Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n pyrkimyksistä ja

Vierailija
29.05.2012 |

tavoitteesta laskea sterilisaation vähimmäisalaikärajaa viidellä vuodella 30 vuodesta 25 vuoteen?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaan kustannuksella. Niitähän tehdään jatkuvasti kun näiden velojen mieli muuttuu miestä/naista vaihdettaessa. Samoin hedelmöityshoidot, itse maksaa jos itse on itsensä tehnyt lapsettomaksi.

Vierailija
42/73 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että laki sallii sen, mutta fakta on, että kolmannes steriloiduista katuu ratkaisuaan. Nykyään on luotettavia ehkäisyvälineitä, miksi ne eivät riitä?

Eri asia tietysti on, jos mikään ehkäisy ei käy, mutta useimmille sopii jokin.

Katujat ovat yleensä niitä, joille sterilisaatio on tehty pian synnytyksen jälkeen. Lisäksi toisella kierroksella olevat haluavat joskus lisää lapsia uuden kumppanin kanssa. Ennestään lapsettomista katujia on ollut 2-3%.

Minä täytän kohta 40, eikä minua ole steriloitu vaikken ole koskaan halunnut lapsia. Luuletteko tosiaan, että jokainen parikymmppisenä julistava "OMG, siis en tosiaankaan halua mitään sinappikonetta!!!" -tyyppi tosiaan hakeutuisi steriloitavaksi.

Valtiovalta ilmeisesti haluaa, että mahdollisimman moni haluaisi lapsia ja sitä varten julkinen puolikin tarjoaa lapsettomuushoitoja. Lapsettomuudesta kärsiviä pareja on monin verroin sterilisaation purkua haluaviin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on pahiman luokan haittaeläin ja joutaisi hävitettäväksi maapallolta.

Vierailija
44/73 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkimyksiä heillä on. Ehkä vähentää lapsiperheiden etuuksia jotenkin? Tämä ei varmaan tule onnistumaan, koska suurin osa ihmisistä tekee/saa lapsia joten poliittista tahtoa ei tule koskaan löytymään (=poliittinen itsemurha, jos haluaa poistaa lapsiperheiltä jotain). Ja kun yhteiskunta haluaa tukea uusiutumistaan, niin on ymmärrettävää, että lisääntymistä tuetaan.

Mutta on aika vaikea perustella, miksi ihminen ei saisi vapaassa valtiossa sterilisaatiota, kun haluaa. Siis minusta nykyinen ikäraja on käytännössä hyvä, juuri noiden mieltään muuttavien takia - heitä olisi vielä enemmän js ikäraja poistettaisiin. Joten kustannuksien karsimiseksi pitäisi ehkä sitten tuo purku tehdä omakustanteiseksi, mikä taas olisi julmaa ja vastoin hyvinvointiyhteiskunnan periaatteita. Mutta tosiaan, on vaikea perustella miksi valtio saisi säädellä asiaa.

Vierailija
45/73 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samalla tehdä niin, että operaatiota ei enää julkisella puolella saa peruttua, vaan peruuttaminen, jos sitä myöhemmin haluaa, pitää maksaa itse.

Tai vaihtoehtoisesti edes yksityisellä pitäisi saada omilla rahoillaan tehdä sterilointi jo aiemmin.

Vierailija
46/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuntuuhan tuo 30 vuotta aika moneen muuhun ikärajaan verrattuna aika kohtuuttoman korkealta.

Kun miettii että lapsen tekemiseen ei ole alaikärajaa, ja esim. sukupuolenkorjaushoitoon on ikäraja vain 18v. Se taitaa kuitenkin olla vähän monimutkaisempi proseduuri kuin steri tai sen purku (joka kaiketi tulee ajankohtaiseksi useimmiten silloin kun uusperheeseen muutettua se jo kertaalleen steriloitu äityli haluaakin uuden miehen kanssa vielä yhteisen lapsen).

Vierailija
47/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajan tulisi olla sama kun muussakin itsemääräämisoikeudessa, eli 18. En näe perusteluja täysivaltaisen yksilön valinnanvapauden rajoittamiselle vain siksi, että myöhemmin saattaa tulla katumapäälle.

Ja lomavalitus on vähän outoa. Kuka vela silloin lasten kesäloman aikaan haluaisi mihinkään kun Suomessakin on tällöin siedettävää. Monissa töissäkään ei ole niin paljoa kiirettä kun koko muu maa on lomalla. Paljon mukavampi lähteä ulkomaille syys-lokakuussa kun ilmat on paskoja ja kahvihuoneessa ei puhuta kuin lasten uusimmasta iiiiihan tyyyyyyhmästä opettajasta.

Vierailija
48/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan oikein. Kyllä jokainen saa teettää itselleen sterilisaation jos tahtoo.

