Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippileiri paikassa jossa ei suihkua ja tytöllä menkat

Vierailija
29.05.2012 |

Sain juuri kuulla että paikka jossa tyttären rippileiri pidetään on alkeellinen paikka jossa ei ole edes suihkua. Sauna on kuitenkin jossa vateja voi täyttää vedellä ja peseytyä niin. Mutta muistatte kai, minkälaista oli olla 15v? Ei silloin kyllä varmastikaan mennä yhteissaunaan muiden kanssa varsinkaan jos on menkat ja veret koipia pitkin valuun. Ja menkkojen aikanahan pitää peseytyä joka päivä muutenkin. Lisäksi tämä leiri maksaa lähes 100€ meille. Miten kirkko voi tehdä noin, että jättää herkät teinitytöt näin huomioimatta? Tyttö on ihan hermostunut. Aion soittaa papille huomenna ja erota kirkosta tämän jälkeen. Koko ikäni olen kirkkoveroa maksanut mutta miksi ihmeessä, jos ei edes lapselle kunnon rippikoulua sillä hinalla saa.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi onnistuneet multa 15-vuotiaana. Olin neitsyt ja niin ahdas, että ainut minkä sain menemään sisään oli superminitampooni jonka laittaminen ja poisottaminen sattui tosi paljon.

Nyt mahtuu vaikka hevonen.

Vierailija
22/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö niitä menkkoja nyt muutenkin voisi siirtää riparin ajaksi?

Äly hoi älä jätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytin niitä ekan kerran 17-vuotiaana. Menkat olisi kyllä suositeltavaa siirtää jo pari kiertoa aikaisemmin jos suinkin pystyy tai tietää tarpeen, voi olla turvotusta, tihkuvuotoa ja kurja olo lääkkeillä pitkitetyn kierron loppupäivinä.

Jos hommaate siirtopillerit, niin varautukaa kuitenkin siihen että vuoto voi alkaa. Ei ne 100% varmat ole.

Voin lohduttaa teitä kirkollisveroista marmattajia, etä Prometheusleirejäkin järkätään ihan alkeellisiin olosuhteisiin. Olen ollut sellaisella ohjaajana ja oli siellä parilla tytöllä menkat. Saunoivat erikseen.

En haukkuisi kuukautisten aikana mukavuutta haluavia kermaperseiksi, tärkeintä kai lienee, että olosuhteet on etukäteen tiedossa, että voi varautua tai jättäytyä pois tai hakeutua leirille jossa paremmat mukavuudet.

Muistuttaisin vielä teinitytöjen äitejä valistamaan nuoriaan siitä, että kuukautiset voi alkaa yllättäen viikkoa paria aikaisemminkin, kun samoissa tiloissa viettää aikaa useampia naisia. Että pakatkaa kuukautissuojat mukaan joka tapauksessa.

Vierailija
24/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan koskaan ole ollut menkkojen aikaan jossain mökillä, erävaelluksella tai leirintäalueella? Eipä tosiaan ole joka paikassa lämmintä vettä ja suihkuja. Itse olen aina noissa paikoissa käyttänyt vesipulloa (eikä sitä vettä ämpärikaupalla tarvita) ja paperia/savetteja sitten lisänä. Mutta jos äitikin on noin vauhko, eipä ihme että tytär panikoi leiristä jo etukäteen.

voin kuvitella, miltä HAISET kun olet eräämaavaelluksella. Hyi hitto. Ja leirintäalueilla on aina suihkut... on miten kuppanen paikka tahansa. Miten rippileirillä ei ole ??? Miehet suunnitelleet

Vierailija
25/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan koskaan ole ollut menkkojen aikaan jossain mökillä, erävaelluksella tai leirintäalueella? Eipä tosiaan ole joka paikassa lämmintä vettä ja suihkuja. Itse olen aina noissa paikoissa käyttänyt vesipulloa (eikä sitä vettä ämpärikaupalla tarvita) ja paperia/savetteja sitten lisänä. Mutta jos äitikin on noin vauhko, eipä ihme että tytär panikoi leiristä jo etukäteen.

On ihan eri asia olla mökillä tai erämaavaelluksella. Ne olosuhteet on itse valinnut ja siellähän saakin peseytyä ja olla yksityisesti. Ja leirintäalueillahan on suihkut, ei ne mitään alkeellisia paikkoja ole. Herääkin kysymys, miksi joku leiri pitäisi järjestää jossain poikkeuksellisen alkeellisessa paikassa (jos ei ole kyse vaellusleiristä tms), kun ihan helposti löytyisi muitakin.

Vierailija
26/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli muutama vuosi sitten ripileirillä saaristossa. Leirillä oli telttamajoitus ja ainoa kiinteä rakennus oli keittokatos.

Sauna oli telttasauna ja sinne pääsi joka päivä. Ei ollut vesijohtoa. Konfirmaatiota edeltävänä päivänä pääsivät oikeaan saunaan missä oli juokseva vesi.

Wc oli sellainen pahvilaatikko + muovisäkki -malli ei edes bajamaja. Mutta ensisijainen vaihtoehto oli riuku.

Leiriläisistä suurin osa oli tyttöjä. Ihan hyvin pärjäsivät. Tosin kaikki olivat partiolaisia, ehkä sillä oli osuutta asiaan.

Vierailija
27/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herääkin kysymys, miksi joku leiri pitäisi järjestää jossain poikkeuksellisen alkeellisessa paikassa (jos ei ole kyse vaellusleiristä tms), kun ihan helposti löytyisi muitakin. "

Ja kesällä rippileiripaikoille on kai todella paljon kysyntää. Monet järjestäjät varmaan haluavat leirin olevan inhimillisen matkan päässä kotipaikasta, olen itse ollut vierailupäivänä käymässä kaverini rippileiripaikalla.

Vierailija
28/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia olla mökillä tai erämaavaelluksella. Ne olosuhteet on itse valinnut ja siellähän saakin peseytyä ja olla yksityisesti. Ja leirintäalueillahan on suihkut, ei ne mitään alkeellisia paikkoja ole. Herääkin kysymys, miksi joku leiri pitäisi järjestää jossain poikkeuksellisen alkeellisessa paikassa (jos ei ole kyse vaellusleiristä tms), kun ihan helposti löytyisi muitakin.

mökki ja vaellus on IHAN ERI ASIA. Rippileirillä et ole yksin... eikä sinulla ole yksityistä rauhaa yhtään. Ja joka lerintäalueella on suihkut.

Oulussa ainakin osa rippileiripaikoista on homeessa/ilman mukavuuksia jne kun kaikki rahat menee sijoitusasuntojen ostoon... minä ainakin otin selville rippileiripaikan ENNEN ilmottautumista (koska osa on ihan ok kunnossa) ja samoin otin selville että EI OLE LESTAPAPPIA

Vierailija
29/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi suhtautuminen juuri tytön/naisten tarpeisiin kukautisten aikana on noin nuivaa?

Kaikkien mielestä lienee ihan ok ja ymmärrettävää, että ihminen haluaa käyttää deodoranttia, pestä hampaat, pestä hiukset, jne. Nämäkään eivät ole häpeä- vaan mukavuuskysymyksiä. Miksi se, jos haluaa kunnollisen pesumahdollisuuden alapesuun, on jotenkin outoa mielestänne?

Vierailija
30/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusiluoto | Kuusiluodon saari, Helsingin Vanhankaupungin lahti , Helsinki, 00560 | Näytä paikka

Kuusiluoto on luonnonkaunis saari keskellä Helsinkiä Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueen kupeessa. Siellä on suuri vanha huvilarakennus protutyöskentelyä varten. Majoittuminen tapahtuu patjoilla, koko leiri yhdessä. Paikan haltija on Vanhankaupungin kulttuuri-ekologinen klubi ry, joten Kuusiluodossa eletään ekologisesti: kierrätetään, käytetään puuta säästeliäästi, nostetaan vesi kahdesta omasta kaivosta ja hyödynnetään aurinko- ja tuulivoimaa. Sauna on pieni ja sijaitsee saaren korkeimmalla kohdalla. Laiturilta pulahdetaan suoraan syvään veteen. Paikalla on ulkokäymälät. Saareen pääsee veneellä, mutta myös kävellen parin kilometrin verran pitkospuita pitkin Vantaanjoen suulta. Leiriläiset otetaan vastaan mantereen puolella, lähimmän bussipysäkin lähellä.

Saaressa on kesäisin muutama lammas ja kana pihapiirissä.

Vierailija
31/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä varaatte ajan lääkärille.

Vierailija
32/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu: tyttösi ei mene rippileirille. Ja eroatte kirkosta ihan samantien. Säästätte joka vuosi sievoisen summan rahaa ja voitte itse valita mihin tuon rahan sijoitatte. Näin ette ole tukemassa myöskään paimentolaiskansan iltasatujen levitystä. Teet ison palveluksen tytöllesi!

Vierailija
33/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkojen varalta, varaa tytölle mukaan terveyssiteitä, vessapaperia ja savett intimejä, sekä pakastepusseja.

Pakastepussiin saa roskat näppärästi, eikä haise heti roskiksesta.

Saveteilla saa putsattua hyvin.

Vierailija
34/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te aivan järkyttävän tyhmiä.

Kysyt vaan haluaako tyttösi mennä tuonne riparille, jos haluaa, niin ok, autat häntä selviytymään. Jos ei halua, niin ok.

Vierailija
35/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap edes oikeasti ottanut kunnolla selvää tuosta "suihkuttomuudesta".

Itse olin 2000-luvun alussa riparilla ja sielläkin oli "vain" sauna ja peseytyminen vatien avulla. MUTTA vessat oli joissa käsisuihku. Ja näin on edelleen, eikä kukaan valita. (Johtunee ehkä siitä, että asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa tajutaan, että 100€/vk ei mennä asumaan hotelliin)

Minusta on ihmeellistä että muutamaa päivää ennen vasta selvitetään tälläiset asiat. Tyttö varmaan tiesi, että kuukautiset ovat tulossa leirin aikaan, joten luulisi ottaneen aiemmin asioista selvää.

On se kumma jos nykyajan kakarat ei yhtä leiriä selviydy saveteilla, ilman "ylellisiä" peseytymismahdollisuuksia. Ja nuo siirtopilleritkin ovat oikein oiva keino tälläisessä tilanteessa jos toimivat.

Meidän leiri oli ainakin mahtava kokemus, järvessä uiminen ja ulkosaunossa peseytyminen oli sitä luksusta ja tiiviillä porukalla oli hauskaa.

Vierailija
36/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tampooneja osaa käyttää, niin ongelmaa ei edes ole. Jos käyttää niitä koko leirin ajan, niin sotkuisuus on minimoitu, ja sitten tosiaan niillä Saveteilla pelaa tarvittaessa.

En tajua suihkun puuttumisen olevan ALKEELLISTA, minusta ihan perus kesäelämää esim mökeillä. Ja hyvin ovat kaikki aina sielläkin pärjänneet. Jos ei yhtä leiriä pärjää ilman suihkua, niin vika on ihan jossain muualla kuin siinä leirissä....

Vierailija
37/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos hän kävisi pesulla saunassa ennen tai jälkeen muita? Saisi rauhassa pestä itsensä.

Vessassa voi tosiaan vesipullolla huuhdella alapään ja pakkaatte kosteuspyyhkeitä mukaan niin niilläkin voi vessassa puhdistaa alapään.

Ei kaikille ihmisille tule kotiinkaan juoksevaa vettä. Mitäs jos antaisit kirkolle lahjoituksen suihkua varten leiripaikkaan tai keräisitte porukalla.

Vierailija
38/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellä epämiellyttävää, että siinä missä sinä koet, että haluat tehdä omat menkkasi julkisiksi, niin miksi kukaan muu niitä haluaisi nähdä? Päätät siis minun puolestani, että minäkin haluan nähdä jotain, mikä on tullut sinusta?

Ei kiitos! En todellakaan! Ällöttävää, kuvottavaa, oksettavaa!

Pidä vain veresi itselläsi, kiitos!

Vierailija
39/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaihtavat vaatteet? Siinä kaikkien nähden vai?

No, tiedänpähän ainakin, mille leirille EN laita omaa lastani. Kiitos siitä!

Kuusiluoto | Kuusiluodon saari, Helsingin Vanhankaupungin lahti , Helsinki, 00560 | Näytä paikka

Kuusiluoto on luonnonkaunis saari keskellä Helsinkiä Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueen kupeessa. Siellä on suuri vanha huvilarakennus protutyöskentelyä varten. Majoittuminen tapahtuu patjoilla, koko leiri yhdessä. Paikan haltija on Vanhankaupungin kulttuuri-ekologinen klubi ry, joten Kuusiluodossa eletään ekologisesti: kierrätetään, käytetään puuta säästeliäästi, nostetaan vesi kahdesta omasta kaivosta ja hyödynnetään aurinko- ja tuulivoimaa. Sauna on pieni ja sijaitsee saaren korkeimmalla kohdalla. Laiturilta pulahdetaan suoraan syvään veteen. Paikalla on ulkokäymälät. Saareen pääsee veneellä, mutta myös kävellen parin kilometrin verran pitkospuita pitkin Vantaanjoen suulta. Leiriläiset otetaan vastaan mantereen puolella, lähimmän bussipysäkin lähellä.

Saaressa on kesäisin muutama lammas ja kana pihapiirissä.

Vierailija
40/105 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tehty todella idyllinen kuvaus karuista, alkeellisista oloista. Voi lapsiraukkoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän