Mitä mieltä olet Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n pyrkimyksistä ja
tavoitteesta laskea sterilisaation vähimmäisalaikärajaa viidellä vuodella 30 vuodesta 25 vuoteen?
Kommentit (73)
Pitäähän heillä ja heidän yhdistyksellään jotain tekemistä olla ja jotain, jota vastaan "taistella", jotta he tuntisivat tekemisensä ja elämänsä merkitykselliseksi.
Minun mielestäni 25-vuotias on aivan liian nuori tietämään, haluaako lapsia vai ei. Vaikka 25-vuotiaana ei haluaisi lapsia ja olisi aivan varma siitä, että ei koskaan halua lapsia, mieli voi muuttua hyvin lyhyessä ajassa. Koska sterilisaation purkaminen on vaikeaa ja epävarmaa, sitä ei pitäisi myöntää kovin nuorille eli alle 30-vuotiaille ilman todella hyviä perusteita. Pikemminkin ikäraja pitäisi nostaa 35 vuoteen.
Minun mielestäni 25-vuotias on aivan liian nuori tietämään, haluaako lapsia vai ei. Vaikka 25-vuotiaana haluaisi lapsia ja olisi aivan varma siitä, että joskus haluaa lapsia, mieli voi muuttua hyvin lyhyessä ajassa. Koska lastenhankinnan peruminen on mahdotonta, sitä ei pitäisi sallia nuorille eli alle 30-vuotiaille ilman todella hyviä perusteita. Pikemminkin ikäraja pitäisi nostaa 35 vuoteen
tuo vapaaehtoisesti lapsettomien pj.
Suurin osa alle 25 vuotiaista on vapaaehtoisesti lapsettomia, koska käyttävät ehkäisyä. Koska sitten voi alkaa sanomaan, että olen vela? Ymmärtääkseni esimerkiksi kierukan saa myös synnyttämätön nainen, jos oikein kovasti haluaa. Laittaminen ei ole ihan niin helppoa, mutta eiköhän ne sterilisaatiohaavatkin ole kipeät jonkin aikaa. Miehet voi opetella käyttämään kumia tai välttämään irtosuhteita, onpas kamalaa.
Eihän tämän pitäisi olla mikään holhousyhteiskunta.
Hiukanko skandaalihakuinen yhdistys -tai siis palstamillimetrien perään. Miksi hitossa pitää perustaa yhdistys ihmisille, jotka eivät halua lapsia?
Sama kuin perustettaisiin yhdistys "vapaaehtoisesti lentämätön" ihmisille, jotka eivät aio ikinä lentää lentokoneella tai "vapaaehtoisesti makkaraton" ihmisille, jotka eivät aio ikinä syödä makkaraa.
Jokainen tekee mitä tahtoo, mutta kyllä mä sanon sen että suurin osa (painotan sanaa suurin osa, eivät kaikki) muuttavat mieltään lasten suhteen kun se sopiva mies osuu kohdalle. Niin mä vaan sanon. Paskan ukon kanssa ei lapsia haluakaan -uskon senkin olevan joku "naisellinen suojeluvaisto"
Mulla on myös lähipiirissä 2 nuorta (alle 35v) naista, jotka molemmat näitä veloja (karmee nimi). Mutta molemmilla on vanhempi mies, joka eronnut ja lapsia aiemmasta liitosta. Hauska yhteensattuma?
Mieheni ei ikinä halunnut naimisiin, jopa vastusti avioliittoa suureen ääneen, koska se oli hänen mielestään älytön instituutti ja rahanhukkaa. Ei myöskään halunnut lapsia vaan halusi reissata ja nähdä maailmaa. Kun me tapasimme, hän kosi 3kk päästä ja oli heti valmis asettumaan, sitoutumaan ja perustamaan perheen. Rakkaus on jännä juttu ;)
Miksi hitossa pitää perustaa yhdistys ihmisille, jotka eivät halua lapsia?
Mulla on myös lähipiirissä 2 nuorta (alle 35v) naista, jotka molemmat näitä veloja (karmee nimi). Mutta molemmilla on vanhempi mies, joka eronnut ja lapsia aiemmasta liitosta. Hauska yhteensattuma?
Vastaavasti vois kysyä miksi on olemassa pilvinpimein lapsiperheyhdistyksiä??
Ja noista pariskunnista, voisko olla niin että ihan aidosti löydetty ihanteellinen kumppani? Jos nainen ei halua lasta ollenkaan ja mies ei halua enää lisää kun on jo yhden pesueen tehnyt, niin aika hyvin kohtaa intressit.
Mutta ei, mitäs ihmettä mä nyt sekoilen, toki lapsiperhe-elämä ja äitiys on ainoat asiat mitä voi ja pitää tavoitella.
aika kohtuuttoman korkealta.
Mikä lie historiallinen jäänne sekin.
Tero
Kuinka paljon miehet peruvat aikojaan, jos joutuvat jonottamaan operaatiota esim. 2 vuotta. Se taas kertoo siitä, että ihmisen mieli muuttuu. On voinut tulla uusi parisuhde kuvioihin tms.
Olihan Marja Veitolakin vela, mutta kuinkas kävi kun nainen läheni 40 vuotta? Niin, lapsihan sieltä tuli ja onnellinen taitaa olla.
30-vuotta on juuri hyvä ikäraja, tämä on ihmisen holhoamisesta hyvä esimerkki!
Vierailija kirjoitti:
Jos tekevät nuo sterilisointinsa ja tarvittaessa niiden purkamiset omilla rahoillaan niin ikärajat pois.
Itse olisin ihan valmis tuohon sääntöön. Pääsisin heti hoitamaan tuonkin asian pois alta. Oon 27 ja totesin jo 13 vuotiaana että niitä lapsia en ikinä tule hankkimaan. On se kumma kun nuin pitkä aika valinnan kanssa on elänyt ja silti en kuulemma voi olla asiasta varma ja varmasti kadun myöhemmin.
Samaan aikaan kumminki kuka tahansa saa hommata lapsia minkä ikäisenä tahansa ja jättää ne sitten heitteille ku se arki ei ookkaan sitä mitä aatteli...
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan poika on 23-vuotias, ja hoksannut, että oikeasti hän haluaakin olla nainen. Nyt on käynnissä operaatio peniksen poistosta ja tissien teosta - ja ikää on siis 23.
Meidän hyvinvointiyhteiskunta maksaa koko lystin. Entäs jos tämä veijari keksiikin 32-vuotiaana, että meiehnä olikin kivempaa?
Uskomatonta, että sterilisaatioon vaaditaan 30 vuoden ikä!! Ikäraja heti alemmas!
Sori mutta ei kyllä maksa suomenvaltio koko lystiä, terapian transtukikeskuksessa ja voi hyvittää vähän hormoneja mutta Suomessa kyllä pitää edelleenkin tehdä sukupuolenkorjaus omalla rahalla.
kyllähän yhteiskunnalta menee rahaa myös niihin syntyneisiin lapsiin.
Sterin ikäraja saisi olla 18v.
Näin se on myös Tanskassa ja Saksassa. Näillä mailla menee paremmin kuin Suomella monilla mittareilla, ja syntyvyyskin on Suomea isompi.
#30 piti siis lainata tätä viestiä.