise nuo aikaisemmat viestit ja miettikää tytön kanssa yhdessä selviytymisstrategiaa. Ei se maailma tuohon kaadu!

Vierailija
76/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei ollut bideesuihkuja vessassa. tuosta pullon käyttämisestä pesun apuna en ollut kuullutkaan, koska ei ollut nettiaikakausi eikä kukaan aikuinen häveliäisyyden vuoksi puhunut menkoista.

Oli vain yhteissauna, joka lämmitettiin kymmenen päivän aikana muistaakseni kaksi tai kolme kertaa. Siellä kaikki sitten olivat samaan aikaan, oli menkat tai ei. Ja kukaan ei käyttänyt tamponeja. Mutta ennen ei oltukaan niin tarkkoja joka asiasta. Ei peseydytty joka päivä mutta hengissä selvittiin. Eikä mitään traumoja jäänyt kun tuo oli siihen aikaan ihan normaalia joka paikassa.

Vierailija
77/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensin, että ap on provo, koska tuntuu tosi epäuskottavalta, että mikään rippileiri voisi olla tuollaisissa olosuhteissa, ellei kyse ole jostain vaellusleiristä (jolloin suihkuttomuus ei varmaankaan tulisi kenellekään yllätyksenä). Mutta koska vastaukset olivat noin idioottimaisia, niin pakko vastata.

Olen itse yli 30-vuotias perheenäiti, ja en minäkään suostuisi lähtemään tuollaisiin olosuhteisiin. Ei kyse ole mistään epäluonnollisesta suhtautumisesta omaan kehoon tai kuukautisiin, vaan mukavuudesta. Minusta on mukava peseytyä suihkulla, ei jollain typerällä vesipullolla, saati vadin kanssa yhteissaunassa. Kesämökkiolosuhteista toki selviydyn ja voin hyväksyä "alkeelliset" olosuhteet, mutta en näe mitään syytä, miksi joku rippileiri pitäisi järjestää sellaisiin.

Monelle teini-ikäiselle voi oikeasti olla hyvin kiusallista, jos omista kuukautisista tulee julkisia. Ja kyllä se minustakin olisi epämiellyttävää, jos en voisi itse valita ja päättää asiaa. On eri asia päättää itse, että menen yhteissaunaan, vaikka on kuukautiset (ja vaikka veripisaroita saattaa valua niin, että muut huomaavat), kuin se, että ei ole muuta vaihtoehtoa, esim. jos yksityiset suihkut puuttuvat. Se, että ihminen (varsinkin nuori) pakotetaan tuomaan kuukautisensa julkiseksi, on sukupuolista vallankäyttöä.

Ihmisillä on myös erilainen tarve intiimiin, omaan tilaan. Sitä pitää kunnioittaa eikä lytätä, kuten tässä ketjussa.

Ja mitä kuukuppiin ja tamponiin tulee... Ensinnäkään ne eivät kaikille sovi, tai kaikki eivät sisäisistä kuukautissuojista tykkää. Ja lisäksi se kupin käyttö taitaisi olla aika vaikeaa juuri tuollaisissa alkeellisissa oloissa, varsinkin tottumattomalle. Tottuneille kuukuppeilijoille se ei olisi varmaan mikään ongelma, mutta kyllä noiden käyttöä kannattaa harjoitella rauhassa kotona, eikä jossain rippileirillä.

Ja minusta jo ajatuskin, että jonkun leirin alkeellisuuden takia pitäisi muuttaa omia tottumuksiaan, on vastenmielinen - miksei leiriä vaan järjestettäisi sellaiseen paikkaan, jossa jokaisella olisi hyvä ja mukava olla? Mitä ihmeen lisäarvoa mukavuuksien puuttuminen ja elämän hankaloittaminen tuo rippileirille?

Vierailija
78/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponin käyttö ei nyt mitään rakettitiedettä ole - vaihdat vaan säännöllisin väliajoin, kyllähän tyttö itsekin on varmaan huomannut vuotaako kuin Niagara vai hieman hillitymmin. Ja rakenteelliset poikkeamat ovat melko harvinaisia, suurimmalle osalle naisista sopii tamponimerkki jos toinenkin.

Itse aloitin tamponien käytön käytännössä heti kuukautisieni alettua... Josta siirryinkin kuppiin nopsasti. Olin silloin 12. Ei pitäisi olla vaikeaa 15-vuotiaallekaan.

Itse en tykkää vielä aikuisenakaan käyttää tamponeja, ja jo jonkun hiivatulehdus-kapselin tunkeminen sisääni on minusta epämiellyttävää. Kaikki eivät tykkää sisään laitettavista kuukautissuojista! Ja oikeasti on aika ärsyttävä ajatus, että rippileirin takia pitäisi alkaa tunkemaan itseensä esineitä, joita ei muutenkaan haluaisi.

Vierailija
79/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää vielä aikuisenakaan käyttää tamponeja, ja jo jonkun hiivatulehdus-kapselin tunkeminen sisääni on minusta epämiellyttävää. Kaikki eivät tykkää sisään laitettavista kuukautissuojista! Ja oikeasti on aika ärsyttävä ajatus, että rippileirin takia pitäisi alkaa tunkemaan itseensä esineitä, joita ei muutenkaan haluaisi.

Vierailija
80/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuppi sopii, niin sen käyttöön tottuu noin viidessä minuutissa. Kotona laittaa muutaman kerran sisään ja ottaa pois niin eiköhän homma ala sujua. Helppokäyttöinen myös retkiolosuhteissa, ei tarvitse veret valuen muiden nähden peseytyä ja kupn tyhjennyksen voi hoitaa yksin vessassa ja huuhdella kupin pullovedellä.

Ajattelin ensin, että ap on provo, koska tuntuu tosi epäuskottavalta, että mikään rippileiri voisi olla tuollaisissa olosuhteissa, ellei kyse ole jostain vaellusleiristä (jolloin suihkuttomuus ei varmaankaan tulisi kenellekään yllätyksenä). Mutta koska vastaukset olivat noin idioottimaisia, niin pakko vastata.

Olen itse yli 30-vuotias perheenäiti, ja en minäkään suostuisi lähtemään tuollaisiin olosuhteisiin. Ei kyse ole mistään epäluonnollisesta suhtautumisesta omaan kehoon tai kuukautisiin, vaan mukavuudesta. Minusta on mukava peseytyä suihkulla, ei jollain typerällä vesipullolla, saati vadin kanssa yhteissaunassa. Kesämökkiolosuhteista toki selviydyn ja voin hyväksyä "alkeelliset" olosuhteet, mutta en näe mitään syytä, miksi joku rippileiri pitäisi järjestää sellaisiin.

Monelle teini-ikäiselle voi oikeasti olla hyvin kiusallista, jos omista kuukautisista tulee julkisia. Ja kyllä se minustakin olisi epämiellyttävää, jos en voisi itse valita ja päättää asiaa. On eri asia päättää itse, että menen yhteissaunaan, vaikka on kuukautiset (ja vaikka veripisaroita saattaa valua niin, että muut huomaavat), kuin se, että ei ole muuta vaihtoehtoa, esim. jos yksityiset suihkut puuttuvat. Se, että ihminen (varsinkin nuori) pakotetaan tuomaan kuukautisensa julkiseksi, on sukupuolista vallankäyttöä.

Ihmisillä on myös erilainen tarve intiimiin, omaan tilaan. Sitä pitää kunnioittaa eikä lytätä, kuten tässä ketjussa.

Ja mitä kuukuppiin ja tamponiin tulee... Ensinnäkään ne eivät kaikille sovi, tai kaikki eivät sisäisistä kuukautissuojista tykkää. Ja lisäksi se kupin käyttö taitaisi olla aika vaikeaa juuri tuollaisissa alkeellisissa oloissa, varsinkin tottumattomalle. Tottuneille kuukuppeilijoille se ei olisi varmaan mikään ongelma, mutta kyllä noiden käyttöä kannattaa harjoitella rauhassa kotona, eikä jossain rippileirillä.

Ja minusta jo ajatuskin, että jonkun leirin alkeellisuuden takia pitäisi muuttaa omia tottumuksiaan, on vastenmielinen - miksei leiriä vaan järjestettäisi sellaiseen paikkaan, jossa jokaisella olisi hyvä ja mukava olla? Mitä ihmeen lisäarvoa mukavuuksien puuttuminen ja elämän hankaloittaminen tuo rippileirille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan