Kuinka surkealla lukemisella pääsit yliopistoon?
Kommentit (41)
Minä luin joulukuusta toukokuun loppuun kirjat useita kertoja läpi, tein muistiinpanoja, mindmappeja, esimerkkikysymyksiä jne. Kokeessa oli neljä osiota, joista kirjoihin pohjautuvat (puolet koepisteistä) mittasivat pelkkää nippelitietoa (esim. kuka sanoi näin, minä vuonna kirja x julkaistiin jne.). Nämä osiot olivat myös monivalintoja, joista vääristä vastauksista rokotettiin pisteitä. Hakijoista pääsi vain 3% sisään, joten panostaminen oli kaiken vaivan arvoista.
Samana vuonna hain myös varavaihtoehtona samaan yliopistoon toista ainetta. Tähän kokeeseen selailin kirjan kerran sieltä täältä läpi koetta edeltävänä päivänä, sillä koe oli heti seuraavana päivänä tuosta panostamastani kokeesta. Pisteet olisivat kuitenkin riittäneet lukemaan tätäkin ja sainkin sen sivuaineekseni suoraan pääsykokeen perusteella (muutoin vaatii sivuainekokeen suorittamisen).
Luin noin tuplasti enemmän kuin koko ylioppilaskirjoituksiin, pääsin sisään ja huomasin, että en tykännyt alasta yhtään. Luin laskentaa enkä tehnyt niitä hommia vuottakaan koko eläissäni. 5 kirjaa ja todella pirulliset kokeet, kansantaloustiede, matikka ja laskentatoimi pirullisimmat, hallinto ja markkinointi helppoja.
toisesta ehdin edellisenä iltana lukea ekan kappaleen.
Onnekseni pääsykokeessa oli laaja osio, johon luettava materiaali annettiin vasta kokeessa ja sen perusteella tuli iso osa pisteistä. Ilman sitä en olisi päässyt sisään.
Kaksi kirjaa, joita lueskelin silloin tällöin, enkä kumpaakaan kokonaan. Tosin kävin valmennuskurssin, mutta en juuri tehnyt sen eteen mitään, kotitehtäviin kirjoittelin sanan tai kaksi jotta pystyin väittämään että olin jotain tehnyt...
Rimaa hipoen sisään :)
kävin läpi kielioppikirjan. Vaan eipä tuo ollut mulle oikea ala, opinnot jäi vähän keskenkin. Halusin vain päästä vähällä vaivalla sisälle yliopistoon. Nyt olen toista ammattia opiskelemassa.
ei tarvinnut lukea yhtään mitään.
kerralla luin vähän puolitehoilla, kirjoitusten jälkeen ei oikein jaksanut motivoitua. Sitten kun olin valmiimpi ja varmempi sen suhteen mitä haluan, luin suunnitelmallisemmin ja tehokkaammin ja pääsin. Pari välivuotta muissa opinnoissa oli kyllä ihan hyvä kypsymisen paikka ennen psykan opintoja :).
Voidaan kysyä kuinka paljon lukemista oikeasti tarvittiin, sillä varsinaisiin pääsykokeisiin ei tarvinnut lukea ollenkaan mutta kuinka paljon tarvitsi lukea sitä ennen, ikävuosina 7-18?
Lukion aikana tuli luettua matikan ja fyssan läksyt kunnolla.
läpi, onneksi kirjan tietoja ei juurikaan tarvittu kokeessa
Pääsykokeisiin ei ollut materiaalia luettavana.,sisälsi loogisen päättelyn tehtäviä ja tekstin,joka piti muistaakseni referoida.
Tdademomiksi pääsee helpolla.
Nyt elbaan ja juon kafvia töissä.
Muistaakseni luin parin kuukauden ajan n. 8 h päivässä. Jonkun lomapäivän taisin pitää, mutta en kyllä montaa. Olin hakenut jo pari kertaa aiemminkin ja opiskellut avoimessa.
Pääsin lukemaan saksan kieltä. Myöhemmin sain lukematta siirron toiseen tiedekuntaan. Pois en tahdo päästä millään ;-)
Ekalla kerralla en lukenut pääsykoekirjaa ollenkaan (Vaasan yo), mutta tokalla kerralla Tampereelle luin tosissani ja pääsin.
Voidaan kysyä kuinka paljon lukemista oikeasti tarvittiin, sillä varsinaisiin pääsykokeisiin ei tarvinnut lukea ollenkaan mutta kuinka paljon tarvitsi lukea sitä ennen, ikävuosina 7-18?
Mulla meni lukio keskinkertaisesti ja tuo ala oli sellainen, että siihen ei ollut mitään lukiopohjaa, kaikki uutta asiaa minulle. Mutta ehkä kuvastavaa, että en lukiossa oppinut hyviä tiedonomaksumistaitoja, piti lukea enemmän pääsykokeeseen. Tai sitten en vaan ole niin fiksu kuin jotkut.:)
5
pääsin lukemaan englantia lukemalla pääsykoekirjat (3kpl) kerran läpi n. suunnilleen. Vikaa kirjaa taisin vielä lukea junamatkalla kokeeseen kun en aiemmin ollut kerennyt enkä muistaakseni edes ihan loppuun ehtinyt...
Ja joo olin kyllä aika yllättynyt, että sisälle päästiin.
Luin pari viikkoa iltapuhteiksi. Toiseen pääsin rimaa hipoen, teknillinen, toiseen reippaasti yli pisterajojen, tietojenkäsittelyoppi(HY)... olin hakenut useampaan, mutta se jonne pääsykokeet meni reilusti yli tuntui heti varmalta, enkä enää mennyt paikalle, vaikka maa ja metsätaloustieteelliseen olin lukenut moninkertaisesti ja luin vielä edellisenä iltana. Aamulla tai edellisenä päivänä taisin saada tiedon, että pääsin teknilliseen, ja pääsykokeet stressasi hirveästi. Päätin vaan, etten mene ja pidinkin pääsykoepäivän vapaana. Kuvittelin jostain syystä, että epäonnistuisin siinä. No sitten, kun näin kokeet, tuntui että kaikki olisin osannut vastata hetkessä. Lisäksi lähtöpisteet olisi jo riittäneet vaikka kuinka pitkälle. Opiskelin sitten teknillisessä... En osaa sanoa kumpi olisi ollut parempi, nyt joka tapauksessa yritys pyörii ja yhden yrityksen jo möin, josta saldo ihan mukavasti plussalla.
kahteen eri yliopistoon pelkkien arvosanojen perusteella.
opiskelemaan, niin ei tarvitse enää miettiä.
Nimittäin esim. fysiikkaa pääsee opiskelemaan pelkillä papereilla. Mutta arvaa vaan pystyykö sitä kauaa tekemään jos ei oikeasti osaa, ja näe oikeasti vaivaa.
Samoin omaa alaani pääsee opiskelemaan myös pelkillä papereilla, tai sitten pääsykokeella johon ei ole mitään kirjoja joita lukea. Koe testaa nimenomaan päättelykykyä ja uuden tiedon ymmärtämistä, sekä sen soveltamista. Ei mitään istumalihaksilla hankittua nippelitietoa.