Mitä mieltä olet Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n pyrkimyksistä ja
tavoitteesta laskea sterilisaation vähimmäisalaikärajaa viidellä vuodella 30 vuodesta 25 vuoteen?
Kommentit (73)
Jos on niin kova panemaan, että putket solmuun on ainoa luotettava tapa, siitä vaan. Mä kyllä jaksan maksaa omat ehkäisylaastarini.
Kaikesta sitä mesotaankin.
T. 4-kymppinen lapseton ja omasta halustaan vielä
ps. muakin ärsyttää nämä näennäisvelat, jotka mouhoavat 20 vuotta siitä, miten perseestä lapsiperheet ovat, ja sitten kaikessa hiljaisuudessa uuups ovatkin maha pystyssä ja on niin ihanaa ja nyt vasta tiedetään, mitä oikea elämä on! Tyyliin Minttu Hapuli ja mikä tämä suttura, Maria jotakin.
Jos julistaa olevansa vela, sitten on. Muuten voi olla ihan hiljaa ja todeta, että tällä hetkellä ei halua lapsia.
monesti sita ollaan niin varmaa naista siina reilu kaksikymppisena, mutta kun ikaa tulee niin monesti se mieli muuttuu. mun mielesta ihan hyva etta sterilisaatiossa on ikaraja... onko sterilisaatio nyt sitten se autuaaksi tekeva juttu?! tehokkaita ehkaisymenetelmia kuitenkin on... ja sterilisaatio pettaa muutamalle naiselle joka vuosi...
sen sijaan mun mielestani on epaeettista etta nainen jolla on lapsia menisi hoitojonossa ohi lapsettoman kanssa. vela:n kannattaisi ennemminkin kampanjoida tata vastaan jos siis tama on ihan todellakin nain ?!
sterilisaation. Eräs tuttu mies tuli nuorena kahden lapsen isäksi. Parisuhde lasten äidin kanssa kariutui ja oli vähän kehnoja suhteita sen jälkeenkin. Meni vasektomiaan kun se oli mahdollista, ja kas pian löytyikin mukava nuori nainen kumppaniksi, joka halusi lapsia. No, eipä muuta kuin purkuoperaatio ja uusi nuorikko oli samantien raskaana. Tuli varmaan vähän kalliiksi tämä parin vuoden ehkäisy yhteiskunnalle.
Itse 25-vuotiaana en ollut lainkaan varma halustani saada lapsia. 30-vuotiaana vasta tiesin, että haluan ja vasta 35-vuotiaana sain ainokaiseni.
Velojen vininä on musta ihan käsittämätöntä. Ihan kuin maailmassa muutenkaan mikään koskaan jakaantuisi juuri tasan ja oikeudenmukaisesti. Lapset sitä paitsi ovat aikuisista ja vanhemmistaan riippuvaisia ja heillä on oikeus mahdollisimman hyvään lapsuuteen, esim oikeuteen lomailla vanhempiensa kanssa samaan aikaan. Tämän luulisi olevan täysin itsestäänselvää. Muuten mulle on ihan sama, tekeekö joku lapsia vai ei. Ei se mikään normi saisi olla.
Alle kolmekymppinen voi ehkäistä muullatavoinkin, kuin sterilisaatiolla..... Monien mieli muuttuu kolmenkympin tietämillä kun elämänkokemus karttuu ja oikea mies sattuu kohdalle!
Mutta muutoin, lapsettomat on ihan yhtä arvokkaita kansalaisia kuin lapsia synnyttäneetkin... Uskonnettä nykyisen vauvabuumin puitteissa syntyy ihan tarpeeksi uusia veronmaksajia, joten velat saavat elää ihan rauhassa. Ja tuskin noita alle kolmekymppisenä streilisaatiota haluavia kovin palkon onkaan?
ymmarra miksi vela haluaisi valttamatta pitaa lomansa koulujen loma-aikaan ?? silloinhan on kaikki paikat penskoja taynna... kaverini on vela ja kyselee multa tarkat koulujen loma-ajat, varaa itteleen sitten loman kun kauheat penskat on koulussa ja matkatkin miljoona kertaa halvempia ! tosin en asu suomessa, taalla koulujen kesaloma on huomattavasti lyhyempi kuin suomessa (6 viikkoa).
ps. muakin ärsyttää nämä näennäisvelat, jotka mouhoavat 20 vuotta siitä, miten perseestä lapsiperheet ovat, ja sitten kaikessa hiljaisuudessa uuups ovatkin maha pystyssä ja on niin ihanaa ja nyt vasta tiedetään, mitä oikea elämä on! Tyyliin Minttu Hapuli ja mikä tämä suttura, Maria jotakin.
