Toimeentulotuki on iso! En ymmärrä miten sillä ei pärjää. T. Sossun asiakas
Saan toimeentulotukea opiskeluni viimeiselle vuodelle. Valmistun syksyllä.
Olen pystynyt pitämään autoa, ostamaan sitä ruokaa mitä olen halunnut, ostamaan jopa vaatteita ja muutaman kerran käymään baarissa.
En ymmärrä miten jotkut valittaa että tt-tuki ei riitä, mulla ei ole kertaakaa loppuneet rahat kesken! :O
Tosin olen varmaan luonnostani pihi eikä mun ees tee mieli mitää ylimääräistä hienoutta. Ai niin ja on mulla kasvava lapsikin, jolle olen pystynyt kaiken hankkimaan.
Kommentit (76)
ja lapsi kans. Ylimääräisenä sähköt. Musta tuo rahasumma on tuntunu niin riittävältä, että en ole joka kuukausi edes vienyt sähkölaskua maksettavaksi vaan olen maksanut itse perusosasta ja apteekkilaskut olen myös maksanut itse. Tosin osittain myös sen takia, että viimeiseen asti vältä joittenkin hiivalääkekuittien näyttämistä muille. Liian intiimiä. Kotivakuutuksenkin maksan itse perusosasta. Pyykinpesukoneet yms olen myös ostanut perusosasta. ap
tää nyt on mun mielestä ap:ltä jo ihan tyhmyyttä
Ei sitä nyt ihan tyhmyydeksi voi kutsua, ettei sossupummi ime jokaista senttiä muiden maksamista veroista. Joillakin on vielä hieman kunniaa jäljellä.
tää nyt on mun mielestä ap:ltä jo ihan tyhmyyttä
Ei sitä nyt ihan tyhmyydeksi voi kutsua, ettei sossupummi ime jokaista senttiä muiden maksamista veroista. Joillakin on vielä hieman kunniaa jäljellä.
Omituuisinta on se että hänellä on täysi-ikäinen lapsi joka asuu kotona ja käy töissä, sen ansioita ei otetta koskaan huomioon toimeentulotuessa. Mä olen käsittänyt niin että ne kyllä yleensä otetaan huomioon.
lapsella ole mitään vanhempiensa elatusvevollisuutta.
että sossun rahoilla maksellaan omia velkoja.
Kannatan kyllä toimeentulon tukemista jossain tapauksissa, mutta välillä kyllä tuntuu, että raha irtoaa liiankin helposti.
Omituuisinta on se että hänellä on täysi-ikäinen lapsi joka asuu kotona ja käy töissä, sen ansioita ei otetta koskaan huomioon toimeentulotuessa. Mä olen käsittänyt niin että ne kyllä yleensä otetaan huomioon.
kohdalla. Mutta kun kyse on täysi-ikäisestä, en tiedä miten se silloin katsotaan.
Mutta mitä sossu tuumaa kun viet sinne tiliotteet ja niissä näkyy baarissa käynnit?
Mutta mitä sossu tuumaa kun viet sinne tiliotteet ja niissä näkyy baarissa käynnit?
Olettaisin että se sossukin joskus baariin eksyy?
jotenkin oma ihmislajinsa. Heillä ei ole mitään vastuuta itsestään ja kaikki heille tapahtuneet vastoinkäymiset ovat yhteiskunnan syytä. Heillä on kalliita allergioita ja monen kympin laastarikulut kuukausittain. Kun lapset kasvavat ulos sängyistään, heille on hankittava uudet (käyttämättömät, mieluiten Muuramen) vanhat sängyt joutavat saunapuiksi. Jos nämä ihmiset eläisivät, jossain muualla kuin suomessa, he varmasti kuolisivat ennemmin nälkään, kuin alkaisivat huolehtia itse itsestään ja perheestään.
En ole itsekään varakas, kaikkea muuta. Miehen tilistä jää käteen n. tonni, itse opiskelen tutkintoa kotihoidon tuella (aikuiskoulutukseen ei saa opintotukea). Todella tiukilla mennään tällä hetkellä, mutta pärjätään, kun hankinnat tehdään kirpputoreilla ja fb:n osta/myy-palstoilla. Lapselta pieneksi jäävät vaatteet myydään eteenpäin ja ruokakaupassa käytetään harkintaa. Jouluun asti täytyy vielä pärjätä vähällä, sitten valmistun ja palaan työelämään.
Olisin voinut näiden marisijoiden tavoin heittäytyä itkemään yhteiskunnan tukien riittämättömyyttä. Sen sijaan olen kiitollinen siitä, mitä saamme.
Ei niillä ole aikaa kytätä kaikkien ostoksia.
ja lapsi kans. Ylimääräisenä sähköt. Musta tuo rahasumma on tuntunu niin riittävältä, että en ole joka kuukausi edes vienyt sähkölaskua maksettavaksi vaan olen maksanut itse perusosasta ja apteekkilaskut olen myös maksanut itse. Tosin osittain myös sen takia, että viimeiseen asti vältä joittenkin hiivalääkekuittien näyttämistä muille. Liian intiimiä. Kotivakuutuksenkin maksan itse perusosasta. Pyykinpesukoneet yms olen myös ostanut perusosasta. ap
"tää nyt on mun mielestä ap:ltä jo ihan tyhmyyttä"
Samaa mieltä. Köyhä saa olla muttei tyhmä.
Voithan tukea siitä jotain hyväntekeväisyyskohdetta, jos se niin iso on, että ongelmaksi muodostuu.
jotenkin oma ihmislajinsa. Heillä ei ole mitään vastuuta itsestään ja kaikki heille tapahtuneet vastoinkäymiset ovat yhteiskunnan syytä. Heillä on kalliita allergioita ja monen kympin laastarikulut kuukausittain. Kun lapset kasvavat ulos sängyistään, heille on hankittava uudet (käyttämättömät, mieluiten Muuramen) vanhat sängyt joutavat saunapuiksi. Jos nämä ihmiset eläisivät, jossain muualla kuin suomessa, he varmasti kuolisivat ennemmin nälkään, kuin alkaisivat huolehtia itse itsestään ja perheestään.
En ole itsekään varakas, kaikkea muuta. Miehen tilistä jää käteen n. tonni, itse opiskelen tutkintoa kotihoidon tuella (aikuiskoulutukseen ei saa opintotukea). Todella tiukilla mennään tällä hetkellä, mutta pärjätään, kun hankinnat tehdään kirpputoreilla ja fb:n osta/myy-palstoilla. Lapselta pieneksi jäävät vaatteet myydään eteenpäin ja ruokakaupassa käytetään harkintaa. Jouluun asti täytyy vielä pärjätä vähällä, sitten valmistun ja palaan työelämään.
Olisin voinut näiden marisijoiden tavoin heittäytyä itkemään yhteiskunnan tukien riittämättömyyttä. Sen sijaan olen kiitollinen siitä, mitä saamme.
vaatteita, jotka on kirpparilta ostettu eli siis käytetty ainakin kahdella muksulla. Ei niistä kyllä kauheasti rahaa saa (jos edes menee kaupaksi), kun uusia (tai hyvin vähän käytettyjä) vaatteita myydään parilla eurolla.
Olettaisin että se sossukin joskus baariin eksyy?
pointti oli siinä että jos tosiaan on niin köyhä että pakko hakea toimeentulotukea niin luulisen toimeentulotuen sitten menevän / myönnettävän muuhun kuin baarissa notkumiseen. Jos joku niin baarissa käyminen on Suomessa kallista !
Mutta jos on tuo toisen kirjoittajan mainitsema 1000 euroa (sossu+kela), niin ei toi kyllä mihinkään riitä.
Mulla menot:
- 500e vuokra
- 200e autolaina
= 700 e, nämä kaksi menoa vasta!
Sitten vielä muut laskut tulee. Yleensä mulla menee laskuihin reilu tonni ja loput jää elämiseen.
Mulla on nettotulot 2300 euroa kuussa, eikä yleensä jää mitään säästöön. Minusta joku tonni sossusta olisi kuin pieru saharassa! Eihän sillä saisi edes kaikkia laskuja maksettua.
...autolaina voi olla 200 kuussa? Joko sulla on ihan ylimitoitetun hintainen auto tai aivan liian kireäksi vedetty takaisinmaksuaika. suhteessa tohon vuokraankin mitä maksat niin aika iso kulu
Cash is king!
Silti monessa kunnassa esim. lapsen kesätyön palkka katsotaan perheen tuloksi. Mun mielestä ihan totaalinen vääryys lasta kohtaan, mutta näin on!
Silti monessa kunnassa esim. lapsen kesätyön palkka katsotaan perheen tuloksi. Mun mielestä ihan totaalinen vääryys lasta kohtaan, mutta näin on!
se on sillon vielä alaikäinen. Ei vanhemmillakaan ole elatusvelvollisuutta enää 18 vuotta täyttäneeseen.
se on sillon vielä alaikäinen. Ei vanhemmillakaan ole elatusvelvollisuutta enää 18 vuotta täyttäneeseen.
Eli on se nyt aika outoa jos täysi-ikäisen tuloja ei katsota ollenkaan jos asuvat samassa taloudessa. Mutta alaikäisen lapsen kesätyöansiot katsotaan tuloiksi toimeentuloa hakiessa.
Kyllä minulle korvataan yksityislääkärin määräämät reseptilääkkeet (ei tietystikään lääkärimaksua).
Kaikki on kuntakohtaita/sossukohtaista/työntekijäkohtaista, olen saanut monia "ylimääräisiä" myönnytyksiä ja asioita katsottu sormien läpi, toisessa paikassa hyvä jos sain edes lakisääteistä.