Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki on iso! En ymmärrä miten sillä ei pärjää. T. Sossun asiakas

Vierailija
25.05.2012 |

Saan toimeentulotukea opiskeluni viimeiselle vuodelle. Valmistun syksyllä.

Olen pystynyt pitämään autoa, ostamaan sitä ruokaa mitä olen halunnut, ostamaan jopa vaatteita ja muutaman kerran käymään baarissa.

En ymmärrä miten jotkut valittaa että tt-tuki ei riitä, mulla ei ole kertaakaa loppuneet rahat kesken! :O

Tosin olen varmaan luonnostani pihi eikä mun ees tee mieli mitää ylimääräistä hienoutta. Ai niin ja on mulla kasvava lapsikin, jolle olen pystynyt kaiken hankkimaan.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsin rahaa elämiseen + sähkölaskuun. Sain rahaa sähkölaskun summan lisäksi toimeentulotuen perusosan, joka taisi jonkun 460 euroa olla. Sanoin, että onkohan tässä vähän liikaa, mutta sos. täti sanoi vaan, että mun pitäisi olla tyytyväinen.

Mulla meni asumiseen 160 e / kk, puhelimeen ja nettiin yhteensä 30-40 e, koiranruokaan 50 e / kk, sähköön vajaa 30 e, bussikorttiin 30 e. Loput oli sitten käyttörahaksi...

Vierailija
42/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituuisinta on se että hänellä on täysi-ikäinen lapsi joka asuu kotona ja käy töissä, sen ansioita ei otetta koskaan huomioon toimeentulotuessa. Mä olen käsittänyt niin että ne kyllä yleensä otetaan huomioon.

lapsella ole mitään vanhempiensa elatusvevollisuutta.

Silti monessa kunnassa esim. lapsen kesätyön palkka katsotaan perheen tuloksi. Mun mielestä ihan totaalinen vääryys lasta kohtaan, mutta näin on!

se on sillon vielä alaikäinen. Ei vanhemmillakaan ole elatusvelvollisuutta enää 18 vuotta täyttäneeseen.

Eli on se nyt aika outoa jos täysi-ikäisen tuloja ei katsota ollenkaan jos asuvat samassa taloudessa. Mutta alaikäisen lapsen kesätyöansiot katsotaan tuloiksi toimeentuloa hakiessa.

vaan sanoin sitä ettei tuo ole sama asia. En tiedä miten se oikeasti menee, sossuilla kun on tapana valehdella joten heidänkään päätöksiä ei kannata purematta niellä. Lapsi kuuluu kuitenkin samaan talouteen joten en yhtään ihmettelis jos ihan lain mukaankin lapsen tulot lasketaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltosuhde on jo perseestä ja lainarahaa jaellaan surutta.

Muutto ulkomaille suunnitelmissa- en takuulla ala maksella yhtään enempää loisijoiden kotonamakuuta.Jokaisella on samat mahdollisuudet pärjätä elämässään jos käyttää ajan oikein eikä vingu.

terv. vero%38

Vierailija
44/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jos ap:llä olisi auto, hän ei edes saisi toimeentulotukea. Jos se auto taas on oikeasti vaikka isin nimissä, niin silloin herää kysymys, mitä muuta apua ap saa vanhemmiltaan.

Pärjätään mekin tosi hyvin toimeentulotuella, koska saan melkein perusosaani vastaavan toisen mokoman vanhemmiltani. Näillä vanhemmilta saaduilla rahoilla ostan sitten vaatteet itselle ja lapselle, kustannan harrastukset ja matkat, sanomalehden, yms. Pelkällä toimeentulotuen perusosalla en saisi kustannettua edes kaikkia perusmenoja.

