Esikoisen äitillä on ongelma, apua!
Lapsi on 10kk ja vaipanvaihdosta ei tuu mitään! Miten ihmeessä tommosen sätkypötkön pyllyn saa puhtaaks!? Puoli taloo ja mää oon kakassa. Lavuaariin se ei ole mahtunut pitkään aikaan, joten kosteuspyyhkeitä käytetään, mutta ei se pysy sen aikaa paikallaan! Sit jos mennään suihkuun niin rupee leikkimään sillä kakkavedellä. Help!
Kommentit (19)
mikään ei auta. Meillä toinen lavuaari on niin pieni, että siinä ei onnistu pyllynpesu millään, mutta toisessa lavuaarissa pestään isokokoista 8 kk vauvaa. Mä teen niin, että kädellä lirputtelen takaapäin (mikäli vauva jäkittää jaloilla) ja sitten otan molemmista jaloista kiinni ja levitän, jotta saan etupuolelta huuhdeltua.
Just siinä vessassa, jossa on sopivan kokoinen lavuaari, ei oo käsisuihkua, joten lavuaarissa on pestävä.
lapsen polvitaipeet siihen lavuaarin reunalle, älä änge niitä jalkoja sinne lavuaariin! Sillä lailla se PYLLY siellä pienessäkin lavuaarissa pestään. Miten ihmiset ei tajua?
Meillä pesut oli suihkussa kerran/kaksi päivässä. Vaipanvaihtopaikkaan lapselle lelu käteen/ katseltavaa niin voi mennä peppupyyhkeilläkin.
Meillä oli minilavuaari vessa/kylppäris. Ei keittiös pestä kakkapeppuja.
Mn/c
Mulla on ollut kaksI tyttoa, Eli en tieda, toimiiko pojan kanssa
Ota lapsi syliin, lapsen kasvot peilia kohti, toinen kasi polvitaipeiden alle, Anna lapsen nojata itseesi Ja siirrat pepun lavuaarin paalle Ja peset silla toisella kadella...
Saako tuosta mitaan selvaa? :)
Entas jos seisoisi wc ponttoa vasten? Ton ikainen osaa jo seisoa
että lapsi istuu lavuaarin reunalla peppu pitkällä. Näin meillä mahtuu yli 2-vuotiaskin tarvittaessa peppupesulle vaikka on minilavuaari. Lapsi siis pitää sinusta kiinni ja lapsi on kasvot sinuun päin. Jalkoja vain vähän haaralleen ja koukkaat kädellä vettä nivusiin asti. Jos jotain jää niin ne saa vauvapyyhkeellä pois.
Tuohon rimpuiluasiaan ei taida auttaa kuin aika ;)
Käytätkö muuten teippi- vai housuvaippoja? Housuvaipat voisivat olla helpoin ratkaisu jos lapsi tahtoo pötkiä pakoon.
Ja mulla ei riitä voimat pidellä sitä siinä lavuaarilla kun rimpuilee niin pahasti. Ihan sama missä asennossa sinne koittaa pyllyä laittaa.
Seisoo kyllä pönttöä vasten ja melken kiipee sen päällekin, mutta ei suostu seisomaan siinä paikallaan kun haluaa leikkiä sillä vedellä (jossa on kakkaa seassa).
Käytetään teippivaippoja koska neiti tosiaan on aika tuhti. Housuvaipat kiristää.
Älkääkä please huomautelko laihduttamisesta ym, kuulen sitä muutenkin tarpeeksi. AP
On jopa 20 kiloisille lapsille. Meillä housuvaipat helpotti paljon vaipanvsihtoa.
1 v 10 kk poika pääsee pyllypyykille juurikin lavuaarin reunalle. Jalat ulkopuolelle ja istuma-asennossa. Minä tuen kainaloiden alta vasemmalla kädellä ja oikealla pesen. Onnistuu.
Ainoa joka sai pojan pysymään aloillaan edes viisi sekuntia oli jonkun voideputkilon antaminen pureskeltavaksi.
Sitten tajusin siirtyä housuvaippoihin.
Niskakkkatilanteet hoidetaan lähinnä kylpyammeessa suihkutellen, mutta saa siinäkin aika kauan suihkutella, kun poika vilistää ympäri ammetta eestaas.
Tosin nyt kun poika on jo yli vuoden, on asia rauhoittumaan päin.
Muutoin on ihan normaali rauhallinen poika (meillä on esikoinen oikeasti adhd, ja ihan toisessa kokoluokassa on hänen paikallaanpysymisongelmansa).
isopeppuinen tyttö jolle on joutunut aina ostamaan hieman painoaan isompia vaippoja. Eli housuvaipassa voi kokeilla seuraavaa kokoa. Ja malleissa on paljon eroa, meillä tälle isopeppuiselle kuopukselle on sopinut parhaiten ne S-marketin halpisvaipat, Libero, Muumi ja Lidlin housuvaippa.
Meidän ison tytön pesu: lapsi seisoo ensin lavuaarissa ja sitten pyydetään istumaan (tätä on hoettu tyyliin 3-4kk saakka, joten on ytimessä ). Kyykkii siis kokonaan lavuaarissa omiin jalkoihinsa ja minun vasempaan käteen nojautuen. Oikea käsi pesee..
8 kk iässä siirryttiin housuvaippoihin, vaikka olivatkin vähän isoja. Osta pojallesi vieläkin isompia housuvaippoja. Pesu on helppoa täällä, mutta vaippojen laitto kaaosta. Ei tulisi mitään teipeillä.
En vaan pysty pitämään sitä rimpuilevaa lasta yhdellä kädellä paikoillaan ja toisella pestä. Mulla on molemmat ranteet suoraan sanottuna paskana, oon niistä jatkuvalla sairaslomalla joka varmaan johtaa eläkkeeseen. Eli en ihan normaalin naisen voimissa.
Housuvaippoja ollaan kokeiltu varmaan kaikkia paitsi muumia, ja isompaa ja pienempää. Jos on vyötäröltä hyvä, niin valskaa haaroista. Jossei valskaa mistään, puristaa masua niin että sattuu selkeesti kun kiukkuaa.
Ilmeisesti ainoo mikä meitä auttaa on aika :/
1: housuvaippa, jonka toisen reunan avaan ensin ja toisen repäisen vasta altaalla.
2: nostan muksun niin, että toinen käsi menee lapsen mahan alta toiseen polvitaipeeseen, siitä napakka ote.
3: sitten siis vaippa kokonaan auki ja lattialle, vesi valumaan, hanuri altaalle ja koivet roikkumaan ulkopuolelle. Toisesta kintusta kiinni, toinen siis roikkuu vapaana.
Erityisesti aiemmassa asunnossa oli tosi pieni allas, ja siinä vaan oon lasteni hanurit saanut pestyä. Rimpuilusta ja painosta huolimatta.
housuvaippakaan ei ole välttämätön, teippivaipoilla siis sama juttu: eka toinen reuna auki, sit vasta siinä lavuaarilla se toinen.
Koita antaa jotain kivaa tutkittavaa käteen pyllypesun ajaksi. Meillä suosikkeja ovat mittanauha, voidetuubi, hoitolaukun hihna ja desimitta. Lelut ei tossa tilanteessa kiinnosta, mutta muut tavarat naulitsevat paikoilleen. :)
Kaikesta muusta kyllä, mutta ne kaikki muut on jo käytössä, ei täällä oo mitään kivaa enään tutkimatta. Oon koittanu ottaa jonkun kauhan muutamaks päiväks pois ja sit antaa uudestaan, niin ei se tutki sitä ku kymmenen sekunttia rauhassa! Plaah... AP
noiden lappujen kanssa tuhaaminen onkin sotkuista. Jos se ei todella lavuaarissa ranteittesi vuoksi onnistu, pistä muksu vaikka suihkuun seisomaan ja suihkuttele siinä.
16
oppivat kuivaksi. Mutta minun käsissä ei ollut mitään vikaa...
Eli niinko joku tuossa ylempänäkin sanoi, vasen käsi kainaloiden alta ja vasemmasta polvitaipeesta kiinni. Ylävartalo tiukasti sinun omaa vartaloa vasten ja sitten lavuaarin lähelle. Oikealla kädellä lapat sitä vettä hanasta vauvan pyllyyn.
Mutta ei ehkä onnistu kipeillä käsillä.
jos ei lavuaarissa mahdu pyllyä pesemään :D