Mökkeilystä - auttakaa muuttamaan asennetta
Olemme saaneet perintönä mökin, joka on miehelle tosi rakas. Hän viettää siellä paljon aikaa, ja toivoisi että minäkin tulisin sinne - eli että oltais siellä koko perhe eikä vain hän+vanhin lapsi. Ymmärrän tämän hyvin ja pidän sitä itsekin tärkeänä.
Mutta, mä vaan koen sen tylsäksi ja työlääksi tavaksi viettää aikaa. Ensin on pakkaamiset, ruokien valmistelut etukäteen jne. Automatka ja kitisevät tenavat. Sitten pitää pää kolmantena jalkana juosta lasten perässä että eivät pääse hengestään, koska tontti on lapsille vaarallinen. Mua inhottaa mökin tunkkainen haju ja hiirenpapanat. Onhan se ihanaa, että on luontoa ympärillä, mutta silti.
Vaihtoehtona on olla kotona pienemmän kanssa. Se on hauskaa: on rauhallista. Saa syödä herkkuja.Ei tarvitse lenkittää koiraa. Pienemmän kanssa on vielä tosi helppo mennä ja tulla, ja kerrankin saa nukkua riittävästi kun nukkuu lapsen kanssa päikkärit. On niin houkuttelevaa olla lomalla omassa kodissaan.
Miten mä nyt innostuisin tuosta mökkielämästä?
Kommentit (21)
miehesi pakkaisi ja valmistelisi ruoat etukäteen. Sinä ajat ja mies hoitaa kitisevät tenavat takapenkillä. Ja sitten juoksee lasten perässä.
miehesi pakkaisi ja valmistelisi ruoat etukäteen. Sinä ajat ja mies hoitaa kitisevät tenavat takapenkillä. Ja sitten juoksee lasten perässä.
Meillä on sama juttu tuon mökin kanssa. Mies tahtoisi ja minua ei yhtään kiinnosta koko homma. Mielelläni olisin yksin kotona kun muu perhe mökkeilee. Itse asiassa en ole varmaan kolmeen vuoteen nyt käynyt koko mökillä.
hohdokkaampi, eikä sen hiirenpapanatkaan ole niin ällöjä kuin vieraamman suvun. Lapsuuden muistot kun kultaavat sen mökin. Niin että mies näkee paikan hyvin eri valossa kuin sinä, eikä sille voi mitään.
Mutta olen samaa mieltä, että mies vastuuseen noista käytännön jutuista, valmisteluista, ja erityisesti lasten perässä juoksemisista. Se voi olla tietyssä vaiheessa oikeasti tosi rasittavaa.
Mitä miehesi on tästä järjestelystä mieltä?
Mieheni hoitaa kaikki valmistelut koska häneltä perjantaisin työt loppuvat klo 12 mutta ei mökkeily minusta siltikään hohdokasta. Nyt vanhin lapsemme ja minä saatamme jäädä viikonlopuksi kaupunkiin ja muut mökille.
Mies toki tekee paljon noita valmisteluja myös, ja on sitä mieltä että hyvää mökkimatkaan kuuluu se, että pysähdytään syömään jossain ja mökilläkin syödään eineksiä. Mä vaan koen, että pääsen sittenkin helpommalla, jos teen kotona ruuat valmiiksi ja siellä vaan sit lämmitellään niitä. Lapset syö niitä ruokia varmasti, ei tule pussikaupalla jätettä ja vähemmän tiskiäkin.
En osaa edes tarkemmin sanoa, että mikä siinä mökissä niin ärsyttää. En vaan osaa asettua siellä. Nyt, kun on kesä, on tietenkin helpompaa kun ei tarvitse lämmitellä mökkiä ja pukea lapsia puolen tunnin välein pihalle ja taas sit riisua.
Mut sit tosiasia on sekin, että saa niin harvoin olla "yksin" (=pienemmän kanssa) ja tavata kavereita niin että voi jutella ihan kaikesta ilman että pienet korvat kuuntelee, että kotiin jääminen vaan tuntuu ihan luksukselta. Viimeksikin kävin kaverin kanssa syömässä ja toinen kaveri tuli istumaan meille iltaa. Oli niin mukavaa. :)
Itse koen vieraassa mökissä olon juuri kuten ap. Tylsää ja työlästä. Pahimmillaan siellä hissutellaan koko ajan kusi sukassa jonun muun luomien sääntöjen ja perinteiden mukaan. Kotona on hauskempaa.
Mutta kun mökki on oma, kuten teidän mökistä on nyt tulossa. Homma muuttuu yhden kesän aikana. Mökistä voi alkaa luomaan omanlaistansa. Sinne kerää niitä tavaroita, joita kokee tarvitsevansa, jottei homma ole työlästä. Sinne Parantelee sellaisia rakenteellisia ratkaisuja, joita itse pitää parempina. Siellä oppii laittamaan ruokaa ja syömään herkkuja oman mielensä mukaan. Sinne hankitaan sellainen jääkaappi, sellainen liesi ja sellaine grilli pihalle, kuin tilan tarve on. pyykkikassi muodostuu sopivan kokoiseksi ja hiirenkolot tukitaan.
Ap lakkaa ajattlemasta mökkiä sinä paikkana, jossa te aikaisemmin olette vietääneet kesiä sukumökin ehdoilla -johon sä oot vaan mennyt ja joutunut sopeutumaan sellaisena kuin se on. Ala katsella siellä avoimesti ympärillesi ja miettiä, mitä sinä haluaisit siellä olevan. Ja sitten ala vähän kerrallaan järjestää niitä sinne. Sillä tavalla siitä paikasta tulee sinun mielestäsi mukava.
Niin, siitä tässä taitaa olla kyse aika pitkälti, ettei tuo mökki vielä tunnu omalta. Emme ole halunneet tehdä sinne juurikaan muutoksia, koska mökillä asui viime kesään asti iäkäs sukulainen. Halusimme, ettei mökki on samanlainen vielä niin kauan kuin hän siellä pystyy olemaan. Tänä kesänä hän ei sitten siellä enää pärjää edes niin että me avustaisimme. Nyt voi sitten pikkuhiljaa alkaa miettiä, miten sitä muuttaisi. Ehkäpä siinä itsekin innostuu sitten. :)
Eikös se käy ihan hyvin niin että mies menee sinne mökille ja sinä olet kotona se pienemmän kanssa? Ei kai nyt pariskunnankaan aina tarvi kaikkea yhdessä tehdä.
että pyydät miestäsi myymään tämän mökin ja hankitte yhteisen molemmille mieluisen mökin. Meillä oli mökinoston yhtenä kriteerinä se, että tontin PITÄÄ olla turvallinen lapsille, jotta sitä lomaa on äidilläkin. Pari kesää vuokramökillä rannalla riitti nimittäin silmät selässä olemiseen.
Ostettiin mummonmökki pellon laidalta ja hiljainen uimaranta kilometrin päässä. Nyt on hyvä!
Jollain kälysellä mökillä en viihtyisikään, mutta muuten kyllä.
Lapset kasvaa ja pärjäävät jossain vaiheessa ilman valvontaakin.
Kait niille hiirellekkin voi jotain tehdä?
Miksi pakata? Me hyppäämme autoon, mökillä on valmiiksi vaatteita ja pyykkikassi kulkee edestakaisin helposti. Tenavat jaksavat automatkan hyvin kun tietävät että puolessa välissä käydään aina hesessä. Kaupassa käydään mökin lähellä kaupungissa. MIkä on vaarallinen tontti?
uusisin pinnat, ostaisin kivoja huonekaluja. En raahaisi sukulaisten nurkista jotain 20 vuotta vanhoja mööpeleitä sinne. Jos sulla on mahdollisuus tehdä mökistä oman näköisesi, niin se auttaa paljon.
Mua inhottaa olla anopin mökillä yötä, kun siellä on 30 vuotta vanhat patjat, sänky rakennettu itse ja petivaatteet myös tosi vanhoja. Sitten ahtaudutaan 5 henkinen perhe siihen yhteen koppiin, vessassa jos käyt, niin säädylliset vaatteet päälle ettei appiukko kauhistu. Vaikka omat tyynyt raahaan sinne mukaan, niin eipä tule uni kunnolla koko yönä. Ja anoppi aina juttelee, että saadaan pitää mökkiä kuin omana, silti siellä ei voi tehdä mitään muutoksia ja jos jotain vahinkoja tapahtuu, niin niistä kuulee vuosikausia. Ei siellä ollut kiva ja kotoisa olla.
Rakennettiin pari vuotta sitten mökki myyntitarkoitukseen, mutta mä rakastuin täysin mökkeilyyn oman mökin myötä ja päätettiin pitää se itsellä ja nyt nautitaan kaikki kesät siellä.
Sinun kannattaa ottaa mökki haltuun. Tähän asti olet selvästikin oleillut siellä kuin vieraan nurkissa tai vuokramökissä. Ota se tila haltuun, uusi sisustusta, painosta miestä kunnostamaan pihaa lapsiturvallisemmaksi.
Hiiriä tuppaa tulemaan syksyisin mökkiin sisälle, pakoon kylmää. Kannattaa ostaa mökille ultraäänikarkotin ja huomata, että keväällä ne hiiret kyllä painuvat metsään, ei niitä pitäisi enää kesällä olla. Siivoat mökin perusteellisesti ja vot: ainoa riesa ovat sen jälkeen hyttyset...
Kuulostaa, että et ole kovin hyvin organisoinut mökillä oloa. Ihan turhaa kokata kaikkea etukäteen (vaikka toki siinä tapauksessa pääset siellä mökillä helpolla). Grillatkaa paljon, käyttäkää eineksiä.
Pakkaamisesta pääsee vaikka tällä: osta iso pyykkikoppa (esim. Ikealla on käteviä kehikoita, joihin tulee irrotettava musta pyykkipussi). Panette mökillä siihen kaikki likavaatteet, nappaat sen kotiin lähtiessä mukaan ja peset sitten vähitellen kuten muunkin pyykin - ja panet pestyt suoraan takaisin sinne pyykkikoppaan. Kun seuraavan kerran lähdette mökille, otat sen kopan puhtaine mökkivaatteineen mukaan, ei tarvitse pakata erikseen.
Toki se on niin, ettei kaikkien tarvitse tykätä mökkeilystä ja se ottaa oman aikansa... mutta JOS nyt kumminkin haluat innostua asiasta, siinä auttaa ennen kaikkea se, että teet mökistä itsesi näköisen. Lueskele vaikkapa kirjastossa mökki-aikakauslehtiä, niitä on muutamia suomenkielisiä - ainakin itselläni niiden katselu virittää aina aikamoisen ITE-henkisen sisustuvimman. Puutarhalehdillä on sama vaikutus...
että saisitte lapset jonnekin hoitoon yhdeksi viikonlopuksi?
Menisitte miehesi kanssa kahdestaan sinne mökille, siivoatte kunnolla, heitätte pois teille turhat roinat, laitatte paikat kuntoon teille mieleisellä tavalla! Ostat uudet verhot, matot, sisustustavaraa yms. pientä, jotka tekevät mökistä teidän näköisenne.
Voiko pihaa tehdä turvallisemmaksi esim. aidalla? Lapsille ehkä voi laittaa oman leikkipaikan hiekkalaatikkoineen ja keinuineen; siihen omat leikkivälineet (vähän erilaisia kuin kotona),niin heitä olisi helpompi valvoa.
Toivon, että saisitte mökistä kivan vapaa-ajan paikan, jossa viihtyisitte koko perhe! Enkä tällä tarkoita, että aina on pakko olla koko perheen yhdessä; vaihtelu virkistää!
OMAN makunsa mukaan ja heittää pois miehelle tärkeät tavarat joissa tunnearvoa
Miehelläni on myös ihmevimma päästä mökille keskelle korpea johonkin mutalammen rantaan. Isänsä vuokraa mökkiä ja ennenkuin sairastui vakavasti käytti sitä lähinnä juopottelupaikkana ettei vaan tarttis kotona olla..
Mökki on pieni, vanha ja tunkkainen. Kaikki varusteet siellä on tyyliin homeisia patjoja ja koskaan tuulettamattomia nihkeitä vilttejä ja systeemejä. Sinne se vaan nyt miehenikin mielii että pitäis kolmen lapsen ja appivanhempien kanssa mennä viikonloppuja viettämään. Tilaa mökissä on 28neliötä + sauna + pieni pimeä tunkkainen aitta jossa on 4 sänkyä ja helkkaristi ötököitä ja hämisverkkoja.. Ja jota ei ole vissiin koskaan siivottu.
Itse koen että kiviset rannat ja mutalampi ei ole lapsille sopivaa. Lapsista yksi on 5v ja 2 lasta 3vuotiaita, eli villissä iässä ja kaikkea pitää kokeilla joka paikka pitää kaivella ja tutkia.. Olen kerran tehnyt sinne päiväreissun enkä taatusti lähde sinne enää. En lasten kanssa enkä aikuisporukalla. Ei viehätä. Sori. Ja olen ihan suoraan sanonut miehelle että mene minun puolesta yksin, minua ei sinne saa enkä hirveästi kannusta viemään sinne lapsiakaan kun ei siellä kovin ole mitään fiksua puuhaa lapsille kun uidakaan ei voi eikä tilaa ole pihallakaan juuri kun ihan metsää ja suota se ympäristö. Olihan aivan järkyttävän stressaava reissu käydä se yksi päiväkin. Lapset kiipeili kivillä vuoroin poimivat punkkeja puskista ja hiki otsassa koitettiin jotenkin järissään selvitä esim. ruokailusta siinä pikkiriikkisessä tunkkaisessa möksässä. Helteellä. Siihe päälle ne jättisääsket, hyttysmyrkyt ja kylmälaukkuevästys (eihän siellä mitään sähköjä tai jääkaappeja..).. Vaikka olenkin maalla kasvanut ja tykkään että lapset saa puuhata pihalla niin joku tolkku. Mökkeilyssä. Ei tietoakaan rentoutumisesta kaikki pakkaamisineen kun on muksutkin joille pitää varata kaikkea punkkipihdeistä ensiapupakkauksiin ruokineen varavaatteineen kun yötkin voi olla viileitä ja kosteita aitassa.. ohhoh ei kiitos.
Mun mielestä siis miksi väkisin innostua jos ei vaan kiinnosta?
OMAN makunsa mukaan ja heittää pois miehelle tärkeät tavarat joissa tunnearvoa
ap kumminkin kertoo, etteivät ole lainkaan vielä muuttaneen mökin sisustusta.
omaa rakasta asiaa mökkeilystä, niin valitettavasti se tylsä totuus on , että muutos lähtee itsestäsi.
Ja kaikki eivät vain ikinä opi tykkäämään mökkeilystä, mutta koska miehesi on varmasti sinulle niin rakas, niin ehkä vain kärvistelet vaikka viikon siellä ja sitten viikon teette mitä sinä haluat.