Mutta kyllä se toimeentulotuki väliaikaisena apuna riittää. Jos toimeentulotukea saa vaikka muutaman kuukauden, niin ei silloin ole mitään hätää. Pitkäaikaisena asiakkaana huomaa tuen riittämättömyyden, kun alkaa tulla perusmenojen lisäksi muitakin. Esim. lakanat ja pyyhkeet hajoavat, astioita menee lapsen käsittelyssä rikki, kodinkoneet hajoavat tultuaan elinkaarensa päähän... Kodinhankintoja on hankala saada toimeentulotuella ostettua, puhumattakaan siitä, että jatkuvasti täytyy ostaa kasvavalle lapselle vaatetta yms. Raskaana oleva toimeentulotukiasiakas voi yllättyä, miten vaikea on saada äitiysvaatteita hankittua, jos ei omaa kokoa satu löytymään kirpputorilta.

Vierailija
45/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti oli siinä että jos tosiaan on niin köyhä että pakko hakea toimeentulotukea niin luulisen toimeentulotuen sitten menevän / myönnettävän muuhun kuin baarissa notkumiseen. Jos joku niin baarissa käyminen on Suomessa kallista !

Baarissa käyminen sinänsä ei ole mitään kallista, riippuu ihan täysin, mitä sieltä ostaa. Ja toimeentulotuen perusosa on kaikille sama, jokainen sitten itse päättää, mihin sen käyttää.

Vierailija
46/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nyt ihan tyhmyydeksi voi kutsua, ettei sossupummi ime jokaista senttiä muiden maksamista veroista. Joillakin on vielä hieman kunniaa jäljellä.

Siinä, että jättää lakisääteiset tuet hakematta ja siten pitää itseään sekä lastaan (!) liian vähäisellä toimeentulolla, ei ole mitään kunniakasta. Ei siitä mitään sädekehää tai meriittiä saa, ei minkäänlaista kiitosta.

Miksi se, jos köyhä jättää hänelle lain mukaan kuuluvan rahan hakematta, on kunniakkaampaa, kuin jos joku rikas tekisi saman ja jättäisi vaikka kotitalousvähennyksensä hakematta?

Vierailija
47/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotuella? En vaan voi ymmärtää? En vaan käsitä, siis yhteiskunnan rahoilla joku makselee velkojaan. Töihin MARS!

Vierailija
48/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä itse elätän ruhtinaallisesti eläviä toimeentulotukiasiakkaita kituuttaen itse keskituloisena työelämässä. Nyt ymmärrän, mitä sillä yhteiskunnan kahtiajakautumisella tarkoitetaan, on ne ruhtinaallisesti elävät sossupummit ja me työssäkäyvät kituuttajat, jotka heitä elätämme.

Vierailija
49/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijana se tuntui isolta summalta, mutta tässä elämäntilanteessa mulle jää jälleen käteen sama summa rahaa kuin opiskellessakin.

Vierailija
50/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin halpa. Itse maksoin tuosta aikoinaan 600 e, ennen sossun asiakkuutta. Vanhempani ovat kuolleet eikä perintöä jäänyt, ei maksele kukaan muu mun menoja.

Mutta, ihana ilma ja mulla vapaapäivä. Taidankin lähteä terassille ;)

ap

Vierailija
51/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaveri vetää sieltä rahaa paremmin kuin jos olisi töissä. Ei siinä mitään, ei se multa pois ole, mutta pistää hämmästelemään.

Omituuisinta on se että hänellä on täysi-ikäinen lapsi joka asuu kotona ja käy töissä, sen ansioita ei otetta koskaan huomioon toimeentulotuessa. Mä olen käsittänyt niin että ne kyllä yleensä otetaan huomioon. En sitten tiedä johtuuko siitä että ovat joskus olleet lastensuojelupuolen asiakkaina?

Mutta joo, omakotitalon sähköt maksetaan, vedet maksetaan. Vuokraan annetaan rahaa. Lääkkeet maksetaan ja samalla kaveri saa kelan työttömyyspäivä rahaa, sekä pojan palkka. Lisäksi kaverilla on mies joka ei ole kirjoilla siellä, mutta tuo tietty rahaa kotiin.

Ei sen kannata mennä töihin! Mun mielestä ihan uskomatonta!

Tuossahan on ongelmana se, että kaverillasi olisi työssäkäyvänä liian pieni palkka. Täysi-ikäisen lapsen palkkaa ei oteta huomioon, mutta heidän katsotaan asuvan yhteistaloudessa, joten kaverisi toimeentulotuki on pienempi mitä se olisi yksin asuvalla. Ja miehen tuloja ei tietenkään voida huomioida, jos hän ei kerran ole kirjoilla asunnossa eikä siis viranomaisten mielestä asu siellä. Ei sossussa voida ottaa laskelmiin huomioon mitään "hypoteettisia tuloja", kaikki katsotaan papereista ja virallisista asiakirjoista.

Työssäkäynti kannattaa, kun palkka on asiallinen! Jos palkka on pienempi kuin toimeentulotuki, se on riistoa, eikä tietenkään kannata, kenellekään.

Vierailija
52/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin koko systeemi. Verorahoilla kaikille koulutus ja sairaanhoito. Muu hyysääminen sais loppua justiinsa!

Vierailija
53/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranruokaako sä sitten söit?

Veronmaksajan ei kyllä tarttis joutua elättämään köyhälistön lemmikkieläimiä.

Tarvitsin rahaa elämiseen + sähkölaskuun. Sain rahaa sähkölaskun summan lisäksi toimeentulotuen perusosan, joka taisi jonkun 460 euroa olla. Sanoin, että onkohan tässä vähän liikaa, mutta sos. täti sanoi vaan, että mun pitäisi olla tyytyväinen. Mulla meni asumiseen 160 e / kk, puhelimeen ja nettiin yhteensä 30-40 e, koiranruokaan 50 e / kk, sähköön vajaa 30 e, bussikorttiin 30 e. Loput oli sitten käyttörahaksi...

Vierailija
54/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, että jättää lakisääteiset tuet hakematta ja siten pitää itseään sekä lastaan (!) liian vähäisellä toimeentulolla, ei ole mitään kunniakasta.

Köyhyys on hävettävää ja epäkunniakasta itsessään. Ja jos on vielä tehnyt lapsia siihen kurjuuteen ja valtion elätettäväksi, on se todella hävettävää.

Vierailija
55/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin halpa. Itse maksoin tuosta aikoinaan 600 e, ennen sossun asiakkuutta. Vanhempani ovat kuolleet eikä perintöä jäänyt, ei maksele kukaan muu mun menoja.

Mutta, ihana ilma ja mulla vapaapäivä. Taidankin lähteä terassille ;)

ap

No on totta, että jos auto on joku tosi vanha ja halpa, sitä ei aina vaadita myymään. Mutta nauti kesäpäivästä terassilla! Ja koeta nauttia elämästä muutenkin. Jos sinusta saat liikaa toimeentulotukea, niin sitähän ei ole pakko hakea. Jos uskot saavasi sillä jotain yhteiskunnallista arvostusta osaksesi, niin jätä vaan hakematta sinulle ja lapsellesi kuuluva raha.

Kannattaa kuitenkin hankkia jotain suhteellisuuden tajua. Jos sinusta toimeentulotuki on liian suuri, niin mitenköhän helposti sinua kusetetaan työelämässä valmistumisesi jälkeen - varmaan joku huijarityönantaja saa sinut uskomaan, että sinulle tarjottu palkka on "tosi hyvä", vaikka olisi ihan surkea. Opettele siis pitämään kiinni oikeuksistasi ja myös arvostamaan itseäsi sen verran, että et pidä itseäsi liian vähäarvoisena!

Hyvää tulevaisuutta sekä sinulle että lapsellesi! (jos nyt oikea henkilö oletkaan, trollilta sinä kuulostat.)

Vierailija
56/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ulosotossa avioeron jälkeen jäänyt asuntolaina josta en vaan selviytynyt.

Palkasta menee ulosottoon ihan kohtuullinen summa, turvaperusosa jää.

Saan sosiaalitoimistosta toimeentulotukea nyt niin kauan että pääsen velkajärjestelyyn. Velkaa ei ole onneksi kuin 12 000 euroa mutta kuitenkin.

Käyn töissä kotoa 45 kilsan päässä joten auto tarvitaan ja hyvä sellainen. Isäni otti minulle autolainan jota minä lyhennän. Eli auto on isän nimissä, samoin velka, olen toinen omistaja. Tämä ei sitten taas aiheuta mitään ongelmia sossussa, ottavat toimeentulotuessani huomioon isot matkakulut kylläkin. Ja autolainan lyhennystä eivät laske menoiksi mutta muuten se on ihan ok.

Vierailija
57/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on hävettävää ja epäkunniakasta itsessään. Ja jos on vielä tehnyt lapsia siihen kurjuuteen ja valtion elätettäväksi, on se todella hävettävää.

"Hävettävää ja epäkunniakasta" :D

Olisi kiva tietää, mikä on hienoa ja kunniallista.

Vierailija
58/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tulot muutamalla kympillä yli sen normin, meillä ei ole edes autoa ja ei rahat vaan riitä ihan peruselämäänkään plus laskuihin. Pitää valita kampaajakäynnin, uusien vaatteiden, jonkun laskunmaksun tms välillä. Ruuassa ostetaan halvinta ja tehdään paljon itse. Tottakai jos viettäisi ihan köyhäilyelämää, ei ostaisi muuta kuin sitä halvinta ruokaa, ei koskaan kävisi missään, harrastaisi mitään niin summs voisi tuntus suurelta mutta samalla syrjäytymisriski kasvaa ja riski sairastua masennukseen jos ei koskaan tekisi muuta kuin kökkisi kotona. Lapsiperheellä on aika paljon kuitenkin kaikkea ylimääräistäkin menoa. Ei sille teinille voi sanoa aina vaan että ei ole rahaa mennä mihinkään kavereiden kanssa tai pienemmille ettei pääse kaverisynttäreille kun ei ole rahaa ostaa lahjaa. Pitää joskus käydä lintsillä jne. vaikkei ulkomaanmatkaan olekaan varaa.

Me asutaankin pk-seudulla ja lapsia useampia. Helpompi on yhden tai kahden menoista joustaa, etenkin yhden aikuisen elää säästeliäästi. Lapsia ei vaanvoi syrjäyttää kaikesta siksi ettei ole rahaa.

Kun vertaa normi lapsiperheenelämää toimeentulotukiasiakkaan elämään niin ei vaan mee nallekarkit tasan. Jossain se näkyy ettei olla samalla tulotasolla. Toki pystyy tekemään asioita, ostamaan vaatteita, käymään baarissa jne mutta on se sitten jostain muusta pois.

Vierailija
59/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim minulla on jos jonkinmoista keliakiaa yms yliherkkyyttä, mitään en pysty kaupasta ostamaan tutkimatta täysin koko tuoteselosteen, en kestä juuri minkäänlaisia lisäaineita tai väriaineita, ainoastaan puhtaat raaka-aineet käy. Lisäksi olen ollut työkyvytön jo vuosikausia ex-miehen aiheuttaman käsivamman takia ja vasta aivan vähän aikaa sitten pääsin eläkkeelle. Ja kaiken huipuksi joudun ravaamaan hammaslääkärissä harva se viikko plus vielä muut terveydenhoitokulut. Ruoka on niin kallista että yksinkertaisesti rahat ei riitä elämiseen, esim maustamaton kana on paljon kalliimpaa kuin valmiiksi marinoitu ja niitä en pysty käyttää. Toimeentulotuki ja eläke yhteensä ovat ihan naurettavan pienet, ehkä täysin terveelle ihmiselle riittävä, mutta missään ei oteta erityisruokavaliota plus muita välttämättömiä terveyteen liittyviä kuluja huomioon...

Vierailija
60/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliherkkyydet on usein kyllä pään sisältä lähtöisin, ota ja siedätä itseäs hyvä nainen!

Muutenkin kuulostat kyllä varsinaiselta vinkuiitalta, eläkkeelle vaan koska ei sua kyllä työkaverina kukaan jaksais??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi