Toimeentulotuki on iso! En ymmärrä miten sillä ei pärjää. T. Sossun asiakas
Saan toimeentulotukea opiskeluni viimeiselle vuodelle. Valmistun syksyllä.
Olen pystynyt pitämään autoa, ostamaan sitä ruokaa mitä olen halunnut, ostamaan jopa vaatteita ja muutaman kerran käymään baarissa.
En ymmärrä miten jotkut valittaa että tt-tuki ei riitä, mulla ei ole kertaakaa loppuneet rahat kesken! :O
Tosin olen varmaan luonnostani pihi eikä mun ees tee mieli mitää ylimääräistä hienoutta. Ai niin ja on mulla kasvava lapsikin, jolle olen pystynyt kaiken hankkimaan.
Kommentit (76)
Koiranruokaako sä sitten söit?
Veronmaksajan ei kyllä tarttis joutua elättämään köyhälistön lemmikkieläimiä.
Tarvitsin rahaa elämiseen + sähkölaskuun. Sain rahaa sähkölaskun summan lisäksi toimeentulotuen perusosan, joka taisi jonkun 460 euroa olla. Sanoin, että onkohan tässä vähän liikaa, mutta sos. täti sanoi vaan, että mun pitäisi olla tyytyväinen. Mulla meni asumiseen 160 e / kk, puhelimeen ja nettiin yhteensä 30-40 e, koiranruokaan 50 e / kk, sähköön vajaa 30 e, bussikorttiin 30 e. Loput oli sitten käyttörahaksi...
sä meinaat että kun ihminen jää työttömäks niin lemmikit potkitaan pihalle? Perusosa on aina saman kokoinen (no, tosiasiassa niitä on muutamaa kokoa mutta mahdolliset lemmikit ei vaikuta siihen suntaan tai toiseen) ja sillä saaja tekee mitä tekee. Jos menee esim. lemmikin ruokaan rahaa jää vähemmän muihin asioihin. Ymmärtääkö? Se mihin toimeentulotuen asiakas käyttää rahansa ei taas kuulu sinulle.
yliherkkyydet on usein kyllä pään sisältä lähtöisin, ota ja siedätä itseäs hyvä nainen!
Muutenkin kuulostat kyllä varsinaiselta vinkuiitalta, eläkkeelle vaan koska ei sua kyllä työkaverina kukaan jaksais??
Mulla ei ole harmainta hajua mitä ne summat on mitä sieltä saa, tai mikä on joku toimeetulotuen perusosa?
Oon tosin miettinyt että kai sieltä aika hyvin sitä massia saa. Pari kaveria "kehuskelee" miten saivat sitä ja tätä. Ei todellakaan mitään valitusta vaan suorastaan ylpeänä kertovat miten tuli taas sossusta rahaa ja miten saavat viedä laskujaan sinne sossun maksettavaksi.
Toimeentulotuen perusosa (joku alle 500 eur) on "ruhtinaallinen", sillä saa kaikki tarvittavat ostettua ja lisäksi voi shoppailla, bilettää, pitää autoa, harrastaa ja elää varsinaista kulutusjuhlaa.
Kuitenkin joku keskituloinen perhe valittaa, miten on "niin tiukkaa", vaikka asumismenojen jälkeen käteen jää huomattavasti isompi summa. Ja mitään mahdollisuutta ei ole harrastaa samanlaista ökyilyä, mitä sossun rahoilla kaikki saavat "ihan helposti".
Jotenkin ristiriitaista. Päättäkää nyt, mikä se rahan arvo on!
En ole koskaan eläissäni tottunut mihinkään ökyilyyn. Periaatteesta ostin 30 euron kuvaputkitelkkarin, lapselle SAIN vanhat VHS:t ja videoita, auto on paska, en seuraa muotia. Mulle ei tule mieleenkään haluta Iskun kalleinta mattoa tai Vallilan verhoja tai edes pleikkaria.
Luulen, että kun tulot nousevat sen n. 2500 euroa kunhan pääsen töihin, niin en ökyile yhtään tämän enempää. En vain osaa olla sellainen. Kallein tavara mulla on piano, 1700 e ja sen pimitin sossulta koska se on tärkeä henkireikä mulle ja lapsikin tykkää soittaa ja laulaa.
Mutta tosiaan, ei ole kovin montaa kertaa joutunut ruokakaupassa miettimään että onko johonkin varaa.
ap
Vaikka joku siellä luukulla käykin. Itsellä on kuitenkin ihan hyvä työpaikka ja palkkakin ok koulutukseen nähden.
Katsotaan sitten eläkkeellä että kuka pärjää ja kuka ei. Varmaan kiva elää pienellä eläkkeellä. Työmarkkinatuki/sosiaalituet niistä ei kerry eläkettä.
Itse tykkään ihan sosiaalisen elämän kannalta käydä töissä. Toki vapaa-aika on vähissä mutta kyllä niitä lomia aina jonkin verran on ja meillä pystyy ottamaan silloin tällöin palkatontakin.
että toimeentulotuella pärjää tosi hyvin kokoonpanolla 1+1, JOS ei tule mitään yllättäviä menoja.
Voisin kuvitella, jos lapselleni joutuisin ostamaan erikoisruokavalion takia kalliimpia ruokia tai pesukone hajoaisi yhtäkkiä, niin ei sitä noin vaan mentäisi hakemaan uutta konetta tai illakoitaisi, että voi että kun on paljon rahaa.
Nyt pärjään suhteellisen hyvin, vaatteet kirpputorilta ja kaikki huvitukset ja kulutukset on pois tai minimissä. Saan välillä säästöön rahaa, mutta sitten tulee se joku yllättävä meno mihin se säästö pitää kuluttaa.
Autoa ei ole, enkä tosiaan saisi hommattua sitä nyt toimeentulotuella, tottakai jos olisin jo aiemmin ostanut ja maksanut jonkun autonrämän pois niin olisi minulla joskus bensaankin rahaa.
Mitäs ap meinaa sitten, kun autoon tulee monen sadaneuron vika? Milläs maksat? Ärsyttää tälläiset aloitukset, kun joku tulee hehkuttamaan miten hyvin toimeentulotuella pärjää ja asiasta tietämättömät "veronmaksajat" sitten vetää klyyvariin isoja herneitä. Tottakai sillä pärjää, jos kaikki menee suht normaalisti, mutta kun päälle läjähtää jotain ennalta arvaamatonta niin kusessa ollaan!!!
Työmatka voi olla 70km/suunta joten bensaa kuluu. Talosta voi olla lainaa, eikä kotia o kiva myydä heti vaan mieluusti sen pitäisi jne
systeemiä... Olen tähän asti ollut suhteellisen tyytyväinen sossuSuomeen. Heikoista, vanhuksista, lapsista kuuluu sivistyneen valtion osata hoitaa. Mutta nyt alkaa ottamaan hirmusti päähän. Siis kuka ihme keksi, että se, että olet olemassa riittää... kyllä jonkun pitää sua ruokkia, ja kappas, lemmikkikin tarvitsee ruokaa. TÖIHIN ja tienaamaan siitä. NYT!
sain toimeentulotukea opintojen lopussa. Paitsi että sitä pienennettiin -20% koska oli "oma vika" että tarvitsin tukea enkä ollut valmistunut ajoissa. Lisäksi minulla oli sellaisia menoja joita sossu ei hyväksy, kuten reseptivapaita lääkkeitä, laastareita yms. Näitä meni usein 30 euron edestä kuukaudessa, ja muista vastaavista pakottavista menoista tuli yllättäen kiva summa. Joten ei sillä tuella todellakaan pärjännyt. Äiti sitten pienestä sairaseläkkeestään osti minulle välillä ruokaa etten olisi nälkää nähnyt.
sait 460€ ja maksoit siitä tuo 160€ + 30-40€ + 50€ + 30€ + 30€?
Eli näiden jälkeen sinulla jäi n. 150€ kuussa ruokaan, vaatteisiin, kodin tarvikkeisiin, harrastuksiin ja kaikkiin mahdollisiin muihin menoihin?
Onko se sinun mielestäsi paljon?
Tarvitsin rahaa elämiseen + sähkölaskuun. Sain rahaa sähkölaskun summan lisäksi toimeentulotuen perusosan, joka taisi jonkun 460 euroa olla. Sanoin, että onkohan tässä vähän liikaa, mutta sos. täti sanoi vaan, että mun pitäisi olla tyytyväinen. Mulla meni asumiseen 160 e / kk, puhelimeen ja nettiin yhteensä 30-40 e, koiranruokaan 50 e / kk, sähköön vajaa 30 e, bussikorttiin 30 e. Loput oli sitten käyttörahaksi...
Lohdullista kuulla, että tuella voi pärjätä. Itsellä ei jää palkasta laskujen jälkeen tippaakaan perustoimeentuloa enempää käyttöön. Tavallaan ei tunnu reilulta, mutta samalla lohduttaa tieto, että sossunkin tuilla pystyisi elää, jotenkin.
työ lahnakkeet jauhatte täällä omaks iloksenne.
Minä olen onnellinen kotiäiti,haen sossusta rahaa ja esitän kaikille (valitan että on tää tiukkaa rahallisesti) kuinka olen köyhä.
Kuitenkin olen ostanut joka kuukausi lapsille joitain uusia vaatteita,herkkuja...
Hyvin riittää . mutta pitää esittää muille kuinka vaikeaa on,ettei kukaan ala kateelliseksi.
meillä jää yli 1000e ruokaan ,vaatteisiin ym...
työ lahnakkeet jauhatte täällä omaks iloksenne.
Minä olen onnellinen kotiäiti,haen sossusta rahaa ja esitän kaikille (valitan että on tää tiukkaa rahallisesti) kuinka olen köyhä.
Kuitenkin olen ostanut joka kuukausi lapsille joitain uusia vaatteita,herkkuja...
Hyvin riittää . mutta pitää esittää muille kuinka vaikeaa on,ettei kukaan ala kateelliseksi.meillä jää yli 1000e ruokaan ,vaatteisiin ym...
kirjoittelee ja millä koulutuspohjalla?
ja antaa peruspalkka jonka eteen tehtävä työtä yhteiskunnalle. Mutta rahaa ei pitäisi saada tekemättä töitä. Kiitos!
pienten lasten vanhemmat? Töihin vaan ja opinnot hyllylle siksi aikaa? Ihmeellistä logiikkaa.
Toimeentulotuen perusosa (joku alle 500 eur) on "ruhtinaallinen", sillä saa kaikki tarvittavat ostettua ja lisäksi voi shoppailla, bilettää, pitää autoa, harrastaa ja elää varsinaista kulutusjuhlaa.
Kuitenkin joku keskituloinen perhe valittaa, miten on "niin tiukkaa", vaikka asumismenojen jälkeen käteen jää huomattavasti isompi summa. Ja mitään mahdollisuutta ei ole harrastaa samanlaista ökyilyä, mitä sossun rahoilla kaikki saavat "ihan helposti".
Jotenkin ristiriitaista. Päättäkää nyt, mikä se rahan arvo on!