2 tyypin diabetes
Pitäskö mun olla tosi huolissaan kun yleensä mun paasto arvo on pikkusen päälle kuusi, mutta kahden tunnin arvo on sitten ollut pikkusen päälle kuusi tai jotain 5 (mitailen satunnaisesti kotona) .
Eli siis mulla on vaan paasto arvo vähän koholla mutta muuten mielestäni ok. Onko mulla huolen aihetta. Kerran vuodessa käyn sokerirasituksessa mutta sielläkään ei olla sanottu erityistä ohjetta kun että tarkkaillaan vuoden välein.
Kommentit (4)
Mittasin melkein heti perään eli olisko noin 15min päästä syömisestä ja arvo oli 8.2. Onko normi lukemissa?
ap
mutta ei ole mitään järkeä mitata vartin päästä. Kaikilla ihmisillä sokerit nousee syömisen jälkeen, mutta diabeetikoilla ne eivät laske alas sen jälkeen kunnolla.
Eli noin 1h syömisestä pitäisi mitata. Ja silloin sokereiden pitäisi olla noin 5 muistaakseni.
Diabetekseen liittyy ikäviä komplikaatioita, jos sitä ei hoida. amputaatiot, sokeus, dialyysihoitoon joutuminen yms.
Jos haluat välttää nuo, ala hoitaa itseäsi. Liiku ja noudata diabetesruokavaliota.
paastoarvokin kuuluu niihin mitattaviin arvoihin ja jos se on säännöllisesti yli raja-arvon, olet todellisessa riskiryhmässä. Raskausdiabeetikoksi on minut 2 kertaa luokiteltu paastosokerin raja-arvolla.
Tuossa kohtaa se oikeastaan riippuu itsestäsi, mitä jatkossa tapahtuu. Joko oikeilla valinnoilla pidät homman kurissa jatkossa tai sitten muutkin mittausarvot lähtevät pikkuhiljaa kiipimään...
Se on ihan up yours, Matti Nykäsen sanoin.