Jos julistaa olevansa vela, sitten on. Muuten voi olla ihan hiljaa ja todeta, että tällä hetkellä ei halua lapsia.
Mikään ei nypi niin paljon kuin vapaaehtoista lapsettomuuttaan meuhkaava vela, joka päätyy kääntämään takkinsa.
T. Kolmevitonen nainen (jolla ei ole lapsia omasta tahdosta)
Kuinkahan moni alle 25 v on vannonut olevansa hankkimatta lapsia jossain vaiheessa ja hupsista vaan huomaakin olevansa perheenäiti...
..aika moni sen tietää ihan teinistä, tai ainakin päälle kakskymppisestä asti.
Nuorilla on ihan yleisesti paljon jyrkemmät mielipiteet ja varmemmat näkemykset asiasta kuin asiasta. Iän myötä tietoa ja kokemusta kertyy ja nuoruuden mielipiteet voivat muuttua jopa päinvastaisiksi.
Minun mielestäni 25-vuotias on aivan liian nuori tietämään, haluaako lapsia vai ei. Vaikka 25-vuotiaana ei haluaisi lapsia ja olisi aivan varma siitä, että ei koskaan halua lapsia, mieli voi muuttua hyvin lyhyessä ajassa. Koska sterilisaation purkaminen on vaikeaa ja epävarmaa, sitä ei pitäisi myöntää kovin nuorille eli alle 30-vuotiaille ilman todella hyviä perusteita. Pikemminkin ikäraja pitäisi nostaa 35 vuoteen.
monesti sita ollaan niin varmaa naista siina reilu kaksikymppisena, mutta kun ikaa tulee niin monesti se mieli muuttuu. mun mielesta ihan hyva etta sterilisaatiossa on ikaraja... onko sterilisaatio nyt sitten se autuaaksi tekeva juttu?! tehokkaita ehkaisymenetelmia kuitenkin on... ja sterilisaatio pettaa muutamalle naiselle joka vuosi...
sen sijaan mun mielestani on epaeettista etta nainen jolla on lapsia menisi hoitojonossa ohi lapsettoman kanssa. vela:n kannattaisi ennemminkin kampanjoida tata vastaan jos siis tama on ihan todellakin nain ?!
Mutta sterilisaatio/vasektomia helpoin ja luultavasti varmin. Kaikki eivät halua pumpata itseensä hormoneja (eivätkä ne kaikille sovi) tai sählätä kondomien kanssa. Kuparikierukkakaan ei kaikilla toimi (voihan sekin tulla itsestään pois tai aiheuttaa muita sivuvaikutuksia). Puhuttamakaan esim. siitä, että e-pillerit altistavat veritulpille.
Itse ottaisin sterilisaation ilomielin jos sellainen myönnettäisiin. Suorastaan vituttaa, että pitäisi odottaa ainakin kolme vuotta vielä =/ Lapsiakin kaksi ja kyllä, olen hyvin varma olen ettei lisää tule.
Ainoa mikä tässä lohduttaa on se, että ainakin saan abortin jos tulisin raskaaksi. Mutta ei se silti helpota ehkäisyjuttujen kanssa pelleilyä.
Jopas täällä on veloja vauvapalstalla. Velat tulee sitten tänne, kun mammat ovat kaikonneet velojen palstoilta, kenties, hih :-D
halua lasta.
Nyt niitä on 2 kpl, ikää 34.
Joten....jotkut eivät todellakaan tiedä mitä haluavat vanhemmiten, vaikka luulevat niin 25-vuotiaan järkähtämättömällä tietämyksellä ja ylimielisyydellä.
tavoitteesta laskea sterilisaation vähimmäisalaikärajaa viidellä vuodella 30 vuodesta 25 vuoteen?
Näitkö sen pj:n, ei takuulla ole ikisinkku ja lapseton omasta vapaasta tahdostaan. Hänellä ei ole muita vaihtoehtoa kun ottaa passiton mamu ja kotouttaa hänet tänne siksi aikaa, että saa passin ja hankkiutua raskaaksi. Normaalia miestä moinen ei koskaan tule saamaan.
Täytyy myöntää, että minäkin hänen kuvaansa katsoessani ajattelin, että tuossa ei ainakaan ole se jetset-elämää viettävä tyylikäs vapaaehtoisesti lapseton, joka käyttää rahansa ulkonäköönsä sekä matkusteluun..
ajattelin 25-vuotiaaksi etten MISSÄÄN tapauksessa halua lasta.
Nyt niitä on 2 kpl, ikää 34.Joten....jotkut eivät todellakaan tiedä mitä haluavat vanhemmiten, vaikka luulevat niin 25-vuotiaan järkähtämättömällä tietämyksellä ja ylimielisyydellä.
halua lasta. Nyt niitä on 0 kpl, ikää 35.
Joten....jotkut todellakin tietävät mitä haluavat vanhemmiten, jopa 25-vuotiaan järkähtämättömällä tietämyksellä ja ilman ylimielisyyttä.
ajattelin 25-vuotiaaksi etten MISSÄÄN tapauksessa halua lasta.
Nyt niitä on 2 kpl, ikää 34.Joten....jotkut eivät todellakaan tiedä mitä haluavat vanhemmiten, vaikka luulevat niin 25-vuotiaan järkähtämättömällä tietämyksellä ja ylimielisyydellä.
halua lasta. Nyt niitä on 0 kpl, ikää 35.
Joten....jotkut todellakin tietävät mitä haluavat vanhemmiten, jopa 25-vuotiaan järkähtämättömällä tietämyksellä ja ilman ylimielisyyttä.
Veikkaan kuitenkin, että sinä et ole enää niin ehdoton tai sanotaanko tee asiasta enää niin isoa numeroa kuin kymmenen vuotta sitten. En tarkoita että olisit pyörtämässä päätöstäsi, en tosiaankaan, vaan tarkoitan, että iän myötä ihmisissä usein lisääntyy kyky olla sovussa omien valintojensa ja myös muiden valintojen kanssa, vaikka ne eivät yhteneviä olisikaan.
ihan vaan siksi, että omassakin tuttavapiirissä on monta sellaista kaveria, jotka nyt (26v) vannovat, etteivät koskaan halua lapsia.. en kuitenkaan usko, että n.70% mun kavereista ihan tosissaan ei koskaan lapsia halua..
Nykyään nuoruutta eletään pitkään ja perhe perustetaan verrattain myöhäisellä iällä. Ihan varmasti moni katuisi.
Itse olen jo 30v, enkä ole saanut sterilisaatiota, vaikka olen sitä aina halunnut. Olen lapseton, ja haluan myös pysyä sellaisena. Tänään viimeksi kysyin sterilisaatiosta terveyskeskuksessa vedoten ikääni, jonka mukaan olen "laillinen" sterilisaatiota varten. Alkoivat vain höpistä kierukasta ja siitä, että ei näin "nuorelle" tehdä sterilisaatiota. Miksi ei, jos lakipykälä toisin sanoo? Ehdottomasti kannatan tätä Vapaaehtoisesti lapsettomat Ry:n pyrkimystä, se saa täyden siunaukseni.
Tiedän, että laki sallii sen, mutta fakta on, että kolmannes steriloiduista katuu ratkaisuaan. Nykyään on luotettavia ehkäisyvälineitä, miksi ne eivät riitä?
Eri asia tietysti on, jos mikään ehkäisy ei käy, mutta useimmille sopii jokin.
se vastuu olla niillä aikuisilla ihmisillä eikä yhteiskunnalla. Varmaan siirtymävaiheessa olisikin niin, että tulisi sterilaationpurkusumia, mutta kyllä ihmisten kokemusten perusteella ruvettaisiin ymmärtämään, ettei kovin nuorena pidä tehdä niin pysyviä ratkaisuja.
Ihan yksilönvapauden kannalta yhteiskunnan puolelta tuollaisia rajoja ei pitäisi olla.
Kaikki sterit ja niitten purut omakustanteisiksi, ellei kyseessä ole terveys. Sama näille sterilisaatioitaan purkaville mammoille.
lastenteko ja elättäminen omakustanteiseksi. Niin luomut kuin koeputkessa tehdyt.
Tuttavan poika on 23-vuotias, ja hoksannut, että oikeasti hän haluaakin olla nainen. Nyt on käynnissä operaatio peniksen poistosta ja tissien teosta - ja ikää on siis 23.
Meidän hyvinvointiyhteiskunta maksaa koko lystin. Entäs jos tämä veijari keksiikin 32-vuotiaana, että meiehnä olikin kivempaa?
Uskomatonta, että sterilisaatioon vaaditaan 30 vuoden ikä!! Ikäraja heti alemmas!
Outoa että täällä vaaditaan sterilisaation purkuun omavastuuta. Toisaalta tällä foorumilla olemme kuitenkin oppineet että lapsettomat ovat vitun itsekkäitä kusipäitä, kun eivät tee lapsia pyörittämään tulevaisuuden yhteiskunnan rattaita. Tällä logiikalla valtion pitäisi pikemminkin tarjota joka vuosi kasvava summa jos vaan tyyppi suostuisi mitenkään purkamaan sterilisaation. Eihän se edes ole maksa paljon mitään verrattuna siihen paljonko äidin pikku Nico-Pürün 96% varmuudella perustama uusi Nokia tuo veroeuroja.