Rippileiri paikassa jossa ei suihkua ja tytöllä menkat
Sain juuri kuulla että paikka jossa tyttären rippileiri pidetään on alkeellinen paikka jossa ei ole edes suihkua. Sauna on kuitenkin jossa vateja voi täyttää vedellä ja peseytyä niin. Mutta muistatte kai, minkälaista oli olla 15v? Ei silloin kyllä varmastikaan mennä yhteissaunaan muiden kanssa varsinkaan jos on menkat ja veret koipia pitkin valuun. Ja menkkojen aikanahan pitää peseytyä joka päivä muutenkin. Lisäksi tämä leiri maksaa lähes 100€ meille. Miten kirkko voi tehdä noin, että jättää herkät teinitytöt näin huomioimatta? Tyttö on ihan hermostunut. Aion soittaa papille huomenna ja erota kirkosta tämän jälkeen. Koko ikäni olen kirkkoveroa maksanut mutta miksi ihmeessä, jos ei edes lapselle kunnon rippikoulua sillä hinalla saa.
Kommentit (105)
Vähän liian hyvään tottunut tyttäresi ei mene leirille. Voit varata sillä sadalla eurolla hänelle matkan parempaan paikkaan tai siirrät rippikoulun käyntiä ensi kesään.
Seuraavaksi voit ottaa peilin käteen ja miettiä seuraavia asioita:
- oletko kasvattanut tyttäresi liian hyvään?
- voitko syyttää tilanteesta itseäsi?
(aikuisen ihmisen tulisi tietää siirtomahdollisuudesta, olisitko voinut selvittää asian etukäteen)
- haluavatko kaikki LEIRILLE paikkaan, jossa on kaikki hienoudet?
- valitatko liikaa? Onko asioiden vaikeaksi tekeminen vaikuttanut muuhun elämääsi?
- oletko todella ansainnut kuulua kirkkoon?
- syyllistätkö asioista tahoja, jotka eivät ole syyllisiä vaikeaan elämääsi?
- Mitä sadalla eurolla todella saa?
Uskon, että sinulla on myös muutoin paljon pohdittavaa...
menkkani oli sellaiset, että tunnin välein piti melkein käydä sidettä vaihtamassa ja suihkussa valui jalkoja pitkin. Oli minusta noloa jos piti edes isosiskon kanssa käydä saunassa silloin, yleensä en käynytkään.
En todellakaan olisi lähtenyt tuollaisille leireille. Ei ollut nettiä ja pullovinkkejä ja savettineuvoja, onneksi nyt on.
Tamponeja käytin ensimmäisen kerran vasta 25vuotiaana..
jos nykyajan hienohelmat olisivat eläneet vaikka viimeisten sotien aikoihin. Silloin ei ollut suihkuja, kuukuppeja, tampooneja, nykyisiä siteitä saati menkan siirto pillereitä.
Kyllä hävettää tämä ruikutus ja valitus yksistä kuukautisista. Kermap**tä niin äidit kuin tyttäretkin.
alkeellisessa paikassa. Silloin voi jo ilmoittautuessa tehdä valinnan onko rippileiri/protuleiri niin tärkeä asia, että sinne vaatimattomiin oloihin haluaa kuukautisten aikana.
Olen ihan ominpäin käynyt tuolla Kuusiluodon saarella, ihana paikka. Olisin nuorena mennyt mielelläni sinne leirille. Mutta kuukautiset olisin siirtänyt joka tapauksessa, vaikka olisi ollut tavalliset vessat ja suihkut käytössä. Kuukautiset oli runsaat, kivut kovat, yöksi piti suojata patjakin, kun kunnon yösidekin saattoi vuotaa ohi. Olin tavattoman ujo tuossa iässä, eikä me kavereiden kesken koskaan keskusteltu kuukautisista yms asioista. Kaveriporukat on näissä asioissa hirveän vaihtelevia.
jos nykyajan hienohelmat olisivat eläneet vaikka viimeisten sotien aikoihin. Silloin ei ollut suihkuja, kuukuppeja, tampooneja, nykyisiä siteitä saati menkan siirto pillereitä.
Kyllä hävettää tämä ruikutus ja valitus yksistä kuukautisista. Kermap**tä niin äidit kuin tyttäretkin.
ruikutus kuinka kaupassa vihannekset on huonoja tai on pari ylimääräistä kiloa vyötärölläkin koska jossain muualla syödään pelkkää riisiä ja kuravettä ja ollaan aliravittuja.
Ei kaikki halua esimerkiksi asua maalla ja tulla omillaan toimeen ilman juoksevaa vettä ja lähikauppaa vaikka jotkut pärjää silleenkin hyvin ja hymyssä suin.
Tottumuskysymyksiä nääs. Niin kuin sekin, että kaikesta valitetaan ja kysytään ja kerrotaan nykyään netissä. Pelkästään 10vuotta takaperin niin teinit oli ihmeissään menkkojensa ja meikkiensä ja hiustensa kanssa ja vähän vanhemmat omilleen muuttaneet outojen ruoka-aineiden kanssa. Nyt voi kaiken kysyä netissä alta aikayksikön.
Ap:n aloitus on saanut taas liudan nuivia nuoren tytön ongelmaa vähätteleviä neuvoja. Miksi näin? Eikö noita asioita voi tosiaan tuon ystävällisemmin kertoa kuin puhua kermape***stä tai muuten alatyylisesti? Ottakaa nyt hyvät AV-mammat huomioon, että tytöt ovat erilaisia ja kuukautiset ovat erilaisia. Se, että osa teistä voi käydä vaellusriparin, jossa ei näe viikkoon puhdasta vettä suihkusta puhumattakaan, ei ole mahdollinen sellaiselle, jolla on oikeasti runsaat kuukautiset. Ei vain ole - uskokaa pois ja olkaa onnellisia, jos teitä on siunattu niukoilla kuukautisilla. Ei kukaan täyspäinen ihminen mene alkeellisiin oloihin, jos kuukautiset muistuttavat Niagaran putousta ja siteitä pitää vaihtaa tunnin välein. Kuukuppi ei tosiaankaan onnistu, jos ei ole puhdistusmahdollisuutta ja tampoonia pitää vaihtaa yhtä usein, jos kuukautiset ovat runsaat. Trust me I know :)
"millainenhan esim. Suomi olisi
Kyllä hävettää tämä ruikutus ja valitus yksistä kuukautisista. Kermap**tä niin äidit kuin tyttäretkin. "
No häpeäpä ihan keskenäsi ja kuvittele olevasi oikea isänmaan toivo! Ei tietenkään voineet sotien aikana "valittaa" kunnon peseytymistilojen puuttumista, kun sellaisia ei vaan ollut.
Itse viihdyn ihan hyvin alkeellisissa oloissa mökillämme, mutten vaadi muilta sitä. Toisaalta en voi sietää tilannetta, jossa joutuu käymään puskapissalla ja välttelen niitä. Koita, ymmärtää, että meitä on moneksi.
vähäksi aikaa vähän köyhempään kultuuriin katsomaan miten siellä eletään.
Sinne leirille ei ole PAKKO kermap**den mennä. Pitäkää lapsenne kotona jos on niin vaikeaa.
Mistähän löytyisi pilleri, joka poistaisi kermap*siyden?
Sinne leirille ei ole PAKKO kermap**den mennä. Pitäkää lapsenne kotona jos on niin vaikeaa.
joka poistaisi kusipäisyyden?
Tai edes ylimielisyyden.
"Kun minäkin niin teidänkin on pakko".
Jos yhdellä oli helppoa ja niukat menkat, niin onneksi olkoon, se ei tarkoita että kaikilla olisi näin. Itse istuin mieluiten viikon suunnilleen pöntöllä, tai pari sidettä pöksyissä aloillani. Pelkästään koulussa käynti oli tuskaa ja vessassa sai ravata alvariinsa.
Puhumattakaan siskostani joka pyörtyili vähän väliä ja yleensä oli pois koulustakin pari päivää kuukautisten takia kun särkylääkkeistä huolimatta kipu oli niin kovaa, että hyvä että kävelemään pystyi.
Itse oli teininä ujo, ei puhettakaan että kavereiden tai äidin kanssa olisi edes menkoista puhuttu. Edelleen, onneksi nykyään on nettikin, mutta ujoutta sekään ei poista.
(ap ei kerro millainen lapsensa on, eihän siinä mitään jos rempseä ja paljon kavereita ja menkat niukat, mutta toisinkin voi olla)
"millainenhan esim. Suomi olisi
jos nykyajan hienohelmat olisivat eläneet vaikka viimeisten sotien aikoihin. Silloin ei ollut suihkuja, kuukuppeja, tampooneja, nykyisiä siteitä saati menkan siirto pillereitä.Kyllä hävettää tämä ruikutus ja valitus yksistä kuukautisista. Kermap**tä niin äidit kuin tyttäretkin. "
No häpeäpä ihan keskenäsi ja kuvittele olevasi oikea isänmaan toivo! Ei tietenkään voineet sotien aikana "valittaa" kunnon peseytymistilojen puuttumista, kun sellaisia ei vaan ollut.
Itse viihdyn ihan hyvin alkeellisissa oloissa mökillämme, mutten vaadi muilta sitä. Toisaalta en voi sietää tilannetta, jossa joutuu käymään puskapissalla ja välttelen niitä. Koita, ymmärtää, että meitä on moneksi.
ap:n lapsi ei sitten vain jää pois leiriltä ettei tarvii ap:n ruikutaa ja valitaa. Itsehän ovat tarjotun leirin valinneet ja sitten syyttävät leirin järjestäjää etukäteen tiedetystä tilanteesta.
Tai edes ylimielisyyden.
Jos yhdellä oli helppoa ja niukat menkat, niin onneksi olkoon, se ei tarkoita että kaikilla olisi näin. Itse istuin mieluiten viikon suunnilleen pöntöllä, tai pari sidettä pöksyissä aloillani. Pelkästään koulussa käynti oli tuskaa ja vessassa sai ravata alvariinsa.
Puhumattakaan siskostani joka pyörtyili vähän väliä ja yleensä oli pois koulustakin pari päivää kuukautisten takia kun särkylääkkeistä huolimatta kipu oli niin kovaa, että hyvä että kävelemään pystyi.Itse oli teininä ujo, ei puhettakaan että kavereiden tai äidin kanssa olisi edes menkoista puhuttu. Edelleen, onneksi nykyään on nettikin, mutta ujoutta sekään ei poista.
(ap ei kerro millainen lapsensa on, eihän siinä mitään jos rempseä ja paljon kavereita ja menkat niukat, mutta toisinkin voi olla)
sieltä leirin voi jättää väliin jos ei pysty menemään. Kusipäisyyttä on myös valittaminen ja ruikuttaminen asioista jotka tietää tai pitäisi tietää etukäteen.
Tai edes ylimielisyyden.
Puhumattakaan siskostani joka pyörtyili vähän väliä ja yleensä oli pois koulustakin pari päivää kuukautisten takia kun särkylääkkeistä huolimatta kipu oli niin kovaa, että hyvä että kävelemään pystyi.Itse oli teininä ujo, ei puhettakaan että kavereiden tai äidin kanssa olisi edes menkoista puhuttu. Edelleen, onneksi nykyään on nettikin, mutta ujoutta sekään ei poista.
sieltä leirin voi jättää väliin jos ei pysty menemään. Kusipäisyyttä on myös valittaminen ja ruikuttaminen asioista jotka tietää tai pitäisi tietää etukäteen.
Toisaalta tuon ikäinen ei välttämättä tiedä milloin ne menkat iskee. Tosin ap:n lapsi taitaa tietää. Outoa ettei asia ole tullut aikasemmin ajattelun alle.
Mulla ainakin kuukupin käytön opettelu vei kuivaharjoitteluna pari päivää ja parit kuukautiset. Siinä voi tulla tottumattomalta melkoinen silpomisefekti-aikaiseksi alkeellisisssa olosuhteissa, joten en todellakaan suosittele teinille.
Ehdotan sitä, että tyttö kysyy lupaa käydä kylmässä saunassa. Ei tarvitse edes mainita menkkoja, voi vaan puhua peseytymisestä. Myös pillerit voivat ehtiä hätiin. Tsemppiä tytölle, kurjaa tuollainen tuossa iässä.
Puuttumatta idioottimaiseen leirisuunnitelmaan, annan vinkun: Pillupullo!
Kai siellä vettä hanasta tulee? 1,5 litran limsapullo täytetään vedellä, mennään ulkohuussiin ja pestään veret pois kaatamalla pullosta vettä.
haetaan lääkäriltä pillerit, joilla voi siirtää kuukautisia.
Ehkä parhain ratkaisu :)
Jos on jo viikkoja aiemmin tiedossa ja varmasti tietää, että tuolloin on kuukautiset, niitähän voi siirtää.
Sain tänään tietää tästä suihkun puuttumisesta ja se leiri alkaa ensi maanantaina. Jos esim. huomenna haetaan tytölle pillerit niin voiko niitä alkaa heti tuosta vaan syömään? Itse en käytä niin en tiedä. Mutta silti minusta todella ajattelematonta seurakunnalta. Varmasti olisi muitakin paikkoja ollut johon mennä.
onko tytöllä runsaat kuukautiset ja kestävätkö monta päivää. Itselläni ennen pillereiden syömistä eivät olleet niin runsaat, ettenkö olisi tuollaisesta reissusta selvinnyt. Ei kaikilla ole niin runsaat kuukautiset, että yleisessä saunassa vuotaa koko ajan. Minulle riittäisi, että peseytyisi ensin huussissa tuon "pillupullon" kanssa ja sitten saunoisin ihan normaalisti.
En ylipäätään ymmärrä, mitä pillastumista tässä asiassa on.
On varmasti muuten olemassa sellaisia kosteuspyyhkeitä, joilla voi pyyhkiä alapäätä noissa leiriolosuhteissa.
Onhan kuukautisia ollut nyt rippileirien ajan jo vuosikymmeniä eikä kukaan ole vielä kuollut.:)
Mutta jos on runsaat kuukautiset ja kivuliaat niin varmasti kannattaa siirtää.
on niin ujoja ja estyneita etta menkoista tulisi tuollaisia traumoja. Itse en ole mitenkaan erityisen rempsea tyyppi mutta ei mulla ainakaan ollut mitaan ongelmia teinina siita etta tyttokavereiden kanssa juteltiin menkoista, ja jos joku mainitsi esim. saunaan mennessa etta on menkat, niin ei siita kukaan mitaan ihmeellista ajatellut. Tietty parempi on kayttaa tamponia ainakin saunomisaikaan.
Taitaa nyt jostain syysta aitia ahdistaa enemman kuin itse riparilaista.