Onko kuivausrumpu oikeasti hyödyllinen?
Meillä on kaksi lasta ja ollaan tähän asti pärjätty hyvin ilman kuivausrumpua, ainoa ongelma oikeastaan on ollut, että pyykkien ripustaminen on ärsyttävää ja kuivausteline vie tilaa jo valmiiksi ahtaassa kylpyhuoneessa. Nyt on kaksoset tulossa, eli pyykkien määrä tietysti lisääntyy huomattavasti. Meille tarjottiin halvalla kuivausrumpua, mutta mietin, että onko se niin tarpeellinen, kun olen kuullut siitä myös aika paljon huonoakin (syö paljon sähköä, vaatteet kutistuu ja menettää väriään?). Ja tosiaan tuo kylppäri on ahdas, eli rummun laittaminen sinne ei ole kovin helppoa, mutta mahdollista kyllä.
Sitten taas jotkut kehuu, että kuivausrumpu on oikea arjen pelastaja ja ilman sitä ei pärjäisi.
Mitä mieltä olette? Saako sinne edes laittaa valtaosaa vaatteista? Katsoin äsken paitojen pesulappuja, niin ihan tavallisessa trikoopaidassa oli kuivausrumpuun laittaminen kielletty!?
Kommentit (32)
kuluttaa sähköä 1,58kwh. Onko se paljon?
kuluttaa sähköä 1,58kwh. Onko se paljon?
ei kai tuo enää paljoa ole. Vertailua kannattaa tehdä, mutta valita nimenomaan lämpöpumpullinen malli (kuten tuo onkin).
en "pärjäisi" ilman. Voisin pestä pyykkiä ehkä joka toinen päivä koneellisen jos rumpua ei olisi eli aivan liian haarvoin. Minä kyllä levitän silityskuivat pyykit vielä telineeseen niin ei tarvitse silittää ja kuivuvat siitä tosi nopeasti.
Olen tainnut yhden vaatteen pilata kuivausrummussa, vaikka laitan sinne lähes kaiken. Vaatteista tulee mukavamman tuntuisia rummussa, ei tarvitse huuhteluainetta ja huonepölyn väärä vähenee. Suosittelen!
ripustella joka h****n vaatekappale kuivumaan! Voi sitä elämänsä järkevämminkin viettää kuin tekemällä turhia kotitöitä. Onneksi ymmärsimme hankkia kuivausrummun jo ennen ainuttakaan lasta.
mutta miksi pärjätä, kun se kuitenkin on niin vaivaton... Näin itse ajattelen. =) Olen laittanut myös aika lailla kaikki vaatteet rumpuun, ehkä jotain erikoisempia (paidat joissa vaikka silkkinauhatereet, luonnollisesti villapaidat, farkkuihin saattaa jäädä vaaleat saumat siitä kuumassa "hakkaamisesta" yms.) en. Jotkut vaatteet ovat kieltämättä vähän kutistuneet, joten jos olen epävarma tai vaate on uusi, niin en laita. Vanhat tutut trikoo- ja t-paidat, lökärit, alushousut yms. laitan surutta.
Tekee vaatteet ihanan pehmeiksi ja meillä kun on kotona koiria, niin saa kaikki karvat (ja nukat) niistä pois. Erityisempää kulumista en rehellisesti ole huomannut.
Helpottaa kovasti, kun heittää ne märkänä sinne ja sitten vaan kuivana viikkaa, sen sijaan että levittäisi narulle ja sitten niitä koppuroita poimisi ja viikkaisi...
Sen verran yritän olla ekologinen, että petivaatteita ja pyyhkeitä en rummuta, mutta toisaalta niistäkin tulisi ihanan pehmeitä... Mutta tää on mun hyvitykseni sähkönkulutuksen suhteen. =)
on totta, että se vie sähköä, mutta vaatteiden kutistumista tai värien menetystä en ole huomannut. Vaatteet kutistuvat pesussa sen minkä kutistuvat, ei rumpu sitä enää lisää.
Kuivausrummun kieltämisessä on yleensä kyse siitä, että jotkut vaatteen ainesosat menettävä ominaisuuksiaan: elastaani menettää kimmoisuuttaan, pellavan kuidut katkeilevat ja se menettää kiiltoaan. Printtikuvat usein ei kestä kuivausrummun kuumempia ohjelmia, mutta matalammissa lämpötiloissa niiden ei käy kuinkaan.
Edellämainittuja lukuunottamatta minä kuivan rummussa lähes kaiken. No silkki ja arat neuleet tietysti vielä erikseen. Erityisen tyytyväinen olen siihen, miten rumpu poistaa pölyn vuodevaatteista (meillä on allergiataipumusta) ja miehen työvaatteista.
Kuivausrumpu säästää sisäkuivatuksen osalta tilaa, vähentää kosteusrasitusta ja kuluttaa nykyaikaisilla kuivausrummuilla vähemmän energiaa kuin narukuivatus sisällä (vrt. suora sähkölämmitys).
Toki kesällä energiatehokkainta on narukuivatus ulkona, jos sää ja ilman puhtaus sen sallivat.
Minä taas en tykkää. Minusta on kivaa ripustaa vaatteet telineeseen ja saada ihanan puhdas ja raikas tuoksu taloon.
Kaikilla omat mieltymykset. :)
Meillä on kodinhoitohuoneessa tila valmiina pesutornille, mutta ei siinä vielä ainakaan ole kuin pesukone. Tykkään kovasti ripustaa pyykkiä, en koe sitä mitenkään rasittavaksi. Varsinkin kesällä on ihana viedä pyykit ulos raikkaaseen ilmaan! Ainoa miinuspuoli ehkä on talvisin petivaatteiden ja pyyhkeiden kuivaaminen sisällä narulla... Se kestää kauan eikä niistä tule sileitä kuten ulkona kuivuessa. Mutta vielä emme ainakaan sitä kuivausrumpua ole hankkineet...
että odotan koko ajan milloin se hajoaa. Se tarkoittaa taas sitä, että mun on samantien mentävä kauppaan ostamaan uusi, koska en halua olla ilman kuivausrumpua. Ei ole vaivaa pyykkien kuivattamisesta, pyykit ovat ihanan pehmeitä eivätkä edes ryppysiä, jos ne ottaa rummusta pois, kun ohjelma on käynyt ja vaatteet ovat vielä lämpimiä. En nyt parhaimpia vaatteita ole rumpuun laittanut, mutta ne mitkä olen laittanut, eivät ole menneet pilalle. No okei, yhden villasukan olen kutistanut, muut vaatteet säilyneet hyvinä.
Kuivausrumpu on parhaimmillaan, kun perhe on oksennustaudissa. Eihän ne lakanat kerkiä millään kuivumaan narulla, vaikka pari vaihtolakanaa olisikin, jos on pienillä lapsilla oksennustauti. Kuivausrummussa kerkiää hyvinkin. Ja jos teillä on elukoita, niin mukavasti tuo poistaa myös ne karvat vaatteista.
on ihana! En pärjäisi ilman. Kotonani ei ollut ja vaatteet haisi talvella kauheilta, kun ne kuivuivat niin hitaasti. Eikä ole yhtään ikävä orvaskeden irroittavia pyyhkeitä! Nythän pyykkiin sais ulkoa melko mukavan kellertävän värin..
nyt ei ole. Ja pärjätään hyvin ilmankin. Siis olihan se olevinaan kauhean kätevä, iso osa pölystä jää sinne rumpuun (vähemmän pölyä huoneilmassa), pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä jne.. Ja ison osan vuo kyllä rumpuun laittaa. Vaatteet joissa on elastaania ei rumpua kestä, eikä muuten herkät materiaalit. Mutta aika moni vaatevalmistaja on hiukan ylivarovainen noissa merkinnöissä.. Normi puuvillavaatteet kestää rummun kyllä. Ja farkut jne..
Mutta mutta... mä aloin säästämään sähköä. Tuo rumpu vie tosiaan energiaa tolkuttomasti. Me hankittiin ilmalämpöpumppu, ja mullaon talvella kuivaustelineet sen pumpun kanssa samassa huoneessa, eli pyykki kuivuu talvellakin nopeaa(yksi syy rumpuun oli, kun talvella ei pyykki tahtonut kuivua). Onhan tuossa ripustamisessa vaivaa, mutta ei se vaivatonta ollut rummunkaan kanssa.
Ja kyllä se rumpu muuten kutistuttaa vaatteita, ja joskus voi haalistaa niitä värejäkin, kyllä kirppiksellä aika hyvin erottaa rumpukuivatut vaatteet..