Vierailija
49/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tökki niin paljon erään hesariin kirjoittaneen velan marina siitä, että kun pienten lasten äidit ohittavat lapsettomat syöpäleikkausjonoissa. Siis tämä vela ei ainakaan ajattele muuta kuin omaa napaansa. Lapset saisivat hänen puolestaan jäädä orvoiksi, ilmeisesti.

että jollekin ihmiselle pitäis olla tuntemattomat kakarat korkeammalla arvoasteikossaan kuin oma terveys?

Vierailija
50/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin arvaan että yllä oleva kirjoittaja on Porvoosta.

Vierailija
51/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen vielä (25) oikeasti tiedä haluaako lapsia vai ei. Kuinkahan moni alle 25 v on vannonut olevansa hankkimatta lapsia jossain vaiheessa ja hupsista vaan huomaakin olevansa perheenäiti...

Vierailija
52/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..muuttaa kohta Turkuun tai Vantaalle, siell on vankimielisairaalat..

Vierailija
53/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen vielä (25) oikeasti tiedä haluaako lapsia vai ei. Kuinkahan moni alle 25 v on vannonut olevansa hankkimatta lapsia jossain vaiheessa ja hupsista vaan huomaakin olevansa perheenäiti...

..aika moni sen tietää ihan teinistä, tai ainakin päälle kakskymppisestä asti.

Vierailija
54/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi pilata lasteni elämää asumalla missään kaupungissa muslimien ja väkivaltaisten ugrislaavien keskellä. Kartanoni sijaitsee maaseudun idyllisessä rauhassa, josta autoilen päivittäin töihini Borgå Institut för Moderskapforskningin etiikan professorina.

Vierailija
55/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ehkä alle 30-vuotiailta voisi vaatia vähintään vuoden harkinta-ajan (eli jos haluaa sterilisaation 25-vuotiaana niin hakemus otetaan vastaan jo 24-vuotiaana). Ja se, että jos haluaa purkaa sterilisaation, se pitää tehdä omalla kustannuksella -nykyisin kai siihen saa ainakin tukea, tosin suurin sterilisaation purkajien ryhmä on kuulemma toisella kierroksella olevat joilla on lapsia ennestään...

Vierailija
56/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tökki niin paljon erään hesariin kirjoittaneen velan marina siitä, että kun pienten lasten äidit ohittavat lapsettomat syöpäleikkausjonoissa. Siis tämä vela ei ainakaan ajattele muuta kuin omaa napaansa. Lapset saisivat hänen puolestaan jäädä orvoiksi, ilmeisesti.

että jollekin ihmiselle pitäis olla tuntemattomat kakarat korkeammalla arvoasteikossaan kuin oma terveys?

On myös aika hölmöä kuvitella, että ketään kiinnostaisi velan marina ja paha mieli, kun on niin epistä.

Vierailija
57/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan toinen asia ihmetellä nuorena että oikeastiko sitä pitäisi muka haluta lapsia jonain päivänä, kuin että ihan oikeasti olisi valmis tekemään peruuttamattoman valinnan omalta kohdaltaan.

Tunnen todella paljon ihmisiä jotka iän alkaessa kakkosella kuvittelivat haluavansa olla lapsettomia ikuisesti, mutta harva heistä varmaan silti olisi ollut valmis tekemään noin lopullista liikettä silloin.

Ei mua haittaisi jos se mahdollisuus olisi olemassa. Onhan sitä paljon muitakin asioita joita voi nuorena haluta ja joita ehkä sitten vanhemapana katuu. Avioliitosta pääsee eroon jos kaduttaa (ja suurin osa parikymppisinä naimisiin menneistä eroaakin) mutta lapsista ei - enpä tiedä miksi lapsettomuuden tarvitsisi olla erilaista. Joskus jotkut tekevät valintoja joita katuvat, ei tämä olisi ainoa.

Vierailija
58/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisypillerit, niin tuo ikä kuulostaa melko korkealta.

Täysi-ikäisen kuuluisi saada itse päättä.

Vierailija
59/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minusta 25 on kovin nuori mutta toisaalta taas yhtä lailla se mieli voi muuttua vasta kolmenkympin jälkeenkin. Itse olin 35-vuotiaana varma että mulle ei enää lapsia tule kun ei ole tähän korkeaan ikään mennessä miestä löytynyt. No se löytyi 38-vuotiaana ja kaksi lasta on tullut kuitenkin tehtyä, vaikka tosiaan 35 veenä olin varma että ei ikinä, lapsentekoikä on ohi.

Vierailija
60/73 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä kun luulin, että tuo Porvoolainen moraalifilosofi heitti ylivedettyä parodiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä